Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Vurderer sterkt å kjøpe denne nå;)

Jeg skal ha linux, har tenkt til å legge inn Easy Peasy ca med en gang... Er det noe problem å kjøre MS Office 2007 (Sorry, men jeg synes M$ er mer brukervennlig når det gjelder office-løsninger, men heldigvis kun der) på det oppsettet?

 

Burde jeg kjøpe med 512 RAM og oppgradere selv, eller med 1024?

Hvordan er den satt sammen default? 512 internt og en utvidelsesport (evt med en 512 allerede i for 1024-løsningene)? I såfall lønner det seg jo å kjøpe med 512, og ta med en ekstra brikke på 1024. Den støtter alltid uansett maks 1,5GB, ikke sant?

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer. Maks 1,5 GB RAM. Om du skal kjøpe den med 512MB RAM eller den med 1GB kommer helt an på hva prisene ligger på nå? Og, trenger du lagringsplass? Den med 1GB RAM, A150, kommer med 160GB HDD. Noe som kan være lurt å ha hvis du planlegger å ha musikk og film på den.

Lenke til kommentar

Kommer ann på hvilken versjon du har planer om å kjøpe. A110 kommer med 512MB loddet fast også en utvidelsesport som støtter 1GB. A150 kommer med 1GB også en utvidelesport, er dog ikke helt sikker på om den støtter 512MB eller 1GB.

 

Office 2007 går greit nok, har kjørt det en stund selv men vær obs på at ting kan ta tid da.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar!

Jeg vil ha SSD-versjonen, da det eneste plass-krevende jeg skal ha kanskje er ett par filmer. Dessuten kan lagringsplassen utvides til 40 GB med minnekort. (Vær så snill å rett på meg hvis jeg sier noe feil!) SSD er vel betydelig raskere og krever mindre strøm? Hvor mye koster 32GB minnekort ca?

 

Er det noen andre forskjeller enn installert minne på A150 og A110?

Vet noen om A150 støtter 2GB eller 1,5GB?

 

For å kjøpe samme PCen med 1024 istedet for 512 koster over 500 mer...

 

Dersom A150 kun støtter 512 i tillegg, er vel A110 + 1GB RAM-brikke i praksis samme PCen?

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Er SSD disken betydelig raskere enn tradisjonell disk? Hører den bl.a. er ufattelig treg til å skrive... Hvor mye koster en 1 GB RAM-brikke?

Vil ikke si AAO er treg.Ihvertfall ikke a150.. Har en sånn selv og den går som en perle

Men A150 leveres vel ikke med SSD? Det er den 8 GB versjonen jeg spør om..

Lenke til kommentar

Hva burde jeg da velge av A150 og A110? Fokus på disk-hastighet. Lagring er det nok av uansett.

 

Gidder noen å sjekke om disse funker:

Minnekort

https://prisguiden.no/product.php?productId=97813

 

RAM

https://prisguiden.no/product.php?productId=37743

 

Siba selger faktisk PCen inkl 16GB minnekort for 2300 i varehus... noe å vurdere?

 

Eller burde jeg heller gå for A150?

 

Takk:)

Lenke til kommentar

Vis du har fokus på disk hastighet så gå for A150.

 

Minnekort funker, rammen skal i teorien funke. Men Acer er litt kresen på rammen så søk i tråden og finn listen over hvilke moduler som er kompitabel.

 

Men er ikke tvil om at A110 er mye for pengene. Vis du har Siba i nærheten av deg så du slipper posten så er det noe hvertfall jeg ville vurdert. Men så fokuserer ikke jeg heller på disk hastigheten.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt SSD-versjonen for 1990 kroner, og etter min mening er dette mye valuta for pengene. I tillegg kjøpte jeg et 16 gig SDHC-kort for 300 kroner. Jeg hadde også liggende en 1 gig minnebrikke som jeg satte inn selv. Fordelen er at maskinen er totalt lydløs (ved bruk av viftekontrollprogram). SSD'en er nok litt tregere enn en vanlig harddisk i XP, men er absolutt brukandes.

 

Det bør sies at det finnes flere SSD-varianter der noen er tregere enn andre, min var heldigvis ikke blant de tregeste. Umulig å si på forhånd hva man får.

Lenke til kommentar

Noen som har kommet seg på nett med USB-kabel og Nokia-telefon som modem.

 

Det er liksom litt av vitsen med disse netbookene. Internett overalt :)

 

Har forsøkt med min Nokia E65. Har en Aspire One med Linux.

 

http://stigt.blogspot.com/

 

http://www.joikuspot.com/

 

Forsøkt begge metodene men er ikke kommet helt i mål med noen.

Endret av James King
Lenke til kommentar
Forskjellen mellom A110 og A150 er 0,5GB mot 1GB og 8GB SSD mot 120/160GB HDD.

 

32GB minnekort begynner på 1200kr, så kjøp heller flere 16GB kort til 250kr stk. Er forestne 2minnekort slotter i maskinen.

 

Enda en forskjell er at A110 bruker PATA, mens A150 bruker SATA-grensesnitt for disker (i tilfelle noen har planer om å bytte over - glem det - med mindre du kan lodde på en SATA-kontakt og mekke power til disken)

 

Ellers har A150 innstallert en 512MB rambrikke i den plassen som er ledig i A110. På A150 må man bytte ut rambrikken med en på 1GB, hvis man ønsker mer ram. Maks er 1.5 GB, de 512 MB som er fra før er loddet fast, og litt vanskeligere å bytte ut...

 

Dessuten hørtes det billigere ut å gå for A150 enn A110 med 32 GB SDHC-kort... Ville også vurdert et 6-cellers batteri om du trenger mye off-grid tid (vekk fra strømnettet).

 

Og SDHC finnes jo i forskjellige hastigheter de og. Class 6 er vel hakket under SSD'en som følger med om jeg har skjønt det rett. Kanskje et par hakk under. Ville ihvertfall ikke gått for noe langsommere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Kan noen gi en forklaring på dette "Kan man sette inn en 2gb brikke inn L110??"

 

Det hadde vært til stor hjelp :)

 

Skal installere xp og ka er deaktivere virtuellt minne (pagefile), og prefetch.

 

Det står i kajac sin oppskrift på og installere XP :p

 

Siste spørslmål er det ikke sata tilkobling i denne pcen L110 ??

 

Visst ikke hvem kan lode det ??

 

Litt mye spørslmål men håper på svar før klokka 7 :p

Lenke til kommentar

Har installert vanlig XP på min 110, men sliter med at den hakker veldig, dvs at ca hvert 10-20 sek stanser maskinen opp i 5 sek, hvor jeg kan bevege på musen men ikke gjøre noe, f.eks trykke på linker, skrive noe etc. Har skrudd av pagefilen, noen andre tips på hva som er galt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...