Gå til innhold

Fikk 6 måneder utan lappen og 10k i bot.


Pixl.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og dette er nok en rasjonell grunn til hvorfor folk burde anskaffe og påmontere radarjammere. Paragrafryttere skjult i sivilbiler som får mental utløsning av å frata deg føreretten så fort muligheten byr seg. Hvor bra er det da å ikke kunne avsløre og vise fingeren til disse jævlene når de prøver å sikte seg inn med statens egenfinansierte sugerør?

Lenke til kommentar
Hey, jeg har hatt førerkortet i ca 3 måneder nå og i går fikk jeg en sivilpolitibil på rumpa og de ok førerkortet mitt.

Dette var kl 4 på natta på motorveien inn mot oslo.

Ja jeg kjørte en smule fort [Hadde meget dårlig tid, ingen unskyldning men]

De lå bak meg en liten stund før de flasha lysa sine og stoppa meg.

 

de hadde målt meg i en gjennomsnittsfart på 132 km/t.

de sa da de var snille med meg, ettersom jeg hadde ligget i litt høyere fart. var brøkdelen unna og slippe fengsel.

 

Det du skal være mest glad for er at de ikke kan bruke maxfart som utgangspunkt, men må bruke gjennomsnitt.

 

Det jeg lurer på er hva skal jeg gjøre nå?

 

Godtok du førerkortbeslag? Gjorde du det, skriv snarest til lokalt PD og trekk tilbake samtykket ditt. Dette vil medføre at innen tre uker må spørsmålet om førerkortbeslag forelegges for tingretten. Siden de færreste politijurister vil to ganger i retten med samme sak vil de gjøre sitt for at saken blir avgjort innen da.

 

vil helst ha litt mer onfo om hva som skal skje nå. kan jeg øvelseskjøre,

 

Nei. Øvelseskjøring mens du ikke har førerkort kan bare gjøres med samtykke fra politiet.

 

kan jeg kjøre i svergie,

 

Contrary to popular belief er Sverige fortsatt ikke et lovløst land der man kan gjøre som man vil. Selvfølgelig må du ha førerkort for å kjøre i Sverige.

 

kan jeg starte og ta kjøretimer igjen nå med en gang og ta oppkjøring ASAFP når sperrefristen er ute?

 

Du kan ta kjøretimer (også kalt øvelseskjøring med lærer) med samtykke fra politiet. Kjøretimer er dog ikke nødvendig, men du må ta full ny førerprøve.

 

Vil det være 3 måneder som de sa eller lenger? hvordan finner jeg evt ut dette?

Hadde håpet jeg ble kallt inn i avhør så jeg kunne få noen svar.

 

Du blir bare kalt inn til avhør hvis politiet mener det er ting du kan opplyse dem om. Iht tapsforskriften § 2-2 pkt 7 er veiledende tapsperiode for din fartsovertredelse 3-6 måneder. Merk første ledd i § 2-2:

 

Tabellene forutsetter at målt hastighet er foretatt av kjøretøy på tørr veibane i dagslys, på rett vegstrekning uten kryss eller fotgjengerfelt og uten at det foreligger momenter som bør tillegges skjerpende vekt

 

Dette er hjemmelen for å ilegge personer i prøvetid strengere straff enn andre. 3 måneder er altså den minste straffen du vil få hvis alle omstendigheter taler for deg. Taler virkelig alle omstendigheter for deg?

 

Er avhengig av bil i sammenheng med jobb og skole. 3 mnd er lenge nok.

 

Isåfall bør du informere om dette . Ved en eventuell søknad om forkorting av tapsperiode, jf vegtrafikkloven § 40, kan man bare ta stilling til formildende omstendigheter som har oppstått etter dom faller. Det vil si at ting som taler for deg bør du opplyse om før dommen faller.

 

OG -> venligst ikke gidd og skriv om råkjøring er farlig, dårlig osv. Seff vet jeg alt dette! Angrer så til de grader nå!

 

Takk

 

Idiot. Hvis du visste alt dette, og allikevel gjorde det, er du intet mindre. Og jeg tror ikke jeg bommer med mye hvis jeg påstår at det du angrer på er at du ble tatt.

Lenke til kommentar

§ 8-4. Førerett på prøve

Den som mister føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden, må avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodens lengde, jf. førerkortforskriften § 30 nr. 1.

 

Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv.

 

og som det fremgår så er eneste forskjellen mellom å ha prøvetid og det å ikke ha det at de som har det må: "avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodenslengde". mens man etter prøvetid vanligvis må ha mistet lappen i minst et år for å måtte ta en fullstendig førerprøve.

Lenke til kommentar
og som det fremgår så er eneste forskjellen mellom å ha prøvetid og det å ikke ha det at de som har det må: "avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodenslengde". mens man etter prøvetid vanligvis må ha mistet lappen i minst et år for å måtte ta en fullstendig førerprøve.

Det forhindrer ikke at prøvetid kan anses som et skjerpende moment i straffutmålingen.

Lenke til kommentar
og som det fremgår så er eneste forskjellen mellom å ha prøvetid og det å ikke ha det at de som har det må: "avlegge full førerprøve uten hensyn til tapsperiodenslengde". mens man etter prøvetid vanligvis må ha mistet lappen i minst et år for å måtte ta en fullstendig førerprøve.

Det forhindrer ikke at prøvetid kan anses som et skjerpende moment i straffutmålingen.

nei det gjør vel strengt tatt ikke det.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kunn lest første post her da. og jeg synes ikke synd i deg :) var det i 80 sone?

og 3 måneder sperrefrist er fra den dagen du mista lappen og til det har gådd tre måneder. og når de har gådd kan du ta teorien og så oppkjøring og når du har bestått det og får lappen så er det bare og tut og kjør :)

 

kjørte selv for fort tidlig i sommer. da hadde jeg hatt lappen i 3 måneder. hadde 85 km/h i 60 sona. fikk 6500 kr i bot og 2 prikker. mista ikke lappen. men hadde jeg hadd 86 km/h. så hadde jeg mista lappen og sperrefrist på 3 måneder og måtte kjørt opp igjen. sykt med sant

Lenke til kommentar
Fikk nå brevet fra purken. Fikk 6 måneder og 10000 i bot.

Dommen var 3 måneder pluss 3 måneder grunnet 2 prikker fra tidligere. Er dette retferdig? 3 måneder ekstra pga jeg har 2 prikker fra før?

 

Noe jeg kan gjøre? verdt og klage?

 

Det er ikke klagerett på forelegg. Vedtar du ikke blir saken brakt inn for retten. Da blir straffen antageligvis større, siden det i forelegget er bakt inn en viss rabatt (i forhold til at du sparer rettssystemet for utgifter).

 

Og hva mener du med "3 måneder ekstra"? Hvis du forventet å bare få lovens minstestraff på 3 måneder burde det ha blitt klart for deg i trådens forløp at du bommet ganske grovt. Strafferammen her er 3-6 måneders tap under gode omstendigheter.

Lenke til kommentar

Vet det, men da politiet stoppa meg sa de at jeg kom til og få 3 måneder uten.

i brevet jeg fikk står det at jeg får 3 måneder som straff pluss 3 ekstra måneder ettersom jeg har 2 prikker fra før.

 

syntes det var litt vell mye og legge på 3 måneder pga 2 prikker.

like streng straff jo..

Lenke til kommentar
Vet det, men da politiet stoppa meg sa de at jeg kom til og få 3 måneder uten.

i brevet jeg fikk står det at jeg får 3 måneder som straff pluss 3 ekstra måneder ettersom jeg har 2 prikker fra før.

 

syntes det var litt vell mye og legge på 3 måneder pga 2 prikker.

like streng straff jo..

I likhet med flere andre her i tråden; jeg synes overhodet ikke synd i deg.

 

Du har hatt prøvelappen i 3 -tre- måneder etter eget utsagn. Så råkjører du med en *snittfrart* på 132km/t i 80 eller 90-sone, som du egentlig ikke vet selv. (Det vil stå i Politiets saksdokumenter). 132km/t i snittfart betyr betydelig høyere toppfart. Er det 90-sone kunne du vært heldig med "bare" 3 måneders beslag. Er det målt 80-sone skal du være glad du kun fikk 6 måneder.

 

Slik jeg ser saken din her, så er det lagt til grunn iallefall 3 skjerpede omstendigheter:

1. - Du har førerkort på 2 års prøvetid.

2. - Du har hatt førerrett på bil i kun 3 måneder.

3. - Du har allerede klart å få 2 prikker.

 

Skal jeg være ærlig, tror jeg du skal gå tyst igjennom dørene, så risikerer du ikke ytterligere skjerpelse av straffen.

 

Edit: La til et glemt punkt på skjerpingslisten.

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
OG -> venligst ikke gidd og skriv om råkjøring er farlig, dårlig osv. Seff vet jeg alt dette! Angrer så til de grader nå!

 

Fikk nå brevet fra purken. Fikk 6 måneder og 10000 i bot.

Dommen var 3 måneder pluss 3 måneder grunnet 2 prikker fra tidligere. Er dette retferdig? 3 måneder ekstra pga jeg har 2 prikker fra før?

 

Noe jeg kan gjøre? verdt og klage?

 

Du kan la det gå til retten som krikkert sa, det anbefalar eg deg på det sterkaste å gjere, kanskje vi andre er så heldige at vi får deg ut av trafikken i ein enda lengre periode.

Det er tydelig at du ikkje veit at uvettig kjøring er farlig når du presterer 3 forseelser på dei første 3 månadane du har lappen.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Vet det, men da politiet stoppa meg sa de at jeg kom til og få 3 måneder uten.

i brevet jeg fikk står det at jeg får 3 måneder som straff pluss 3 ekstra måneder ettersom jeg har 2 prikker fra før.

 

syntes det var litt vell mye og legge på 3 måneder pga 2 prikker.

like streng straff jo..

 

En polititjenestemanns forhåndstilsagn kan ikke tillegges vekt, det er påtalejuristen som gir deg et forslag til forelegg.

 

Du har 2 valg:

 

1. Godta forelegg og lengden.

 

2. La saken gå for en domstol. Taper du her så vil reaksjonene bli strengere, ihvertfall påstanden om bot vil bli høyere enn tilbudet du fikk.

 

Det var nylig en enstemmig storkammeravgjørelse (HR-2009-2021-S) i Høyesterett som klart slo fast at selv påtalemaktens forhåndstilsagn om straff var ikke retten bundet av. Det var derimot dissens over straffeutmålingen.

Lenke til kommentar
Og dette er nok en rasjonell grunn til hvorfor folk burde anskaffe og påmontere radarjammere. Paragrafryttere skjult i sivilbiler som får mental utløsning av å frata deg føreretten så fort muligheten byr seg. Hvor bra er det da å ikke kunne avsløre og vise fingeren til disse jævlene når de prøver å sikte seg inn med statens egenfinansierte sugerør?

Hvis jeg ikke tar helt feil bruker sivilbiler klokke (enkelt forklart) til å måle farten din. Radarjammere vil dermed ikke gjøre noe nyttig i slike situasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...