Gå til innhold

Diverse elektronikkprosjekter på gang


Anbefalte innlegg

Da har man fått tak i optoisolator type 4N27, så vidt jeg kan forstå så tåler disse 5V. Inngangen derimot blir jeg ikke heilt klok på....

 

Spennende!

Etter hva jeg kan se av fairchild sitt datablad tåler inngangen 100mA(eventuelt 60mA for -M versjon), du får prøve deg litt fram, se hva som fungerer i applikasjonen.

Kan desverre ikke være til så mye hjelp, da jeg er helt blank på optoisolatorer.

Ser fram til å høre hvordan det går med prosjektet ditt :)

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker jeg må gjøre det noe lignende dette:

 

307077-PWM.jpg

 

 

2 spørsmål

 

1) Kan jeg droppe R2 helt?

 

2) Hva skal man gjøre med basen på transistoren?

 

 

Da svarer man på egne spørsmål:

 

1) JA

 

2) Ingenting!

 

 

 

 

Dette ser ut til å funke! Eneste lille problemet jeg har er at jeg ikke har skikkelige signalledninger, så en del støy kommer inn. OG tilkoblingen på bilen er en smule korrodert, så må nok litt rengjøring til her.

 

 

En ting til er at koden (som forøvrig ikke er min) har litt for kjapt oppdateringsitervall, så får ikke ut noe fornuftige målinger... skulle gjerne hatt en slags gjennomsnittsligning over f.eks 2 sekunder...

Endret av Puke Nukem
Lenke til kommentar

Da hadde man en første-utkast av forsterkerkretsen:

 

img4827p.jpg

 

img4828k.jpg

 

img4825hc.jpg

 

headphonetry3.png

 

 

Brukte mesteparten av natta på prosjektet, tok vel halvannen time å bygge tingen, de neste 5 timene ble brukt til feilsøking...

Det viser seg at jeg kan etse printkort med 10 mil mellomrom mellom banene uten problem, det var litt verre å lodde uten å lage broer, enda verre å faktisk se broene jeg lagde...

 

Men til slutt så fungerte den, trenger muligens noe mere PSRR(Power Supply Rejection Ratio) i neste inkarnasjon, eventuelt en ny strømforsyning uten ground-loops.

Trenger forresten også ett par nye hodetelefoner, det viser seg at å kortslutte forsterkeren slik at det legger seg borti 16v på utgangen ikke er så veldig sunt. :p

 

 

Spennende å høre hvordan det går videre med prosjektet ditt Nukem, er desverre litt blank på optoisolatorer.

Du kan jo lage ett rolling buffer for målingene dine, du lagrer de 5-10 siste målingene og regner gjennomsnitt på disse, eventuelt så kan du jo se om du får begrenset antall målinger per sekund.

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Optoisolatoren har jeg fått liv i!

 

 

Det er værre med kunnskapene inne C :(

 

 

EDIT: Ting ble mye bedre her når jeg gjorde rein kontaktene som jeg henter signalet fra, og at jeg flytta optoisolatoren vekk fra breadboardet og over på en liten bit veroboard, som forøvrig er en genial ting om man skal ha enkel kretser på et kretskort!

 

Men er fremdeles litt vanskelig å lese dutycyclen til tider...

 

 

Forresten, fin forsterker du holder på med!

Endret av Puke Nukem
Lenke til kommentar

Ser meget bra ut det forsterkerprosjektet ditt CoolBeer. :thumbup: Jeg har egenklig lenge hatt lyst til å lage en "klasse-D" forsterker, men har ikke fått tid.

 

Men jeg må nesten bare si at jeg grøsser hver gang jeg ser slike "stående" resistorer. Det ser ikke bra ut, også ser jeg for meg kortsluttningsfare med andre komponenter og brudd i kretsen pga metalltretthet etter for mye bevegelse fremm og tilbake på resistorene (etter alle som bare må ta borti dem når du viser fremm værket ditt, inkludert sikkert også deg selv hvis du er slik som meg)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Ser meget bra ut det forsterkerprosjektet ditt CoolBeer. :thumbup: Jeg har egenklig lenge hatt lyst til å lage en "klasse-D" forsterker, men har ikke fått tid.

Har hatt lyst til å lage en klasse-D selv, fant ut at klasse A/AB var mindre komplisert :p

 

Men jeg må nesten bare si at jeg grøsser hver gang jeg ser slike "stående" resistorer. Det ser ikke bra ut, også ser jeg for meg kortsluttningsfare med andre komponenter og brudd i kretsen pga metalltretthet etter for mye bevegelse fremm og tilbake på resistorene (etter alle som bare må ta borti dem når du viser fremm værket ditt, inkludert sikkert også deg selv hvis du er slik som meg)

Joda, jeg ser den. Jeg foretrekker liggende motstander jeg også, synes det ser penere ut. Her bygde jeg kortet minst mulig, derfor ble de stående.

 

-

Kolbjørn

 

 

EDIT: Liggende transistorer? Vi mener nok motstander her.

Endret av CoolBeer
Lenke til kommentar

Q3 skal kanskje ha termisk forbindelse til Q1 og Q2, men det betyr kanskje ikke så mye på en liten forsterker.

 

Hvor mye har du tenkt på hvordan strømforsyningen går i fra trinn til trinn på printplaten? Dette kan ha endel å si med støy.

Hadde et par danske bøker, Advendt elektronikk, som var utrolig lærerrike. Anbefales!

Lenke til kommentar

Q3 skal kanskje ha termisk forbindelse til Q1 og Q2, men det betyr kanskje ikke så mye på en liten forsterker.

Egentlig skal den det ja, usikker på hvor mye det har å si. Grunnen til at jeg ikke prøvde på det i det hele tatt er at Q3 er en TO-92 transistor, jeg måtte eventuelt ha limt den fast ellerno, så da hoppa vi glatt over problemet :p

På større prosjekter må jeg nok ta dette med i betraktning å bruke en transistor som kan skrus fast i kjøleribba eller oppå en av utganstransistorene.

 

Hvor mye har du tenkt på hvordan strømforsyningen går i fra trinn til trinn på printplaten? Dette kan ha endel å si med støy.

Ikke tatt med i betrakting i det hele tatt, printkortet er laget etter minst-mulig prinsipp, prøvde å komme meg under 5x5cm men det var håpløst. Ble tilslutt 7.2x5.1cm, lurer på hva frakt fra http://seeedstudio.com vil komme på, de har 10stk 5x5cm pcb for 9.9$, og 10x10cm for 24.90$.

 

Hadde et par danske bøker, Advendt elektronikk, som var utrolig lærerrike. Anbefales!

Skal sjekke de ut, alltid bra å ha alternative bøker :)

 

 

Har forresten slått ihjel mesteparten av støyen, la til en kapasitansmultiplikator-krets i strømforsyningen samt fikset en løs motstand. Nå har jeg bare å finne ut hvorfor jeg har en bias-strøm på 1.1A(ting blir voldsomt varmt, voldsomt fort :p). Regner nesten med at det er en av 2n3904/2n3906 transistorene som har gått til himmels, det mangler endel sikkerhetskretser på pcb-en :p

 

-

Kolbjørn

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

R3 - Rtrim - R4 - Q3 bestemmer hvor varmt du vil kjøre forsterkeren din. Her ville jeg hatt muligheten til å trimme mye grovere til å begynne med. Jeg mener å ha sett R3 = 390, Rtrim = 470, R4 = 100. Mulig det var med bare 2 transistorer i utgangstrinnet (ingen Q4/Q9). Dette var med senter på Rtrim til base Q3.

 

Har sikker nevnt det før, men 3055 transistorer har elendig forsterkning når strømmen blir stor. Har gitt base 1A for å få 5A på emitter. Men den var/er billig.

Lenke til kommentar

R3 - Rtrim - R4 - Q3 bestemmer hvor varmt du vil kjøre forsterkeren din. Her ville jeg hatt muligheten til å trimme mye grovere til å begynne med.

R3 og R4 er satt slik at RTrim justerer strømmen igjennom utganstrinnet mellom noen få til nesten 100mA, har med vilje begrenset dette slik at det ikke skal være mulig å dra sinnsyke strømmer ved en feiljustering.

 

Har sikker nevnt det før, men 3055 transistorer har elendig forsterkning når strømmen blir stor. Har gitt base 1A for å få 5A på emitter. Men den var/er billig.

Jepp, brukte det jeg hadde liggende i rotelageret, har nå fått forsendelse fra mouser/digikey så i løpet av uka har vi nok en ny versjon opp å gå.

 

 

Foreløpig skjema:

headphonetry4.png

 

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

WOW. 3 transistorer i serie i utgangstrinnet! Kanskje 250 x 250 x 150 tilnærmet 10 000 000 i forsterkning. + all forsterkningen du har i trinnene før. Og en stor motkobling. I læreboka mi betyr det trøbbel. Når Q13 - Q14 - Q15 leder vil en strømforandring på 0,1 microamper gi en strømforandring på 1 A ut. Selvsving!

Lenke til kommentar

WOW. 3 transistorer i serie i utgangstrinnet! Kanskje 250 x 250 x 150 tilnærmet 10 000 000 i forsterkning. + all forsterkningen du har i trinnene før. Og en stor motkobling. I læreboka mi betyr det trøbbel. Når Q13 - Q14 - Q15 leder vil en strømforandring på 0,1 microamper gi en strømforandring på 1 A ut. Selvsving!

Trippel utgangstrinnet er noe Bob Cordell anbefaler i boken "Designing Audio Power Amplifiers", det er designet for å laste VAS minst mulig, og dermed få mest mulig forsterkning ut av VAS. Dette virker tilbake med feedback til LTP for å minske forvrengning i forsterkeren.

 

Blir spennende å se hvordan den fungerer i praksis, jeg har aldri bygd en slik før. Jeg begynner å få inn konseptene i bøkene jeg leser, og nå kan jeg faktisk se på ett skjema og forstå hva som foregår.

 

 

Har satt sammen en RelayDelay krets for å forsinke tilkobling av høytaler/hodetelefoner til strømforsyningen har stabilisert seg. Det er bare ett rele som lader via en kondensator slik at det slår inn litt senere. Litt vel effektsugen for øyeblikket, releet er på 360mW, vurderer å se om jeg finner noen litt mindre effekthungrige.

 

img4829s.jpg

 

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Da hadde man satt sammen en ny prototype, mer eller mindre identisk med skjemaet litt lenger oppe, eneste litt annen bias(2k4 + 470 og 100 trim):

 

img4834k.jpg

 

img4832xb.jpg

 

 

Skal kjøre begge igjennom diverse tester imorgen, firkantpulser er jo en shlager.

 

Har koblet opp begge forsterkerne, en til hvert øre. Hvis det er noen forskjell på lyden så klarer iallefall ikke jeg å høre det... Regner med at den siste er mere "hi-fi" siden den er litt mer komplisert. Bias er forresten ett herk å stille med så små kjøleribber, plutselig har du thermal runaway på gang med godt over 300mA hvilepuls :ph34r:

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Hvor kjøper du elektronikken?

Det meste er hovedsaklig kjøpt fra mouser.com og digikey.com, resten er hentet ifra ebay, electrokit.se, futurlec.com eller krepro.no.

 

Mouser og digikey har fri frakt over en viss sum, derfor blir det litt større ordrer derifra. Må riktignok betale moms når beløpet overstiger 200kr, men det overlever jeg :)

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...