Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hostet mye i ca 1 mnd nå, ingen feber


oslofreak

Anbefalte innlegg

Jeg ble en smule forkjølet (eller så antok jeg) for ca 1 mnd siden, like før jeg ble ansatt i ny jobb i barnehage. Denne forkjølelsen har enda ikke gått over.

 

Jeg har vært pottetett hver eneste morgen når jeg har våknet, og er avhengig av en laang og glovarm dusj for å i det hele tatt kunne puste gjennom nesa (dette går greit resten av dagen), og for å føle meg klar til å gå på jobb. Jeg har en vedvarende hoste som plager meg døgnet gjennom (aner ikke om jeg hoster i søvne), men den er spesielt ille på morgenen/ettermiddag/kveld (er for travelt på jobben til å merke noe særlig).

 

Hosten er for det meste tørr, men slim forekommer. Jeg begynner nå å bli ganske så sår i hals, bryst og mage, og begynner nå å lure på om dette kan være noe annet enn én vanlig forkjølelse. Det har ikke vært noen feber på noe tidspunkt (har målt ca 1 gang i uka). Jeg har prøvd hostemedisiner, C-vitaminer og rolige hjemmehelger, men har ikke merket noen bedring fra noen av det...

 

Hosteanfallene går fra å være på bare noen få småhost til 30 sek lange anfall som iblant fører til brekninger.

 

Noen tanker?

 

Jeg har ingen allergier eller andre kroniske sykdommer (som jeg vet om), og er 23 år.

Endret av oslofreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har bare antatt at det har vært en vanlig forkjølelse, og vi har vært heftig underbemannet på jobb hele den siste måneden (2 voksne, 18 barn), så jeg har ikke ansett det som "greit" å dra til legen i arbeidstida. Jeg er sjelden sjuk, og tar kanskje ikke så godt vare på meg selv sånn sett... Hadde dessuten en liten matforgiftning første uka på jobb, og har da vært litt ekstra nervøs for å være borte fra jobben i en allerede vanskelig tid... :/

Endret av oslofreak
Lenke til kommentar
Jeg ble en smule forkjølet (eller så antok jeg) for ca 1 mnd siden, like før jeg ble ansatt i ny jobb i barnehage. Denne forkjølelsen har enda ikke gått over.

 

Jeg har vært pottetett hver eneste morgen når jeg har våknet, og er avhengig av en laang og glovarm dusj for å i det hele tatt kunne puste gjennom nesa (dette går greit resten av dagen), og for å føle meg klar til å gå på jobb. Jeg har en vedvarende hoste som plager meg døgnet gjennom (aner ikke om jeg hoster i søvne), men den er spesielt ille på morgenen/ettermiddag/kveld (er for travelt på jobben til å merke noe særlig).

 

Hosten er for det meste tørr, men slim forekommer. Jeg begynner nå å bli ganske så sår i hals, bryst og mage, og begynner nå å lure på om dette kan være noe annet enn én vanlig forkjølelse. Det har ikke vært noen feber på noe tidspunkt (har målt ca 1 gang i uka). Jeg har prøvd hostemedisiner, C-vitaminer og rolige hjemmehelger, men har ikke merket noen bedring fra noen av det...

 

Hosteanfallene går fra å være på bare noen få småhost til 30 sek lange anfall som iblant fører til brekninger.

 

Noen tanker?

 

Jeg har ingen allergier eller andre kroniske sykdommer (som jeg vet om), og er 23 år.

 

 

Hadde en venn som hadde mye tørrhoste, de fant ut etterhvert at han hadde lymfekreft.. Anbefaler at du stikker til lege iaf (lymfekreften gjorde sånn at noe presset mot lungene og han hostet mye).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Lillebror slet noe veldig med hoste og slik som du beskriver det. Samtidig røyker han fast, men etter et besøk eller to hos legen, så fant de ut at han har fått astma. Fikke medisiner og ble utrolig mye bedre i etterkant.

Lenke til kommentar
Jeg ble en smule forkjølet (eller så antok jeg) for ca 1 mnd siden, like før jeg ble ansatt i ny jobb i barnehage. Denne forkjølelsen har enda ikke gått over.

 

Jeg har vært pottetett hver eneste morgen når jeg har våknet, og er avhengig av en laang og glovarm dusj for å i det hele tatt kunne puste gjennom nesa (dette går greit resten av dagen), og for å føle meg klar til å gå på jobb. Jeg har en vedvarende hoste som plager meg døgnet gjennom (aner ikke om jeg hoster i søvne), men den er spesielt ille på morgenen/ettermiddag/kveld (er for travelt på jobben til å merke noe særlig).

 

Hosten er for det meste tørr, men slim forekommer. Jeg begynner nå å bli ganske så sår i hals, bryst og mage, og begynner nå å lure på om dette kan være noe annet enn én vanlig forkjølelse. Det har ikke vært noen feber på noe tidspunkt (har målt ca 1 gang i uka). Jeg har prøvd hostemedisiner, C-vitaminer og rolige hjemmehelger, men har ikke merket noen bedring fra noen av det...

 

Hosteanfallene går fra å være på bare noen få småhost til 30 sek lange anfall som iblant fører til brekninger.

 

Noen tanker?

 

Jeg har ingen allergier eller andre kroniske sykdommer (som jeg vet om), og er 23 år.

Hei.

 

Interessant, De gir en nokså utfyllende sykdomsbeskrivelser.

Her er et par spørsmål:

De skriver hoste: Da mener du host og ikke nysing? mao: Atsjooo?

Føler de trykk over bihulene? F.eks rett under øyene? Rett over nesen?

 

Vaio :)

Lenke til kommentar

Tja, var hos legen på fredag forrige uke, og fikk egentlig bare høre det man alltid får når dem ikke vet; "njaeh, nei, du, det er nok et virus av no slag, ta det litt med ro framover".

 

Jeg kan nok utdype samtalen videre, men ja, han kunne ikke si meg noe særlig om hvilket virus, om det var noe jeg kunne ta, etc, etc, så fikk mest følelsen av at han ikke helt var sikker og bare sa noe for å si noe... :p

Endret av oslofreak
Lenke til kommentar
Tja, var hos legen på fredag forrige uke, og fikk egentlig bare høre det man alltid får når dem ikke vet; "njaeh, nei, du, det er nok et virus av no slag, ta det litt med ro framover".

 

Jeg kan nok utdype samtalen videre, men ja, han kunne ikke si meg noe særlig om hvilket virus, om det var noe jeg kunne ta, etc, etc, så fikk mest følelsen av at han ikke helt var sikker og bare sa noe for å si noe... :p

 

 

Hei!

 

Jeg har hostet nå i 4 måneder, med hosteanfall som varer 30sekunder +/- og kaster opp 2-3 ganger om dagen. jeg var hos 5 forskjellige leger og den siste tok en blodprøve av meg og fant ut at det var kikhoste. så det kan være det du har.

Lenke til kommentar

Gratulerer, utifra beskrivelsene her så høres det sannsynlig ut at trådstarter har kikhoste.

 

For voksne så arter kikhoste seg som en vanlig eller eventuelt gjenstridig/langvarig forkjølelse. Dermed er faktisk voksne med det som de tror er en "vanlig forkjølelse" de som i størst grad sprer kikhoste.

 

Spesielt du som jobber i barnehage bør sporenstreks til lege for å få antibiotika-kur.

 

Har en sønn som fikk kikhoste som spebarn. Tok lang tid før han ble diagnostisert riktig, så han endte opp på Rikshospitalet til slutt. Gikk bra, men litt lungekapasitet er for allid tapt.

 

Se her http://tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1329551

...

"Særlig hos voksne er langvarig tørrhoste det vanligste symptomet. Mistanke om kikhoste vil derfor bli vakt først etter lengre tids sykdom."

...

 

Vaksinasjon man får som ung holder heller ikke lenger enn 6-10 år, så de fleste voksne er ikke immune, men tvert imot gode smittebærere siden de tror de bare har en forkjølelse.

 

Og kikhoste skyldes en bakterie, men en smart bakterie. Omtrent det første den gjør er å kamuflere seg slik at den blir vanskelig å påvise med prøver. I og med at det er en bakterie så hjelper antibiotika. Problemet med antibiotika er at bakterier blir resistente når en antibiotika har vært brukt mye, så kan være at man først prøver en vanlig type som ikke har effekt og deretter må ta en ny kur med en nyere type som det ikke er utviklet resistens mot ennå.

 

Pga dette "våpenkappløpet" mellom bakterier og antibiotika, så er legene generelt forsiktige med å skrive ut antibiotika, kanskje litt for forsiktige her til lands.

 

Virus er ellers ofte det leger bruker som samlebetengelse når de ikke vet helt hva det kan være.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...