Gå til innhold

Sette opp filserver


erik456

Anbefalte innlegg

Hei,det er første gang eg skal sette opp ein fil server,å eg lurer på kva os dere anbefaller meg?.Brukspområdene mine er å streame fil rundt om i huset å lagre filmer og spill. Er det noen som kan forklare meg kort korleis eg sette ein server opp?

 

Eg har 5mb ned og 500kb opp vil dette fungere? eg har og tenkt at eg skal streame bluray blir det like bra kvalietet på det,som når du spiller rett fra hardisken?? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,det er første gang eg skal sette opp ein fil server,å eg lurer på kva os dere anbefaller meg?.Brukspområdene mine er å streame fil rundt om i huset å lagre filmer og spill. Er det noen som kan forklare meg kort korleis eg sette ein server opp?

 

Eg har 5mb ned og 500kb opp vil dette fungere? eg har og tenkt at eg skal streame bluray blir det like bra kvalietet på det,som når du spiller rett fra hardisken?? :hmm:

Om du skal bruke den som en rein server, så kan vel server 2008 funke fint? Her må andre guide deg i forhold til oppsett for eg har ikkje gjort det selv. Generellt om du skal streame film, og iallefall om du skal streame HD film, så bør du ha kommunikasjonen frå server til mediaspilleren gjennom kablet nettverk, og det anbefaler eg på resten av nettverket også. dette er mi erfaring, andre med andre meininger?

Lenke til kommentar

Til ditt bruk kan du bruke de fleste OS, vis du vil funker de fleste linux distroer, innstaller samba og et par andre programmer i linux og det funker. Og med linja mener du vel ikke at du skal streame utenfra nettet ditt også, 500 kb opp holder ikke for å streame hd film, eller film generelt. men i et lokalt nettverk vil du ikke ha et sånt problem

Lenke til kommentar
Til ditt bruk kan du bruke de fleste OS, vis du vil funker de fleste linux distroer, innstaller samba og et par andre programmer i linux og det funker. Og med linja mener du vel ikke at du skal streame utenfra nettet ditt også, 500 kb opp holder ikke for å streame hd film, eller film generelt. men i et lokalt nettverk vil du ikke ha et sånt problem

Hei selvfølgileg er det kun heime eg skal bruke serveren. Er det noen som kan guide meg kossen eg greier å sette opp ein server??,slik eg kan streame Hd film til mediapcen min.

Ville dere gått får windowns server 03/o8 ka er mest stabilt?

Men det går fint sant med den linja eg har å streme hd lokalt??

 

Her var det lite respons:S

Er det ingen som kan om servere å slik??

Endret av erik456
Lenke til kommentar

Streame lokalt skal jo gå bra dersom du har oppegående nettverkskort og oppegående router/switch.

 

Til filserver ville jeg ikke gått for windows, men linux istedet. Gjerne uten GUI også, f.eks Debian Lenny. Finnes veldig mange lettleselige guider, tipper med en god en har du filserver oppe og kjøre på 20 min.

Lenke til kommentar
Streame lokalt skal jo gå bra dersom du har oppegående nettverkskort og oppegående router/switch.

 

Til filserver ville jeg ikke gått for windows, men linux istedet. Gjerne uten GUI også, f.eks Debian Lenny. Finnes veldig mange lettleselige guider, tipper med en god en har du filserver oppe og kjøre på 20 min.

Kan du vere så snill å linke meg til guiden???

Funker lindux serveren med windows pcen eg har i huset??

Lenke til kommentar
Kan du vere så snill å linke meg til guiden???

Hvis du ikke selv klarer å finne Linux-forumet her så...

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...tu_server_howto

Funker lindux serveren med windows pcen eg har i huset??

Ja.

Men eg trur eg går eller får windows det er lettere for meg som er windows bruker. Er det noen som kan hjelpe meg å finne en guide helst på norsk som beskriver kva eg skal gjør får å få serveren opp.

Lenke til kommentar
Eg har ein server fra før så det er ikkje aktuellt.

Er det noen som har et windows oppsett så dei kan anbefalle meg?

 

Jeg foreslår at du prøver å bruke google og prøver å finne litt info selv også jeg, virker jo som du vil ha alt servert på fat av de andre forum brukerne her.

Lenke til kommentar

Ser at du hels vil ha windows, men anbefaler likevel Clarkconnect. Server OS uten GUI, som kommer ferdig med fildeling (Og mye mer, men det er det bare å se bort i fra, eller ha liggende til senere. Altids nye behov som melder seg når man ser muligheter.)

 

Enkelt å konfigurere via web, så du slipper å rote deg inn i komandolinja.

 

Guide finner du her.

Lenke til kommentar
Ser at du hels vil ha windows, men anbefaler likevel Clarkconnect. Server OS uten GUI, som kommer ferdig med fildeling (Og mye mer, men det er det bare å se bort i fra, eller ha liggende til senere. Altids nye behov som melder seg når man ser muligheter.)

 

Enkelt å konfigurere via web, så du slipper å rote deg inn i komandolinja.

 

Guide finner du her.

OKi TAKK! for all hjrlp folkens.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ser at du hels vil ha windows, men anbefaler likevel Clarkconnect. Server OS uten GUI, som kommer ferdig med fildeling (Og mye mer, men det er det bare å se bort i fra, eller ha liggende til senere. Altids nye behov som melder seg når man ser muligheter.)

 

Enkelt å konfigurere via web, så du slipper å rote deg inn i komandolinja.

 

Guide finner du her.

OKi TAKK! for all hjrlp folkens.

Hei igjen folkens, eg lurte på om det noen som kunne vere så snill å hjelpe meg å finne en guide til hvordan du setter opp windows server 2008??

Lenke til kommentar

for å være heilt ærlig.. IKKJE bruk windows. ikkje stabilt.

Linux er sinnsykt lett dersom du har 1 time å sette deg ner å lese litt. Det har alle personer, viss dei har litt interesse for det dei skal prøve å sette opp.

 

Har skjøl linux ubuntu 9.10 server, som bla. filserver her heima. har oppetid på over 2mnd før strømmer røyk nå i snøveret.

Veldig enkelt. Legger i plata., installerer. Legger du inn samba dersom det ikkje følger med i installasjonen. Dersom du bare skal streame til ein pc er dette alt du trenger i utgangspunktet. Skal du streame til ps3 xbox360 trenger du litt mer programmer.

Kjører ps3mediaserver på min. fungerer upperlikt. Streamer 1080p mkv filer lett over 100Mbit kablet nettverk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
for å være heilt ærlig.. IKKJE bruk windows. ikkje stabilt.

Har skjøl linux ubuntu 9.10 server, som bla. filserver her heima. har oppetid på over 2mnd før strømmer røyk nå i snøveret.

 

Direkte løgn. Windows er veldig stabilt. Alle de store operativsystemene er stabile og har vært det de siste 10 årene. Har selv et par windows 2003 servere med over 2 år i oppetid (nei de er ikke koblet til internett)

 

FreeNAS er en grei filserver distro basert på BSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...