Gå til innhold

Vi oppsummerer Linux-uken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Supert tiltak, godt skrevet, og takk for oppmerksomheten :)

 

Enda så godt jeg saumfarte artikkelen fant jeg bare en bagatell å kicke på. For å være politisk korrekt bør editor brukes istedet for emacs, emacs er ikke installert som standard. Da må jeg samtidig få tilføye et tips om en av mine alias i .bashrc:

alias editor=emacs

:tease:

Når man først er inne på potitisk korrekthet og slikt så skal man jo strengt tatt sette editor vha alternatives :cool:

Lenke til kommentar

Håper jeg ikke stjeler så mye av tråden nå :( , men...

 

Som sikkert noen har fått med seg så holder jeg på med å pushe linux inn i UH sin politikk, og om to ukers tid så er det årsmøte i Nordland og vi skal mest sannsynlig ta en diskusjon for/imot linux her.

 

Brendan Johan Lee og Olav Eng, om dere er interessert så kan dere være de først som får vite om dette blir vedtatt eller ikke, slik at dere kan ta dette med som en liten spalte i deres ukentlige artikkel :)

Lenke til kommentar
Supert tiltak, godt skrevet, og takk for oppmerksomheten :)

 

Enda så godt jeg saumfarte artikkelen fant jeg bare en bagatell å kicke på. For å være politisk korrekt bør editor brukes istedet for emacs, emacs er ikke installert som standard. Da må jeg samtidig få tilføye et tips om en av mine alias i .bashrc:

alias editor=emacs

:tease:

Når man først er inne på potitisk korrekthet og slikt så skal man jo strengt tatt sette editor vha alternatives :cool:

Når vi først skal flisespikke er det litt vanskelig å gjøre som vanlig bruker :whistle:
Lenke til kommentar

Til det kjedsommelige... Godt tiltak!

 

Og et friskt pust for hw.no sin generelt dystre tilværelse.

 

Ironisk at en av de beste artiklene og beste ideen på hw.no er om åpen/fri programvare og har vokst direkte ut av den åpne/frie delen av forumet og er basert på frivillighet. Viser at frihet skaper kvalitet.

 

...one smal step for freedom...

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne dele .bashrc-en min, som artikkelen oppfordret til :)

 

#  clvn@fenrir: cat .bashrc
alias ls='ls -Alhp --group-directories-first --color=auto'
alias elma='cd /home/clvn/media/diverse/spill/elma/ && wine belma'
PS1="\n\[\e[31m\]#\[\e[0m\]  \u@\[\e[31m\]\h\[\e[0m\]: "
alias mplayer='mplayer -vo xv -ao alsa'

netinfo ()
{
echo "--------------- Network Information ---------------"
/sbin/ifconfig | awk /'inet addr/ {print $2}'
/sbin/ifconfig | awk /'Bcast/ {print $3}'
/sbin/ifconfig | awk /'inet addr/ {print $4}'
}

echo -ne "Uptime: ";uptime
echo "User: $USER"

 

post-38416-1255138416_thumb.png

Lenke til kommentar
Håper jeg ikke stjeler så mye av tråden nå :( , men...

 

Som sikkert noen har fått med seg så holder jeg på med å pushe linux inn i UH sin politikk, og om to ukers tid så er det årsmøte i Nordland og vi skal mest sannsynlig ta en diskusjon for/imot linux her.

 

Brendan Johan Lee og Olav Eng, om dere er interessert så kan dere være de først som får vite om dette blir vedtatt eller ikke, slik at dere kan ta dette med som en liten spalte i deres ukentlige artikkel :)

Det var da nokså beskjedent til å være et nokså generøst forslag :p

Jeg er iallefall intressert i å høre hvordan dette går, og sikkert flere her også :)

Lenke til kommentar

En ting som kanskje hadde vært kult å fått oppdatert litt er en sammenlikning av forskjellige skrivebordmiljøer. "Hvorfor trenger vi det? Det finnes så mange på nett?" -Jo fordi de ofte er utdatert og utviklingen av KDE, Gnome osv. går så fort at vi kunne trenge en oppdatering. Eneste som kanskje er litt kjedelig er at Gnome 3.0 kommer neste år så da må det nesten komme enda en oppdatering :p

Lenke til kommentar
En ting som kanskje hadde vært kult å fått oppdatert litt er en sammenlikning av forskjellige skrivebordmiljøer. "Hvorfor trenger vi det? Det finnes så mange på nett?" -Jo fordi de ofte er utdatert og utviklingen av KDE, Gnome osv. går så fort at vi kunne trenge en oppdatering. Eneste som kanskje er litt kjedelig er at Gnome 3.0 kommer neste år så da må det nesten komme enda en oppdatering :p

Nyheter relatert til utviklingen av grensesnitt vil nok bli fanget opp, og bilder samt informasjon rundt nye funksjoner og utgivelser håper jeg vi vel klare å holde dere oppdatert på :)

 

En større sammenligning kunne forsovidt vært intressant som en større enkeltståenjde artikkel, men tror dette vil være mer aktuelt når Gnome 3 er ute ... samtidig som KDE 4.x får modne seg litt mer. Kanskje også tatt med grensesnitt som OS X SL og Windows 7 og ikke bare de åpne.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Hvor trygg er man på at ikke BlackHat Hackere infiltrerer de mindre Linux distroene med trojans ? Det er jo ikke slik at Linux newbies leser igjennom kildekoden til det de bruker så mye ....

Du kan vel egentlig aldri være helt sikker, det gjelder uansett om det er lukket eller åpen programvare, heller ikke om noen gir ut en distro med dette spesifikke formålet. Det er sikkert færre generelt som leser igjennom koder som blir tilføyd små distroer enn de allá Ubuntu også.

 

Med åpen kildekode har man iallefall muligheten til å se potensielle sårbarheter. Og ved å benytte seg av pakkebrønner er man nokså sikker fremfor å laste ned programvare over internett fra diverse nettsider. Skal alikevel ikke se bortifra at personer med økonomiske hensikter kommer til å se etter muligheter til å lure brukere av andre OS om disse får nok markedsandeler til at det kan gi en gevinst, den største sårbatheten i alle OS tror jeg egentlig er personen som sitter foran skjermen.

 

For å nevne et eksempel angående hvor lite som skal til, til og med blandt kjente selskaper, så har jo til og med et nokså anerkjent musikkselskap solgt CD-er som har ført til at personer som har satt disse inn i maskinen har fått rootkits installert på maskinene sin.

 

EDIT: For å svare på spørsmålet ditt så tror jeg nok at annerkjente OS-distribusjoner, både fra BSD, GNU/Linux, Open Solaris, Windows og OS X er nokså sikre.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Det hele kommer an på antall deltakere og observatører i utviklingeteamet til det enkelte prosjekt. Linux-kjernen blir ganske hardt passet på så der er nok sjansen svært liten for å finne snusk men når du begynner å bevege deg vekk fra de mest aktive prosjektene så synker antall 'påpassere' drastisk.

 

Freeciv er et spill som ofte blir nevnt når noen skal trekke fram et bra opensource-prosjekt og det ligger vel i de fleste pakkebrønner. Under en liten titt på prosjektets hjemmeside fant jeg ut at AI-biten er laget av en kar som ikke lenger er tilgjengelig, den er fullstendig udokumentert og ingen skjønner seg egentlig på koden. Jeg sier ikke at det faktisk er noe snusk der, bare at det er et godt eksempel på et sårbart prosjekt. Du får ikke gjort noe tull uten root-tilgang men du skal ikke utelukke at ganske mange hadde tastet inn root-passordet hvis spillet hadde spurt på rett måte...

 

 

Dessuten gir populariteten god beskyttelse mot blackhat-hackere. Folk flest bruker windows og det samme gjør hackere. De har over årene opparbeidet seg massiv kompetanse i å utnytte sikkerhetshull i windows-platformen og er lite lystne på å bytte plattform(og dermed nullstille hackerkompetansen sin) så lenge det fortsatt finnes rikelig med windowsmaskiner å utnytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...