Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har prøvd å finne løsningen i tråden, men har ikke funnet den. Har fått installert norsk tegnspråk, men får nå feilmelding når jeg prøver å åpne open office: home/user/%u finnes ikke. Ser at noen andre også har hatt denne feilmeldingen, men jeg har ikke funnet noen løsning på dette i tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mest sannsynelig kommer de innen utløpet av august. Men det er vanskelig å si fordi det er masse usikkerhet rundt lanseringen av disse maskinene.

Takk for svar, men æsj. Føles ubeskrivelig lenge til.

 

Hw sin artikkel ga meg inntrykk av at den var ute, evt. rett rundt hjørnet, men da får jeg vel litt ekstra tid til å glede meg.

 

De kan dukke opp i morra for det vi vet. Det samme skjedde med A110, de dukka opp en mandag helt ut av det blå. Ingen forventa det tror jeg.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Har prøvd å finne løsningen i tråden, men har ikke funnet den. Har fått installert norsk tegnspråk, men får nå feilmelding når jeg prøver å åpne open office: home/user/%u finnes ikke. Ser at noen andre også har hatt denne feilmeldingen, men jeg har ikke funnet noen løsning på dette i tråden.

 

Hvilket program får du feilmeldingen i?

 

Ikonene på skrivebordet er styrt av filer i katalogen /usr/share/applications. Regner med at feilen skyldes at den fila som styrer ditt ikon inneholder linja:

exec=programfil %u ("programfil" er her det programmet du bruker)

 

Hvis du finner fila og åpner den, må du fjerne %u

Lenke til kommentar
virker som du har en acer one logiman. vil du anbefale den ? regner jeg blir bare og bruke den til skolearbeid, surfing og litt msn chatting, iogmed jeg eier en dell xps 1730. kanskje du kunne ta en titt pa den andre traden min ? : )

 

Jeg kan defintivt anbefale Acer One. Til ditt bruk er den perfekt og vil være et fin ekstra maskin til den dell maskina du har nå. Du kommer til å elske hvor praktisk og liten denne maskinen er. Den er også helt fin ut av boksen på programware. Noen ekstra vil du nok ha, men det er fort gjort å legge til.

Lenke til kommentar
virker som du har en acer one logiman. vil du anbefale den ? regner jeg blir bare og bruke den til skolearbeid, surfing og litt msn chatting, iogmed jeg eier en dell xps 1730. kanskje du kunne ta en titt pa den andre traden min ? : )

 

Jeg kan defintivt anbefale Acer One. Til ditt bruk er den perfekt og vil være et fin ekstra maskin til den dell maskina du har nå. Du kommer til å elske hvor praktisk og liten denne maskinen er. Den er også helt fin ut av boksen på programware. Noen ekstra vil du nok ha, men det er fort gjort å å legge til.

 

 

Er det xp eller linux du har?

og tror du den pcen vil klare å dra Football manager? hvis du vet hva det er da, ser for meg det kan bli en del spilling av det på skolen *hysjhysj*

Lenke til kommentar

Okay folkens, la oss gå droppe hanskene og gå over til det seriøse guttepratet. Hvem har størst? :)

 

Rettere sagt, har lagt inn ubuntu og maskinen bruker 9.0 watt ved idle icewm kjørende med laveste brightness på skjermen. Før jeg begynte å tweake lå den på 9.5 watt. Så tjente cirka 5% på tweakingen. Ikke så veldig mye men morsomt likevel.

 

En fyr på aspire-forumet gikk fra 9.5 til 8.5 watt. Det misunner jeg ham, fordi jeg greier ikke det samme. Jeg begynner faktisk å lure på om det er pga. maskinvareforskjeller (raskere SSD-kort her som bruker mer watt?).

 

Powertop er et fint program som måler watt.

 

1. Noen som greier å installere powertop på linpus og se hva det faktisk bruker? Har blitt rapportert av flere at batteritida var best med linpus kontra ny distro man legger inn.

2. Noen som har lagt inn noe annet, og vil poste watt? Morsomt å sammenligne. Spesielt om noen i Norge faktisk har greid å snike seg ned til 8.5 watt.

 

Ellers var det ikke spesielt vanskelig å legge inn ubuntu. Koblet nettverkskabelen til den stasjonære PC-en og bootet gjennom den, og så lastet den ned alt og det gikk fint. Men gikk tregt. SSD-minnet er tydeligvis langt tregere enn en harddisk. Jeg greide dog ikke å netboote debian.

Endret av aabxx
Lenke til kommentar

YES!

 

Da var det fikset! Fikk minnet ordentlig på plass, og det gikk som smurt denne gangen! De kontaktene til tastatur og SSD var ikke så uefne allikevel, men jeg må si jeg misforsto totalt første gangen, og dro ut den man skulle vippe opp...oops.. den hadde jeg store problemer med å få ordentlig på plass.

 

Dog var det fortsattt lurt å skru ut alt for å løsne SSD-kortet, ville blitt vrient å få ut hovedkortet ellers.

 

Systemet melder 2048 MB, men vet jo at en oppdatering skal fikse det til å bli 1.5 GB.

 

AA1, 2 skruer mindre og 1 GB mer :)

 

Får bare håpe den holder en stund!

Lenke til kommentar

Noen som vet om pris og hvordan man gjør det for å få minnet oppgradert hos et verksted så ikke garantien ryker? Må nesten opgradere til 1.5GB, men er skeptisk til å fjerne hovedkort osv. Så hvis prisen er grei og det går fort kommer jeg heller til å sende den inn og få noen til å fikse det for meg samtidig som jeg beholder garantien.

Lenke til kommentar

Linux bruker mindre ressurser, har flere gratisprogrammer og er enklere å installere programmer på. Windows kan kjøre mange flere spill og kommersielle programmer.

 

Men maskinen er ikke bra til spill. Dårlig grafikkort, treg harddisk, lite minne, relativt svak prosessor, liten skjerm... lette spill går jo men tror ikke FM blir noe fornøyelse å prøve å kjøre.

Lenke til kommentar
fikk visst ikke noe svar hos logiman, sa da spor jeg alle : D er det best med xp eller linux og klarer maskinen og kjore football manager greit tror dere ?

 

Det kommer helt ann på hva du skal bruke den til, og hvilke egenskaper du setter pris på. Det er ikke nødvendig å bli irritert hvis folk ikke gir deg fasittsvar. XP har masse ulemper som på sikt vil ta knekken på en så liten maskin virus/virusprogram bloating osv. selv stasjonære maskiner som var topp of the line for ikke lenge siden er jo i dag som sirup med XP og disse har langt høyere spesifikasjoner enn Aspire One. På den annen side er Linpus fullstendig blottet for muligheter og kan dermed oppleves som tungvint hvis du skal legge inn programmer, eller gjøre noe annet enn å bruke de få programene Acer har gitt deg.

 

Det tredje og etter min mening det beste alternativet er å legge inn Ubuntu (netbook remix gir både muligheter og et GUI som er like enkelt som Linpus), fullblods fedora eller en annen Linux som vil tilby de samme mulighetene som windows XP bortsett fra spill noe maskinen er uegnet til uansett. Da slipper du unna ulempene som virus og bloating, samtidig får du fordelen av å ha et OS som ikke føles klaustrofobisk.

 

Selv har jeg satt opp min Acer med Ubuntu Netbook Remix, men behold Gnome menyen i tillegg, noe som gir meg alle muligheter som vanlig ubuntu samtidig et GUI som er velegnet til on the go use.

Lenke til kommentar
fikk visst ikke noe svar hos logiman, sa da spor jeg alle : D er det best med xp eller linux og klarer maskinen og kjore football manager greit tror dere ?

 

Det kommer helt ann på hva du skal bruke den til, og hvilke egenskaper du setter pris på. Det er ikke nødvendig å bli irritert hvis folk ikke gir deg fasittsvar. XP har masse ulemper som på sikt vil ta knekken på en så liten maskin virus/virusprogram bloating osv. selv stasjonære maskiner som var topp of the line for ikke lenge siden er jo i dag som sirup med XP og disse har langt høyere spesifikasjoner enn Aspire One. På den annen side er Linpus fullstendig blottet for muligheter og kan dermed oppleves som tungvint hvis du skal legge inn programmer, eller gjøre noe annet enn å bruke de få programene Acer har gitt deg.

 

Det tredje og etter min mening det beste alternativet er å legge inn Ubuntu (netbook remix gir både muligheter og et GUI som er like enkelt som Linpus), fullblods fedora eller en annen Linux som vil tilby de samme mulighetene som windows XP bortsett fra spill noe maskinen er uegnet til uansett. Da slipper du unna ulempene som virus og bloating, samtidig får du fordelen av å ha et OS som ikke føles klaustrofobisk.

 

Selv har jeg satt opp min Acer med Ubuntu Netbook Remix, men behold Gnome menyen i tillegg, noe som gir meg alle muligheter som vanlig ubuntu samtidig et GUI som er velegnet til on the go use.

 

 

Ble jo pa ingen mater irritert, ville bare ha ett svar. vet det ikke finnes fasit svar, men det du kom med her var til mye hjelp. er det veldig vanskelig og trenger det mye datakunnskaper for aa fa til aa heller ha det programet du snakker om?

og kanskje ett dumt sporsmaal men vil linux (og ubuntu) samsvare bra med en xp maskin, tenker paa aa levere skole oppgaver og lignende. vil det vaere mulig og ha vanlig microsoft office pa linux eller ubuntu?

 

takker for svar, og jeg er pa ingen mater irritert ! :thumbup:

Lenke til kommentar
fikk visst ikke noe svar hos logiman, sa da spor jeg alle : D er det best med xp eller linux og klarer maskinen og kjore football manager greit tror dere ?

 

Det kommer helt ann på hva du skal bruke den til, og hvilke egenskaper du setter pris på. Det er ikke nødvendig å bli irritert hvis folk ikke gir deg fasittsvar. XP har masse ulemper som på sikt vil ta knekken på en så liten maskin virus/virusprogram bloating osv. selv stasjonære maskiner som var topp of the line for ikke lenge siden er jo i dag som sirup med XP og disse har langt høyere spesifikasjoner enn Aspire One. På den annen side er Linpus fullstendig blottet for muligheter og kan dermed oppleves som tungvint hvis du skal legge inn programmer, eller gjøre noe annet enn å bruke de få programene Acer har gitt deg.

 

Det tredje og etter min mening det beste alternativet er å legge inn Ubuntu (netbook remix gir både muligheter og et GUI som er like enkelt som Linpus), fullblods fedora eller en annen Linux som vil tilby de samme mulighetene som windows XP bortsett fra spill noe maskinen er uegnet til uansett. Da slipper du unna ulempene som virus og bloating, samtidig får du fordelen av å ha et OS som ikke føles klaustrofobisk.

 

Selv har jeg satt opp min Acer med Ubuntu Netbook Remix, men behold Gnome menyen i tillegg, noe som gir meg alle muligheter som vanlig ubuntu samtidig et GUI som er velegnet til on the go use.

 

 

Ble jo pa ingen mater irritert, ville bare ha ett svar. vet det ikke finnes fasit svar, men det du kom med her var til mye hjelp. er det veldig vanskelig og trenger det mye datakunnskaper for aa fa til aa heller ha det programet du snakker om?

og kanskje ett dumt sporsmaal men vil linux (og ubuntu) samsvare bra med en xp maskin, tenker paa aa levere skole oppgaver og lignende. vil det vaere mulig og ha vanlig microsoft office pa linux eller ubuntu?

 

takker for svar, og jeg er pa ingen mater irritert ! :thumbup:

 

Du kan ikke ha MS office på et linux system.Men OpenOffice har samme funksjonalitet, og kan åpne/lagre til ms office fil-formater. Og det er gratis. :) Jeg mener at et Ubuntu system er bedre enn et xp system, men det er jo min subjektive mening da. :)

Lenke til kommentar
virker som du har en acer one logiman. vil du anbefale den ? regner jeg blir bare og bruke den til skolearbeid, surfing og litt msn chatting, iogmed jeg eier en dell xps 1730. kanskje du kunne ta en titt pa den andre traden min ? : )

 

Jeg kan defintivt anbefale Acer One. Til ditt bruk er den perfekt og vil være et fin ekstra maskin til den dell maskina du har nå. Du kommer til å elske hvor praktisk og liten denne maskinen er. Den er også helt fin ut av boksen på programware. Noen ekstra vil du nok ha, men det er fort gjort å å legge til.

 

 

Er det xp eller linux du har?

og tror du den pcen vil klare å dra Football manager? hvis du vet hva det er da, ser for meg det kan bli en del spilling av det på skolen *hysjhysj*

 

Jeg har linux på den. Dette er ikke en maskin jeg vil definere som noe spillpc. Den er meget god til kontor prog, surfing film osv. Den klarer noen spill, men pga begrensinger i hardware osv, er det ikke så veldig mye avansert å få spilt.

 

Jeg ser ingen problem med å velge linux, med mindre man er helt avhengig av et program som bare finnes til windows. Windows pcen har mer plass fordi den bruker en vanlig harddisk og ikke SSD, men jeg har personlig null bruk for mer enn SSD og et minnekort klarer i denne. Det er ikke noe annet enn en mer enn en "mini" maskin.

 

Jeg ser du venta svaret ditt litt vel fort. Det er ikke bestandig man har tid til å svare instant her.

Lenke til kommentar
Noen som vet om pris og hvordan man gjør det for å få minnet oppgradert hos et verksted så ikke garantien ryker? Må nesten opgradere til 1.5GB, men er skeptisk til å fjerne hovedkort osv. Så hvis prisen er grei og det går fort kommer jeg heller til å sende den inn og få noen til å fikse det for meg samtidig som jeg beholder garantien.

 

Vanskelig å si noe om pris, selve minnet er ikke spesielt dyrt. Godt under 200kr for 1GB. Om verkstedet har høyere priser skal man ikke se bort i fra. Det vil nok fort regnes en halvtime på verksted + frakt fram og tilbake. Jeg tror dermed du fort vil komme opp i over tusenlappen før den er ferdig. Det må i tilfelle gjøres og et av acers sine partnere som har "lov" til å gjøre dette uten at garantien går.

 

Hvorfor må du oppgradere? Noe spesielt du skal kjøre? Med Linpus ser jeg ingen spesiell grunn til å oppgradere med mindre du skal innstallere noe spesielt krevende.

Lenke til kommentar
virker som du har en acer one logiman. vil du anbefale den ? regner jeg blir bare og bruke den til skolearbeid, surfing og litt msn chatting, iogmed jeg eier en dell xps 1730. kanskje du kunne ta en titt pa den andre traden min ? : )

 

Jeg kan defintivt anbefale Acer One. Til ditt bruk er den perfekt og vil være et fin ekstra maskin til den dell maskina du har nå. Du kommer til å elske hvor praktisk og liten denne maskinen er. Den er også helt fin ut av boksen på programware. Noen ekstra vil du nok ha, men det er fort gjort å å legge til.

 

 

Er det xp eller linux du har?

og tror du den pcen vil klare å dra Football manager? hvis du vet hva det er da, ser for meg det kan bli en del spilling av det på skolen *hysjhysj*

 

Jeg har linux på den. Dette er ikke en maskin jeg vil definere som noe spillpc. Den er meget god til kontor prog, surfing film osv. Den klarer noen spill, men pga begrensinger i hardware osv, er det ikke så veldig mye avansert å få spilt.

 

Jeg ser ingen problem med å velge linux, med mindre man er helt avhengig av et program som bare finnes til windows. Windows pcen har mer plass fordi den bruker en vanlig harddisk og ikke SSD, men jeg har personlig null bruk for mer enn SSD og et minnekort klarer i denne. Det er ikke noe annet enn en mer enn en "mini" maskin.

 

Jeg ser du venta svaret ditt litt vel fort. Det er ikke bestandig man har tid til å svare instant her.

 

 

haha, unnskyld for den. fikk en del pepper der. er ny her paa forumet, og sa bare du var paa, dessuten er jeg vel en ganske utaalmodig sjel : ) FM er vel ikke store spillet og er mest tekst basert, men har vel uansett bestemt meg for en mini pc til skole bruk, saa da for det heller gaa som det gaar med aa faa spilt noe paa den ;-D

kjoper man minnekort separat og i saa fall koster det mye? mye plass er det mulig aa fa pa det ? takker for svar, og ikke bry deg om at jeg er litt "masete" ;--(

 

EDIT, saa nettopp svaret til han over, saa bare glem sporsmaalet mitt !

Endret av wantlol2k
Lenke til kommentar
Du kan vel få SDHC kort i 32GB nå.

 

Et 8GB kort koster vel under 200kr, og en 16GB kan en få til under 600kr. Du kan fint bruke USB minne og eksterne harddisker også ved behov.

 

 

okei, takk for svar!

naa gjennstaar det bare aa velge mellom acer one og msi wind. og ventetiden saaklart ! ;/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...