Gå til innhold

Google avslører Chrome OS-detaljene


Anbefalte innlegg

Du beskriver jo nesten en standart "nett-pc", det tror jeg blir for tjukt. De burde kunne lage det såpass tynt at det får plass på en standard 1Mb rom brikke (alternativt en mini USB stikke). Kun detektering av enheter og deling av disse mot skyen. 100% nettbasert indikerer 0 behov for snurredisk eller flash.

Så vidt jeg kan huske nevne google aldri "100% nettbasert" i går, det er noe HW.no har skrevet. Men det kan ikke installeres programmer lokalt, kun nettapplikasjoner som kan pinnes som faner, eller legges til i Chromemenyen.

Da må de nok kunne kjøre MSN, MS Office og denslags, hvilket er noe folk synes å tro er med på alle PC'er.

Google viste frem at en puttet en usbdrive i, som inneholdt en rekke xlsx-filer, han dobbeltklikket på fila, og den åpnet seg i en ny tab i chrome i Windows Office Live. MSN finnes i utallige online apps, og kan sikkert legges til i panels som googletalk.

 

Du kan jo teste systemet, krasjer ganske fort hos meg dog. http://www.techcrunch.com/2009/11/19/guide...ogle-chrome-os/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjelden jeg ser en så god presentasjon for every-day-people. Selv om folk flest her er over det middelmådige nivå på bruk av PC, tror jeg det vil slå an. For min del også. Når jeg er dritlat og det eneste jeg bryr meg om er å få tilgang til det jeg behøver på nettet (f.eks. skolearbeid) og ikke bli altfor distrahert og fristet av alle spill og jalla-applikasjoner som finnes på min PC forøvrig.

Lenke til kommentar
Det som jeg ble litt satt ut av er at Chrome bare vil virke på Google godkjente Chrome devices. Dog er det åpen kilde, og kan tilpasses til hva som helst av devices, men uansett. For meg er det en måte å kunne være like sære som Apple iforhold til å kontrollere hva slags maskinvare OSet kan kjøres på, uten å være en like stor og slem ulv.

Den godkjenningen hørtes ikke bra ut slik du forklarer den. Men jeg er ikke så skeptisk lengre nå som det er bekreftet å bli åpen kildekode. Godkjenningen kan ha en så enkel forklaring som at det blir svært få innebygde drivere og dermed bare noen enheter som takler OSet. Altså at Google har bekreftet at Chrome OS kan kjøres på enheten. Omtrent som hovedkortprodusenter har lister over minnemoduler de vet fungerer med hovedkortet.

 

Tvilende. Er det 100% nettbasert budre det ikke være noe på disken, ei heller finnes noe lokalt filsystem. Hele OS'et burde da kjøres i nettskyen, og enhetene på maskinen deles til dette. På en måte en RDP variant altså. Dermed ingen grunn til noensinne å oppdatere noe som helst lokalt.

Ta journalisters omgang med prosenter med en klype salt. Mye vil nok skje over nettlinja, men ikke 100%. Regn med at OSet er ganske kompakt (50~500 MB) og at resten ligger i "skyen".

 

Ser interessant ut dette. Selvsagt kun for netbooks.

Jeg skulle gjerne hatt det innebygget i TVen, GPSen, skjermen i hodestøttene på utenlandsfly og en rekke andre dingser.

 

Oi. Nettet er nede. Jaja, mindre surr og mer jobbing. Jeg får skrive den rapporten sålenge og høre på litt musikk.. NEI!

Oi. Der kom albuen borti kaffekoppen så den veltet over tastaturet. Jaja, nå hadde det vært fint å ha backup av hovedoppgaven. Eller: Jaja, jeg får vel bestille en ny bruke en annen maskin til å jobbe videre på.

 

Eller på ferie: Oi, der stakk noen av med ryggsekken og alle feriebildene fra de siste to ukene. Eller: Godt at feriebildene ligger i "skyen" takket være Google Chrome OS. Maskina får jeg uansett erstattet på reiseforsikringa.

Lenke til kommentar

Nå er Chrome OS testet og de få tingene jeg kan si er:

* Vilt ustabilt. Prøvde 2 ganger å skrive dette innlegget i Chromium, men det hang seg begge gangene. OK at alt kjører i nettleseren, men om den henger ... Ajaj.

* Norsk tastatur funker ikke. Ikke helt intuitivt hvordan man fikser dette, men det er et mikroskopisk problem.

* Booter KJAPT. Tok 5 sek å nå loginskjermen i en virtuell maskin.

* Ikke så veldig imponert, men ser absolutt nytten av å ha en maskin som er operasjonsklar på 5-6 sek!

 

Om noen har lyst til å prøve kan de følge denne lenken.

post-13972-1258733357_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Tvilende. Er det 100% nettbasert burde det ...

Ta journalisters omgang med prosenter med en klype salt. Mye vil nok skje over nettlinja, men ikke 100%. Regn med at OSet er ganske kompakt (50~500 MB) og at resten ligger i "skyen".

Uhmm...Ja, Journalister med nøyaktighet i detaljene er det tydeligvis langt mellom. Så kan man jo spekulere i hva som egentlig er nyhetene med Chrome OS, rask oppstart og remote desktop finnes fra før.

Eller på ferie: Oi, der stakk noen av med ryggsekken og alle feriebildene fra de siste to ukene.

Dropbox...

Lenke til kommentar

Neh, skeptisk til ChromeOS som sluttprodukt da det representerer en utvikling jeg ikke liker innen datamaskiner og IT; en økende grad av "appliances". Sterile enheter hvor brukeren har liten til ingen kontroll. Litt mysing på det som ligger ute av dokumentasjon viser at det ikke er så ille som jeg hadde fryktet når jeg så annonseringen, men det er fortsatt mer enn jeg liker.

 

Jeg er dog takknemlig for og spent på hva det vil føre til at ChromiumOS er åpen kildekode, og at de sammarbeider såpass tett med andre parter i det eksisterende miljøet. Sistnevnte er i sterk kontrast til hva de gjorde med Android og overrasker således positivt.

Jeg er også spent på hva dette kan føre til at nye maskinvare-enheter, spesielt med tanke på at det kommer en ARM referanseplatform og de tre største ARM leverandørene står bak prosjektet. Grunnet dominanse av et visst operativsystem som ikke kjører på ARM har vi nok gått glipp av mye hittil. Kanskje vil dette endre seg nå.

Lenke til kommentar

Jeg lurer:

Hvorfor snakker ingen om dualboot her?

Er det ikke mulig å kjøre Google OS ved siden av? Jeg regner ikke med at Google OS trenger mer enn noen få megabyte til å installeres på. Det er jo ikke mulig å få tak i så små harddisker allikevel, så det må jo finnes en måte å bruke resten av harddisken på?

 

Jeg regner med at Google Chrome blir like spekket av add-ons som Firefox, og sannsynligvis enda mer når det kommer ut et OS som er basert KUN på det.

 

Per nå, er det vel strengt tatt bare muligheten til å kjøre dual-screen, se filmene jeg har lagret på PCen, og å kjøre IRC, som er det jeg bruker PCen til som ikke vil kunne gjøres per nå. Men det finnes jo IRC-plugin til FF, så kommer sikkert til Chrome også :-) Og Dualscreen bruker jeg hovedsaklig i sammenheng med film, så da er jo egentlig alt i orden, dersom jeg kan få lov til å dualboote :-)

 

Det må jo også være en mulighet å bare installere dette på en USB-pinne?a trenger du ikke en gang en Chrome OS-PC for å logge på din egen PC :-)

Lenke til kommentar
det påståes at dette systemet nemmest aldri skal trengs å oppgraderes.

dette blir noe merkelig da man vet at alle oser før eller siden trenger oppdateringer.

 

ofte er det etter oppdateringer mange får problemer selv om det også kan gå bra .

nå spørs det hvordan det går denne gangen

Greia er ikke at de aldri skal oppdatere OSet, men at brukeren ikke skal merke det.. ;)

Lenke til kommentar
det påståes at dette systemet nemmest aldri skal trengs å oppgraderes.

dette blir noe merkelig da man vet at alle oser før eller siden trenger oppdateringer.

 

ofte er det etter oppdateringer mange får problemer selv om det også kan gå bra .

nå spørs det hvordan det går denne gangen

Greia er ikke at de aldri skal oppdatere OSet, men at brukeren ikke skal merke det.. ;)

 

man vil komme til å merke det.

Lenke til kommentar

Hvordan og hvorfor?

Jeg kjører bleeding edge rolling-release fullverdig Linux i dag, og oppdateringene er mer eller mindre smertefrie. Og det systemet lages av et knippe frivillige.

Jeg forventer at Google, som har betydelig mer ressurser og en betydelig enklere oppgave (med tanke på at de kjører mer moden programvare og et myye mindre system, samt at alle 3 part applikasjnoner kjører på nett) vil kunne gjøre oppdateringer ganske så uproblematisk.

Lenke til kommentar

Så hele den demonstrasjonen på over en time, og jeg må si det hele var litt underwhelming. Altså, det meste av hva Chrome OS kan gjøre får du allerede gjort i en browser med bookmarks i dag. Eneste virkelig bra den kan skilte med foreløpig er kjapp oppstartstid, men det har og en bakside med det at det skal knyttes til spesifikk hardware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...