Gå til innhold

Diverse elektronikkprosjekter på gang


Anbefalte innlegg

Har sånn smått begynt å lukte på et gammelt interessefelt, elektronikk, har ett par år skolegang innafor faget, så er ikke helt grønn. Og føler at det kunne være artig å finne fram loddebolten og jernkloridet for å lage no gøy.

 

Jeg har sånn smått begynt å bestille deler, det gikk 800kr hos www.mouser.com, blir vel 200 til staten og en hundrelapp+ til posten grunnet langt over tollgrensa, men fikk gratis frakt hos mouser da :) Grunnen til at dette er bestilt hos mouser og ikke foreksempel elfa er rett og slett pris. Elfa hadde ikke noe å stille opp med på de fleste varer, men på ett par varer så var elfa faktisk bedre.

 

Har også bestilt litt på ebay, handla blandt annet motstander(nr: 120484203957), 8pin DIP sokler(nr: 220510362833), loddebolt(nr: 230397907551(Ikke helt sikker på denne, men funker den så er det bra, hvis ikke går den i søpla)) og 100 UV lysdioder(nr: 350269552473).

Lysdiodene skal brukes i printkortproduksjon, skal skrive mere om det når de kommer og jeg begynner å bygge.

Fra www.krepro.no har jeg bestilt Fotoprint(20x25cm 70u), Jernklorid og printbor(0.8mm og 1mm). Ble ca. 500 cash den veien, men dette er ting jeg trenger og det var egentlig ikke så dyrt. Var forresten eneste plassen jeg fant jernklorid, alle andre plasser hadde alternative etseprodukter.

 

Så prosjektet, effektpedal. Jeg planlegger en klone av Boss BD-2, også kjent som Boss BluesDriver.

Jeg har funnet alt jeg trenger på denne siden. Er med den i bakhodet jeg har bestilt fra mouser/elfa/krepro/ebay.

Jeg blir å lage modellen med op-amp, hvorfor? Jo, da jeg sjekket ebay etter TL072/TL071, så var TL072 billigst, så jeg bestemte meg for den. Nå er det motsatt(ca 20 øre) siden jeg bestiller ifra mouser, men siden lista allerede var satt opp med TL072 så ble det den likevel.

 

Planene etter effektpedalen er en 9v 1-2A stabilisert strømforsyning for å drive pedalen(e) og eventuelt flere pedaler. Finner sikkert på noe lurt etterhvert, som en subforsterker, rørforsterker eller noe sinnsykt dyrt no... Er iallefall morro å begynne med noe man egentlig har savnet, blir nok endel bannskap, men litt svinn i større bedrifter må man nesten regne med :)

Endret av CoolBeer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satt å funderte på hvordan jeg skulle sette opp uv-led panelet og kom fram til noe slikt.

Siden de uv-LEDene jeg har valgt skal ha mellom 3.2v og 3.8v kunne jeg selvfølgelig klasket sammen 4 per klynge og kjørt 12v igjennom de, hadde fortsatt blitt lys, men jeg valgte å sette 3 og 3 sammen med en motstand.

 

Beregning av motstand:

LED: 3.2v til 3.8v, 30mA

3.2v:
3LED * 3.2v = 9.6v
12v - 9.6v = 2.4v
2.4v / 0.030A = 80 Ohm

3.8v:
3LED *3.8v = 11.4v
12v - 11.4v = 0.6v
0.6 / 0.030A = 20 Ohm

Lenke til kommentar

Da var prototypekort bestilt(ebay), det ble ett 12x18cm kort siden det rett og slett var billig. Det er dette kortet jeg skal sette lysdiodene på. Vurderte tidligere å handle dette på elfa, men jeg er en sucker for lave priser... :p

 

Da er det bare å hive tålmodigheten på ryggen å vente på post, tar fort opptil fire uker ifra kina.

Lenke til kommentar

Morn. :)

Moro å se folk bygge noe selv istedet for å kjøpe alt de ''trenger''. Stå på.

Selv har jeg gitt opp Elfa - det nytter ikke med dem. Gjør oppmerksomm på at electrokit.se har ganske rimelige laminater, dog de sikkert ikke har samme kvalitet som dem fra Elfa. De er brukbare til hobbybruk uansett. Elecrokit.se har også billige og ganske solide plastikk-apparatbokser. Ikke helt den beste finishen, men helt greie til hobbybruk de også.

Mulig jeg snart poster et prosjekt selv. En typisk julegave med noen blinkende lys (nesten alltid poulært) og greier, til de som ''har allt''. :p

Lenke til kommentar

Knallbra med tilbakemelding.

Du må for all del lage en tråd om eventuelt prosjekt, morro å lese om andres utfoldelser med loddebolten :D

 

Driver å sikler litt på microkontrollere(AVR) for øyeblikket mens jeg venter på eksperimentkort og dioder. Blir nok å investere i en programmerer og noen brikker på neste lønning, mye morro man kan lage med slikt.

 

Takker og bukker for tips om elektrokit.se, mange hyggelige priser der. Ble ikke å bruke elfa for laminat, de ble handlet inn hos krepro.no, hyggelige folk med god service og greie priser. Hjalp også at det var den eneste plassen jeg fant jernklorid, hundrelappen for en kilo(som sikkert tar meg 22år å bruke opp...).

 

Fant også en ny nettbutikk som jeg vurderer å bruke til enkle ting(da de har rykte på seg for noe ekstremt lang leveringstid enkelte ganger så blir det små, billige ting som ikke haster): linky!!

 

Blir forresten å teste ut en litt spesiell måte å etse print på, istedet for å senke kortet ned i jernklorid blir jeg å bruke en svamp og forsiktig "vaske" bort det uv eksponerte kobberet. linky!

Lenke til kommentar

Da var loddebolten kommet, måtte selvfølgelig teste den og siden jeg ikke har noe loddetinn tilgjengelig enda(på vei ifra kina, ebay rules!) så fant jeg fram en defekt strømforsyning.

Denne ble ribbet for diverse komponenter, planen er gjenbruk. Endel fine kondensatorer nedi der, samt kjøleribber og diverse. For 113kr synes jeg den var verdt pengene, selv om temperaturkontrollen sikkert ikke er en temperaturkontroll, men heller en volumkontroll so to speak.

 

Slenger med et bilde av operasjonen.

stromf.jpg

Lenke til kommentar
Weeee, der var pakke ifra mouser kommet. Av en eller annen grunn slapp jeg å betale moms og andre gebyrer :D

Hvis det var fedex pakken ble sendt med, så kommer du til å få et krav i etterkant. Bare ha pengene klare om en måned eller flere. Sist jeg fikk pakke sendt med fedex kom momsen på egen faktura tre måner etter at jeg fikk pakken.

Lenke til kommentar
Hvis det var fedex pakken ble sendt med, så kommer du til å få et krav i etterkant. Bare ha pengene klare om en måned eller flere. Sist jeg fikk pakke sendt med fedex kom momsen på egen faktura tre måner etter at jeg fikk pakken.

Aha, sånn å forstå. Jaja, vi får vente på brev da :p

 

Første forsøk på et printkort! 10minutter i solarium, ikke 100% vellykket egentlig, for grov svamp ved påføring av jernklorid og en tanke undereksponert. Men man lærer til neste gang. Klarer muligens å redde kortet med litt kreativ lodding, får se hur det går :)

Morro var det iallefall!

printkort.jpg

Lenke til kommentar

Da hadde man borret og loddet litt, mangler enda mesteparten av motstandene, de er bestilt og kommer vel etterhvert(ebay ftw!).

Det ser forresten ut som det er altfor lenge siden jeg har holdt i en loddebolt... Synes ingen av loddingene mine ble no særlig egentlig, men forhåpentligvis så duger de.

 

printoverhalveis.jpg

printunderhalveis.jpg

 

Måtte legge litt ekstra loddetinn der det manglet kobber, vi får se hvor godt det virker :p

Lenke til kommentar

Mens jeg venter på resten av delene til pedalen min, og forsåvidt uv-lysdiodene(så jeg slipper å dra i solarium hele tiden :p), så har jeg fått tak i en sony ta-ve610 surroundforsterker, der ene kanalen har dratt på ferie. Fra denne planlegger jeg å bruke trafo og kabinett til en sub-forsterker.

Trafoen i denne er på 240W, men å finne ut noe info om den var egentlig litt slit, jeg prøvde å måle meg fram til noe, men fikk målinger over hele skalaen egentlig. Etter en god del googeling så fant jeg faktisk(heldigvis) service manualen til denne forsterkeren, der jeg leste meg til at trafoen har en primær spole og tre sekundær spoler med en sentertapp hver. Det var derimot ingen informasjon om VA eller Watt, men siden jeg nå viste hvilke pinner på trafoen jeg kunne måle på fant jeg fort ut at de tre sekundærspolene var på 30-0-30, 20-0-20 og 2.5-0-2.5, med 30-0-30 som hovedspole(siden den er størst og det faktum at det er den eneste med egene sikringer(6.3A) og likeretterbro).

 

Planen er å stabilisere spenningen ved hjelp av typ lm338(5A regulator) eller lingnende for å få mest mulig "kontroll" over lyden. Men dette må planlegges, times og tilrettelegges. Jeg koser meg iallefall :D

 

EDIT: Glemte bildet...

amp.jpg

Endret av CoolBeer
Lenke til kommentar
Nå fikk du meg til å ta initiativet til å begynne med småelektronikk selv :) Thanks!

 

Tøft! Du må lage en tråd for å vise hva du styrer med, er artig å se hva andre holder på med. Eventuelt hvis du ikke vil lage en helt ny tråd er det jo bare å poste i denne :)

 

Skal modde strøminntaket til forsterkeren i morgen tenker jeg, har allerede tatt bort den originale ledningen. Blir en kontakt og bryter ifra en gammel strømforsyning der istedetfor, må bare lage større hull for å få det på plass.

 

Planlegger også en liten printkort bit for å sette en sikringsholder og kontakter fra og til strøminntaket/trafo. Men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal sette det opp, hadde jo vært kjekt med en soft-start, så ett rele ifra sonyen kunne man jo rappa. Får tenke på det til i morgen.

Lenke til kommentar
Hvis du titter nærmere på trafoen og måler arealet på kjernen der spoleformen er tredd over, så finner du fort ut hvor mange watt denne kan håndtere.

Jeg vet at den kan håndtere 240W, siden det er det som er opplyst som max trekk, det jeg ikke vet er hva de forskjellige sekundærspolene kan handtere. Men siden jeg ser at 30-0-30 sekundærspolen er sikret med to 6.3A sikringer, kan man jo anta at man kan trekke ca. 190W fra den.

Lenke til kommentar

Da var sonyen tatt litt mere ifra hverandre. Den var utrolig smart satt sammen egentlig, alt er modulbasert, med ledninger som kan klipses av på iallefall en av sidene, noe som gjorde det til en jobb man kunne gjøre uten loddebolten.

 

På bildene er det røde planlagt plass til 4 lm3875(chipamp, 56W) og det grønne der strømforsyningen skal holde plass. Det er mulig jeg sniker noe til høyre for kjøleribben, vi får se hvilke ideer som dukker opp.

 

sonygutted1.jpg

sonygutted2.jpg

Lenke til kommentar

Da var pakke(to faktisk) fra det fjerne østen ankommet, denne gang 1000 motstander(40 forskjellige verdier, 25 av hver verdi, 1% toleranse) og en eksperimentplate 12x18cm. Ekperimentplaten skal brukes til uv-lysdiodene som forhåpentligvis kommer snart og motstandene er rett og slett kjekt å ha :)

pakkepakkepakke.jpg

 

Motstandene var også den manglende biten jeg trengte for effektpedalen(det og en bryter, men bryter har jeg glemt å bestille, så den klarer jeg meg uten :p), så alt ble loddet på plass, ledningene jeg har brukt er ifra en gammel cat-5 kabel, litt forundret kunne jeg konstatere at denne cat-5 kabelen hadde flertrådet ledere, ikke at det hadde noe å si for dette prosjektet, det bare forundret meg.

 

medledninger.jpg

 

Så ble dette hivd ned i en boks og loddet sammen med tre potmeter og to stereo 6.3mm phono kontakter, noen kjenner sikkert igjen hvilken type boks som er brukt :D

 

ibox.jpg

 

Etter alt dette, koblet jeg på batteri, kunne konstatere at det ikke verken dukket opp noen indianere(røyksignaler) eller brannmenn. Så koblet jeg til gitaren og forsterkeren min, slo noen strenger mens jeg justerte potmeterne, og jeg kunne konstatere at det ikke fungerer...

 

Jaaa, hva gjør vi nå? Vel, jeg tror jeg vet hvor problemet ligger. Under lodding av TL072 op-ampen så vet jeg at det ble brukt noe mye varme, så den er på topp av mistenkte-lista. Jeg får snart 8 pins DIP sokler i posten som jeg skal lodde ned istedetfor, så det ikke blir et problem når jeg bytter op-amp.

Andre mistenkte er en jfet som startet livet bak-fram(loddet feil vei), denne er også utsatt for noe mye varme, ved lodding inn, ut og så inn igjen. Hvis ikke TL072 brikken som er innbytter får ting til å virke er denne en hot kandidat.

 

Var alt dette verdt det for ingenting? Tja, jeg har hatt det utrolig morro, fått kjørt igjennom stegene for å lage en printplate og lodding. Alt i alt så må jeg si at det har absolutt vert verdt det.

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar

Yay, over 500 visninger :w00t:

Jeg tenkte jeg skulle feire med en litt mere ordentlig guide over printplatelaging, men siden minnekortet på telefonen bestemte seg for å ødelegge alle bildene jeg hadde tatt får jeg heller ta det ved neste prosjekt.

 

Siden det første prosjektet mitt står på stedet hvil så fant jeg ut at å begynne på ett nytt prosjekt var en god ide! Selvfølgelig måtte jeg finne et prosjekt som ikke involverte op-amper siden jeg har en tendens til å koke disse.

www.generalguitargadgets.com fant jeg et helt enkelt prosjekt som bare involverte 4 motstander, to transistorer, tre dioder og noen kondensatorer.

 

Jeg fant ut i min visdom at hvorfor gjøre det enkelt å bruke det ferdiglagde pcb oppsettet, når man heller kan gjøre det komplett umulig ved å designe sitt eget.

Som sagt, så gjort. Flere liter kaffe, ymse bannskap og noen timer senere var pcb oppsettet ferdig skrevet ut dobbelt på et A4-ark(Dobbelt for bedre uv stopp).

 

Etter det var turen innom solstudioet, der kroppen og printplata fikk 13 og et halvt minutt steking, mye mulig dette var litt for mye for kroppen, for nå klør det no for jævli... (Snøhvit finnmarking i solstudio, ja det var en god ide... *doh*)

 

Når man var kommet vel hjem var det framkalling i kaustisk soda(4g på 5dl vann), for så å bli forsiktig massert inn med jernklorid(FeCl3).(Dette ved hjelp av en svamp).

 

Resultatet ble mye bedre enn sist gang, men jeg tror jeg skal blande ny jernklorid neste gang, litt sterkere enn 100gram på 2dl vann som er det jeg kjører med nå, det tar nemlig litt for lang tid å etse bort kobberet, så jernkloridet får for god tid å etse under sidene av foto-resisten.

 

Etter det var det borring og lodding, resultatet(etter noe feilsøking, hadde en kortslutning) var ok, den virker iallefall, i motsetning til det første prosjektet mitt :p

Det er absolutt ikke en fin lyd i kretsen, den plukker opp støy fra en eller annen plass, kan høres ut som 50Hz, men litt rart siden den går på batteri...

Kan dog være de motstandene som ikke helt var rett verdi på, brukte noen 480k istedet for 560k og 120k istedet for 150k. Mulig det var en kondensator som ble 47pF istedet for 51pF også... Kanskje jeg legger inn en bestilling på rette verdier når jeg skal bestille annet fra mouser.com, får se om jeg gidder, er mye andre prosjekter jeg har lyst å starte med.

 

Iallefall ett morsomt prosjekt, lyden var nå så som så, støy var det nok av, men hva kan man forvente av 2 transistorer med noen passive komponenter rundt :p

 

distortionenkel.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...