Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har en acer aspire one, 120 GB harddiskversjon.

Den ble levert med XP home, men jeg bruker mest linux, så jeg la inn siste versjon av ubuntu på den.

 

Jeg anser kjøpet som bra siden det er en lett, pen og grei PC å ha på skolen. Problemet derimot er at jeg opplever hele PC-en som drittreg. Tar gjerne 2 min fra jeg har startet opp til ubuntu har lastet, 30 nye sec før jeg får koblet på nettet, og 2 min til før firefox åpner seg. problemet ligger ikke bare i det, Nettverkskortet er så dårlig at jeg har store problemer med å koble meg på nettverkene på skolen, selv om jeg både med mobil og andre bærbare PC-er har sterkt signal. Og får jeg først nett så går det utrolig tregt, og ikke bare internettet. PC-en i seg selv er også ekstremt treg, dette gjelder både XP og Ubuntu.

i ubuntu har jeg 4GB swap area, og jeg har fjernet de fleste prosesser som skal ta opp systembruken.

 

Kjenner at jeg angrer sterkt på dette kjøpet.

noen som har forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Må man installere Ubuntu med CD ??

 

Eller kan man installere det rett fra man har lasta det ned ???

Endret av Slettet-1nDPpQXNWW
Lenke til kommentar
Vis du trykker f2 så kan du velge boot rekkefølgen derfra. Men når du trykker F12 skjer det ingenting da?

 

Det skjer ingenting når jeg trykker F12 med USB-penna i pcen. Uten den i får jeg opp BIOS når jeg trykker F12.

 

Er det penna det er noe galt med? Det er en USB-penn jeg fikk fra Finansforbundet på 1 GB. Ikke noe bra merke kanskje?

 

Men den fungerer bra til å overføre bilder osv.

Lenke til kommentar
Vis du trykker f2 så kan du velge boot rekkefølgen derfra. Men når du trykker F12 skjer det ingenting da?

 

Det skjer ingenting når jeg trykker F12 med USB-penna i pcen. Uten den i får jeg opp BIOS når jeg trykker F12.

 

Er det penna det er noe galt med? Det er en USB-penn jeg fikk fra Finansforbundet på 1 GB. Ikke noe bra merke kanskje?

 

Men den fungerer bra til å overføre bilder osv.

 

Det kan være minnepenna ja. Jeg har også prøvd flere penner som ikke har virket til akkurat dette, helt til jeg fant en på 1gb som funket.

Men prøv å formater pennen med FAT32 4096 hvis dette ikke allerede er gjort.

 

Vis du trykker f2 så kan du velge boot rekkefølgen derfra. Men når du trykker F12 skjer det ingenting da?

 

Det skjer ingenting når jeg trykker F12 med USB-penna i pcen. Uten den i får jeg opp BIOS når jeg trykker F12.

 

Er det penna det er noe galt med? Det er en USB-penn jeg fikk fra Finansforbundet på 1 GB. Ikke noe bra merke kanskje?

 

Men den fungerer bra til å overføre bilder osv.

 

Det kan være minnepenna ja. Jeg har også prøvd flere penner som ikke har virket til akkurat dette, helt til jeg fant en på 1gb som funket.

Men prøv å formater pennen med FAT32 4096 hvis dette ikke allerede er gjort.

 

Men prøv å gå inn i bios først og sett USB HDD øverst i bootrekkefølgen -> lagre -> avslutt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Unetbootin funker ikke mer en at jeg får opp en skjerm der det står Unetbootin i høyre hjørne og mer er det ikke :p

 

Ka skal jeg gjøre nu da ??

 

Kan jeg bruke .ex filer i linus ??

 

Jeg har jo ubuntu her, men den er jo exe !! :p

Lenke til kommentar

Noen her som veit om det går å slå av zoominga på IE7 ?

Har et problem noen ganger med at når jeg bruker musa, så plutselig zoomer den inn eller ut :ermm: dette begynner å bli litt plagsomt :p

 

Noen andre som har samme problem?

Blir det samme som om man trykker inn ctrl og bruker scrollen samtidig!

Endret av J@9
Lenke til kommentar
Nettverkskortet er så dårlig at jeg har store problemer med å koble meg på nettverkene på skolen, selv om jeg både med mobil og andre bærbare PC-er har sterkt signal. Og får jeg først nett så går det utrolig tregt,

 

Aner ikke noe om Linux, har kun erfaring med XP.

 

Prøv med nye WiFi-drivere:

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...f=11&t=8505

Du må være logget inn i det forumet som driveren ligger på for å få lastet den ned.

 

Jeg har også fulgt rådet i denne posten om å legge inn Atheros Client Utility for AR5xxx series WiFi cards:

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...f=34&t=4028

Den lager en egen profil for hvert trådløse nett. Det finnes et menyvalg for automatisk skifte av nett. Jeg har valgt absolutt maks. strømsparing, og kun 10 mW sendeeffekt. Funker helt problemfritt.

 

Oppgrader BIOS:

http://macles.blogspot.com/2008/12/acer-as...-bios-3309.html

 

Jeg brukte Winflash for å oppgradere BIOS. Er beskrevet litt nede i teksten.

 

Min har nå sluttet med heng på trådløst nett. Oppfatter den som svært følsom og helt OK hastighet.

 

 

Det er svært mye erfaring samlet her:

http://www.aspireoneuser.com/forum/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Okei da har jeg netopp installert Linux4One :)

 

Må si at det er bedre en Linpus :p

 

Det virker så mye åpent system så jeg har mer kontroll :p

 

Synes faktisk at Linux er bedre en Windows nu.

 

Men jeg blir nok og bruke Windows på den stasjonære fordi Linux ikke støtter .exe filer :p

Lenke til kommentar

Da fikk jeg omsider tid til å si hvordan jeg innstallerte WinXP på min AA1 110 8 SSD.

  1. Først må du inn i Biosen på maskinen og deaktivere et valg som heter D2D Recovery. Dette er viktig for ytelsen, og må gjøres FØR XP installeres.
  2. Nå skal du innstallere XP på maskinen. Dette gjorde jeg ved å følge
    . Her trenger du en XP-CD, en Minnepinne på mer 1 GB eller mer, og en XP serienøkkel som er gyldig. Jeg brukte en XP Pro SP1 CD og en Kingston Datatraveller 8 GB minnepinne.
  3. Under innstallasjonen må du velge å formatere med Fat32, IKKE hurtigformatering. Dette er UHYRE VIKTIG.
  4. Nå skal XP innstalleres på vanlig måte.
  5. Driverne skal hentes fra MSI Wind. Disse driverne finner du på denne siden. Driverne du skal ha fra MSI WIND er Audio, Chipset, Lan og VGA. Resten, som vil si Cardreader, Wlan og kamera skal hentes fra Aspire Ones driverside.
  6. Etter driverinstallasjon må du deaktivere virtuellt minne (pagefile), og prefetch. Systemgjennoppretting og indeksering må også deaktiveres, men hos meg var det deaktivert fra før, så da er det sikkert det hos dere også.
  7. Det var det :)

Dette virket da enkelt :p

Det er enklere enn det ser ut til i guiden :)

 

Det kan likevel være lurt å investere i et stort SDHC-minnekort til å legge filer og ikke minst Pagefilen på, da det vil øke ytelsen enda bedre. Jeg merket helt klart forskjell på å bruke MSI side drivere fremfor Acer sine. Maskinen vil nok fremdeles fryse litt av og til, men frysningene er mye kortere, samtidig som hele systemet fryser ikke. Det er bare det aktive programmet som eventuellt fryser. Kort sagt synes jeg ytelsen i Windows XP nå tilsvarer ytelsen i Linpus som fulgte med. Allikevel; skaff et minnekort for ekstra ytelse 512 MB ram er lite for XP, så du kan ikke ha mange programmer åpen samtidig, men det gikk helt smertefritt å høre på musikk i Spotify samtidig som jeg surfet med FF3.

Husk også at maskinen ikke klarer multitasking av diskintensive operasjoner. Kopierer du en fil, IKKE PRØV Å INSTALLERE NOE samtidig.

 

Lykke til.

Endret av kajac
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Sikkert minne pen :p

 

Med Unetbootin kan du installere alle OS så lenge det er en ISO fil fant jeg ut :D

post-178035-1231680262_thumb.png

Endret av Slettet-1nDPpQXNWW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...