Gå til innhold

Refleksjon: Å være seg selv nærmest


Anbefalte innlegg

To av de mest fanatiske utstyrsbrukerne jeg vet om er hunkjønn.

 

Som de sier på den andre siden av dammen: YMMV.

I fotoklubben min har vi en supercanonist av hunnkjønn som leder.

 

Det er så ille at hun som leder faktisk har anbefalt folk og kjøpe Canon før de melder seg inn i klubben. Hun fikk forrsten kraftig på pukkelen for dette på sist styremøte. Det kom som en reaksjon på at en stakkar lurte på om hun kunne melde seg inn når hun bare hadde en Olympus superkompakt.

 

Bortsett fra dette, er supercanonisten et trivelig menneske ;)

Og bare så det er sagt så er jeg veldig glad for at vi har flertall av damer i styret. Uten det har fotoklubber lett for å bli reine gutteklubber. Nå er kjønnsfordelinga 20-20.

I min fotoklubb er det god kjønnsfordeling i både klubben og styret. (Nei, ingen kjønnskvotering til styret.) Men det virker som det er en klar kulturforskjell mellom kjønnene. Kvinnfolka er ikke så teknisk interesserte som oss gutta, men merketilhørigheten er omtrent på samme nivå.

 

Ei med Nikon D300 til ei med Canon 5DmkII: -Pft, men du har jo bare en Canon.

En med Canon 450D til ei med Nikon D300: - Jaja, man kan jo ikke forvente så mye av de der Nikon-greiene.

Flere Canonister/Nikonister til meg med Pentaxen: - Hva er det der for slags raritet?

En med Leica: - Her, prøv denne og drøm deg bort.

En med analog mellomformat: - Jeg blir bare deprimert av å se digitale bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja - tror det har endel med alder å gjøre og. I en tråd som skulle få frem et blikk på alderen blant brukerne her slo det meg hvor lav gjennomsnittsalderen var. Om ikke på dunstadiet, så ihvertfall neste. I ung alder er man mer "påståelig ensidig rett" - og da lest som at ens egne valg og meninger er de som er nærmest sannheten. For i ung alder en sannhet noe fast og endelig, mens når man vipper over det stadiet finner en ut at refleksjoner over begrepet "sannhet" sannelig finnes på de fleste områder i universet. Man ser samme trend samme hva fanboyismen dreier seg om.

 

Tror mange vil undre seg på seg selv dersom de om 25 år leste sine sterke meninger i dag om både det ene og det andre, undre seg på mangelen man hadde til å reflektere nøytralt og vidt. Når det er sagt finnes det selvsagt og mennesker i den mer satte livsperiode som enda ikke har fått evnene til å reflektere, enten over seg selv eller "sannhetsbegrepet".

 

Det er og noe viktig som kalles selvironi og selvuhøytidelig som ikke alle har fått samme doser av ved fødselen.

 

Nå er jeg rimelig fersk på dette forumet, men ja, fanboys finnes her og, noe som vel er naturlig med så mange mennesker. Man kunne jo tenkt seg at f.eks Audi- BMW-og Mercedesfolkene delte samme forum, i tillegg snek det seg inn folk fra Skodamiljøet, tipper det ville og gitt bastante meninger som viste mangel på vidsyn og frie refleksjoner.

 

Konkret synes jeg vel at endel Nikonfans er de ivrigste her for tiden på å fortelle oss hvor suveren deres dings er i de fleste sammenhenger. Så kommer "de andre" Pentax/Olympus/Sony som en god nr 2. Disse er ofte i mot de 2 store uansett, så man kan undre seg på om disse er kameraenes svar på operativsystemenes Linuxtilhengere. Merkelig nok er Canonfolket de som for tiden er "roligst" med å fremeheve sin elskerinne. Men det går vel i bølgedaler sikkert (mulig "vi" Canonmennesker er de som føler oss tryggest på vårt valg :p)

 

Personlig synes jeg det er enklest, mest praktisk å holde seg til et merke for de alle har sine særegenheter og ikke minst forskjeller i menyer osv. Om jeg har Canon nå, betyr ikke det "for evig og alltid", f.eks har jeg både Pentax og Nikon hus for film. Men holder man seg til å sammenligne "klasser" av kameraer som er tilnærmet er de rimelig like på det som betyr noe, det som kommer ut av saken. I dag er det marginaler mellom likveverdige hus, den største forskjellen ligger nå mellom ff og crop uansett fabrikat.

 

For min del er alle dingser en bruksting som da skal gi meg noe ved dens bruk, om den heter Binokka eller Kalinka betyr ikke noe. Blir litt som en plenklipper, den gjør en jobb. Er jo derfor man kjøpte den, ikke for å sette den på en pidestall og tale dens fortreffelighet over alle andre.

 

Tor

Lenke til kommentar
Artig og velskrevet artikkel. Kan nok kjenne meg litt igjen ja! :thumbup:

Takk. :)

 

 

 

Dette er noe av det beste jeg har lest på HW-nettverket, og du treffer den berømte spikeren på hodet.

Nå tror jeg du lyver, men takk skal du i alle fall ha, det var en trivelig løgn. :)

 

God artikkel som treffer ypperlig, med humor og selvironi som fremdriftsmiddel - håper at det kommer flere refleksjoner fra deg, Simon! :thumbup:

Som sagt, gjerne. Og takk. :)

 

Gi meg en Canon. Har ingenting i mot det jeg. Sleng på noe kremoptikk også..

Da får du i alle fall bedre farger..

 

;)

Lenke til kommentar
I min fotoklubb er det god kjønnsfordeling i både klubben og styret. (Nei, ingen kjønnskvotering til styret.) Men det virker som det er en klar kulturforskjell mellom kjønnene. Kvinnfolka er ikke så teknisk interesserte som oss gutta, men merketilhørigheten er omtrent på samme nivå.

 

Hos oss er det faktisk 50/50 akkurat nå, men jeg vet vi får 2-3 nye medlemmer på neste møte og alle er av hunnkjønn, da blir de i flertatt :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Konkret synes jeg vel at endel Nikonfans er de ivrigste her for tiden på å fortelle oss hvor suveren deres dings er i de fleste sammenhenger. Så kommer "de andre" Pentax/Olympus/Sony som en god nr 2. Disse er ofte i mot de 2 store uansett, så man kan undre seg på om disse er kameraenes svar på operativsystemenes Linuxtilhengere. Merkelig nok er Canonfolket de som for tiden er "roligst" med å fremeheve sin elskerinne. Men det går vel i bølgedaler sikkert (mulig "vi" Canonmennesker er de som føler oss tryggest på vårt valg :p)

 

Tor

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette bildet. Det kommer trolig av at jeg har et annet ståsted enn deg. Jeg opplever det som om ... blabla, blabla :p

 

Poenget mitt er at jeg tror vi skal vær forsiktige med å dele ut slike karakteristikker. I hvert fall på alvor. Uansett hvor vi står, blir de farga av vårt personlige ståsted. De blir med andre ord hverken objektive, eller konstruktive.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye ytterligere å bidra med i diskusjonen, ville bare takke for en god artikkel, for de fleste av oss finnes det få ting som er så uviktige som valg av kamerasystem i dag.

 

PS, her er fasit: datamaskiner fra Apple, kamera fra Pentax, stereoanlegg fra Naim (men platespiller fra Linn) og single malt fra Islay. Har jeg glemt noe da?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke så mye ytterligere å bidra med i diskusjonen, ville bare takke for en god artikkel, for de fleste av oss finnes det få ting som er så uviktige som valg av kamerasystem i dag.

 

PS, her er fasit: datamaskiner fra Apple, kamera fra Pentax, stereoanlegg fra Naim (men platespiller fra Linn) og single malt fra Islay. Har jeg glemt noe da?

 

B&O tv ?

 

Og kamera må være Sony.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Jeg har ikke så mye ytterligere å bidra med i diskusjonen, ville bare takke for en god artikkel, for de fleste av oss finnes det få ting som er så uviktige som valg av kamerasystem i dag.

 

PS, her er fasit: datamaskiner fra Apple, kamera fra Pentax, stereoanlegg fra Naim (men platespiller fra Linn) og single malt fra Islay. Har jeg glemt noe da?

Datamaskin fra Lenevo, kamera fra Olympus, stereoanlegg fra <insert, bryr meg ikke> og single malt fra Islay og et par andre steder. Burde funke bra.

 

;)

Lenke til kommentar

Som nybakt far så kjøpte jeg Panasonic Z38 superzoom kamera og gikk på biblioteket og lånte 4 bøker om fotografering som jeg faktisk leste! Nå tar jeg veldig bra bilder i klassen "pappa med kamera" og er fornøyd med det. Kunne selvsagt kjøpt meg noe mye dyrere kamera og ikke brukt noe tid på å lære meg de grunnleggende ferdigheter slik jeg har inntrykk av at 80 % av de jeg kjenner med speilrefleks gjør.

 

Ser det samme innen sykling også. Folk kjøper dritdyr sykkel, men har ikke noe skikkelig treningsprogram.

Lenke til kommentar
Som nybakt far så kjøpte jeg Panasonic Z38 superzoom kamera og gikk på biblioteket og lånte 4 bøker om fotografering som jeg faktisk leste! Nå tar jeg veldig bra bilder i klassen "pappa med kamera" og er fornøyd med det. Kunne selvsagt kjøpt meg noe mye dyrere kamera og ikke brukt noe tid på å lære meg de grunnleggende ferdigheter slik jeg har inntrykk av at 80 % av de jeg kjenner med speilrefleks gjør.

 

Ser det samme innen sykling også. Folk kjøper dritdyr sykkel, men har ikke noe skikkelig treningsprogram.

Så lenge folk har råd og trives greit nok med valget sitt, så er det vel greit nok, det.

 

Disse folkene er jo med på å sørge for at det er et marked for slike gjenstander, slik at prisene og tilgjengeligheten kanskje er bedre enn om de ikke gjorde det.

 

Det er litt som med alle de som nå kjøper en Amazon Kindle 2, og som ikke har "forstått" at det er lurt å vente på tredje- eller fjerdegenerasjonsproduktene. Uten deres manglende forståelse, så ville ikke tredje eller fjerde generasjon komme. Så jeg er bare veldig takknemlig, egentlig. :D

Lenke til kommentar
Konkret synes jeg vel at endel Nikonfans er de ivrigste her for tiden på å fortelle oss hvor suveren deres dings er i de fleste sammenhenger. Så kommer "de andre" Pentax/Olympus/Sony som en god nr 2. Disse er ofte i mot de 2 store uansett, så man kan undre seg på om disse er kameraenes svar på operativsystemenes Linuxtilhengere. Merkelig nok er Canonfolket de som for tiden er "roligst" med å fremeheve sin elskerinne. Men det går vel i bølgedaler sikkert (mulig "vi" Canonmennesker er de som føler oss tryggest på vårt valg :p)

 

Tor

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette bildet. Det kommer trolig av at jeg har et annet ståsted enn deg. Jeg opplever det som om ... blabla, blabla :p

 

Poenget mitt er at jeg tror vi skal vær forsiktige med å dele ut slike karakteristikker. I hvert fall på alvor. Uansett hvor vi står, blir de farga av vårt personlige ståsted. De blir med andre ord hverken objektive, eller konstruktive.

 

Alvor? Neida, jeg har for mye livserfaring til å ta slikt alvorlig - tross alt er det kun noen døde metall og plastsaker vi snakker om. Eneste er at folk ihvertfall prøver å være nøytrale når de skal råde uerfarne folk som spør om råd til f.eks et nytt kamera og legger ismen sin på hylla i mens. At vi mer herda erter hverandre er jo bare morro av og til.

 

Tor

Lenke til kommentar
Som nybakt far så kjøpte jeg Panasonic Z38 superzoom kamera og gikk på biblioteket og lånte 4 bøker om fotografering som jeg faktisk leste! Nå tar jeg veldig bra bilder i klassen "pappa med kamera" og er fornøyd med det. Kunne selvsagt kjøpt meg noe mye dyrere kamera og ikke brukt noe tid på å lære meg de grunnleggende ferdigheter slik jeg har inntrykk av at 80 % av de jeg kjenner med speilrefleks gjør.

 

Ser det samme innen sykling også. Folk kjøper dritdyr sykkel, men har ikke noe skikkelig treningsprogram.

 

Uten tvil er det mange dyktige her på forumet som kan alt om sitt kamera, og at de har oppriktig interesse i faget eller det tekniske. For meg er kameraet en bruksting som skal gi meg de bilder jeg ønsker, dermed prøver jeg å lære meg omkring de ting som måtte angå mitt interesseområde angående foto, dvs det jeg føler jeg har bruk for og ikke husets alle tusener av muligheter som jeg kanskje ikke kommer til å bruke/ha bruk for. Det er min måte, andre har sin/sine. Er ingen fasit/standard på det.

 

 

Tor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...