Gå til innhold

Søppelpost ga Forbrukerombudvrede


Anbefalte innlegg

Hurra for Forbrukerrådet, som har gitt reaksjon på bladkongen mailene.

 

Synd at jeg er en av mange som ikke klagde til Forbrukerrådet, for da kunne man markert dette enda sterkere overfor bladkongen.no med å øke klageantallet.

 

Jeg sendte en mail til bladkongen like etter reklamemailen ble mottatt:

"Heisann, hvordan har jeg samtykket til å få reklame fra dere (fra: [email protected])på min e-post?"

 

Svaret jeg fikk fra bladkongen (navn er tatt bort) er:

 

"Hei xx(mitt navn),

 

Vi har sendt ut to nyhetsbrev de to siste ukene. Det første var i samarbeid med vår tidligere markedsføringspartner lyxoutlet.se og Quimblo. Det andre gikk til alle våre kunder som har kjøpt et blad på bladkongen.no. Jeg ser at det er en xx (mitt navn) som har kjøpt et abonnement på Aftenposten Innsikt via oss, men i og med din henvendelse så regner jeg med at dette ikke er deg. Da har du nok dessverre fått det første nyhetsbrevet vårt som gikk ut til flere personer som ikke skulle ha fått denne reklamen. Dette har vi igangsatt reaksjoner på og vi har avsluttet alt samarbeid med vår gamle markedsføringspartner, alle mailadresser er slettet og det kommer ikke til å bli sendt ut reklame igjen til deg via denne listen fra oss. Beklager nok en gang at du mottok denne reklamen.

 

Med vennlig hilsen

xx (hun som har svart for Bladkongen.no)

Bladkongen

www.bladkongen.no"

 

Jeg kan legge til at jeg ikke har hatt Aftenposten Innsikt og ikke har hatt noe med bladkongen / bladkongen.no å gjøre :)

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror noen trenger en reality check her...

  • Straffen er for lav. Loven bør skjerpes til minimum tap av rett til næringsvirksomhet, for kortere eller lengre tid, samt større bøter. Ved gjentakelser bør ubetinget fengsel idømmes.

Tap av rett til næringsvirksomhet? Er du morsom? Så hvis man spammer skal firmaet slåes konkurs og X antall ansatte mister jobbene sine? Selv når den næringsdrivende tilsynelatende har blitt lurt av en tredjepart til å tro at det var OK å sende nyhetsbrevene? Uansvarlig, greit nok, og bør straffes, men la oss ikke finne fram den elektriske stol HELT ennå eller hva?

 

  • Det er trist at det må 90 klager til før myndighetene reagerer. Det bør være nulltoleranse for slik spamming. Jeg har anmeldt flere lignende saker (men ikke denne, da jeg ikke fikk denne mailen) og det eneste som skjer er at spammeren får en henvendelse fra Forbrukerombudet om å slutte å spamme MEG. Hva hjelper det andre? Ingenting. Har det noen preventiv virkning på spammeren? Nei.

Hvem sier det må 90 klager til? Det Forbrukerombudet trenger er nok klager til at det er verdt å prioritere foran andre saker og at feilmarkinene er dekket og vel så det. Det de pålegger kan taes til retten om spammeren setter seg på bakbena, og da må man ha LITT mer enn klagen til én random person fra Internett.

 

  • Det bør være et krav at registrene som er brukt her blir slettet - i alle ledd i kjeden.

Igjen, reality check. Siden når tror du Forbrukerombudet, eller noen andre, har tid, penger eller myndighet til å starte med Bladkongen og følge "sporet" helt tilbake til start via et firma i Sverige, videre til X antall andre firma og mellommenn helt til man ender opp hos en 16 år gammel scriptkiddie i India hvor det hele startet?

 

  • Slike saker bør ansvarliggjøre personene bak firmaet som spammer mer direkte, istedet for firmaet de jobber i. F.eks. bør det ikke være mulig å dekke seg bak en konkurs i et aksjeselskap som begrunnelse for at man ikke sletter registrene. Det er alt for lettvint at firmaet får en liten bot og hovedpersonene går fri.

Helt enig med deg her. Det er altfor lett å gjemme seg bak et AS i dette landet, noe jeg, mitt firma og et par ubetalte fakturaer kan bevitne.

 

  • Saken bør etterforskes av politiet som et potensielt innbrudd i dataregisteret til Edda Media.

Da foreslår jeg at du anmelder det. Men politiet har ikke engang klart å finne sykkelen min som ble stjålet fem meter foran et overvåkingskamera for noen år tilbake, så jeg regner med de er altfor opptatt med å kreve mer i lønn :)

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Ja, når Edda går så høyt i banen og skryter av hvor flinke de har vert til å felle en spammer, så vil jeg enda en gang etterlyse hvordan epostadressene forsvant fra dette forumet i utgangspunktet.

 

Som jevel så er epostadressen unik for dette forumet, jeg kan ikke se noe i profilen som viser epostadresse, hverken i klartekst eller som bildefil.

 

Har tipset Tek-redaksjonen om dette, det er ikke sikkert de fikk med seg dette i den forrige "diskuter artikkelen"-tråden. Uansett så vil vi fra forumets hold informere om saken så fort vi vet mer, det lover jeg. For oss er det jo viktig at man skal føle seg trygg på at informasjonen man lagrer i sin profil ikke skal komme på avveie.

Lenke til kommentar

Vil først gratulere de som klagen saken inn. Flott gjort.

 

Jeg synes gebyret på 80.000 høres greit ut.

Det er stort nok til at det ikke frister igjen.

Det er antagelig for lite til at det slår firmaet konkurs.

(ikke helt sikker her siden de hadde veldig dårlige tall)

Det er for lite til at det vil lønne seg med en rettssak i stedet og binde en masse resurser fra forbrukerombudet.

 

Hvis påstanden er riktig at de har kjøpt adressene fra et annet firma så er det noe Bladkongen.no får gå videre med selv for å få refundert sine urettmessige utgifter.

 

Hvis de prøver seg igjen så vil nok neppe reaksjonen bli like snill.

De har blitt advart. :)

Lenke til kommentar

Uten å kjenne saken vil jeg tro at de som er blitt berørt med en adresse som kun er brukt på hw.no har lagt ut annonse på bruktmarkedet, der presenteres e-postadressene. Tidligere var de skrevet i klar-tekst, men etter at flere brukere (deriblant jeg) har klagd på at de mottok spam på e-postadresser som kun var oppgitt på hw-nettverket endret de til at e-postadressene ligger ute som gif-bilder.

 

Det virker som om artikkelen er feil, og dersom den er det burde den korrigeres litt. E-postadresser er ikke tilgjengelig til medlemmer flest.

 

Så jeg vil anta at bruktmarkedet er stedet hvor e-postadressene er plukket opp. Og skulle det ikke være det, så har hw blitt hacket. (Eller de kan selvsagt ha fått e-postadresser fra evt. andre kilder)

Lenke til kommentar
Uten å kjenne saken vil jeg tro at de som er blitt berørt med en adresse som kun er brukt på hw.no har lagt ut annonse på bruktmarkedet, der presenteres e-postadressene. Tidligere var de skrevet i klar-tekst, men etter at flere brukere (deriblant jeg) har klagd på at de mottok spam på e-postadresser som kun var oppgitt på hw-nettverket endret de til at e-postadressene ligger ute som gif-bilder.

 

Det virker som om artikkelen er feil, og dersom den er det burde den korrigeres litt. E-postadresser er ikke tilgjengelig til medlemmer flest.

 

Så jeg vil anta at bruktmarkedet er stedet hvor e-postadressene er plukket opp. Og skulle det ikke være det, så har hw blitt hacket. (Eller de kan selvsagt ha fått e-postadresser fra evt. andre kilder)

 

Aldri benyttet meg av bruktmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...