Gå til innhold

Diverse elektronikkprosjekter på gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et lite spørsmål: Hva er egentlig fordelen med å koble samme STK500 og Dragon?

 

Uhm, ingen så fremst jeg vet. STK500 er mer ett komplett dev-board, mens Dragon er mere en debug-tool, begge gjør ISP og HV-programmering.

 

 

 

Bare en liten oppdatering i kveld, fikk panelmeterne til SLA-laderen:

 

img6340em.jpg

 

 

 

Nå må man bare finne en boks å ha den i.

 

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En annen ting å ta med i betraktning er at denne kretsen må være Reset-safe, dvs at spenningen/strømmen under en Reset må være mer eller mindre null. (Uten det kravet klarer jeg for det meste å designe en krets med en p-type mosfet, men har ikke lyst å ødelegge batteriet heller).

 

Så, recap:

 

- Små spennings-steg(0-5v = 12-14v ut)

- Reset-safe

- Tåle en støyt.

I tilfelle du fortsatt ser etter tips og ideer til "reset-safe", kan du ikke stjele noen ideer fra strømforsyninga til Tuxgraphics (tidligere nevnt i tråden her):

In other words every component in this amplifier stage is initially off. This means we will not get from those transistors any oscillations or output peeks at power on or power off. A very important point. I have seen expensive industrial power supplies which produced a voltage peek at power off. Such a power supply is definitely to be avoided as it can easily kill sensitive circuits.

Eller?

Lenke til kommentar

Heisann :) Håper noen kan hjelpe meg med en liten ting :)

 

Jeg har koblet noen led-lys til et 9V batteri og skal putte dette inn i en liten maskin :) Det jeg trenger hjelp til er å få de led-lysene til å tenne når jeg skrur på denne maskinen, og da selvfølgelig slukke (og holde seg slukt) når maskinen er avslått.. Hvordan skal jeg gjøre dette?

 

Takk for hjelp :)

Endret av The Covenant
Lenke til kommentar

Lite plass gjør at det er vanskelig å komme seg på strømforsyningen... Det letteste hadde vært å koble seg på strømmen til viftene... Prøvde å sette led-ene rett på strømmen der, men de lyste så svakt at det var ikkje noe kult :p Målte rundt på kretskortet med et multimeter der det var god plass, men klarte ikkje å finne nok strøm der... Derfor batteri...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg skulle forklare litt om biasing av ett enkelt transistorsteg(CE/Common Emitter).

 

 

Vi begynner med dette:

 

ceamp.png

 

 

Noen fakta:

En 2N2222 som vi har her har en hFE fra 100-300.

RLOAD settes til 10k siden impedansen ut er høy.

Ic settes til 5mA i dette eksempelet.

Vi vil ha 10x forsterkning ut av trinnet.

VC settes til halve V1

Vi vil at bias strømmen(r1 og r2) skal være rundt 10x Ib

 

 

Vi setter igang:

 

chart?cht=tx&chl=R3 = \frac{VC}{Ic} = \frac{6}{5mA} = 1200 Ohm (Som forøvrig er Zout)

 

chart?cht=tx&chl=R4 = \frac{R3}{10} = 120 Ohm (For 10x forsterkning)

 

chart?cht=tx&chl=Ve = 5m * 120 = 0.6v

 

chart?cht=tx&chl=Vb = Ve + 0.6v = 1.2v

 

chart?cht=tx&chl=Ib = \frac{Ic}{hFE} = \frac{5m}{150} = 33uA

 

chart?cht=tx&chl=R1 + R2 = \frac{V1}{10*Ib} = \frac{12}{330u} = 36363 Ohm

 

 

For R1 og R2 bruker vi en standard Spennings-deler formel:

 

chart?cht=tx&chl=Vout = \frac{R2}{R1 + R2} * Vin

 

Snur man på denne med litt algebra blir det:

 

chart?cht=tx&chl= R2 = \frac{Vout * (R1 + R2)}{Vin}

 

 

For vår transistor blir dette:

 

chart?cht=tx&chl= R2 = \frac{Vb * (R1 + R2)}{V1} = \frac{1.2 * 36363}{12} = 3636 Ohm

 

R1 = (R1 + R2) - R2 = 36363 - 3636 = 32727 Ohm

 

 

Vi velger "normale" verdier for R1 og R2:

 

R1 = 33k

R2 = 3k9

 

 

Oppdatert ser da skjemaet slik ut:

 

ceampvalues.png

 

 

 

Ut versus Inn:

 

cewaveform.png

 

 

Her ser vi at forsterkertrinnet inverterer(viktig faktum) og at vi har rundt 8.4 ganger forsterkning(100mV inn, 0.84v ut).

Håper dette var interessant, tar dog forbehold om blundere :p

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har endel småprosjekter gående for tiden - mye elektronikkrelatert :D

 

220VAC - 2.5VDC strømforsyning. Med mulighet til å levere opptil 400A strøm. Peak 2.5V400A, kontinuerlig 1.75V400A. Tenker bruke en mikrobølgeovn-forsyning som startpunkt, for så å erstatte sekundærviklinga med 2-3 runder med ~50mm^2. KBPC50A10, 50A 400A peak brolikerettere er kjøpt inn, 10 stk. Vet ikke helt hvordan det er å parallellkoble disse, eller hvor stort spenningsfallet over diodene blir. Alt må nøye matches til ultracapen (2.5V 2600F) jeg har tenkt å bruke til mellomlager. Disse tåler ingenting over 2,5V på terminalene, så det må regnes på endel 325V-2.5V peak scenarioer. Tenker bruke en 2.5V Zener som sikring, helt rating på denne er jeg usikker på - den kan sprenges for min del (om den ser 2.5V), men samtidig må den tåle jævlig høy strøm. Ellers så har jeg tenkt litt på en FPGA for feilsikring (kanskje senere).

 

2.5V punktsveiser, dette er hovedbruksområdet til strømforsyninga. Maksimalt kan jeg ta ut 400A fra strømforsyning, og 600A fra kapasitatoren. Kan derfor ta ut opptil 1kA med strøm, noe som bør gi god gjennomslagsevne i tykke materialer. Resistansen i tingene som skal sveises er såppas lav at det ikke legger seg mye mer enn 1V spenningsfall over noe slikt, så "rms" verdien fra trafoen blir ikke påvirket - om jeg kan si det sånn. Har 8 stk IRFP2907, som tåler 200A kontinuerlig hver, eller ~800A hver pulset. Tror ikke jeg kommer til å få noen problemer med "thermal runaway" om spesifikasjonene er såppas over tiltenkt bruk :p Blir vel å teste den helt ut om jeg noen gang får muligheten.

 

1.75V kontinuerlig sveis. Dette blir litt vanskeligere, her må jeg ha dekkgass - noe som gjør det mer arbeidsomt. Kontinuerlig 400A ved 1.75V. Må ha en ytterligere krets som starter lysbuen, mener det er i form av noe HV greier... Tenker også på å måle internmotstanden i arbeidsemnet (den går drastisk opp før i smelteområdet) for å kunne modulere kraftigheten på lysbuen automatisk.

 

 

Arbeidskammer som kan fylles med argon. Jeg vil bygge meg et kabinett som tåler litt vakum, og vil anskaffe meg ei flaske argon som kan fylle opp kammeret med det. Noen form for oksygen/nitrogenmåler hadde vært fancy, så kunne jeg se andelen dekkgass/atmosfære inni. Tenker lage lav og høy nippel, så kan jeg sakte fylle kammeret med den tyngre argongassen i bunn, mens atmosfæren lekker ut i topp :)

 

Induksjonsvarmer. Denne gleder jeg meg mest til! Håper å kunne bruke trafo + sveisen med en kraftig coil til å kunne varme opp metall uten å være i kontakt med det.

 

 

Så da var det ut på leting etter micro i nærmeste fremtid :)

 

 

Lenke til kommentar

Vil ikke 50% eller mer av effekten forsvinne i likeretteren? Vil ikke bare vekselstrøm gjøre jobben?. Eller likespenning, med en 'liten' lader til ultracapen.

Altså, når du likeretter får du ut rms verdien til sinuskurva. Du må dele spenningen med kvadratrota til 2 (0,707) for å finne spenningen som likespenning. Eksempel: 220V RMS AC 4A --> 2,2V RMS AC 400A --> 1,55V DC 400A. Nettspenning oppgis i rms verdier, også med strøm i rms-verdi. Effekten er lik.

 

Likeretteren vil gi et lite spenningsfall - typisk 1,2V, men effekt tapes ikke slik som i en resistor. "Diode-spenningsfall" er en ulineær greie som ikke følger kirchoffs spenningslov. 50% av effekten tapes ikke her.

 

Bare vekselstrøm vil gjøre jobben ja, men jeg vil ha noe jeg kan sveise med - og da holder det ikke med bare vekselstrøm.

 

Liten lader + ultracap fungerer det og, men som sagt: ute etter mer og til å sette min nye kunnskap med atmel-mikrokontrollere/arduino i bruk :D

 

 

Lenke til kommentar

 

Altså, når du likeretter får du ut rms verdien til sinuskurva. Du må dele spenningen med kvadratrota til 2 (0,707) for å finne spenningen som likespenning. Eksempel: 220V RMS AC 4A --> 2,2V RMS AC 400A --> 1,55V DC 400A. Nettspenning oppgis i rms verdier, også med strøm i rms-verdi. Effekten er lik.

 

Synes svaret ditt var litt uklart, og rot(2) = 1,414 , ikke 0,7 , og du skal gange med rot av 2, ikke dele.

 

Uansett, omforming av 220V AC (RMS) til 2,5V AC (RMS) til DC (likeretter diode):

220V AC har peak spenning på 220V * ROT(2) = 220V * 1,414 = 311V. MEN du kan ha +-10% variasjon på 220V spenningen så min/max blir [220V*1,414*0,9 ; 220V*1,414*1,1] som blir [280V ; 342V]

 

2,5V AC (RMS) vil da også kunne ha +-10%, og peak er her også en faktor 1,414 høyere, så her blir min/max spenning [2,5V*1,414*0,9 ; 2,5V*1,414*1,1] = [3,18V ; 3,89V]. Trekker en i fra diodedroppet på ca 1V, så får du 2,18V til 2.89V.

 

Altså etter du har likerettet 2,5V AC kan du ende opp med en spenning over 2.5V DC, avhengig av likeretter diodene, lasten og hva spenningen er på primær siden av transformatoren (hvor stort avviket er fra 220V i dette eksempelet).

 

Nå sa du vell at du tenkte å bruken en strømforsyning fra en mikrobølgeovn? De bruker jo switch mode power supply (SMPS) og de virker litt annerledes. Her fungerer det mer slik: 220V AC -> [220V DC ; 342V DC] -> "lavspenning" DC (f.eks. 2.5V DC vet ikke hva som er vanlig i mikrobølgeovn). Her er det da en tilbakekobling som sørger for at en får rett spenning ut uavhengig av hva spenningen er på primær siden av transformatoren (flyback trafo) (grovt sett, spenningen må selvfølgelig være innenfor gitte områder på primærsiden også).

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Altså, når du likeretter får du ut rms verdien til sinuskurva. Du må dele spenningen med kvadratrota til 2 (0,707) for å finne spenningen som likespenning. Eksempel: 220V RMS AC 4A --> 2,2V RMS AC 400A --> 1,55V DC 400A. Nettspenning oppgis i rms verdier, også med strøm i rms-verdi. Effekten er lik.

 

Synes svaret ditt var litt uklart, og rot(2) = 1,414 , ikke 0,7 , og du skal gange med rot av 2, ikke dele.

 

Uansett, omforming av 220V AC (RMS) til 2,5V AC (RMS) til DC (likeretter diode):

220V AC har peak spenning på 220V * ROT(2) = 220V * 1,414 = 311V. MEN du kan ha +-10% variasjon på 220V spenningen så min/max blir [220V*1,414*0,9 ; 220V*1,414*1,1] som blir [280V ; 342V]

 

2,5V AC (RMS) vil da også kunne ha +-10%, og peak er her også en faktor 1,414 høyere, så her blir min/max spenning [2,5V*1,414*0,9 ; 2,5V*1,414*1,1] = [3,18V ; 3,89V]. Trekker en i fra diodedroppet på ca 1V, så får du 2,18V til 2.89V.

 

Altså etter du har likerettet 2,5V AC kan du ende opp med en spenning over 2.5V DC, avhengig av likeretter diodene, lasten og hva spenningen er på primær siden av transformatoren (hvor stort avviket er fra 220V i dette eksempelet).

 

Nå sa du vell at du tenkte å bruken en strømforsyning fra en mikrobølgeovn? De bruker jo switch mode power supply (SMPS) og de virker litt annerledes. Her fungerer det mer slik: 220V AC -> [220V DC ; 342V DC] -> "lavspenning" DC (f.eks. 2.5V DC vet ikke hva som er vanlig i mikrobølgeovn). Her er det da en tilbakekobling som sørger for at en får rett spenning ut uavhengig av hva spenningen er på primær siden av transformatoren (flyback trafo) (grovt sett, spenningen må selvfølgelig være innenfor gitte områder på primærsiden også).

 

Takker :) Stemmer det du sier med gange med rota av 2, gikk litt raskt xD

 

Tenkte ikke over +-10% spenningsvariasjoner, må tas med ja. Tenkte bruke en strømforsyning fra mikro ja, men disse gir jo ut 2000V uten modifikasjoner, så tenker bare prøve finne en med "E" oppbygning og bytte ut sekundærvikling.

 

Liker egentlig å begynne et sted, lage litt magisk blå røyk og måle meg frem til de verdiene jeg vil ha - for så å ta hensyn til "worst case scenario" :blush:

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...