Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Erfaringstråd heter denne:

 

A) hvilken erfaring har dere som har hatt eos 7d siden 2009 med batt. kapasitet (spesiellt ifht eldre Canon som 30d).

 

B) Har noen prøvd de NYESTE "pirat" batterier kjøpt på ebay for hundre kroner?

 

(de merket med updated chip)

 

 

C) Hvilket merke /type CF kort synes DU fungerer best på 7d

(min tidligere eos 50d likte ikke enkelt Kingstons (de med blomster)

Lenke til kommentar

Erfaringstråd heter denne:

 

A) hvilken erfaring har dere som har hatt eos 7d siden 2009 med batt. kapasitet (spesiellt ifht eldre Canon som 30d).

 

B) Har noen prøvd de NYESTE "pirat" batterier kjøpt på ebay for hundre kroner?

 

(de merket med updated chip)

 

 

C) Hvilket merke /type CF kort synes DU fungerer best på 7d

(min tidligere eos 50d likte ikke enkelt Kingstons (de med blomster)

 

Jeg har både 30D og 7d, men synes det er vanskelig å si noe konkret om batterikapasitet. Det første jeg brukte 7D synes jeg det virket som kapasiteten var dårligere enn på 30D, men etter hvert har jeg fått mer inntrykk av at de er på samme nivå. Jeg bruker imidlertid skjermen på 7D vesentlig mer enn på 30D og det er klart det trekker en del batteri.

 

Jeg har kun brukt Canon batterier.

 

Jeg har holdt meg til Sandisk minnekort de siste årene. Bruker vesentlig to 16GB kort i 7D, et Extreme IV og et noe rimeligere som jeg ikke husker helt hva heter. Har ikke hatt noen problemer med kortene.

Lenke til kommentar

Erfaringstråd heter denne:

 

A) hvilken erfaring har dere som har hatt eos 7d siden 2009 med batt. kapasitet (spesiellt ifht eldre Canon som 30d).

 

B) Har noen prøvd de NYESTE "pirat" batterier kjøpt på ebay for hundre kroner?

 

(de merket med updated chip)

 

 

C) Hvilket merke /type CF kort synes DU fungerer best på 7d

(min tidligere eos 50d likte ikke enkelt Kingstons (de med blomster)

 

Bruker orginalbatteri og har bedre kapasitet på dette enn jeg hadde både på min 30D og min 50D .

Har ikke sett anntydning til at det er svekket heller,tross iherdig bruk.

Lenke til kommentar

Les dette og kom med kommentarer:

 

"

Image Size

 

No one really needs 18MP. All it does is slow everything and clog your hard drive, unless you're printing 10 feet wide.

 

Try shooting your 7D at its M (8MP) or S (4.5MP) settings. If you look at your images at 100%, you'll see that the lower resolution shots are sharper pixel-by-pixel!

 

When I'm photographing family and friends, I shoot at SMALL JPG. Even SMALL is good enough for great 20x30" prints.

 

The smaller-sized images out of the 7D are spectacular. They are sharper and cleaner than images from cameras on which that is their native resolution. The 7D always starts with 18MP, so it looks pretty good when you set the 7D to record at only 8MP or 4.5MP.

 

Why? Because they use less, or no, Bayer interpolation. No digital camera really resolves its rated resolution; they cheat and interpolate up, so at 100% at its rated resolution, no digital camera image is as sharp as a true scan from film.

 

At the 4.5MP setting, you have 100% R, G and B pixels, exactly as if you were using a Sigma Foveon sensor. If Sigma was selling this, they'd sell the 4.5MP (S) setting as if it were 13.5MP (also a lie).

 

What this means is that the lower resolution settings actually pack away lot more detail than you think. The S (4.5MP) setting of the 7D is a lot sharper than any 4.5MP camera.

 

M looks almost as good as L for the same reason.

 

If you're testing lenses, sure, shoot at L, but for everything else, try the settings for yourself, You'll probably get what you need at the smaller settings. For instance, the 11MP setting of the 7D has way more detail than any of the 12MP (native) Nikon cameras.

 

The resolution advantage of the 7D is obvious, even at lower settings. Try them.

 

I use LARGE for my scenic shots that I might print ten feet wide some day, but my family photos at 4.5MP, which is more than enough.

"

Lenke til kommentar

Men dette er jo en normal og fornuftig utvikling. Høy oppløsning erstatter telekonvertere. Pentax har ikke tatt seg bryet med å lage telekonvertere for moderne kameraer engang. Skal du uansett bruke en bildevinkel lik det du ser i søkeren er det veldig greit med en innebygget funksjon som gir mindre filer også når du bruker råfiler (alle kameraer har jo hatt dette for jpg kjempelenge). Meldingen er klar: har du ikke interesse for all bildeinformasjonen justerer du kameraet til å stusse den ned litt for deg, og vips så er ikke høy oppløsning noen ulempe, bare en glede, for alle brukere. Å påstå at ingen trenger 18mpx er fjollete. Det er kanskje ikke så mange som trenger alle 18 på én gang, og det er kanskje ikke all som har optikk som gir en forskjell på 4 og 18 megapixler, men jeg skulle ihvertfall gjerne ønske jeg hadde mer enn de 10 jeg har i en del forskjellige sammenhenger. Kanskje 40 hadde vært passe, vanskelig å si.

Lenke til kommentar

Har nå sagt farvel til min gode 30d og fått i hus eos 7D

med nytt objektiv:

sigma 17-70 2.8-4 (den nye utgaven)

 

 

Det jeg har tar bilder av, er Trøndersk fjellandskap, ofte i dårlig vær og middelalderkirker i Europa, som vanlig i dunkelt lys.

 

Hva slags nye erfaringer har du med 7d - og gjerne med denne linsa - for å takle slike motiv?

 

På 30d brukte jeg P (program), fotograferte i jpeg, høy asa (400) og full blender for å få håndholdte lukkertider. Aldri blitz, ødelegger stemningen (ofte også forbudt i kirker). Optikk ef-s 10-22.

Lenke til kommentar

Har nå sagt farvel til min gode 30d og fått i hus eos 7D

med nytt objektiv:

sigma 17-70 2.8-4 (den nye utgaven)

 

 

Det jeg har tar bilder av, er Trøndersk fjellandskap, ofte i dårlig vær og middelalderkirker i Europa, som vanlig i dunkelt lys.

 

Hva slags nye erfaringer har du med 7d - og gjerne med denne linsa - for å takle slike motiv?

 

På 30d brukte jeg P (program), fotograferte i jpeg, høy asa (400) og full blender for å få håndholdte lukkertider. Aldri blitz, ødelegger stemningen (ofte også forbudt i kirker). Optikk ef-s 10-22.

 

Gratulerer med nyervervelsen :)

 

Jeg bruker en Canon 15-85 IS til normalfotografering og blits der det er behov for en ekstra lyskilde,hvis jeg ikke kan/vil bruke blits har jeg et par lyssterke fastobjektiver.

Vurderte en lyssterkt f/2.8 normalzoom-objektiv men kom til den konklusjonen at mange av mine innendørs bilder vil f/2.8 også bli litt for lyssvak så da prioriterte jeg heller brennvidde omfang.Har også en Tokina 11-16 f/2.8 vidvinkel som fungerer godt innendørs ved litt dunkel belysning på statiske motiver.

Lenke til kommentar

NidarosieSEND.jpg

 

 

Se på bildet.

7d og Sigma 17-70/ 2.8 - 4 OS

 

 

Idag fikk jeg akkurat problemet jeg så ofte har i dette sprettkalde nord. Gråskumring og jeg måtte opp på ISO 640 for å få blender 4 og 1/125 .....

 

Jeg jeg vet, skulle brukt STATIVET mitt, men fikk det ikke med på bussen...

 

SPØRSMÅL:

 

Bruker du OS / bildestabilisator på objektiv i slike tilfelle?

Andre kommentarer til bildet?

 

PS:

Bildet er tatt fra Nord. Bak kirka er sola såvidt gått ned. Klokken er 1430.

Endret av Dryasanne
Lenke til kommentar

Jeg reiser til Roma om en liten uke.

 

Jeg er godt fornøyd med bildet, MEN,

 

jeg ønsker Teknisk kritikk på det....

 

Er det noen som tekniske feil, har jeg stilt inn 7D eller optikken feil, etc

 

Dette er tatt som RAW bilde, men filene blir så store, burde jeg kjørt på vanlig Large jpg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...