Gå til innhold

Hvorfor finnes det ingen skyskrapere i Norge?


a-z

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil de tvinge seg fram før eller siden? Berlin har som nevnt ikke en utpreget skyskraper-skyline og har mange flere innbyggere enn Oslo noensinne vil få i overskuelig framtid.

 

Vi burde dessuten definere hva en skyskraper er for å fortsette denne debatten. Enkelte mener en skyskraper bare er en bygning som ruver i bylandskapet og trenger derfor ikke være høyere enn 50-100 meter. En annen løs definisjon ligger på ca 150m som er langt unna de skyskraperne trådstarter refererte til som er flere ganger høyere. Oslo Plaza er forøvrig 117meter.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Hvorfor vil de tvinge seg fram før eller siden? Berlin har som nevnt ikke en utpreget skyskraper-skyline og har mange flere innbyggere enn Oslo noensinne vil få i overskuelig framtid.

 

Vi burde dessuten definere hva en skyskraper er for å fortsette denne debatten. Enkelte mener en skyskraper bare er en bygning som ruver i bylandskapet og trenger derfor ikke være høyere enn 50-100 meter. En annen løs definisjon ligger på ca 150m som er langt unna de skyskraperne trådstarter refererte til som er flere ganger høyere. Oslo Plaza er forøvrig 117meter.

 

De vil tvinge seg frem før eller siden, ganske enkelt fordi vi ikke har så mye plass som Berlin har. Berlin er omgitt av flatt landskap, flatt landskap og atter flatt landskap. Oslo derimot er omgitt av fjord, fjell og skog, og det sier seg selv at en dag så kan man ikke bygge i bredden lengre. Man møter rett og slett veggen. Da finnes det kun én løsning, nemlig å bygge i høyden.

 

Ang. det du spør om definisjon på skyskrapere, så forholder jeg meg til det jeg ser på som den "offisielle" definisjonen; Nemlig 150 m som du sa. Jeg synes Oslo godt kan få bygninger som er en del høyere en den definisjonen, ikke nødvendigvis "superskyskrapere" på 500+ m, men noen bygninger på 200-300 m synes jeg hadde vært på sin plass.

Lenke til kommentar

a-z har helt rett. Det er store grupperinger i Oslo som ikke ønsker å bygge utenfor Marka-grensa. Det er også en annen (eller samme) gruppering som ikke vil bygge i de få grønne lungene vi har igjen i byen. Det bygges allerede rekordmye nå. Eneste alternativene er da å bygge i høyden eller rett og slett å stoppe utbyggingen. Sistnevnte skjer bare ikke.

Lenke til kommentar

Det bygges jo en rekke høyhus i Oslo pdd, men skyskrapere bygges det ikke. Om det skal bygges skyskrapere blir det i så fall rundt Oslo S der det allerede er noen høyhus. Det er jo planer for noen nye høyhus. Om det blir over 150 meter (deffinisjon for skyskrapere) er nok tvilsomt.

 

Dog bygges ikke skyskrapere for boligformål, men for kontorvirksomhet, så at byen vokser fort i folketall er ikke noe argument for å fylle byen med skyskrapere. Men en markant fortetting er helt klart nødvendig. Er jo snakk om å bygge over sporområdet på Oslo S blant annet... For håpe man erstatter mye av forstadsbebyggelsen også over tid med mer bymessige miljøer.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Dersom det virkelig er plassmangel i Oslo bør man heller satse sterkt på desentralisering og utvikling av bygdene fremfor å bygge høye betongblokker

 

 

Ja, for det er jo virkelig praktisk at alle skal bo dritlangt fra hverande. Distriktspolitikk har ingen mening sånn sett.

 

Man trenger vel ikke å satse akkurat på bygdene. Men hvis man bygger høyhastighetsbaner for 200-300 km/t (altså gjennomgående hastighet, ikke "leke-dobbeltbanene" som Jernbaneverket insisterer på å bygge nå for tiden) vil det være mulig å få såpass korte reisetider at man kan dagpendle fra byer som Hamar, Hønefoss, Halden og Tønsberg til Oslo (husk også at man kan arbeide om bord på toget, det kan man ikke i bilen). Så ved å bygge ut samferdselsårene fra Oslo og utover kan man redusere presset på boligmarkedet i hovedstaden og ta småbyene utover langt bedre i bruk.

 

Men nå er det vel ikke forenelig med det vi kaller for "distrikspolitikk". Men uansett synes jeg at det blir tullete å unnskylde at man skal satse på avsidesliggende vetlandsbygder med at man skal "redusere plassmangelen i Oslo". Folk vil bo der det er behov for dem og der de trives, uansett.

Lenke til kommentar

Selv er jeg definitivt for skyskrapere! :thumbup::thumbs: Nå er jo ikke Oslo en by med millioner av innbyggere der det trengs både utvidelse av boliger og kontorer stadig vekk og der høyden er det eneste alternativet, iallefall er det ikke slik nå, men skyskrapere i seg selv er tegn på modernisering og tar seg glimrende ut der de rager over resten av byen. Selvsagt skal man ikke fylle hele Oslo med skyskrapere ettersom det bare ville sett forferdelig ut, men noen her og der ville gitt byen et nytt, glimrende preg!

 

Finnes forresten planer for et høyhus

 

Så utrolig bra ut på det bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...