Gå til innhold

Livet etter WoW


Anbefalte innlegg

For tre uker siden logget jeg av Word of Warcraft for siste gang.

Etter 2.5år, to lv.80 karakterer, mange kvelder og et usunt antall timer i Azeroth`s verden, er det nå over. Dette var ingen enkel eller ukomplisert prosess.

Å entre WoW`s verden er farlig, ingen skal påstå noe annet. For spillet har alt. Glede, fustrasjon, mestring, læring, og alltid noe å pusle med utenom raid, og en ny gulrot å strekke seg etter. Jeg har hatt virkelig gode øyeblikk i dette spillet. "Venner" i form av trivelige guilder, berusende følelse av samhandling og seier når man endelig tok den bossen man har brukt 2 tidligere kvelder på å prøve å knekke. Lange og utrolig nerdete samtaler med andre spillere. Gleden av å gryende forstå spillets enormitet og kompleksitet, og finne din plass i den virituelle verden. Også var det tidsbruken da.. huff.. hadde jeg brukt samme mengde tid på trening eller studier, hadde jeg vel vært kretsmester eller professor nå:-). Problemet med WoW er at man kommer ingen vei om man ikke bruker uheldig mye tid på det.

Jeg lever som mann i 30årene heldigvis et travelt familieliv, som har begrenset min tid online, og det er jeg takknemlig for nå. Likevel har hodet mitt jobbet mye de siste to årene for å finne åpninger for spilletid uten å skaffe meg andre problemer på hjemmebane og jobb. Jeg har drømt WoW og jeg har spekulert taktikk inni hodet under jobbmøter. Jeg har argumentert og diskutert med folk som reagerer på at jeg sitter ei hel LANhelg foran PCen. For spillet fråtser i timer og dager, foran og utenfor skjermen.

Her tror jeg essensen av spillavhengigheten ligger, nemlig den dagen du innser at du har brukt uker og måndter på å komme dit du er i dag. Om du slutter, så er jo all den tiden på et vis kastet bort på ingenting. Du bærer på masse kunnskap som er ubrukelig i den virkelige verden.

Dessuten vil ikke "vennene" dine i spillet at du skal slutte. "U gonna quit? NOOO..plz stay m8..we gonna miss u:-(" Jeg regner med at de fleste der har gjort de samme tanker, og det nok kan oppleves fustrerende at noen faktisk tar steget.

Jeg har sett mennesker spille seg fra studier, jobb, sosialt liv og familie. Hadde jeg vært en singel mann ville jeg nok vært i faresonen.

Uansett, hvordan har mitt liv vært etter WoW? Det gikk utrolig smertefritt! Det føles faktisk som en slags lettelse å være ferdig, og jeg savner ingenting. Nå bruker jeg mer tid sammen med samboern i ledige stunder, leg leser mer og jeg trener mer.

Som etterpåklok besserwisser vil jeg egentlig anbefale de aller fleste om å legge det dopet vekk, å finne andre ting å gjøre.

Så om du er en av de som vurderer å slutte, så gjør det!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt skrevet, og bra gjort! Kjenner meg igjen i situasjonen. Forrige gang jeg plukket opp et lignende spill så satt jeg i 24 timer i strekk uten å egentlig ense at tiden gikk. Derfor valgte jeg å ikke plukke opp WoW, fordi jeg viste det ville gå utover studier, jobb og det sosiale (i det virkelige livet). Dette pga min tendens til å bli veldig hektet på ting.

 

Mitt tips hvis du vil fortsette å spille er å plukke ut spill som ikke har muligheten til å forsette og fortsette. Den generelle reglene jeg bruker er å styre unna alt som går online :grin:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Konge for deg ass! :D Har bevisst aldri starta å spille wow, for jeg vet jeg kommer til å bli sittende med det!

 

Desverre er et ikke like mange som har så mye kontroll som deg at de bare kan slutte..

Endret av Slettet-U4NJ3Omm
Lenke til kommentar

Mye hva du gjør det til selv, i dag er det veldig populært å peike skyldens store pølsefinger på WoW mens man glemmer at det er man selv som har tatt valget med å gjøre WoW til noe viktigere enn livet selv. Litt feil å skylde på andre for de valgene man selv tar, spesielt når det viste seg å være et dårlig valg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Det eneste jeg savner med WoW, er å kunne sette seg ned, og forsvinne fra alle bekymringer og tanker i flere timer i strekk uten å røre på seg. Det er jo en veldig feig måte å ta enkelte problemer på, men det er dødsdeilig.

Lenke til kommentar
Mye hva du gjør det til selv, i dag er det veldig populært å peike skyldens store pølsefinger på WoW mens man glemmer at det er man selv som har tatt valget med å gjøre WoW til noe viktigere enn livet selv. Litt feil å skylde på andre for de valgene man selv tar, spesielt når det viste seg å være et dårlig valg.

 

Neida jeg skylder ikke på noen jeg, men forsøker å få frem et poeng eller to her. Jeg er enig i at uansett hva slags tilbud som finnes der ute, så er det noen som ikke takler det. Om et menneske spiller helsa og sitt sosiale liv vekk på WoW, så er det i prinsippet ikke WoW sin feil.

På en annen side, så vil jo en spillprodusent som tar måndtlig betaling, gjøre alt i sin makt før å holde spillerne online, og det kan gi stygge utslag, som vi nettopp kan se i dette spillet. Blizzard har laget en arena hvor spillerne sammenligner seg med hverandre, og blir beundret og respektert på grunnlag av kunnskap, gear, og hvor vanskelige bosser du har drept. Usynlige i det virkelige liv blir plutselig hyllet og respektert i denne verden..forsøk å få disse til å slutte å spille.

Lenke til kommentar
Neida jeg skylder ikke på noen jeg, men forsøker å få frem et poeng eller to her. Jeg er enig i at uansett hva slags tilbud som finnes der ute, så er det noen som ikke takler det. Om et menneske spiller helsa og sitt sosiale liv vekk på WoW, så er det i prinsippet ikke WoW sin feil.

På en annen side, så vil jo en spillprodusent som tar måndtlig betaling, gjøre alt i sin makt før å holde spillerne online, og det kan gi stygge utslag, som vi nettopp kan se i dette spillet. Blizzard har laget en arena hvor spillerne sammenligner seg med hverandre, og blir beundret og respektert på grunnlag av kunnskap, gear, og hvor vanskelige bosser du har drept. Usynlige i det virkelige liv blir plutselig hyllet og respektert i denne verden..forsøk å få disse til å slutte å spille.

 

Remember to take all things with moderation (Even world of warcraft!)

 

Quote fra "Tip of the day". Det er klart at Blizzard vil at folk skal spille spillet deres, det gir penger i kassen, men jeg tviler sterkt at Blizzard gjør hva de kan for å holde folk avhengig av produktet deres, det vil gi en uheldig virkning og et negativt omdømme for selskapet, noe de slik sett får av litt forskrudde syn på spillet, nesten som det er en reinkarnasjon av Lucfier selv vi har med å gjøre.

Lenke til kommentar

En eller annen gang kommer du til å ha lyst til å spille igjen, 100% sikkert. Du vil noenlunde sikkert starte å spille igjen, selvom du er lei nå. Det er utallige eksempler på folk som har sluttet, men kommet tilbake. Men trolig vil du kunne slutte igjen, og syklusen starter på nytt.

 

Edit: Snakker vel egentlig bare bullshit :p

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar

Jeg trur ikke det går ann å ikke bli avhengig av WoW. Jeg har selv spilt dette mangen ganger, men nå har jeg sluttet for godt. Når jeg spilte dette, var det det eneste jeg gjorde. Det er ikke alltid like hyggelig å tilbringe alle dager i Azeroth.

Glad jeg har sluttet for å si det sånn :D!

Lenke til kommentar

Har så godt som akkurat blitt ferdig med dette jeg og :)

Det er som du sier; Man føler at man kan ikke gi seg når man har brukt så mye tid på det.

Ellers er det jo man selv som har skylden i bunn og grunn, og man kan ikke skylde på spillet.

 

Jeg prøvde igjen for en uke siden, etter nesten 3 måneder. Kjøpte meg en ny måned og tok noen runder i en BG.

Men forsvant fort ut igjen da jeg fortsatt var lei spillet.

Tror ikke jeg kommer til å starte igjen for fullt igjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...