Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341
Hmm.. finnes det bærbare pcer der ute til 4000kr som kan holde i 6 timer ?? De tror jeg at jeg må få tak i .. ;)

 

Var ikke det jeg sa. Poenget er at om jeg skal bruke penger på enda en laptop for å ha en som er letter å ha med seg, så skal den være billig. Å kjøpe ekstra batteri i tillegg er greit, men ikke til 1000 kr, det er totalt vannvidd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Class 2, 4 og 6 er garantert minimumshastighet. Den garantien har en hastighet som er latterlig lav, og kortene greier som oftes mange ganger mer på maks.

 

Hmm.. finnes det bærbare pcer der ute til 4000kr som kan holde i 6 timer ?? De tror jeg at jeg må få tak i .. ;)

 

Var ikke det jeg sa. Poenget er at om jeg skal bruke penger på enda en laptop for å ha en som er letter å ha med seg, så skal den være billig. Å kjøpe ekstra batteri i tillegg er greit, men ikke til 1000 kr, det er totalt vannvidd.

 

Elprice er ikke de som er billigst. Jeg tror nok vi får se priser på under 800kr på det batteriet. Det er akseptabelt.

Lenke til kommentar
synes 3 timer er lite, men er jo en del. hva er spesifikasjonene på laderen? strømstyrke og amp?

 

Tre timer er definitivt lite, sett i forhold til f.eks. MacBook. Derfor tror jeg at jeg skal være kjapt ute med å kjøpe 6-cellers batteriet når det kommer. Noen som har hørt noe om dette forresten?

 

Laderen er på 30W, 19V. Spesifikasjoner finnes her: http://www.acer.no/public/page9.do?sp=page...p;crc=129960585

 

Det står riktignok ikke antall ampére, men det kan sikkert noen her opplyse om som har den.

 

Til rsletta: Ok! Da går vi for bloggen din! Kan dog hende at jeg kopierer ting inn på Wikien min etterhvert for sikkerhets skyld.

Endret av Oldgeek
Lenke til kommentar
jeg har sitti noen timer nå og forsøker dette, men hva er det dere gjør? legger iso på minnepenn og ..? jeg må være et brødhue men syns de guidene ikke forklarte helt. virker som om de fleste greiene å laste ned er for å boote fra minnepenn i windows?

 

Heisann

 

nei ha isoen på pc´n, så starte du dette prog i wondows:

http://sourceforge.net/project/downloading...xe&21835490

 

Så velger du at du har iso fil og henviser programmet til den, og sjekker at minnepennen er valgt nede (autodetecter selv), så pakker den ut hele iso fila fra pc´n til usb pennen.

 

Når den er ferdig trekker du den ut av pc´n, og sette den i Acer´n og velger i bios at den skal boote på usb pennen som den har funnet.

 

Etter en stund dukker desktop opp i linux, så starte du den som heter Install som ligger der.

 

PS: ikke glem og ha en kaffikopp (pils i mitt tilfelle) for instalasjonen tar volsomt lang tid.

 

Så må du gjøre dette som står:

 

Ubuntu on Acer aspire Tweaks

 

og scroller ned til:

 

Re: Install Ubuntu Hardy (8.04.1) Guide

by WanderingStar on Fri Jul 18, 2008 4:57 pm

 

Det siste der må du gjør for og få Wlan til og virke bla

 

Takker: rsletta for alle tipsa jeg har fått på PM

 

Edit: Det ser ut som di updatsa/tweksa tar lengre tid en selve instalasjonen av Ubuntu, så her må man ha klar noen timer.

når jeg skal gjøre wifi permanent får jeg access denied - noen tips?

 

skriv: sudo su

da får du root tilgang

 

nå når jeg igjen prøver å følge denne guiden for å få til wifi, og starter med mkdir source, står det at det allerede er opprettet og ingenting av senere kode har noe for seg, ingenting funker. jeg har ikke noe nett nå.. åssen får jeg hentet opp det direktivet og gjeninstallert? bah dette ble tungvindt...

Lenke til kommentar
Står nå litt her også da :p

 

Aha! Se der, ja! :cool:

 

Er det noen her som har installert noe annet enn Linpus på maskina, som kan si meg hvordan den da håndterer SDHC-kort satt i memory expansion-porten? Dette har litt å si for hva jeg kommer til å bestille av stæsj til maskina mi.

Endret av Oldgeek
Lenke til kommentar
Står nå litt her også da :p

 

Aha! Se der, ja! :cool:

 

Er det noen her som har installert noe annet enn Linpus på maskina, som kan si meg hvordan den da håndterer SDHC-kort satt i memory expansion-porten? Dette har litt å si for hva jeg kommer til å bestille av stæsj til maskina mi.

 

Alle(?) andre operativsystemer som jeg vet om behandler memory expansion-porten som en vanlig kortleser..

Lenke til kommentar
Til rsletta: Ok! Da går vi for bloggen din! Kan dog hende at jeg kopierer ting inn på Wikien min etterhvert for sikkerhets skyld.

 

Står nå litt her også da :p , så har vi en liten samling med AA1 sider ;) ..:

<a href="http://theragnaros.com/forum/viewforum.php?f=3" target="_blank">http://theragnaros.com/forum/viewforum.php?f=3</a>

 

Jeg legger en lenke til ditt forum på hovedsiden min, så vi ikke omgår hverandre. :)

 

synes 3 timer er lite, men er jo en del. hva er spesifikasjonene på laderen? strømstyrke og amp?

 

Tre timer er definitivt lite, sett i forhold til f.eks. MacBook. Derfor tror jeg at jeg skal være kjapt ute med å kjøpe 6-cellers batteriet når det kommer. Noen som har hørt noe om dette forresten?

 

Laderen er på 30W, 19V. Spesifikasjoner finnes her: <a href="http://www.acer.no/public/page9.do?sp=page...p;crc=129960585" target="_blank">http://www.acer.no/public/page9.do?sp=page...p;crc=129960585</a>

 

Det står riktignok ikke antall ampére, men det kan sikkert noen her opplyse om som har den.

 

Til rsletta: Ok! Da går vi for bloggen din! Kan dog hende at jeg kopierer ting inn på Wikien min etterhvert for sikkerhets skyld.

Ikke noe problem det. Det viktigste er at vi får informasjonen ut til folket. Legger du ut en lenke,så jeg kan legge den inn hos meg? :)

Endret av rsletta
Lenke til kommentar
jeg har sitti noen timer nå og forsøker dette, men hva er det dere gjør? legger iso på minnepenn og ..? jeg må være et brødhue men syns de guidene ikke forklarte helt. virker som om de fleste greiene å laste ned er for å boote fra minnepenn i windows?

 

Heisann

 

nei ha isoen på pc´n, så starte du dette prog i wondows:

http://sourceforge.net/project/downloading...xe&21835490

 

Så velger du at du har iso fil og henviser programmet til den, og sjekker at minnepennen er valgt nede (autodetecter selv), så pakker den ut hele iso fila fra pc´n til usb pennen.

 

Når den er ferdig trekker du den ut av pc´n, og sette den i Acer´n og velger i bios at den skal boote på usb pennen som den har funnet.

 

Etter en stund dukker desktop opp i linux, så starte du den som heter Install som ligger der.

 

PS: ikke glem og ha en kaffikopp (pils i mitt tilfelle) for instalasjonen tar volsomt lang tid.

 

Så må du gjøre dette som står:

 

Ubuntu on Acer aspire Tweaks

 

og scroller ned til:

 

Re: Install Ubuntu Hardy (8.04.1) Guide

by WanderingStar on Fri Jul 18, 2008 4:57 pm

 

Det siste der må du gjør for og få Wlan til og virke bla

 

Takker: rsletta for alle tipsa jeg har fått på PM

 

Edit: Det ser ut som di updatsa/tweksa tar lengre tid en selve instalasjonen av Ubuntu, så her må man ha klar noen timer.

når jeg skal gjøre wifi permanent får jeg access denied - noen tips?

 

skriv: sudo su

da får du root tilgang

 

nå når jeg igjen prøver å følge denne guiden for å få til wifi, og starter med mkdir source, står det at det allerede er opprettet og ingenting av senere kode har noe for seg, ingenting funker. jeg har ikke noe nett nå.. åssen får jeg hentet opp det direktivet og gjeninstallert? bah dette ble tungvindt...

 

åpne terminalen. Da er du automatisk i din brukers hjemmemappe. skriv ls. Det tilsvarer DIR for de som kjenner MS Dos. Da vil den liste opp det som er i mappen din. Dersom det er en oppføring der som heter sources, er mappen allerede der. Da kan du skrive cd sources for å gå inn i den mappen. Skriv ls på nytt, for å se om det er noe i mappen. Dersom det ikke er det, kan du fortsette på guiden der det står wget osv. (det er kommandoen for å bruke ftp programmet i linux. Det henter ned den filen du trenger. Send en PM dersom du trenger mer hjelp. :)

 

Edit: Jeg har vært ute idag, og måtte korrigere et par skrivefeil. Herfra avskriver jeg meg alt ansvar for skrivefeil. Forøvrig: ls er LS med små bokstaver.

Endret av rsletta
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe aspire one med 512 mb minne. Jeg kjører et oppsett her nå for å måle minneforbruk.

 

Har hatt et debian-basesystem med icewm kjørende et par timer nå. Akkurat nå har jeg oppe:

 

- 6 tabs i konqueror (nettleser)

- abiword med 5 sider tekst (tekstbehandler ala word).

- nettradio i amarok (musikkspiller ala itunes)

- thunar (filbehandler)

- xarchiver med ingenting oppe (grafisk arkivbehandler)

- kaffeine med ingenting kjørende (videoavspiller)

- kopete innlogget (IM)

- xterm (konsoll)

 

Dette bruker cirka 375 Mb. Vista alene hadde vel brukt cirka 450 Mb etter at man trekker fra cachingen. :D

 

Ser derfor ingen vits med mer enn 512 Mb for min egen del.

Lenke til kommentar

Noen som har forsøkt å legge inn Java JDK på maskina? Finner det ikke i repoet til maskina, så jeg lasta ned JDK 6 med Netbeans 6.1. Med denne får jeg derimot feilen:

 

[code[java: xcb_xlib.c:50: xcb_xlib_unlock: Assertion `c->xlib.lock' failed.

./jdk-6u7-nb-6_1-linux-ml.sh: line 1438: 19128 Aborted /tmp/.nbi-7070048.tmp/_jvm/bin/java -Xmx256m -Xms64m -Dnbi.bundled.jvm.file=/tmp/.nbi-7070048.tmp/jre-1_5_0_15-linux-i586.bin -Djava.io.tmpdir=/tmp -classpath /tmp/.nbi-7070048.tmp/bundle.jar org.netbeans.installer.Installer[/code[

 

Hadde vært praktisk å få åpnet netbeans på maskina også, ellers får jeg bare gjøre det med x forwardning på maskina som kommer til å stå hjemme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Er fortsatt usikker på om linpus eller xp er veien å gå... Trenger noen ekstra programmer enn det som er på maskina. Er pidgin tilgjengelig for linpus? Isåfall dekker vel det Gtalk og IRC. Så har vi torrent client. Finnes dette til linpus? Ikke azureus... Sist, men ikke minst, bildebehandling. maskinen kommer til å bli brukt for å skrive innlegg på blogg der jeg må ha mulighet til enkel bildebehandling i form av cropping of resizing, finnes det program til slik? Nå er jeg usikker på hvordan "normal" linux fungerer, nokia n800 kjører maemo linux der alle programmer må tilpasses og mekkes for at det skal fungere med den, men kanskje linpus er mer slik "finn en link til linux program, last ned"? Ser at VLC ikke har linpus listet på nedlastingssiden, men har lest at folk her har installert det. I utgangspunktet skeptisk til Xp utgaven da den har normal HDD og mer krevende OS som igjen vil si mindre batteritid (?), men er myyyyyyye enklere med programmer

Lenke til kommentar

Vel, i følge Acer selv har maskinen med SSD lenger batterilevetid enn maskinen med HDD.

 

Uansett, jeg kommer sikkert til å installere XP etter hvert. Mangler liksom enkelte ting i linux.

 

Jeg har heller aldri klart å holde en Linux-distro i live mer enn 2 uker. Det er en forbannelse over meg!! :devil:

Lenke til kommentar

WOWSER!! :D :D :D

 

Jeg har fått mobilt internett til å funke!

 

Etter innebygget HSDPA-modem har den foretrukne måten å koble meg opp til mobilt bredbånd vært å bruke JoikuSpot sammen med en kompatibel Nokia telefon, i mitt tilfelle en N95. Problemet er at the One ikke ser denne hot-spoten. Nå har jeg funnet en relativt omfattende oppskrift som funker (etter litt fikling - det fungerte ikke helt som beskrevet).

 

Nå blir jobben å lage et script så jeg slipper den omfattende prosedyren hver gang.

 

Kan noen fortelle meg hvordan jeg lager et kjørbart script, og hvordan jeg bruker det? Så kan jeg legge ut måten å gjøre dette på (og scriptet) for de som trenger dette.

 

JoikuSpot Light er gratis. Det er noen begrensninger på hva det gjør, men det finnes en versjon uten disse begrensningene som koster en drøy 100-lapp.

 

Akkurat nå sitter jeg under parasollen oppkoblet via mobilt bredbånd, uten ledninger. Livet er herlig og jeg har fått maskina til å gjøre det den skal uten å endre på operativsystem, putte inn mer minne eller annen SSD. Dersom jeg seinere kan utvide den trådløse tida til 10 timer (3 med det batteriet jeg har + 7 med 6-cellers) hvis det skulle være nødvendig, ja da er det ikke mer å ønske.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
WOWSER!! :D :D :D

 

Jeg har fått mobilt internett til å funke!

 

Etter innebygget HSDPA-modem har den foretrukne måten å koble meg opp til mobilt bredbånd vært å bruke JoikuSpot sammen med en kompatibel Nokia telefon, i mitt tilfelle en N95. Problemet er at the One ikke ser denne hot-spoten.

 

og hvorfor i alle dager ser den ikke joikuspot? Det er da en vanlig wifi tilkobling? bruker joikuspot selv så litt skeptisk hvis den ikke klarer å se det nettverket

Lenke til kommentar

kjørbare script er rett og slett tekstfiler. Filetternavn har ingen betydning, men de må være kjørbare. Start med å skrive dette i en tekstfil:

#!/bin/bash

echo hello world

Lagre den, og i en terminal (i samme mappe som filen) kjør "chmod +x filnavn". Nå er filen kjørbar, og du kan kjøre den i terminalen ved å skrive ./filnavn

 

Alt du vanligvis kan skrive i terminalen kan du legge inn i tekstfilen, og hver linje kjøres etter hverandre.

 

Tips: dersom du vil at scriptet skal vente litt mellom to kommandoer (noe som kan være nyttig ved fikling med nettverk) kan du skrive f.eks "sleep 5".

Lenke til kommentar
og hvorfor i alle dager ser den ikke joikuspot? Det er da en vanlig wifi tilkobling? bruker joikuspot selv så litt skeptisk hvis den ikke klarer å se det nettverket

 

JoikuSpot er et ad-hoc nettverk, og oppdages derfor ikke av the One. Et script som setter WiFi-kortet i ad-hoc modus fungerer fint, men jeg får den ikke til å søke opp JoikuSpot automatisk. Derfor må man legge inn riktig channel og SSID. I siste versjon av JoikuSpot Light (2.1), så kan du sette opp at den skal sende på en fast kanal (1, 6 eller 11). Når dette er gjort så går det problemfritt, men ikke automagisk. Det betyr altså at jeg må kjøre et script for å finne JoikuSpot, men de to sekundene spanderer jeg på meg for å slippe kabel til usb-dongelen til Telenor eller NetCom.

 

Det er ingen grunn til å være skeptisk når noen har gått opp stien foran deg. Noen har, det gjaldt bare å finne den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...