Gå til innhold

Refleksjon: Å være seg selv nærmest


Anbefalte innlegg

Gjennom mitt lange og smertefulle liv har jeg oppdaget at folk for det meste faller i én av to kategorier når de skal kjøpe noe som koster litt penger: de som setter seg inn i tilbudet av produkter før de kjøper, og de som gjør det etterpå. Jeg kan se for meg at det er lett å havne i fellen der man prøver å bevise for seg selv at man har valgt rett dersom man er av sistnevnte type.

 

Når man er av den første typen, og likevel engasjerer seg tilsynelatende med stor personlig overbevisning i diskusjoner om utstyrsvalg, så kan det også være fordi man ønsker å være en motvekt til den andre kategorien. Alle forum er fulle av folk som papegøyeaktig gjentar ting de har sett andre skrive uten å ha noe som helst grunnlag for det utover at det støtter opp under deres egen religion.

 

Jeg har ikke alltid tid og krefter til å ta for meg ting, men når jeg kverulerer med folk og påpeker feilaktig informasjon handler det ikke nødvendigvis om at jeg skal bevise noe for meg selv (allerede bevist) eller at jeg på død og liv skal overtale den andre (de fleste er for sta til å ta til seg argumenter fra andre uansett), men jeg liker ikke at ting jeg mener er galt blir stående ikke bare ubestridt, men også med støtte fra andre, med tanke på alle de andre menneskene som leser på forumene, og som kanskje baserer sine valg på det de leser. Dessuten hater jeg virkelig flokkinstinket i mennesket som gjør at de fleste mener det de opplever at de fleste andre mener, og som igjen ser det at de andre mener det samme som det største argumentet for at det er riktig å mene. Hadde jeg fått 100 kroner hver gang noen forklarte meg at jeg tok feil fordi ingen andre var enig med meg hadde denne teksten blitt skrevet av en italiensk talkshow-vertinne i undertøy som tok diktat.

 

 

 

Og det er ikke nødvendigvis noe galt med Islay, ihvertfall ikke like galt med alle destilleriene, men alle vet jo at det er i Campbeltown man kan lage whisky. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er glad jeg har levd såpass lenge at jeg har kommet frem til at jeg ikke vet alt og har ikke rett til enhver tid.

 

Faktisk så synes jeg ikke fanboyismen er veldig utbredt her på forumet, men nå er jo jeg ganske så ny her og foto er en ny hobby.

 

Apropos hobby, det er nok slik at man tenker mer over hvordan man bruker pengene sine når det kommer til hobby og dermed knytter seg litt mer til det man har brukt penger på. Slik er det i hvert fall for min del og verdien på det man kjøper har ikke noe særlig med det å gjøre. Et eksempel på det er at jeg har i løpet av det siste halvåret kjøpt meg mitt første fastobjektiv og kjøpt ny bil. Jeg brukte mer tid på fastobjektivet enn jeg gjorde på bilen. Når jeg kjøpte en Sigma 50mm så laget jeg en tråd her hvor jeg spurte om råd, leste på tester, trålte nettet i løpet av en uke eller to. Når jeg kjøpte bilen var det mer slik ”Jeg trenger ny bil, kjøp Volvo” så var den kjøpt et par dager etterpå. Bilen er en bruksgjenstand og nødvendig onde, mens fastobjektivet er en del av min nye hobby som jeg koser meg med dermed legger jeg mer sjel i det. På den måten kan jeg forstå hvordan folk blir litt over middels opphengt i et merke.

 

Selvfølgelig hvis en av hobbyene mine var å ta fornuftige valg og være særdeles økonomisk bevist så hadde jeg brukt mer tid på bilkjøpet. Det er faktisk mange mennesker som har det å ta fornuftige valg og å være særdeles økonomisk bevist som hobby, uten å vite om det selv. De fleste får magesår og et stressende liv.

:ohmy:

 

Edit: Manglet et ikke i første setning så den ble endret fra "har rett til enhver tid" til "har ikke rett til enhver tid"

Endret av bareanton
Lenke til kommentar

og me kvoterar: En del engelskspråklige forum er så fulle av merkesnobberi og fanboys at de etter hvert oppretter egne forum for de forskjellige merkene. Dette løser jo litt av problemet, men det er fortsatt ikke en ideell løsning. Hvordan kan en forvente at et nettsamfunn som er segregert etter merkene skal kunne få en høyere forståelse av fotografering, og kompetanse og kunnskap om ikke bare sitt eget utstyr til å diskutere utstyr? Jeg tror en slik ordning er destruktiv, det skader nettsamfunnet på sikt, og til slutt ender man opp med klikker av merkefans som er mer opptatt av å promotere sine merker enn å finne konstruktive svar på konstruktive spørsmål. Slut på kvoteringa.

 

Dette er faktisk en bra ide. Hvis jeg er på jakt etter en fjernutløser, batterigrep, blits eller ekstra batteri pakket inn i hamsterpels så er det rimelig lite interessant å kaste bort tiden å lete i en tråd full av Pentax, Canon, Sony, Hasselblad og Leica når jeg skal ha dette til Nikon. Derfor ser det ut til at folk i utlandet er en del smartere enn folk her, for dette er ikke gjort pga fanboys, men av praktiske årsaker. Noen burde kanskje tipse Finn.no at å dele inn bruktbiler etter merke er kun for fanboys ? Ikke ?

Lenke til kommentar
Dette er faktisk en bra ide. Hvis jeg er på jakt etter en fjernutløser, batterigrep, blits eller ekstra batteri pakket inn i hamsterpels så er det rimelig lite interessant å kaste bort tiden å lete i en tråd full av Pentax, Canon, Sony, Hasselblad og Leica når jeg skal ha dette til Nikon. Derfor ser det ut til at folk i utlandet er en del smartere enn folk her, for dette er ikke gjort pga fanboys, men av praktiske årsaker. Noen burde kanskje tipse Finn.no at å dele inn bruktbiler etter merke er kun for fanboys ? Ikke ?
Det er vel derfor vi har merkespesifikke tråder. Nå er det vel Olympus og Pentax som har mest aktive slike tråder, men Canon og Nikon har tilsvarende for mange produkter (7D, 5D MkII, D300, D3, D700 i hvert fall). Personlig er jeg enig i at det er en god ting at forumet ikke har merkekategorier, og siden jeg faktisk sitter med ansvaret for dette kommer det til å forbli slik ;-)
Lenke til kommentar
Det er vel derfor vi har merkespesifikke tråder. Nå er det vel Olympus og Pentax som har mest aktive slike tråder, men Canon og Nikon har tilsvarende for mange produkter (7D, 5D MkII, D300, D3, D700 i hvert fall). Personlig er jeg enig i at det er en god ting at forumet ikke har merkekategorier, og siden jeg faktisk sitter med ansvaret for dette kommer det til å forbli slik ;-)
Grunnen til at merketrådene for de mindre merkene oppstår er gjerne at miljøet ikke er stort nok til å holde liv i reine kameratråder over tid.

 

En annen ting er at de reine merketrådene kanskje gjør pentaxianere, olympere osv fanboyistiske. Der får vi dyrke våre fordommer og fortreffelighet i fred, uten å bli konfrontert med virkeligheta. I pentaxtråden får vi besøk av et par-tre "cross over freaks" av og til, men eller så er det naturlig nok ei ganske lokka menighet.

 

Kameratrådene for de store merkene derimot, de blir gjerne besøkt av alle. 7D tråden er et godt eksempel. I hvert fall i starten var det en del friksjon og kanonade med omverdenen der (en og annen torpedo dukka også opp, men det er kanskje naturlig i et sjøslag :p ). Så canonistene fikk brynt seg, noe som sikkert var irriterende for dem, men kanskje også litt sundt? Nå har det roa seg ned så nå kan de dyrke sine fordommer og sin fortreffelighet i frad og ro.

 

Om en stund kommer det nok til å gjenta seg, men denne gangen i en Nikontråd. Og da er det trolig canonistene som kommer til å bli oppfatta som de aggressive.

 

(Legg merke til at jeg prøver og ballansere adjektivbruken ;) )

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Men så har jo også CaNikon mykje større modellutval enn spesielt Pentax, og til ein viss grad også Olympus, så det seier kanskje seg sjøl at det vert litt fleire trådar om desse to merka. Det er både fordelar og ulemper med merkespesifikke trådar. Ein fordel er at ein får ein tråd å halda seg til, og slepp å klikka innom ørten trådar for å følgja med i diskusjonar om "sitt" merke. Ulempen er at tråden etter kvart vert for stor (Pentax-tråden) til at den er rasjonell om ein skal finna informasjon om ein spesiell modell. Ein kan sjølvsagt bruka søkefunksjonen, men dette gir ikkje nødvendigvis gode resultat heller. (utan at eg kjem på eksempel på dette)

 

Modellspesifikke trådar hadde kanskje heller vore vegen å gå. Om ein ønskjer å orientera seg om K20D, for eksempel, kan ein gå i K20D-tråden, og slepp å skumma gjennom masse i denne samanheng irrelevant info om andre modellar. Det er då lettare for at trådar forsvinn ut av førstesida, men om då nokon spør etter info om K20D, kan ein berre visa til K20D-tråden, evt. kan moderator flytta spørsmålet til K20D-tråden.

 

Når det gjeld fanboyisme, så føler eg at dei "mindre" merka (Pentax, Sony, til ein viss grad Olympus) treng meir "hjelp" enn Canon og Nikon. Når ferskingar innanfor speilrefleksfoto kjøper sitt første DSLR, så reknar eg med at 80 % vurderar Canon/Nikon utan å tenka over at det finst andre alternativ. Vi som brukar andre merke må dermed jobba litt meir for å overbevisa om at CaNikon ikkje alltid er det beste eller mest passande. Om dette er fanboyisme eller U-hjelp får vera opp til den enkelte å vurdera, men eg har i alle fall større toleranse for anbefalingar om å kjøpa Pentax/Sony/Olympus enn Canon/Nikon, rett og slett fordi "dei to store" ikkje treng meir marknadsføring enn dei allereie får gjennom importørane og dei store elektrokjedane (Expert/Elkjøp/Lefdal).

Lenke til kommentar

Syns det er mye sort hvit argumentasjon her, fargefilmen ER oppfunnet ;-)

 

Poenget mitt var at jeg syns ikke man er fanboy fordi om man ser nytten av forum/egne nettsider rettet mot egne merker, tror faktisk det er de "mindre" merkene som lider når dette ikke finnes da de har lett for å bli overkjørt av kopimaskin produsenten Canon og kameraprodusenten Nikon ekspressen og deres fortreffelige produkter.

Lenke til kommentar
Syns det er mye sort hvit argumentasjon her, fargefilmen ER oppfunnet ;-)

 

Poenget mitt var at jeg syns ikke man er fanboy fordi om man ser nytten av forum/egne nettsider rettet mot egne merker, tror faktisk det er de "mindre" merkene som lider når dette ikke finnes da de har lett for å bli overkjørt av kopimaskin produsenten Canon og kameraprodusenten Nikon ekspressen og deres fortreffelige produkter.

S&H er ikke svart eller hvitt, det gir gråtoner :p

 

Men eller ser jeg ikke helt hvor du vil nå.

Lenke til kommentar
Syns det er mye sort hvit argumentasjon her, fargefilmen ER oppfunnet ;-)

 

Poenget mitt var at jeg syns ikke man er fanboy fordi om man ser nytten av forum/egne nettsider rettet mot egne merker, tror faktisk det er de "mindre" merkene som lider når dette ikke finnes da de har lett for å bli overkjørt av kopimaskin produsenten Canon og kameraprodusenten Nikon ekspressen og deres fortreffelige produkter.

S&H er ikke svart eller hvitt, det gir gråtoner :p

 

Men eller ser jeg ikke helt hvor du vil nå.

 

Jeg vil på kino men har ikke tid, men var muligens ikke det du lurte på ?

 

De merkene det er mest av som Canon og Nikon vil naturlig nok har flere poster/brukere og det vil være lettere for eiere av disse å få hjelp enn mindre merker som feks Leica.

Lenke til kommentar

Hvis du tror det blir lettere å få hjelp av å dele opp forumet, så har du relativt lite innsikt i hvordan nettfora fungerer.

 

Jeg står på det jeg sa tidligere, Akam-forumet har en alt for liten aktiv brukermasse til at en ytterligere oppdeling vil føre noe godt med seg. Antagelig vil det være en fordel å bli slå sammen en del av de mindre brukte underforumene.

Lenke til kommentar
Det er en form for fanboyisme som også foregår uansett merke og det er speilrefleksfanboyisme.
Akkurat dette har jeg også sett i flere tråder både her og i andre fora og fotosammenkomster. Av og til blir man ikke tatt seriøst hvis man foretrekker å ta bilder med et "kompaktkamera" som verken har svær linse, støyende lukker eller veier halvkilo+ Endret av mandela
Lenke til kommentar
Hvis du tror det blir lettere å få hjelp av å dele opp forumet, så har du relativt lite innsikt i hvordan nettfora fungerer.

 

Jeg står på det jeg sa tidligere, Akam-forumet har en alt for liten aktiv brukermasse til at en ytterligere oppdeling vil føre noe godt med seg. Antagelig vil det være en fordel å bli slå sammen en del av de mindre brukte underforumene.

 

Enig - og antallet aktive brukere er strengt tatt rimelig få.

 

Tor

Lenke til kommentar
Antagelig vil det være en fordel å bli slå sammen en del av de mindre brukte underforumene.
Strengt tatt veldig OT, men det vil bli en liten revisjon av fotoforumet i nær fremtid, antakelig på nyåret en gang (tviler på at jeg har tid før). Det blir nok litt færre underfora, men har ikke tall på akkurat hvor mange ennå...
Lenke til kommentar
Kan ikke se at noen er fanboy fordi de oppretter en tråd ang sitt eget merke, noe jeg selv også har gjordt.

Årsaken til at jeg gjorde det var rett og slett for å dele/høste erfaringer med likesinnede , det blir jo litt dumt å skrive i en toyotatråd om en har kjøpt seg BMW :hmm:

Chill man :D

 

Det er ingen her som har gitt uttrykk for tvil om hensiktene dine med 7D tråden.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...