Gå til innhold

Livet etter WoW


Anbefalte innlegg

Hvordan slutte med WoW? Begynn å studere. Hadde ingen planer om å slutte å raide, men det viste seg å være ganske umulig etterhvert. I starten av studiene raidet jeg godt og tok det med ez. Etterhvert skjønte jeg at jeg måtte bruke mer tid på studier og ikke "binde" meg til et flere timers raid hver dag. (Er litt dumt å måtte leave 10-mannsraid før vi er ferdige hver kveld).

Nå har jeg lite tid til raiding ihvertfall. Føler det blir for dumt å lese hele dagen for så å raide til jeg legger meg, repeat. PvP var (min mening) ødelagt så det var uaktuelt. Prøvde meg på "AH-farming" siden det tok bare noen få minutter hver dag og det var gøy, men det dabbet av. Prøvde også å levle helt casual i Aion bare for å ha noe å bedrive ledig tid med, men f*** så lang tid det tar å levle i det spillet! Ble for mye med tanke på at jeg har spilt WoW nesten siden det kom ut og har raidet og PvP'et ekstremt mye.

Nei studier er ofte nøkkeln! Go for it;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt skrevet!

Har selv hatt det litt likt, da jeg var 15-17 år brukte jeg daglig minst 5-6 timer i døgnet på PC. Det gikk i Counter Strike 1.6, dag ut og dag inn.

Det var faktisk så ille en periode at jeg døgna selv om jeg gikk på skola.

Gikk på skolen om dagen, kom hjem for så å spille helt til kl 7 neste morgen. Da var det tid for skole igjen. Utrulig at jeg klarte det nå som jeg ser tilbake på den tiden.

I dag må jeg ha minst 6 timer søvn på 24 timer om jeg skal fungere på skole og jobb.

I etterkant sitter jeg igjen med en følelse av at jeg rett og slett har spilt for lite de to siste åra. Jeg har i høst kjøpt noen spill. Blir langt fra så mye spilling men blir litt mere variasjon i spillene :)

Spiller ikke hver dag lengre, men litt når jeg har tid og lyst.

Jeg er så absolutt ikke avhengig nå, men jeg var kanskje det tidvis i ungdommen.

Nå kan jeg kan godt ta meg en to ukers fisketur og nyte naturen. Koble helt av og kjenne at kroppen virkelig tynes litt i fjell og daler.

Til sommeren(2010) planlegger jeg hele 4-5 uker i naturen noe som jeg virkelig ser frem til. Slippe så se alt av digitale duppeditter, untatt mobilen for sikkerhets skyld.

 

Å få en ørret som veier inn over kiloen på en lett haspelstang slår alle spill rakt ned i støvla!

Lenke til kommentar

Fint for deg at du har klart å slutte. Jeg er derimot bekymret for folk psykisk styrke hvis så mange ikke en gang tør å prøve spillet fordi de er redde for å bli hefta.

 

Jeg spilte WoW siden det var i Beta, jeg hadde mange level 70 og senere mange level 80. Jeg spilt fordi jeg syntes det var morsomt. Spilt alt fra casual til skikkelig hardcore i serverens beste guild og en guild blant de 15-20 beste i europa. Nå er det ikke noe morsomt lenger og jeg sluttet å spille. Ikke noe om og men. Jeg gadd ikke mer og jeg sluttet. Ikke føler jeg noen trang til å logge inn igjen heller.

 

Men ja, bra for dere at dere klarte å slutte.

Lenke til kommentar

Er så UTROLIG mange som ikke klarer å skille mellom å være hekta og bare spille fordi det er artig. Jeg har spilt det veldig mye men kan virkelig ikke si at jeg noen gang har vært avhengig av WoW. Spilte det siden det var dritmorsomt og siden seriøst 95% av gutta i klassen spilte det (ungd.s.) LAN og festeligheter, veldig morsomt, men vil bare si at èn av oss virkelig var avhengig. Det var han som skulka skolen og ikke ville i bestefarens begravelse siden han skulle game... Vi andre kombinerte det helt fint med det sosiale og skolen, samme som i ettertid. Alle oss har greid å slutte med det når vi hadde lyst, begynne igjen når vi fikk lyst osv.

 

Folk overdriver veldig med bruken av ordet "avhengig".

Endret av Megaman42
Lenke til kommentar

Jepp, tydelig at hvis man bruker seks timer hver kveld på spill er man sykelig avhengig og roter bort livet sitt. Å bruke seks timer hver kveld passivt foran TV-en med dårlige amerikanske komiserier, såpeserier og reality-show er det ingen som sier noe på...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
For noe søppel, forsett å klsnfr alle andre tin. Selv har jeg ikke spilt wow på plere månederer, men det går da an å begreser seg litt? Å nei, nei wow er noe farlge fatantastiske greier. Jeg forsår at det kan være fantastiske å dra seg vekk, men vær så snill, for noe søppel.

 

Går det ikke ann og tro på at wow er falig for noen siden så mange sliter med det, i hvertfall noen? (Pengespill er ikke falig for meg! Så hvor søppel at andre tror det er falig! Er flere sider av en sak vet du :no: ) Noen blir avhengige andre ikke. Kommer ann på livs situasjon og motakelighet for avhengighet. Noen blir alkoholikere andre ikke.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Har spilt WoW i omtrent 5 år. Brukt unsannsynlig mange timer på det.

Slutta for en måned siden. Fant vel ut at jeg egentlig var lei av spillet.

Angrer jeg på tiden i WoW? Ikke faen. Om du angrer på at du har hatt det morsomt er du rett og slett en trist fyr på alle mmulige måter etter min mening.

Lenke til kommentar

For min del er WoW et ganske fint avbrekk. Jeg jobber 8 timer om dag, 5 dager i uka, og jobben min innebærer mye omgang med mennesker. Etter 40 timer i uka med folk - hvorav mange man vil bare tuppe i rompa - er det ingen ting til overs for sosialisering for min del. Ser jeg en folkemengde, eller tenker tanken på å gå ut blant flere folk, vil jeg bare spy.

 

For min del er WoW et perfekt middel for å slappe av. Jeg bruker noen timer på det om dagen, bare for å slappe av. Jeg trenger å slappe av, ellers blir jeg å gå på veggen. Men, et stort men, aldri noe slikt at det går ut over vennene.

 

Det er der streket er vanskelig å sette for mange, mange velger WoW fremfor venner. At man ikke går på byen, drikker seg dritings og sjekker opp damer vil ikke med andre ord si at man er asosial, noen (slik som meg) har ikke behov for å gå ut på byen. Jeg for min del trives mye bedre en lørdags kveld med venner, en film og noe alkoholfritt i glasset. Er ikke fanatisk avholdsmann, er ikke avholdsmann faktisk da jeg kan godt ta meg en knert, men trenger ikke alkohol.

 

Dessverre er vi i et slikt ensporet A4 samfunn besatt på normalitets normer og "hvordan det skal gjøres" synsvinklinger at alle som bryter av med dette bildet og gjør noe ansett som "asosialt" (herunder ikke gå ut på byen) akompanjert av spill blir derfor ansett som avhengig kvisete nerder som lever på gutterommet hjemme i skjørtekanten til mamma med en egen "bule" i kjelleren med alt man trenger i et kjøleskap i nærheten av PCen. Noe som naturligvis er noe forbanna piss.

 

Så, over til WoW igjen. At der er de som blir avhengige av det, klarte, men, hvilken rett har vi her til å dømme disse personene? Hvilken rett er det vi sitter inne med som gjør at vi kan "bestemme" hva som er bra, og ikke bra, for disse folkene? Er man ikke allokert et snev av fritt valg, skal alt gjøres normalt i dagens samfunn? Jeg er litt lei at WoW spillere skal ansees under 1 folkeslag og 1 type mennesker - de asosiale - uten noen sidestykke. Jeg kjenner bra mange som spiller WoW men som i tilegg har både jobb, kjærester/koner og i mange tilfeller barn. Jeg har en guild på serveren min bestående av vel 170 medlemmer over vel 100 kontoer ca. Alderen varierer fra 13 til 45 og den består av kvinner, menn, gifte, single, i forhold og med mer. Vi gjør raids fra 5 til 7 dager i uken, mange ganger 2 grupper om gangen. Nå skal man sette dette inn i båser - som samfunnet er abnormalt glad i - skulle vi klassifiseres som avhengige, og tilnærmet en fare for samfunnet om man skal ta alle dokumentarer i betrakning. Men dette er ikke tilfellet, grunnen til alle raidene vi har er størrelsen på guilden, det er skjeldent vi har samme team gående mer enn toppen 2 ganger i uka, ellers er det forskjellige folk som går hele tiden, ja t.o.m raid lederen. Vi har 4-6 raid ledere, opptil 10 raid ledere. Så, om man går litt i sømmene er det fint bevist at utenforstående lett kan forhåndsdømme, uten å faktisk forstå forholdene i spillet.

 

Noe som leder meg til noe annet, nemlig forhåndsdømming. Mange av disse Mrs Lovejoy aktige "Will someone PLEASE think of the children" personene dømmer WoW - og dets spillere - ut fra et snevert bilde. De har aldri spillet WoW selv, eller har spillet en 10 dagers trial og gjort seg opp et bilde etter det. Men i mange tilfeller - om ikke de fleste - blir WoW og det spillere dømt og kategorisert av mennesker uten et snev av forståelse av samfunnet eller menneskene i dette samfunnet. De bare ser på boksen og dømmer innholdet ette coveret. Denne tankegangen er veldig like den tankegangen nazistene gjorde mot jødene og den tankegangen nynazistene holder ovenfor svarte og andre minoritetsgrupper. Det er rart at dette aksepteres men, jeg regner med at det er en forskjell man ikke helt får med seg. Det er i alle fall totalt feil å bedømme spillerne uten forståelse for spillet, dets samfunn og oppbygning.

 

For WoW er blitt et samfunn, et samfunn bestående av over 11 millioner innbyggere fordel over flere "verdener". Og med så mange minisamfunn i det store samfunnet, er det rart at man kan gjøre seg opp en mening av alle, utfra et par stk. I et vitenskapelig eksperiment ville det vært for lite med å ta "prøver" av bare et håndfult eksemplarer for deretter å konkludere, men, igjen, regner med at når det gjelder WoW samfunnet er der vide forskjeller man ikke har fått med seg.

 

Alt i alt, av denne lange meningsløse posten fylt til randen av skrivefeil, er jeg lei av at WoW og dets folk skal dømmes ut etter enkelte uten å se det store bildet. For enkelte blir WoW et avhengighets problem, men samme gjelder alkohol, man kan bli avhengig av det og, men det er ikke sikkert såfremst man tar det med måte og ikke drikker for mye. Samme gjelder WoW, og de aller fleste klarer å balansere WoW veldig fint med andre aktiviteter. Så, kanskje man i fremtiden burde slutte å forhåndsdømme MMO spill som WoW før man vet hva man prater om.

Lenke til kommentar

For min del var det bare å en dag avinstallere spillet. Studier kommer i første rekke. Det var tre år med artige hendelser (man kunne jo spille 7-8 timer om dagen på VGS, men det går ikke når man tar høyere utdanning og vil ha mer-enn-middelmådige resultater). Altfor mange mennesker som spiller er så uvennlige og egosentriske at en knapt vil ha interaksjon tvers guildet også.

 

Hold alkoholavhengighet unna en diskusjon rundt spill forresten. De aller fleste av oss vet hva vi snakker om. :p

Lenke til kommentar

WoW fikk meg igjennom noen tøffe år på skolen med mobbing og tull.

Nå går jeg andre året VGS, her er heldigvis folk litt mer voksne, og mobber ikke. Ikke like mye ihvertfall. Så WoW hjalp meg å lage min egen lille verden. Der hadde jeg venner som tok meg for den jeg var, og det jeg gjorde. Savner den tiden..

 

Og jeg vet at i fremtiden vil jeg vende tilbake til WoW igjen, har aldri greid å slutte helt.. tviler på at jeg kommer til å greie det også.

Lenke til kommentar

Paradoksalt nok, nei, samme spillet ville vært gamle WoW med samme NPCer, samme våpen og ingen ting nytt. Dvs ren resirkulering av gamle modeller. At de gjør det med noen våpen og NPCer, ja, men man får masse nytt landområde, dunge dungeons og encounter, nye storylines å ta av.

 

Faktisk er storylinen i Northrend noe av det bedre i WoW's historie med bruke av phasing teknologi og en knallbra laget Machinima ingame film.

 

Blizzard fornyer WoW hele tiden, noe som gjør at de holder på spillerne.

Lenke til kommentar

Jeg har spilt wow. Jeg har spilt wow ALT for mye. Sluttet i August eller rundt der, begynte å bli litt fed-up

 

Men jeg savner "What we had - back in the days". Heldigvis tok det slutt, folk fikk seg et virkelig liv, og sluttet. Og da snakker jeg ikke om irl venner, men in-game venner. De du har spilt hundretalls av timer med, snakket trash, snakket seriøst. Du visste når de kom online, og du var online samtidig, bare for å gå i dungeons, raids osv.

Når jeg sluttet så hadde jeg ikke stort flere sånne venner igjen online. Miljøet på i allefall serveren jeg var på, var kraftig endret. Nå virker det som om det bare er drittunger der. Men det er greit, det er neste generasjon wow spillere som kommer inn, og trenger å hevde seg i noe. Være bedre enn andre, og mestre. Som forsåvidt er livsviktig for mange, i tenårene.

 

Jeg tror virkelig wow kan redde liv, men det kan selvsagt ødelegge liv også. Det er brukeren som gjør det til det det er.

 

Selv spilte jeg wow ca 4.5 år, med en 5 måneders pause pga utenlandsreise, unntatt det spilte jeg jevnt og trutt. Har regnet meg fram til at jeg hadde et gjennomsnitt på 3 1/2 time hver eneste dag, om jeg regner med at jeg spilte i pausen også.

 

Det er sykt.

Sykere er det at jeg er langt fra de som spiller mer.

 

de første 2 årene vil jeg tørre si jeg spilte for moro skyld, de siste 2 1/2 var vel egentlig mer ett tidsfordriv og equipment jag som jeg aldri helt fikk snappet ut av.

 

6 lvl 80'er senere og alt for mange timer senere er jeg endelig ute av det. Deilig å ha mer fritid samtidig som man kan spille andre morsomme spill, som ikke stjeler hele dagen fra deg.

 

.. men jeg savner fortsatt Magen min, den søte lille Belfen som ingen køddet med ustraffet. Hun var min masterpiece, bare synd det tok meg så lang tid å forstå at jeg var for stor til å leke med animerte dukker dag ut og dag inn. Men fast jobb ordnet den biffen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...