Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Cruise Control - Fordel eller ulempe?


Mysterio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordelene er at du holder en jevnere fart, + at det er mer avslappende å kjøre.

 

Ulempene er at det gjerne vil føre til høyere bensinforbruk enn om du ikke brukte det? (usikker her, vet ikke helt om den vil endre gir hvis det er automat f.eks.)

Merker at min bil gjerne sliter litt mer på cruise control enn om jeg styrer den selv - manuell.

Lenke til kommentar

Cruisecontrol gir roligere og mer avslappet kjøring, og etter egen erfaring lavere forbruk. Litt pes i kø i varierende fart dersom man ikke har adaptiv cruisecontrol, og man sitter litt mer avslappet og er dermed litt tregere dersom man plutselig må bråbremse. Men det er uansett lov til å bruke hodet.

Lenke til kommentar

Bensin forbruket går faktisk ned på alle de bilene jeg har hatt med CC. Det er også viktig å huske at du faktiak skal bruke høyere benet til å bremse med, så ikke kryss bena mens du koser deg... he he. (Den er selvopplevd...)

 

CC er en fin måte å holde farten på over lengre avstander. Skjelden jeg gidder å bruke CC på kortere strekker, men på motorveien ol er det nydelig å ha CC, den holder automatisk farten og gasser ikke mer enn nødvendig. Anbefales!

Lenke til kommentar

Hvordan drivstofforbruket blir, avhenger nok av hvordan du kjører til vanlig.

 

Dersom du bruker gasspedalen som en av/på-knapp, så vil nok CC redusere forbruket. Er du derimot flink til å kjøre økonomisk (eksempelvis samle litt fart i nedoverbakker så du slipper å gi på så mye oppover), vil forbruket øke.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte til Romania i fjor høst med leiebil. I Ungarn fikk jeg opp farten til 210 km/timen og satt på cruise kontroll. Jeg beholdt livet med et nødskrik da det dukket opp bakenden til et vogntog og det tok veldig lang tid å koble ut cruise kontrollen. den reagerte ikke da jeg brukte bremsen.

Lenke til kommentar
Jeg kjørte til Romania i fjor høst med leiebil. I Ungarn fikk jeg opp farten til 210 km/timen og satt på cruise kontroll. Jeg beholdt livet med et nødskrik da det dukket opp bakenden til et vogntog og det tok veldig lang tid å koble ut cruise kontrollen. den reagerte ikke da jeg brukte bremsen.

 

Da var det funksjonsfeil på den.

Alle biler med godkjent cruise control skal kunne bruke bremsen til utkobling.

Vet ikke hvordan det er med andre merker, men på de BMWene jeg har er det både wirekobling og elektronisk trigger som kobler ut CC.

Lenke til kommentar
I Ungarn fikk jeg opp farten til 210 km/timen og satt på cruise kontroll. Jeg beholdt livet med et nødskrik da det dukket opp bakenden til et vogntog og det tok veldig lang tid å koble ut cruise kontrollen. den reagerte ikke da jeg brukte bremsen.

Tror du skal være generelt m-e-g-e-t forsiktig å bruke cruisecontroll i så høye hastigheter uansett. Cruisecontroll passer best i høyrefeltkjøring hvor farten er avpasset trafikken.

Lenke til kommentar

Det er mulig at konstantfartsholderfunksjonalitet kan gi lavere drivstofforbruk for visse sjåfører, men det er i såfall et tegn på at den gjeldende sjåfør kjører særdeles lite drivstofføkonomisk. Menneskehjernen er foreløpig overlegen slike systemer, og manuell kontroll har i tillegg den fordelen at sjåføren kan lese terrenget flere hundre meter (kilometer) foran bilen.

 

Den beste drivstofføkonomien oppnår man blant annet ved å utnytte nedoverbakker, senke farten over bakketopper, redusere farten _tidlig_ foran trafikale hindringer, og ikke minst (men litt kontroversielt) utnytte dragsuget bak busser og vogntog. Med riktig bil kan man da komme ned i 3 liter per 100 km (selv har jeg vært nede i 3,8 liter, men snuser på de nye BMW-motorene...)

Lenke til kommentar

Jeg har i vertfall merket at den ene gangen jeg har kjørt en bil med cruisecontrol, så klarer jeg å holde mer stabil hastighet selv der det er mye opp/ned/sving/osv. Grunnen er nettopp den automatikken som er blitt lagt inn over tid om at pedalen skal slippes en viss mengde på toppen av en bakke, og økes en viss mengde i starten av en bakke. Cruisecontrol er avhengig av å oppdage at hastigheten reduseres/økes for å kunne korrigere for terreng.

Lenke til kommentar
Jeg har i vertfall merket at den ene gangen jeg har kjørt en bil med cruisecontrol, så klarer jeg å holde mer stabil hastighet selv der det er mye opp/ned/sving/osv. Grunnen er nettopp den automatikken som er blitt lagt inn over tid om at pedalen skal slippes en viss mengde på toppen av en bakke, og økes en viss mengde i starten av en bakke. Cruisecontrol er avhengig av å oppdage at hastigheten reduseres/økes for å kunne korrigere for terreng.

 

Vel, en computer vil merke hastighetsendringene mye raskere enn ett menneske så det eksemplaret du kjørt måtte være litt sært.

Ser CC jeg bruker holder hastigheten helt 100%, den holder den også nedoverbakke til en viss grad da automatkassen bremser på girene i medbakke.

Lenke til kommentar
Den beste drivstofføkonomien oppnår man blant annet ved å utnytte nedoverbakker, senke farten over bakketopper, redusere farten _tidlig_ foran trafikale hindringer, og ikke minst (men litt kontroversielt) utnytte dragsuget bak busser og vogntog. Med riktig bil kan man da komme ned i 3 liter per 100 km (selv har jeg vært nede i 3,8 liter, men snuser på de nye BMW-motorene...)

 

Tja, hvis det er ett mål så.

Min kjørestil er nok så langt unna dette man kommer så jeg bruker nok langt mindre med CC for da slipper jeg og sitte og passe farten.

Og gud hvor jeg avskyr folk som har angst for bremser når de skal svinge av veien, de siger frem i ulidelig lav hastighet som regel lenge før avkjøringen. Bremser er til for og brukes.

Lenke til kommentar

For min del bruker man mer drivstoff med cruise, men det er jo fantastisk deilig å kjøre med. På lange slette veier gir det ikke mye utslag i forbruket om du har på CC eller ei.

 

agvg: En god sjåfør kjører behagelig av veier og man trenger ikke stå på bremsen for hver avkjørsel. Jeg er helt enig med deg dersom det er overdrevent bruk av "siging".

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Og gud hvor jeg avskyr folk som har angst for bremser når de skal svinge av veien, de siger frem i ulidelig lav hastighet som regel lenge før avkjøringen. Bremser er til for og brukes.

Det var ikke dette jeg snakket om. Selvfølgelig skal man ta hensyn til bakenforliggende trafikanter, og ikke minst bruke retardasjonsfeltene. Jeg irriterer meg over folk som bremser ned før de svinger inn (som oftest til venstre) på et perfekt dimensjonert retardasjonsfelt som lar deg holde fartsgrensen og vel så det inntil du har svingt vekk fra trafikken som skal rett fram.

 

Det jeg snakker om er f.eks lyskryss og trafikale hindringer som også gjelder bakenforliggende. Ser mange ullhuer i trafikken som liker å holde farten oppe så lenge som mulig og så bremser hardt, selv om de kunne sluppet gassen 500 meter tidligere og spart både drivstoff og bremser.

 

Jeg snakker da ikke om f.eks krappe svinger hvor man kan spare tid på å holde farten oppe og bremse sent, men om hindringer av typen trafikklys hvor det eneste man tjener på å bremse sent, er å stå rolig lenger i påvente av grønt lys.

 

Redigert: Alle innlegg bør avsluttes med punktum.

Endret av H80
Lenke til kommentar

Vil tro at fordelen med cruise control er at man over lengre strekninger slipper å bruke gasspedalen.

Ser det i min bil at den justerer pådraget selv, og bruker mindre gass på plasser der jeg vile ha holdt den.

Har økonomimåler...

Har man biler foran seg kan man få raskere reaksjon med å få foten bort til bremsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...