Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

kajac: Flott guide! Kommer antagelig til å prøve den en gang :p om ikke for annet, så for å ha et XP image liggende. Eller kanskje en dual-boot.

 

raistiker: Utrolig stilige farger. Hvilket theme/distro er det?

 

Alle: Kan Acer'n ha et SDHC-kort i den venstre kortleseren (ikke bare SD)? Og øker den SSD-disken sømløst, eller hvordan virker det? Funderte på å skaffe meg et class 6 SDHC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle: Kan Acer'n ha et SDHC-kort i den venstre kortleseren (ikke bare SD)? Og øker den SSD-disken sømløst, eller hvordan virker det? Funderte på å skaffe meg et class 6 SDHC.

 

Bruker et 16 gig Transcend SDHC-kort nå, fungerer fint. Kjører XP, da kommer det opp som en egen stasjon.

 

Oppgraderte forresten akkurat RAM, heldigvis ser alt ut til å fungere bra!

Lenke til kommentar

Hvordan er det å installere windows 7 uten å fjerne gjennopprettings partisjon som er skjult?

Er det da bare å trykke på en av F tastene under oppstart og kjøre recovery?

Vil installere Windows 7, men ikke hvis jeg ikke har muligheten til lett å gå tilbake til XP om det virker dårlig.

Blir å prøve å installere via minnepenn.

Lenke til kommentar
Hvordan er det å installere windows 7 uten å fjerne gjennopprettings partisjon som er skjult?

Er det da bare å trykke på en av F tastene under oppstart og kjøre recovery?

Vil installere Windows 7, men ikke hvis jeg ikke har muligheten til lett å gå tilbake til XP om det virker dårlig.

Blir å prøve å installere via minnepenn.

 

Alt f10 vil ikke funke for å kjøre recovery etter du har installert w7/vista/linux whatever pga den overskriver acer sin mbr.

Lenke til kommentar
Har ingen aning dessverre. :p

 

Damn.. Da føler jeg meg tvunget til litt eksperimentering med Ubuntuen. Og med flere mislykkede "prosjekter" i bakhodet, så kan ikke dette gå bra :p Burde jeg droppe det hele? Ja, men gjør jeg det? Neppe.

 

Men men.. Wish me luck! I'll need it!

Lenke til kommentar
Jeg installerte 7 over XP som er på hardisk C:.

 

Du vet vel ikke om det går an å gjøre dette i Ubuntu vel? Finnes det et program ala Deamon Tools til Linux?

 

Eller fungerer DT i Wine? Eller kanskje VirtualBox? Noe som vet, eller tror? hehe

 

I virtualbox, under egenskaper til en virtuall maskin et eller annet sted, finner du en plass å legge til iso-filer som kan mountes når vbox'en starter "maskinen".

Før jeg fant ut dette prøvde jeg å innstallere Daemon i XP i virtualbox. Det gikk ikke. Mener alcohol gikk like dårlig.

 

Forøvrig gikk det dårlig med den ene iso-fila jeg testet med uansett, den tilhørte et spill og var konvertert med nrg2iso. Mulig jeg prøver mer senere men at jeg da lager en ren iso til å begynne med (blanding av audio og data-cd).

 

 

Ellers bare mounter man ISO-filer som vanlig i linux, trenger ingen (annen) daemon til det. I Terminal skriver du noe sånt som:

mount -o loop /media/cdrom/imagefile.iso /mnt/disk

 

Bare pass på at /mnt/disk existerer først, kan evt. lage den først med:

mkdir /mnt/disk

 

Eller et hvilken som helst annet navn. Tatt halveis etter huskommelsen, jeg bare lagde meg en tenkt mappe "disk" her, sjekk om det finnes først. Jeg er ikke så inni linux standarder enda.

 

/media/cdrom/imagefile.iso må selvsagt peke til plassen der imagefila er, endre etter behov (selvsagt).

 

(Mulig du må bruke sudo før kommandoene)

 

"Avmounter" gjør du med:

umount /mnt/disk

(if memory serves, sitter ikke på 'nixbox nå)

Lenke til kommentar
Pga. XP ikke vil sammarbeide med Ubuntu og Cruzer 4GB minnepinnen min .

 

Har prøvd ca. 3561 ganger nå, og den vil rett og slett ikke boote fra minnepinnen uansett hva jeg gjør. Har gjort alt fra Unetbootin til terminal-jobbing.

 

Må ikke minnepinnen være formattert som FAT (ikke FAT32) for å boote?

Lenke til kommentar
Jeg installerte 7 over XP som er på hardisk C:.

 

Du vet vel ikke om det går an å gjøre dette i Ubuntu vel? Finnes det et program ala Deamon Tools til Linux?

 

Eller fungerer DT i Wine? Eller kanskje VirtualBox? Noe som vet, eller tror? hehe

 

I virtualbox, under egenskaper til en virtuall maskin et eller annet sted, finner du en plass å legge til iso-filer som kan mountes når vbox'en starter "maskinen".

Før jeg fant ut dette prøvde jeg å innstallere Daemon i XP i virtualbox. Det gikk ikke. Mener alcohol gikk like dårlig.

 

Forøvrig gikk det dårlig med den ene iso-fila jeg testet med uansett, den tilhørte et spill og var konvertert med nrg2iso. Mulig jeg prøver mer senere men at jeg da lager en ren iso til å begynne med (blanding av audio og data-cd).

 

 

Ellers bare mounter man ISO-filer som vanlig i linux, trenger ingen (annen) daemon til det. I Terminal skriver du noe sånt som:

mount -o loop /media/cdrom/imagefile.iso /mnt/disk

 

Bare pass på at /mnt/disk existerer først, kan evt. lage den først med:

mkdir /mnt/disk

 

Eller et hvilken som helst annet navn. Tatt halveis etter huskommelsen, jeg bare lagde meg en tenkt mappe "disk" her, sjekk om det finnes først. Jeg er ikke så inni linux standarder enda.

 

/media/cdrom/imagefile.iso må selvsagt peke til plassen der imagefila er, endre etter behov (selvsagt).

 

(Mulig du må bruke sudo før kommandoene)

 

"Avmounter" gjør du med:

umount /mnt/disk

(if memory serves, sitter ikke på 'nixbox nå)

 

OK! Kom med tilbakemelding hvis du får det til! :)

 

-----------------------------------------------------

 

Må ikke minnepinnen være formattert som FAT (ikke FAT32) for å boote?

 

Den er formatert som FATxx, så det er nok ikke det som er problemet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...