Gå til innhold

er grafikken i spill vikitig?


Anbefalte innlegg

Når det gjelder visuelle er jeg langt mer opptatt av estetikk enn teknologi og effekter.

 

Dette er et viktig poeng. Synes det "grafiske designet" til et spill er minst like viktig som teknologien. Det finnes spill med bra grafikk som har et uninspirerende grafisk design. Det er noen som kan alle triksa, og som får spill til å se mye bedre ut enn teknologien skulle tilsi.

 

Et annet godt poeng som ble nevnt er at en blir vant til grafikken, og ikke legger merke til om den er bra eller dårlig etter en stund. F.eks spilte jeg Neverwinter Nights LENGE etter at det var blitt utdatert grafisk for det hadde et gameplay som ingen andre spill hadde, hverken før eller siden.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er litt naivt å si at grafikken omtrent er ubetydelig. Jeg er langt i fra noen grafikkhore selv, men presentasjonen har jo absolutt en ganske stor innirkning på totalopplevelsen, spesielt i spill som er historiedrevet. Men, det kommer veldig an på nøyaktig <i>hvor</i> utdatert grafikken er.

 

F.eks er spill fra tidlig 90-tall til Super Nintendo og lignende helt nydelige i min bok. 2D-grafikk er ikke stygt på noen måte. Men spill fra kanskje 97-98, som kan sies å være litt i oppstartsfasen til 3D-grafikk, har ikke eldet seg like bra som 2D-spill. En del av disse spillene fremstår som direkte stygge etter min mening, og det kan være et minus.

 

Men som andre sier, man venner seg til redusert grafikk etter ganske kort tid. Da er det jo selvsagt gameplayet som blir viktigst. Jeg kan fint spille eldre spill, og digge de. Men det er en egen sjarm i å fyre opp det revolusjonerende spillet for første gang, og måpe over detaljrikdommen og effektene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er jo dette temaet som jeg syntes skiller en "gamer" og en "lyst gamer".

For meg er grafikken helt urelevant til spillet så lenge gameplayen er god.

Er ikke uten grunn jeg gjærne tar meg en stund med den gode gamle NES'en for å spille litt super mario bros. 3 :D

Men for all del, skader ikke å ha en kombinasjon. Kan være strålendes grafikk, men da burde spillet ha like strålendes gameplay.

Lenke til kommentar
Grafikk er kun der for å presentere en historie. Dersom historien ikke er engasjerende, så ender man opp med techdemo, ikke et godt spill. To gode eksempler på dette er Crysis og Farcry 2, som begge ser veldig bra ut, men ikke er verdt mer enn en gjennomkjøring. Bioshock og Mass Effect er derimot to spill hvor historien kommer først, og hvor grafikken kun formidler og ikke stjeler oppmerksomheten.

'

Svært få spill har en god historie, så det premisset er jeg uenig i. Er man kun opptatt av en god historie, så er bøker et mye beedre egnet medium.

 

Ellers er spill en totalopplevelse, alle aspekter spiller inn. Folk som påstår at grafikk ikke har noe å si tar rett og slett feil(det har blitt en slags underlig "snobbekultur" der det liksom ikke er høyverdig nok å bry seg om grafikk) . Det er også gjort forsøk som viser at grafikk spiller inn på hvor morsomme folk synes spill er.

 

AtW

Lenke til kommentar
Grafikk er kun der for å presentere en historie. Dersom historien ikke er engasjerende, så ender man opp med techdemo, ikke et godt spill. To gode eksempler på dette er Crysis og Farcry 2, som begge ser veldig bra ut, men ikke er verdt mer enn en gjennomkjøring. Bioshock og Mass Effect er derimot to spill hvor historien kommer først, og hvor grafikken kun formidler og ikke stjeler oppmerksomheten.

 

 

Koste meg veldig med Crysis, hva mener du? Ville du spillt Bioshoch og maks oppløsning va på 800x600? Og hadde grafikk som age of empires? da synes jeg at man mister litt av helhetsopplevelsen.

 

 

Grafikken i spill er viktig. (men man definere hvor viktig og slikt, men det vil alltid være personlige preferanser)

Lenke til kommentar

Slik jeg tolka det, mener han at man skal prioritere gameplay over grafikk, men ikke at man skal la være å tenke å grafikken heller. For den gir jo tross alt et førsteintrykk av spillet.

 

Forresten, at Crysis har satset på grafikk over gameplay er vel ingen hemmelighet. Fc2 har vel helt OK handling, selv om man egentlig ikke føler at man faktisk driver med akkurat det hele tiden. Oppdragene blir for mye av det samme og.

Et spill jeg synes har gjort det bra og prioritert ting rett er Live for speed faktisk :) Det har god fysikk (se bort i fra skadefunksjon), og det ser relativt greit ut. Men blir bare mer og mer imponert over hvor mye som faktisk teller når man kjører race \ bil generelt. I fra mine erfaringer med bil virker det veldig, veldig realistisk.

Endret av Applebee
Lenke til kommentar
Spørs hva du spiller.

Er ikke så viktig på CoD 4

 

 

Call of duty 4 har god grafikk og meget godt gameplay?

 

Det hadde det. De fleste spill som regnes som toppspill har faktisk ganske god grafikk (og god gameplay), folk burde se på toppspillene bakover i tid, svært mange av de hadde god grafikk i forhold til tiden da de kom.

 

AtW

Lenke til kommentar
Spørs hva du spiller.

Er ikke så viktig på CoD 4

 

 

Call of duty 4 har god grafikk og meget godt gameplay?

 

Det hadde det. De fleste spill som regnes som toppspill har faktisk ganske god grafikk (og god gameplay), folk burde se på toppspillene bakover i tid, svært mange av de hadde god grafikk i forhold til tiden da de kom.

 

AtW

 

 

 

Det er det jeg prøver og få frem. Hvis call of duty 4 hadde kommet med grafikk som i call of duty 1 så ville jeg, til tross for gameplayet og alt slikt, ikke likt spillet i nærheten av hvor mye jeg liker det nå. Å snike seg fram som snikskytter i høyt gress funker dårlig hvis man faktisk kan se igjennom gresset! Poenget er egentlig bare at grafikk er viktig som TS spør om, men derimot hvor viktig den er kommer litt ann på.

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar

For min del er ikke grafikken det viktigste i spillet, men det gir et godt førsteinntrykk og helhetsinntrykk. Jeg begynte å spille Crysis først og fremst pga. grafikken, men jeg synes det var artig spill, så jeg fortsatte med det. Jeg vil ikke spille et spill med super-grafikk hvis gameplayet er ødelagt av nedprioritering.

 

Super Mario 64 er ikke et spilt jeg ville spilt med Crysis-grafikk. Og heller ikke Crysis med Wolfenstein 3D-grafikk.

 

Ikke for å starte noen "Wii vs PS3"-fanboykrig, men noen som husker denne? :p

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
F.eks spilte jeg Neverwinter Nights LENGE etter at det var blitt utdatert grafisk for det hadde et gameplay som ingen andre spill hadde, hverken før eller siden.

 

Jeg spiller NWN for første gang nå, og det er et av spillene som virkelig har åpnet øynene mine for hvor mye viktigere gameplay er enn grafikk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Spørs hva du spiller.

Er ikke så viktig på CoD 4

 

 

Call of duty 4 har god grafikk og meget godt gameplay?

 

Det hadde det. De fleste spill som regnes som toppspill har faktisk ganske god grafikk (og god gameplay), folk burde se på toppspillene bakover i tid, svært mange av de hadde god grafikk i forhold til tiden da de kom.

 

AtW

 

 

 

Det er det jeg prøver og få frem. Hvis call of duty 4 hadde kommet med grafikk som i call of duty 1 så ville jeg, til tross for gameplayet og alt slikt, ikke likt spillet i nærheten av hvor mye jeg liker det nå. Å snike seg fram som snikskytter i høyt gress funker dårlig hvis man faktisk kan se igjennom gresset! Poenget er egentlig bare at grafikk er viktig som TS spør om, men derimot hvor viktig den er kommer litt ann på.

Da blir jo gameplayet bedre, når den grafikkoppgraderinga er der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...