Gå til innhold

Ricoh med utskiftbar sensor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du har også Sigma DP1 og DP2. Hva skal du føye på for å få det til å stemme nå? ;)
1.5x crop ;-) Sigmaene har 1.7x...

Det er så, men nøyaktig crop-faktor ble ikke oppgitt, kun APS-C. Canon med sin 1.6x regnes vel inn under dette, så det spørs om ikke 1,7x kan gå også...

 

Men du har rett i at det er et argument som kan benyttes. Poenget mitt var mest at dette slett ikke er noe nytt, men det er ganske få produsenter som tilbyr det.

 

Edit: Trykkfeil

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Modulære kamera konsepter er veldig interessante, men måten som Richo gjør det med å forbinde sensor teknologien med objektivet virker utrolig klønete og lite visjonært.

De burde heller latt senesor modulen være en frittstående modul, og utifra bildet så ville det bare vært en plate.

 

I Richo's konsept så blir du tvunget til å bytte alle objektivene dine den dagen de kommer med en oppgradert sensor teknologi (og det kommer selvfølgelig), selv om objektivene ikke er blitt noe bedre.

 

De burde ha kikket RED litt mer i kortene før de bega seg ut på dette.

Absolutt enig.

 

Det burde vært følgende moduler;

 

1) Hus med prossessering og plass for tillegsmoduler:

2) Billedbrikke

3) Trådløs kommunikasjon

4) Minne

5) Søker

6) Objektiv

7) Blitz

Endret av telealf
Lenke til kommentar

APS-C-brikken måler altså 23,6mm×15,7mm (370mm²), mens en 1/1,7"-brikke måler 7,6mm×5,7mm (43mm²). Den store brikken har altså et areal som er over 8 ganger større enn den minste (og 1,5 ganger større enn 4/3). Her ligger stor fleksibilitet ift størrelse vs lyssensitivitet vs dybdeskarphet.

 

Skal du fotografere landskap og arkitektur i godt lys og vil ha kameraet kompakt, lommevennlig og med stor dybdeskarphet, klasker du på enheten med liten brikke ttetpakket med pixler, og tilsvarende lite plasskrevende optikk.

 

Ved bryllupsbilder i kirken uten blits, smekker du inn en en sensor med lav pixeltetthet og medium størrelse, med et beskjedent men lyssterkt objektiv på utsiden.

 

Ved portretter og "arty" bilder med stor variasjon i ønsket dybdeskarphet og med gode egenskaper ved lite lys - stor brikke og mye glass...

 

Stor fleksibilitet, altså - og det er alltid jo en fordel.

 

Med mindre dette viser seg å fungere helt uovertruffent, tror jeg likevel ikke at dette kommer til å bli mer enn et nisjeprodukt. Som allerede er nevnt i tråden, har du et dSLR + et MFT + et kompaktkamera har du allerede denne fleksibiliteten, til en pris som ikke nødvendigvis er mye høyere. I tillegg har du redundans - svikter et av kameraene, funker et av de andre. Svikter bakstykket på Ricoh'n, kan du begynne å plukke postkasser ut av skjegget...

 

I tillegg tror jeg konseptet vanskelig kan bli åpent - jeg antar at bildeprosessering skjer i bakstykket, og at enhver ny sensor-/objektivkombinasjon krever sin korresponderende firmware-bit. Det kan være et hinder mot at for- og bakstykker kan kombineres fritt mellom forkjellige produsenter, fordi produsenten av bakstykket sitter med makta.

Lenke til kommentar

Hvis dette er begynnelsen på en trend av "bygg selv"-kamera, hvor man etter hvert kan skifte ut eksempelvis objektiv, sensor og "resten" hver for seg, er det et svært godt tegn! Personlig hadde jeg likt muligheten for å skifte sensor og prosessor, siden det gjerne går ut på dato. :)

Lenke til kommentar

Jeg må si meg skeptisk til dette, selv om jeg vanligvis er positiv til nye ting der man har tenkt annerledes. Ut fra det som er lansert så langt får du et system der du enten kan erstatte et GF1 + 20/1.7, eller en LX3, uten å liksom helt være så god som noen av dem.

 

Alle kamerasystemer har jo utskiftbar sensor i dag: kamerahuset. Kamerahuset er en slitedel der det stadig skjer utvikling, mens optikken beveger seg saktere. Jeg har ikke lyst til å investere i dyr optikk og låse for evig sensoren som kan brukes med den. Og sannsynligheten for at jeg vil ha ny skjerm og prosessering sammen med den nye sensoren anser jeg som stor.

 

 

Jeg hater når folk sier sånne ting som dette, men jeg ser ikke helt den store fremtiden for dette systemet. Men, det kan jo hende det er et poeng jeg ikke har tatt. Kanskje er det nøyaktig dette GR-brukerne har ventet på.

Lenke til kommentar
Jeg må si meg skeptisk til dette, selv om jeg vanligvis er positiv til nye ting der man har tenkt annerledes. Ut fra det som er lansert så langt får du et system der du enten kan erstatte et GF1 + 20/1.7, eller en LX3, uten å liksom helt være så god som noen av dem.

 

Alle kamerasystemer har jo utskiftbar sensor i dag: kamerahuset. Kamerahuset er en slitedel der det stadig skjer utvikling, mens optikken beveger seg saktere. Jeg har ikke lyst til å investere i dyr optikk og låse for evig sensoren som kan brukes med den. Og sannsynligheten for at jeg vil ha ny skjerm og prosessering sammen med den nye sensoren anser jeg som stor.

 

 

Jeg hater når folk sier sånne ting som dette, men jeg ser ikke helt den store fremtiden for dette systemet. Men, det kan jo hende det er et poeng jeg ikke har tatt. Kanskje er det nøyaktig dette GR-brukerne har ventet på.

 

Veldig enig med Cax

 

Jeg synes ideen er kjempegod, men ser ikke helt at dette kan bli til noe.

Om de hadde lagt seg på high-end kvalitet så kunne det vært interessant for flere. Jeg tenker da på nivå med feks 5d2 og D3 og oppover.

 

Om jeg feks kunne fått 5D2 og 1D4 i samme hus, hadde det vært noe. Jeg kunne brukt den samme optikken, huset osv, men kunne vekslet mellom å bruke crop og FF med tilhørende egenskaper. Det hadde vært noe det

Lenke til kommentar
Det neste nye fra Ricoh er vel at de bytter ut R&D avdelinga...

Det hadde nok hjulpet bedre å bytte til en markedsavdeling som hadde drept prsjektet før det kom så langt ...

 

Jeg så noen bilder på en japansk site som viser en del av potensielt tilleggsutstyr. Med en del av de tingene, begynner det å bli litt fornuft i det. Men bare litt ...

 

Tom

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...