Gå til innhold

Vi oppsummerer Linux-uken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Merker at jeg irriterer meg over GNU/Linux. Menes det GNU og Linux eller GNU/Linux?

Linux er Linux og GNU er GNU. Hører ikke sammen...

For å sitere Richard M. Stallman fra foredraget i Oslo: There is only one operating system, it is GNU, and Linux is one of it's kernels. De hører sammen som hånd i hanske :)

 

:new_woot:

 

Men var dette siste ord i denne saken? :hmm:

RMS sine meninger representerer ikke akkurat konsensus i GNU/Linux miljøet. Det er ikke mitt intrykk ihvertfall. Selv forsøker jeg å holde meg til noe ala det Cyclo bruker, men jeg kjenner at jeg ikke synes det er så nøye så lenge jeg blir forstått.

 

Til saken: Det hadde vært kult med tema-artikler innimellom, hvor dere legger hovedfokuset på et spesielt område/tema. I den faste spalten eller som et supplement.

Lenke til kommentar
RMS sine meninger representerer ikke akkurat konsensus i GNU/Linux miljøet.
Tja, RMS er grunnlegger av GNU, han er fortsatt president i free software foundation som står bak GNU. Han representerer de facto GNU. Linus valgte RMS' lisens visstnok av pragmatiske grunner, hvor Linus selv argumenterer med at GPL er bedre å bygge community rundt enn BSD. At Linus ved anledning har distansert seg og linux fra RMS for å fremstå litt mindre ideologisk er derimot en annen sak, men GNU er nok fortsatt fullt i RMS' ånd.

ref. http://www.gnu.org/ http://www.fsf.org/about/leadership.html

 

Hva angår de fleste brukerne, så gir vel de jamt faen i om det er en lisens fra helvete så lenge de får gratis programvare, dessverre. Obligatorisk lesing:

http://www.linuxjournal.com/content/withou...ose-its-meaning

Lenke til kommentar

Veldig bra lesning ja. Oppfordrer alle andre også til å lese den. :thumbup:

 

Hva er GNU sin primære oppgave hos Linux?

 

Av hva jeg har tullet meg fram til så er Linux en kjerne(?) eller var det omvend?

Linux er kjernen ja. Veldig enkelt kan du se på det slik: Linux er laget som ligger mellom programvaren og maskinvaren. Den som gjør at programvaren kan kommunisere med maskinvaren på en enkel måte. Linux er også det som tar seg av schedulering, altså fordeling av ressurser. Alt det andre er GNU. Linux er en liten, men svært så vesentlig, del av en distribusjon.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Linux er bare kjernen ja, så det er den som gjør at OS kan snakke med hardware. Brorparten av linux er drivere. Dvs. linux er en av 25.000 pakker som følger Ubuntu. GNU er alt annet i en fri distribusjon som Gnewsense, Fedora eller Debian, så altfor omfattende å ramse opp.

 

Oops, cyclo er kjappere enn meg på tastaturet..

Endret av Del
Lenke til kommentar

Står jo Linux og åpen kildekode, men burde kanskje forandre navnet på spalten så det ikke høres ut som om den begrenser. Intressant er det iallefall :)

 

Er flere kjerner Debian ser ut til å tilpasses for enn Linux.

 

Debian GNU/Hurd

Debian GNU/NetBSD

Debian GNU/kFreeBSD

 

I tillegg må vel Debian være en av de distribusjonene som støtter flest arkitekturer.

Lenke til kommentar
Man får ikke brukt Linux til stort uten Gnu og man får ikke brukt Gnu til stort uten Linux, så de henger godt sammen.

Du kan nå bruke GNU userland sammen med BSD-kjerne i Debian. Nexenta bruker en OpenSolaris kjerne med Ubuntu derivert userland. Busybox er en programpakke som ofte blir brukt som erstatning for mange GNU verktøy i embedded systems basert på Linux. Selv om de aller fleste bruke GNU og Linux sammen så er de langt ifra ubrukelige hver for seg.

 

Var nok litt for kjapp der ja :blush: Veit jo dette godt. Er ikke alltid hodet henger helt med fingrene :)

Lenke til kommentar

GNU er en ideologi fra en mann som har gjort mye for å åpne opp kildekode og som samtidig skrev millioner av linjer med kode selv. Dette er vel og bra.

 

Jeg, personlig, synes at GPL er litt vel restriktiv. De får gangene jeg har gitt ut noe har jeg valgt BSD lisensen fordi den har litt større spillerom i forhold til hvor og hvordan koden kan brukes. Men dette er altså MIN mening :-)

 

Linux er kjernen som andre har nevnt.

GNU er en god del verktøy som man egentlig ikke tenker over at man bruker.

Og så kommer alt det andre. Disse varierer fra MPL, BSD osv.

 

RMS har, i likhet med meg, ikke alltid rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...