Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Erfaringstråd heter denne:

 

A) hvilken erfaring har dere som har hatt eos 7d siden 2009 med batt. kapasitet (spesiellt ifht eldre Canon som 30d).

 

B) Har noen prøvd de NYESTE "pirat" batterier kjøpt på ebay for hundre kroner?

 

(de merket med updated chip)

 

 

C) Hvilket merke /type CF kort synes DU fungerer best på 7d

(min tidligere eos 50d likte ikke enkelt Kingstons (de med blomster)

 

a) Batterikapasiteten er utrolig bra, har enda tilgode å gå tom for strøm og jeg tar mange bilder når jeg først er i gang. Men, som med alle kamera: Sitter man og glor i skjermen det meste av tiden så spiser den batteriene..

 

b) Nei, gambler ikke på batterier for å spare et knippe kroner, der kjører jeg safe.

 

c) Jeg har alltid brukt sandisk sine til mine kamera og de funker som regel utmerket, dog hadde jeg et som streiket en gang, men fikk erstatning av butikken med en gang.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jeg vet, skulle brukt STATIVET mitt, men fikk det ikke med på bussen...

Hvorfor skulle du brukt stativ mener du? I normalt lys er det sjeldent bruk for etter min mening til den typen foto.

 

Bruker du OS / bildestabilisator på objektiv i slike tilfelle?

Andre kommentarer til bildet?

Bruker alltid stabilisatoren, ser ingen grunn til å la være.

 

Bildet er ok det :)

 

Tor

 

Har det blitt et prishopp på 7D? Ser at den koster 10995,- hos FotoVideo nå.

 

JP har den til 9463,-

 

Hmmm...Har tilgode hos Fotovideo som jeg tenkte å bruke på et 7d, eller 60d.

 

Føler ofte at fotovideo er dyrere enn japanfoto når jeg sammenligner priser.

 

Tor

Lenke til kommentar

Erfaringstråd heter denne:

 

A) hvilken erfaring har dere som har hatt eos 7d siden 2009 med batt. kapasitet (spesiellt ifht eldre Canon som 30d).

 

B) Har noen prøvd de NYESTE "pirat" batterier kjøpt på ebay for hundre kroner?

 

(de merket med updated chip)

 

 

C) Hvilket merke /type CF kort synes DU fungerer best på 7d

(min tidligere eos 50d likte ikke enkelt Kingstons (de med blomster)

 

a) Batterikapasiteten er utrolig bra, har enda tilgode å gå tom for strøm og jeg tar mange bilder når jeg først er i gang. Men, som med alle kamera: Sitter man og glor i skjermen det meste av tiden så spiser den batteriene..

 

b) Nei, gambler ikke på batterier for å spare et knippe kroner, der kjører jeg safe.

 

c) Jeg har alltid brukt sandisk sine til mine kamera og de funker som regel utmerket, dog hadde jeg et som streiket en gang, men fikk erstatning av butikken med en gang.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg jeg vet, skulle brukt STATIVET mitt, men fikk det ikke med på bussen...

Hvorfor skulle du brukt stativ mener du? I normalt lys er det sjeldent bruk for etter min mening til den typen foto.

med stativ har du mer mulighet for å skarpe opp statiske motiver i etterkant, mer en hva jeg tror du kan gjøre hvis du skyter på frihånd.

Med stativ har du mulighet til å ta flere eksponeringer av samme motiv for deretter sette dem i sammen i photoshop etterpå. Alt dette er noe du kan oppnå med å benytte stativ, mens mulighetene er litt mindre ved å skippe stativet.

Min personlig menig om stativ eller ikke er at det er bare pur dovenskap som gjør at vi ikke benytter stativ/tripod mer.

Lenke til kommentar

Jeg jeg vet, skulle brukt STATIVET mitt, men fikk det ikke med på bussen...

Hvorfor skulle du brukt stativ mener du? I normalt lys er det sjeldent bruk for etter min mening til den typen foto.

med stativ har du mer mulighet for å skarpe opp statiske motiver i etterkant, mer en hva jeg tror du kan gjøre hvis du skyter på frihånd.

Kan du forklare det nærmere, jeg ser ikke helt relevansen? Så lenge man har nok lys og stabilisator bør man normalt ikke ha problemer med å skyte uten stativ.

 

Tor

Lenke til kommentar

Kan du forklare det nærmere, jeg ser ikke helt relevansen? Så lenge man har nok lys og stabilisator bør man normalt ikke ha problemer med å skyte uten stativ.

De siste få prosentene i skarphet - stativ, speillås og fjernutløser. :)

 

Har ikke merket noen synlig forskjell i nevnte situasjon enten jeg har brukt stativ eller ikke (jeg snakker ikke om macro ol, men typen foto som var vist, samt generelt ellers for motiv i godt lys).

 

Dagens stabilisatorer har skapt helt andre forhold enn før når man ikke hadde disse. Når det gjelder stativ kan dette og være direkte ugunstig i f.eks kraftig vind eller dårlig underlag.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Dagens stabilisatorer har skapt helt andre forhold enn før når man ikke hadde disse. Når det gjelder stativ kan dette og være direkte ugunstig i f.eks kraftig vind eller dårlig underlag.

 

Tor

 

Du burde vel også nevne "catching moment".,hvis man skal montere opp et stativ før skyting så er det mange "øyeblikk" man mister.

 

Nettopp, og noe av det viktigste.

 

En kompis av meg sverger til "stokken" dvs stativet, men når dagen er omme fatter han ikke hvor jeg fant alle motivene han ikke så, men ikke rart det når han for det meste er stort sett opptatt med å justere på stativet og står som regel på samme plass fremdeles etter at jeg har saumfart hele omegnen. Nesten som om han er redd for "å trekke av" uten stativ og ha trippelsjekket alle innstilningen og prøvd hver millimeter av brennviddene sånn ca 5 ganger. Selv mosegrodde steiner kjeder seg i hjel før han er ferdig - og stikker heller av til en passe lunch med slektninger.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Kan du forklare det nærmere, jeg ser ikke helt relevansen? Så lenge man har nok lys og stabilisator bør man normalt ikke ha problemer med å skyte uten stativ.

De siste få prosentene i skarphet - stativ, speillås og fjernutløser. :)

 

Her er jeg enig med Trondster. Hvis målet er abolutt beste skarphet så er stativ og fjernutløser eller selvutløser gode hjelpemidler. Jeg tviler ikke at TorVidle har rett i at stativ faktisk kan være en ulempe i noen situasjoner, men de fleste tilfeller er det en fordel. Det må selvsagt veies opp mot andre ting som bevegelighet, hvor god tid man har, hvor mye man vil bære på osv osv, men selv stabilisator kan ikke konkurrere med et godt stativ når lukkertidene og/eller brennviddene blir lange.

Lenke til kommentar

Som alt annet, så er stativ et verktøy for å oppnå bestemte egenskaper. Og de som er ute etter den aller siste rest av skarphet, de bruker stativ.

 

Dette gjelder særlig landskapsfotografer som er ute etter motiver i grålysningen eller rundt solnedgang. Dette er folk med god tid, og har rigget klart utstyret i god tid før det riktig lyset inntreffer. Landskap flyr som kjent ikke rundt omkring og man har god tid til å komponere bildet riktig ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

I bunn og grunn så er det fotografen som er problemet her,vi er ikke like og angriper samme mål med forskjellige taktiker,sannsynligvis blir resultatene som foreventet på sine egne premisser.

 

Noen liker å bruke tid på motivet for og få utsnittet perfekt,andre tar heller en runde bilder av motivet og vurderer dem i etterkant.

Lenke til kommentar

I bunn og grunn så er det fotografen som er problemet her,vi er ikke like og angriper samme mål med forskjellige taktiker,sannsynligvis blir resultatene som foreventet på sine egne premisser.

 

Noen liker å bruke tid på motivet for og få utsnittet perfekt,andre tar heller en runde bilder av motivet og vurderer dem i etterkant.

 

Jepp og jeg er nok begge deler, da jeg noen ganger kan bruke lang tid på å finne ut hvilken vinkel det er best å anngripe fra og andre ganger tar en rekke bilder og sjekker det etterpå , vil nok annbefale førstnevnte metode.

Lenke til kommentar

Alt til sitt bruk - for ultimat skarphet og kontroll - manuell fokus via liveview, fjernutløser, stativ og speillås. For skikkelig dårlig lys - lav ISO, lang lukker og stativ.

Til "vanlig*)" fotografering - håndholdt og så stødig grep som mulig - eventuelt lent inntil noe.

 

Alt til sitt bruk. Men at stativ er et must til mange typer fotografering? Helt klart.

 

 

Vel, bortsett fra for enkelte, da - som Kenny Boy, som mener at man ikke har behov for stativ til digital fotografi - man kan jo bare gå opp i ISO! :roll:

 

*) Vel - i alle fall min vanlige dag til dag fotografering.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Alt til sitt bruk - for ultimat skarphet og kontroll - manuell fokus via liveview, fjernutløser, stativ og speillås. For skikkelig dårlig lys - lav ISO, lang lukker og stativ.

Til "vanlig*)" fotografering - håndholdt og så stødig grep som mulig - eventuelt lent inntil noe.

 

Alt til sitt bruk. Men at stativ er et must til mange typer fotografering? Helt klart.

 

 

Vel, bortsett fra for enkelte, da - som Kenny Boy, som mener at man ikke har behov for stativ til digital fotografi - man kan jo bare gå opp i ISO! :roll:

 

*) Vel - i alle fall min vanlige dag til dag fotografering.

 

Ja mæn då må en jo ha Nikon laugh.giflaugh.gif

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser ut som enkelte Canon objektiver og noen Tamron objektiver ikke yter optimalt "fokusproblemer" på 7D samt 40/50/60D.

 

Heldigvis er de Canon-objektivene ikke noe jeg har lyst på, litt synd angående Tamron da.

 

fungerer ikke de perifere AF-punktene som AF-punkter av krysstypen, noe som innebærer at vannrette og loddrette linjer ikke registreres samtidig. Vannrette og loddrette linjer kan bare registreres hver for seg.

 

Man kan lese FAQ's angående kameraet sitt, ofte man finner løsning på sitt problem.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ser ut som enkelte Canon objektiver og noen Tamron objektiver ikke yter optimalt "fokusproblemer" på 7D samt 40/50/60D.

 

Heldigvis er de Canon-objektivene ikke noe jeg har lyst på, litt synd angående Tamron da.

 

fungerer ikke de perifere AF-punktene som AF-punkter av krysstypen, noe som innebærer at vannrette og loddrette linjer ikke registreres samtidig. Vannrette og loddrette linjer kan bare registreres hver for seg.

 

Man kan lese FAQ's angående kameraet sitt, ofte man finner løsning på sitt problem.

 

Har ikke noen av dem og kommer nok aldrig til å eie noen av dem heller, steinalderoptikk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...