Gå til innhold

Refleksjon: Å være seg selv nærmest


Anbefalte innlegg

Kan ikke se at noen er fanboy fordi de oppretter en tråd ang sitt eget merke, noe jeg selv også har gjordt.
Nei, og det er i øyeblikket slik vi vil ha det... Canon og Nikon er så store at de stort sett er tjent med å ha egne tråder for respektive modeller, mens de andre merkene klarer seg med én tråd for hele merket.

 

Men da kan vi sikkert gå tilbake ontopic igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt på siden: man finner da også fanboys innen biler, brunvarer og lignende.

 

Foreldrene mine vurderer f.eks. ikke annet enn Miele på vaskemaskin/tørketrommelfronten. Dette fordi at de har gode erfaringer med at det varer lenge. Når jeg så skulle kjøpe meg ny vaskemaskin første gang, kjøte jeg en Zanussi. De var skeptiske til det, men den fungerte helt fint, den. Ihvertfall det året jeg hadde den. Jeg lot den, samt en billigfryseboks være betaling for mine siste husleie for den leiligheten.

 

Man har også anti-fanboys. Slike som meg. Folk som velger et merke fordi at så få andre har det. Jeg sitter jo med både Sigma SD10 (kjøpt med blits og 20-40 f2.8 objektiv. Jeg betalte 17 000 for den. Fordi at 1. jeg hadde lyst å teste det og 2. fordi jeg var lei av at alle anbefalte CaNikon). Senere kom jo Scandinavian Photo med et kjempetilbud på Sigma SD14. Som jeg også kjøpte. Etter en stund forsto jeg at Sigmaen var oppdatert, men fremdeles like ubrukelig innendørs under "gymsalbelysning". Folk ble gustengule uansett hvilken innstillingen jeg hadde på hvitbalansen. Jeg vurderer fortløpende nytt kamera, og da gjerne innen Pentax-leiren. Fordi at det er så få som har det. Heldigvis har jeg ikke penger til noe slikt, så jeg slipper kjøpe.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skulle også være original og kul; valgte derfor Olympus etter å ha solgt mitt D70 (som jeg egentlig likte veldig godt) for jeg mente IS og mindere størrelse var bra. Samt ble revet med av det sedvanlige forumskrytet. Har nå prøvd 3 Olympus speilreflekser, og har aldri vært 100% fornøyd med dem (kun vanlige konsumentmodeller). Er liksom et eller annet som ikke satt som det skulle med menyer, detaljer og hvordan bildene ble.

 

Så nå har jeg endelig tatt til fornuft og solgt dette og kjøper meg vel hvert øyeblikk et nytt Nikon igjen. Har prøvd flere venners Nikon-kameraer (DX-modeller for det meste) og er like fornøyd hver gang. Av og til passer bare ikke et kamera til en mener nå jeg, men man skal ikke la noe gå uprøvd hen og hardnakket hevde at det man selv eier er "best".

Lenke til kommentar
Blir som å kjøpe bil; noe passer noen, mens andre ikke liker den doningen man har. Vi nordmenn er jo utrolig merketro på biler i hvert fall. Sikkert på speilrefleks også :D

Jo mer man har investert som hobbyfotograf, desto mer har man å tape på å bytte merke.

 

Bruktmarkedet i Norge har alt for lave priser til at det er enkelt å erstatte f.eks. sin Pentax-optikk med Sony-optikk.

 

For meg som Canon-bruker er det billigere å kjøpe dyreste Canon-kamera enn å bytte til rimeligste Nikon-kamera med Nikon-optikk. Det er sikkert andre som har liknende problemer som ikke løses av at gresset (mer eller mindre midlertidig) er grønnere på den andre siden.

 

Hvis man bare bruker pakkeobjektivet, så stiller det seg kanskje litt annerledes, men for de fleste litt eller mer avanserte brukere er det kostbart å ikke holde seg til det merket man bruker.

Lenke til kommentar

Ja nei. Det er jo helt klart et kostnadsspørsmål inne i bildet her. Kunne sikkert kjøpt meg et E-3/E-30 fremfor å ha solgt alt mitt Olympus utstyr og kjøpt Nikon igjen. Men jeg har et par venner som har mye Nikon utstyr som jeg får låne hvis jeg trenger det, så jeg trenger egentlig ikke annet enn hus + brukbart kit objektiv. Det er dårlig med Olympus-venner i nabolaget for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Interessant artikkel, men å hevde at nordmenn er en egen rase er vel kanskje litt i overkant?

Innavla derimot :yes:

Bergensere deriomet er egen rase i eget land. Akkurat som chiwawa hunden, liten jævel, stor i kjeften, med merkelig dialekt som elsker vann :)

 

Edit: Angående merker så tror jeg at hadde det ikke vært for 2-3 stk brukere her inne, skal ikke nevne nick, så ville det vært ganske så mye mindre prat rundt Sony.

Jeg for min del prøver å holde godt kjeft og heller hive inn en brannfakkel eller to når ilden begynner å slokne :p

Endret av Inc
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...