Gå til innhold

Fikk 6 måneder utan lappen og 10k i bot.


Pixl.

Anbefalte innlegg

Hey, jeg har hatt førerkortet i ca 3 måneder nå og i går fikk jeg en sivilpolitibil på rumpa og de ok førerkortet mitt.

Dette var kl 4 på natta på motorveien inn mot oslo.

Ja jeg kjørte en smule fort [Hadde meget dårlig tid, ingen unskyldning men]

De lå bak meg en liten stund før de flasha lysa sine og stoppa meg.

de hadde målt meg i en gjennomsnittsfart på 132 km/t.

de sa da de var snille med meg, ettersom jeg hadde ligget i litt høyere fart. var brøkdelen unna og slippe fengsel.

etter alkotest og alt det der sier de at jeg blir fratatt førerkortet og retten til og kjøre bil. og at jeg må ta hele førerkortet på nytt + en saftig bot.

jeg spør hvor for hvor lenge og de sier ca 3 måneder før jeg blir "kasta" ut av bilen og står der uten førerkort.

Det jeg lurer på er hva skal jeg gjøre nå?

vil helst ha litt mer onfo om hva som skal skje nå. kan jeg øvelseskjøre, kan jeg kjøre i svergie, kan jeg starte og ta kjøretimer igjen nå med en gang og ta oppkjøring ASAFP når sperrefristen er ute?

Vil det være 3 måneder som de sa eller lenger? hvordan finner jeg evt ut dette?

Hadde håpet jeg ble kallt inn i avhør så jeg kunne få noen svar.

Er avhengig av bil i sammenheng med jobb og skole. 3 mnd er lenge nok.

OG -> venligst ikke gidd og skriv om råkjøring er farlig, dårlig osv. Seff vet jeg alt dette! Angrer så til de grader nå!

 

Fikk nå brevet fra purken. Fikk 6 måneder og 10000 i bot.

Dommen var 3 måneder pluss 3 måneder grunnet 2 prikker fra tidligere. Er dette retferdig? 3 måneder ekstra pga jeg har 2 prikker fra før?

 

Noe jeg kan gjøre? verdt og klage?

Endret av Pixl.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke gjøre noe som helst inntil du har godtatt eller blitt dømt til å miste førerkortet, enkelt og greit. Du kan ikke kjøre noe sted, og du kan ikke øvekjøre.

 

Du får høre mer, sansynligvis i form av et brev i posten, siden politiet bare kan beslaglegge førerkort på stedet, de kan ikke avgi en dom. Du kan godta hva de krever, eller du kan ta risikoen med å ta det videre til "rettsak".

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Du kan ikke gjøre noe som helst i de neste 3 månedene, enkelt og greit. Du kan ikke kjøre noe sted, og du kan ikke øvekjøre.

 

Du får nok høre mer, sansynligvis i form av et brev i posten, siden politiet bare kan beslaglegge førerkort på stedet, de kan ikke avgi en dom.

 

Ikke øvelseskjøre heller nei =/

Så jeg må vente med og ta kjøretimer igjen til sperrefristen er ute?

 

Om jeg VIL inn til avhør, hva gjør jeg evt da?

ringer dem 02800?

Lenke til kommentar
Jeg har redigert posten min litt etter at du har lest den. Politiet kan ikke gi deg dom på stedet, og derfor kommer du til å få brev eller bli innkalt til avhør, men dersom du godtok beslag av førerkort kan dette ta lang tid, dvs. uker eller måneder.

 

ok, går nok ikke til rettsak ettersom de har en video hvor de kjører ett stykke over fartsgrensen og jeg ruser ifra.

 

de spurte ikke om jeg godtok noe som helst da jeg snakket med de. informerte kun om at jeg ikke kunne kjøre derfra pga tap av førerkort.

 

EDIT: vi snakket litt og jeg sa "det gikk litt fort ja"

men om jeg skulle godta noe burde han vell spurt: godtar du at vi tar førerkortet?

Endret av Pixl.
Lenke til kommentar

Ikke skrevet under på noe nei.

Som jeg sa er rettsak ikke ett alternativ ettersom de har meg på video.

 

vi bare ha svar og info jeg. spess ang kjøretimer og øvelseskjøring.

 

For ikke og nevne tid! er STOOOOR forskjell på 3 og 6 måneder

Endret av Pixl.
Lenke til kommentar
Du skriver du ble tatt i 132 km/t, men hva var fartsgrensen? 80? 90? 100?

 

Så lenge du fortsatt er i prøvetiden så må du ta ny full førerprøve når tiden er inne.

 

kjørte litt i 90 og litt i 80 sone men tror de kun målte i 90 sona.

 

førerprøve = teori og oppkjøring eller kjøretimer og?

Lenke til kommentar
Du skriver du ble tatt i 132 km/t, men hva var fartsgrensen? 80? 90? 100?

 

Så lenge du fortsatt er i prøvetiden så må du ta ny full førerprøve når tiden er inne.

 

kjørte litt i 90 og litt i 80 sone men tror de kun målte i 90 sona.

 

førerprøve = teori og oppkjøring eller kjøretimer og?

 

Teori og oppkjøring iallefall. Usikker på kjøretimer. De målte i 90-sonen ja, da ryker nok lappen for 6 mnd. Kanskje 9 siden du er såpass fersk sjåfør. 42 km/t over grensen fører til midlertidig tap av førerkort for en viss periode.

Lenke til kommentar
Kanskje 9 siden du er såpass fersk sjåfør.

Det er ikke grunnlag for å gi mer straff.

 

Du trenger ikke kjøretimer, du trenger bare teoretisk prøve og praktisk prøve. Du får ikke tatt noen av dem før du har fått innvilget ny søknad om førerkort (kan søke med en gang den offisielt er mistet, men sansynligvis gir det ingen forskjell).

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Ifølge denne siden er det 3-6 måneder.

 

http://www.paragrafen.no/?id=171 ettersom de sa 3 håper jeg på dette.

 

På denne linken står det :http://www.paragrafen.no/?id=173

 

Må man opp til ny prøve for å få førerkortet tilbake?

De som har førerkort på prøve, må ta ny prøve hvis de mister førerkortet i prøveperioden. De som nå tar førerkort for første gang, får førerkortet på prøve i to år og må således avlegge ny prøve dersom de mister førerkortet i prøveperioden. Andre behøver ikke avlegge ny prøve.

 

Så ny førerprøve må du ha uansett.

Lenke til kommentar
Kanskje 9 siden du er såpass fersk sjåfør.

Det er ikke grunnlag for å gi mer straff.

Det har vel hendt at folk har fått strengere straff fordi de er i prøvetiden. Andre forhold kan selvsagt spille inn her.

Finnes ikke lovgrunnlag for å gi strengere straff under prøveperiode, så de som gjør det gjør det uten gjemmel i lov. .. og ja, de finnes.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det er ikke lovgrunnlag for det. Det ENESTE som lov og forskrifter sier om prøveperiode er at man må avlegge ny fullstendig førerprøve dersom man mister førerkortet i det hele tatt. Det er ingenting annet.

 

Hvis man opplever at prøveperiode blir brukt som argument for strengere straff sier det bare litt om hvor mye politiet i Norge kan gjøre som de vil, og gi straff basert på ikke-eksisterende lover og forskrifter. De færreste tar jo risikoen med å la en "domstol" avgjøre saken uansett.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...