Gå til innhold

Diverse elektronikkprosjekter på gang


Anbefalte innlegg

Men om jeg skal ha en boarduino, så er jeg jo avhenig av brettet til en hver tid...

 

Men ja, er jo veldig enkelt å få det fast på brettet ja, det er jeg helt enig i!

 

Ja, men alle prosjekter (og testing av sensorer, ol) starter jo som regel på koblingsbrettet uansett også når man har testet det ut på brettet og vil lodde opp en ordenklig krets tar man bare ut ATmega328 ICen (og kjøper en ny en til 5 dollar og erstatter den gammle) og putter den inn i kretsen med en kjerramisk resonator og en 5V spenningsregulator.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Babbel om BoArduino*

 

 

Jeg tror jeg går for USB-ugaven av denne, fordi kabelen man må ha til den andre er jo dyrere enn selve arduinoen!

 

 

Blir å kjøpe så snart jeg får penger, og første prosjekt jeg blir å sette i gang med bare for å lære er en basic lysdimmer :p

 

 

 

Noen tips til en bra side hvor jeg kan lese meg litt opp på programmering?

 

Satser på en bestilling fra Adafruit :)

Endret av Puke Nukem
Lenke til kommentar

Noen tips til en bra side hvor jeg kan lese meg litt opp på programmering?

Hva med å starte med arduino sin hjemmeside:

http://arduino.cc/en/Tutorial/HomePage

 

PS: hvis du går for USB utgaven. Husk på å tenke litt på å ikke overbelaste USB porten til PC'en

 

Det er vel nok for å drive selve boarduinoen? Resten av elektronikke blir å kjøre på egen strømforsyning!

 

 

 

EDIT: grunnen til at jeg vil ha den med USB er at kabelen til den andre er jo sviiiindyr! :thumbdown:

Endret av Puke Nukem
Lenke til kommentar

Det er vel nok for å drive selve boarduinoen? Resten av elektronikke blir å kjøre på egen strømforsyning!

 

 

 

EDIT: grunnen til at jeg vil ha den med USB er at kabelen til den andre er jo sviiiindyr! :thumbdown:

Tja. $20 (117 kr) er vel ikke akkurat svindyrt (ihvertfall ikke for en "aktiv kabel" med elektronikk inni for å konvertere fra USB til FTDI). Og den kan jo også brukes til en del andre sensorer for å koble dem direkte til PC'en. Og med DC BoArduinoen har du valget om du vil bruke USB strømmen eller en ekstern strømmkilde.

 

 

EDIT: Så nå at det faktisk er en 500mA sikring på USB utgaven, så så lenge du ikke har mye annet på USB'en din fra før av er det ikke noe problem å henge på så mye du vil på BoArduinoen.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Henger meg på denne!

 

Jeg er nybegynner når det gjelder C, så en side med litt info om hvordan C funker, og en liste med "uttrykk" hadde ikke gjort noe for min del!

Siden det er arduino du skal programmere så kan det jo også være greit å starte på http://arduino.cc/en/Tutorial/HomePage også slå opp på Reference når det er funksjoner, ol. du vil ha litt bedre forklaring på. ellers er dette en bra bok for arduino programmering og interfacing mellom arduino og noen grafiske (gratis) programmer som processing, ol. og sammenkobling med div sensorer, ol.: http://www.sparkfun.com/products/9415

 

Ellers er jo http://processing.org/learning/ og http://webzone.k3.mah.se/projects/arduino-workshop/projects/arduino_meets_processing/instructions/index.html gode sider for å ha en måte å grafisk presentere data fra arduinoen din på og styre arduinoen din fra et grafisk programmm på PC'en med musa, tastetrykk, ol.

 

Jeg syns ihvertfall disse sidene ser greie ut og har vært til grei hjelp for meg. Og den boka er veldig bra (men litt tørr med mye tekst og lite bilder, og de bildene som er der er svart hvitt og små). Men jeg vet ikke helt hvordan det er for en nybegynner da siden jeg selv har lært meg C++ på skolen.

 

Det er jo litt delte meninger om hvor lurt det er å gå rett på microkontroller programmering vs å lære seg grunnleggende C# og C++ først før man går over på microkontroller programmering. Jeg personelig mener at det burde gå helt greit å starte direkte på microkontroller porgrammering så lenge man er litt nysgjerrig og går litt utenom eksemplene og prøver seg framm på å lage litt mer avangserte programmer selv etter å ha sett gjennom et eksempel. På denne måten lærer man mye mer enn å bare slavisk følge eksempelene. Og når man begynner burde Reference brukes mye når man er det minste usikker på hvordan funksjoner, ol. fungerer. (det er eksempler på bruk under Reference for de forskjellige funksjoner, ol.)

 

 

PS: når du har fått litt grunnleggende kunnskap i programmering og har programmert en del enkle små programmer burde du absolutt lære deg og begynne å bruke objektorientert programmering fortest mulig. Ellers blir programmene fort helt kaos når de blir litt omfattende.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Kjempebra at noen holder koken og eksperimenterer mens jeg er borte en stund. Ingen bekymringer om kupping av tråd heller, er bare morro å lese om andres eventyr i elektronikkens verden.

 

Har prøvd meg på ett nytt medium, denne gangen video. Har laget en liten snutt om å kjøre en ATtiny44A fra ett 9v batteri, inkludert enkel eksempelkode for å toggle en LED.

 

 

 

Og her er koden:

#include <avr/io.h>

int main(void)
{
DDRA |= (1 << PA6);

while(1)
{
	for(uint16_t teller = 0; teller != 65000; ++teller)
	{
		asm volatile ("nop");
	}
	PORTA ^= (1 << PA6);
}	
}

 

 

Puke: Hvis du har noen spesifikke ting du sliter med i C/C++ må du bare spørre, så skal vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg videre på veien.

 

-

Kolbjørn

 

EDIT: Slettet duplikate linjer.

Endret av CoolBeer
Lenke til kommentar

 

 

Puke: Hvis du har noen spesifikke ting du sliter med i C/C++ må du bare spørre, så skal vi gjøre vårt beste for å hjelpe deg videre på veien.

.

 

 

I og med at jeg er totalt bybegynner, så sliter jeg litt med at jeg ikke vet mulighetene, hvilke kommandoer som finnes...

 

 

Og så "sliter" jeg litt med at programmet leses fra topp og nedover :!:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mottok en forsendelse fra futurlec igår, i den var det blant annet 4 x OPA134, to av disse skal brukes som hodetelefonforsterker, og det er dette prosjektet jeg skal konsentrere meg om i denne posten.

 

 

 

OPA134 er en singel opamp i en DIP-8 pakke:

 

img0920kx.jpg

 

opa134.png

 

 

Grunnen til at jeg har valgt 2 single istedet for 1 dobbel(OPA2134), har litt med at offset trim er tilgjengelig, ikke at jeg nødvendigvis bruker det, men det er jo greit å ha muligheten :p

 

 

Kretsen disse skal brukes i er mer eller mindre en blåkopi av CMoy, som er en helt enkel "non-inverting amplifier".

 

cmoy.png

 

R1 = 2k4
R2 = 18K
R3 = 180
R4 = 100K
C1 = 1u
RV1 = 100K

 

R1 og R2 bestemmer forsterkningen kretsen har og er gitt av følgende formel:

chart?cht=tx&chl=gain = 1+\frac{R2}{R1}

 

Plugger vi da inn mine tall:

chart?cht=tx&chl= gain = 1+\frac{18k}{2k4}=1+7.5=8.5

 

OPA134 er vistnok "unity gain stable" som betyr at de kan tas helt ned til 1 i gain uten å bli ustabile, noe andre ikke "unity gain stable" opamper kan bli.

 

Ferdig koblet opp ser kretsen min noe slikt ut:

 

img0912y.jpg

 

 

Jeg har en 2x12v trafo, likeretterbro og 2x4700uF kondensatorer som strømforsyning, dette gir meg ca +-16v(sentertappen på trafoen er midpunktet, aka 0v).

Signalet inn går først igjennom ett dobbelt potmeter(så vi justerer begge kanalene samtidig), før vi går igjennom en kondensator som i dette tilfellet fungerer som en DC-blokk i tilfelle signalet har DC i seg.

Så er det inn i opampen og ut av opampen, en slags "black box", der magi skjer.

 

R3 er noe jeg har satt inn i ettertid, da opampen(e) oscillerte stygt uten:

scopew.png

 

Dette skjer dog kun med Koss Porta Pro, ikke med Sennheiser PX 200(de eneste to jeg har testet), jeg mistenker at Koss-en har en noe lavere impedans som ikke opampen klarer å drive.

 

 

Nærbilde av kretsen:

img0918o.jpg

 

 

Jeg er veldig fornøyd med lydkvaliteten, har prøvd med ett par TL071 også, det var ikke så stor suksess(TL071 = 0.25$, OPA134 = 3.8$).

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Holder på å lære meg om forsterkerkretser for tiden, her er en push-pull-krets jeg holder på med:

 

img0941q.jpg

 

Dette er skjemaet:

 

ltspiceeffekt.png

 

 

En ting som går meg litt på nervene er at LTSpice påstår kretsen skal trekke rundt 332mA per strømrail, jeg har en 1ohm motstand i serie med ene railen for å kunne måle strømmen (1mV = 1mA), jeg måler ca 650mA over denne, rundt regnet dobbelt så mye som LTSpice påstår... (forøvrig så er 650mA * 650mV = 422.5mW, nesten dobbelt så mye som ratingen på motstanden :p).

Jeg fikk tak i MJE3055/MJE2955 modeller for LTSpice, men med de så var jeg nede i ca 60mA per rail, iallefall feil :p

 

Med 650mA trekk på hver rail er denne push-pull-kretsen godt over gjennomsnittlig varm, jeg har ikke mulighet til å holde fingeren på kjølribba i det hele tatt, og hvis jeg har regnet riktig jobber vi med en effektivitet på rundt 8%(basert på LTSPice, 2x8W fra strømforsyningen, 1.8W maks i 8Ohm ut, så 16/1.8 = 8.8%).

Det kan også nevnes at trafoen jeg bruker(2x12v/2A) går noe varm den også.

 

Er litt skeptisk til å drive transistorene så hardt, thermal-runaway lurer like rundt hjørnet, jeg kan faktisk senke strømforbruket med å blåse på kjøleribba :D

 

Jeg holder forresten en knapp på at modellen i LTSpice er på viddene, eller er det kanskje jeg som er på viddene?

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...