Gå til innhold

Søppelpost ga Forbrukerombudvrede


Anbefalte innlegg

Den vises vel kun om du har oppgitt den som en msn-adresse.

Vel, det forklarer isåfall ikke hvor de har min adresse fra (og sannsynligvis også flere andre). Det er mange, mange år siden det sto noe vettugt som msn-adresse i min profil.

 

Jeg har skjult email adresse og fikk likevel mail fra dette selskapet. Har de fått det herfra er det i hverfall ikke som en vanlig bruker, men det er jo ingen garanti for at de nødvendigvis har fått alle mailadresser fra samme sted.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den vises vel kun om du har oppgitt den som en msn-adresse.

Vel, det forklarer isåfall ikke hvor de har min adresse fra (og sannsynligvis også flere andre). Det er mange, mange år siden det sto noe vettugt som msn-adresse i min profil.

 

Jeg har skjult email adresse og fikk likevel mail fra dette selskapet. Har de fått det herfra er det i hverfall ikke som en vanlig bruker, men det er jo ingen garanti for at de nødvendigvis har fått alle mailadresser fra samme sted.

 

Jeg henviser til mitt innlegg på forrige side

 

 

E-postadressene har dere kjøpt fra selskapet Amicora AB"

 

Unnskyld

meg, men vil påstå at det der er ren bullshit. De skylder på et selskap

som ikke har en lett itlgjengelig hjemmeside en gang for å ha samlet

inn mailadresser. Jeg kan også si deg at jeg aldri har vært i nærheten

av det selskapet.

 

Vi fant vel også ut i den forrige tråden at

det ikke var noen annen stor fellesnevner enn diskusjon.no der

mailadressene har blitt registrert (en bruker fikk det på en mail han

kun har brukt til dette forumet).

 

Åpenbar løgn, og bare 80

000... Syns nesten det var lite i den store sammenhengen. Om ikke det

er Amicora som er tyvene her, og bladkongen har sitt på det rene. Men

det høres ikke sannsynlig ut.

 

Men da har de (og forhåpentligvis mange andre) lært hvilken brukergruppe du ikke spammer ned.

 

 

Altså, de har fått adresser fra folk som kun har brukt mailen på denne siden, og som har skjult mail.

Vi fant ingen annen fellesnevner.

Og med så mange som har mottatt mailen, og så få fellesnevnere, er det usannsynlig at det skal være tilfeldigheter.

Lenke til kommentar

E-posten ble merket som spam av Gmail, som jeg kjører det meste av e-post gjennom av diverse praktiske årsaker (spam er en av dem). Jeg ville nok ikke brydd meg om det hvis ikke jeg hadde lest saken om det her, men av prinsipielle årsaker tok jeg meg da tid til å sende inn en klage. Det er veldig tilfredsstillende å høre at de trolig får en solid smekk over fingrene fordi vi reagerte. Sammen er vi sterke. Hvem skal vi gå løs på neste gang? :devil:

Lenke til kommentar
Selv om e-postadressene er enten "scannet" eller "hacked" så er det fortsatt fullt mulig at de har kjøpt de fra et annet selskap....

 

 

Uansett om de har kjøpt den eller stjelt den her, det er like ulovlig.

 

Om du registrerer deg på et eller annet sted, så kan de ikke bare selge adressen din videre. For at det i det hele tatt skal være mulig, så må det være noe du aktivt krysser av for. Det kan ikke bare være en del av et større teskst som du må akseptere for å bli medlem osv. Det må stå i klartekst og med en egen avhukning. eller tilsvarende.

 

Men, siden dette er et forum, er det lett å organisere til masse anmeldelser, så det er kanskje en ide til noen andre som noengang vil prøve seg.

Lenke til kommentar

Interessant å hvordan skinnhelligheten regjerer i denne tråden :-).

 

Jeg vil tro at de fleste debattantene i større eller mindre grad bruker programvare de ikke har betalt for, men det er jo ingenting sammenliknet med å få en epost man ikke har bedt om...

 

 

Mvh

 

Raathass som

1) helt sikkert hisser på seg en og annen linuxbruker

2) ikke liker spam

3) selv laster ned i bøtter og spann

Lenke til kommentar
Selv om e-postadressene er enten "scannet" eller "hacked" så er det fortsatt fullt mulig at de har kjøpt de fra et annet selskap....

 

Uansett om de har kjøpt den eller stjelt den her, det er like ulovlig.

Ja, det er ulovlig og bør straffes. Jeg synes det er flott at spammeren får en bot, men jeg reagerer på flere ting i denne saken allikevel:

  • Straffen er for lav. Loven bør skjerpes til minimum tap av rett til næringsvirksomhet, for kortere eller lengre tid, samt større bøter. Ved gjentakelser bør ubetinget fengsel idømmes.
  • Det er trist at det må 90 klager til før myndighetene reagerer. Det bør være nulltoleranse for slik spamming. Jeg har anmeldt flere lignende saker (men ikke denne, da jeg ikke fikk denne mailen) og det eneste som skjer er at spammeren får en henvendelse fra Forbrukerombudet om å slutte å spamme MEG. Hva hjelper det andre? Ingenting. Har det noen preventiv virkning på spammeren? Nei.
  • Det bør være et krav at registrene som er brukt her blir slettet - i alle ledd i kjeden.
  • Slike saker bør ansvarliggjøre personene bak firmaet som spammer mer direkte, istedet for firmaet de jobber i. F.eks. bør det ikke være mulig å dekke seg bak en konkurs i et aksjeselskap som begrunnelse for at man ikke sletter registrene. Det er alt for lettvint at firmaet får en liten bot og hovedpersonene går fri.
  • Saken bør etterforskes av politiet som et potensielt innbrudd i dataregisteret til Edda Media.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Interessant å hvordan skinnhelligheten regjerer i denne tråden :-).

 

Jeg vil tro at de fleste debattantene i større eller mindre grad bruker programvare de ikke har betalt for, men det er jo ingenting sammenliknet med å få en epost man ikke har bedt om...

 

 

Mvh

 

Raathass som

1) helt sikkert hisser på seg en og annen linuxbruker

2) ikke liker spam

3) selv laster ned i bøtter og spann

 

 

Her er faktisk null piratkopiert. Enten er det kjøpt, fått gratis via gibort dager, eller så er det brukt gratisprogrammer. Programmer som faktisk er bra ser jeg ikke noe poeng å ikke betale for. Windows er en annen sak, betalt for win 7 her og, selv om jeg ikke hadde hatt noen dårlig samvittighet av å kjørt det pirat. Men jeg har jo valget selv, gi faen i MS eller velge linux f.eks.

Lenke til kommentar
Interessant å hvordan skinnhelligheten regjerer i denne tråden :-).

 

Jeg vil tro at de fleste debattantene i større eller mindre grad bruker programvare de ikke har betalt for, men det er jo ingenting sammenliknet med å få en epost man ikke har bedt om...

 

 

Mvh

 

Raathass som

1) helt sikkert hisser på seg en og annen linuxbruker

2) ikke liker spam

3) selv laster ned i bøtter og spann

 

Alt er kjøpt og betalt her, noe som gjør det enklere enn for en pirat, vil jeg tro. Opphavsretten respekterer jeg.

W7=RC

XP=kjøpt og betalt

Linux=gratis

Lenke til kommentar
Trolig har det vært opprettet en falsk bruker på forumet som siden har fått skannet bildefilene og konverteret disse til tekst.

 

Utelukket.

 

Min e-post er ikke og har aldri vært synlig i profilen.

 

Innstillingen for skjuling av e-post har ingenting med bildefilen med MSN-adresse å gjøre (som kun er synlig hvis du selv har skrevet den inn).

 

Man kan vel ikke på et eller annet vis fremskaffe adressen via e-postfunksjonen i forumet?

Lenke til kommentar

Ja, når Edda går så høyt i banen og skryter av hvor flinke de har vert til å felle en spammer, så vil jeg enda en gang etterlyse hvordan epostadressene forsvant fra dette forumet i utgangspunktet.

 

Som jevel så er epostadressen unik for dette forumet, jeg kan ikke se noe i profilen som viser epostadresse, hverken i klartekst eller som bildefil.

Lenke til kommentar
"We are Anonymous. We are Legion. We do not forgive. We do not forget. Expect us."

 

- Heter det så pent.

 

jeg blir bare trist av sånne som du...Spesielt når du tar med den siste der...

 

 

uansett så må de ha fått tak i de adressene ved at enten så har Edda media solgt adressene eller så har det vært datainbrudd i forumet.

 

jeg lar begge stå åpne så lenge denne posten ikke blir slettet, da forlater jeg dette forumet....

Lenke til kommentar

Morro å lese. Flott at det får konsekvenser. viser at det faktisk hjelper å melde fra.

 

Uten at jeg har en oversikt over hvor store bøter i lignende saker blir, virker jo ikke boten til å være så liten. Bra jobba forbrukerombudet, og alle som meldte fra fortjener også ros.

 

Trodde helt ærlig ikke denne saken ville bli tatt videre.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...