Gå til innhold

Autotune dreper musikk.


Pokey

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke vet hva autotune er:

 

Autotune er et fenomen som har blitt veldig populært i det siste. Jeg og et par kompiser skrudde på TV-kanalen "The Voice" en helg, og jeg kan med ganske stor sikkerhet si at over 90% av sangene som ble spilt inkluderte overdreven bruk av autotune. Ikke bare høres det rompe ut, men det dreper konseptet musikk.

 

Med bruk av autotune kan hvem som helst synge "bra" (med "bra" mener jeg nødvendigvis ikke bra, men det som selger). Når moderne hip-hop gjorde sin entré ble kvalifikasjonene til å bli musikere drastisk senket, men man behøvde fortsatt å kunne synge. Nå gjør man ikke det. Med autotune trenger du ikke synge rent en gang. Alt du trenger nå er glinsende smykker og et godt image. Se det i det store bildet, slik som plateselskapene melker alt de kan vil vi sikkert se en hundre nye artister som ikke kan synge i løpet av et år.

 

Alle artistene med talent som dukker opp vil bare drunke i massen. Det er ikke noe vits å prøve seg som artist med mindre man bruker autotune, fordi det er det som høres "tøft" ut.

 

Vær så snill og ikke drep konseptet musikk, stopp bruken av autotune.

 

Diskuter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om folk liker det og kjøper det så har det livets rett. Den dagen folk blir lei (om det noensinne skjer) så vil det dø ut av seg selv. Det hjelper ikke at det sitter en surpomp på et forum og klager over at han/hun ikke liker det :p

 

Selv bryr jeg meg ikke så hardt om autotune. Jeg registrerer at det blir brukt, men stort sett i sjangre jeg ikke hører på (fordi det ikke lenger er MTV i kabelnettet i borettslaget, kjipt), så jeg kan ikke si at det plager meg så veldig. Om "folk flest" syns autotune er stas så skal ikke jeg stille meg i veien for dem, i alle fall ikke så lenge vi har en sunn kulturpolitikk som tar vare på alternative uttrykk her til lands. Dersom det blir FrP-kulturminister og alt annet enn autotune og danseband dør her til lands så skriver jeg meg opp på underskriftslisten mot autotune, men inntil da er det greit :p

Lenke til kommentar

Autotune brukes mer for å oppnå en kul sound effect, og ikke som et hjelpemiddel for å treffe toner. Så det blir feil å dømme musikken deretter, og hvert fall feil å si bare imaget kan gjøre deg til en stjerne med autotune.

 

Det jeg derimot kan si meg enig i, er at det blir brukt altfor mye. For meg duger det hvis det blir brukt med måte, hvis man kan si det på den måten.

 

OOg. Rapperen som kanskje er mest kjent for autotune, T-Pain, kan synge som fan.

 

 

Forresten, det finnes rap-stjerner der ute som også tar tak i abusingen av auto-tune:

hola
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Autotune brukes mer for å oppnå en kul sound effect, og ikke som et hjelpemiddel for å treffe toner. Så det blir feil å dømme musikken deretter, og hvert fall feil å si bare imaget kan gjøre deg til en stjerne med autotune.

 

Det jeg derimot kan si meg enig i, er at det blir brukt altfor mye. For meg duger det hvis det blir brukt med måte, hvis man kan si det på den måten.

 

OOg. Rapperen som kanskje er mest kjent for autotune, T-Pain, kan synge som fan.

 

 

Forresten, det finnes rap-stjerner der ute som også tar tak i abusingen av auto-tune:

hola

Jeg lurer på hva du vil oppnå med videoen der T-Pain synger uten autotune. Det høres jo grusomt ut, selv om det ikke skjærer i ørene slik som autotune gjør. Hvis det er slik man synger "bra" nå til dags, hvorfor gjør han ikke det, slik at han viser litt talent istedet for kun en veldig stor flosshatt? Og jo, imaget kan gjøre deg til en stjerne med autotune. Selv om du her mener at T-Pain bruker autotune for en kul effekt, så hør på navnet "autotune" "auto tune". Så og T-Pain sang grusomt eller rent, ville resultatet med Autotune bli så likt at med en høy bassbeat og et par halvnakne damer ville reslutatet bli akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...