Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Bakerst i lenken jeg la med i forrige innlegg er det en oppskrift på hvordan du lager "presets",vet ikke om det var problemet ditt :)

Problem og problem, hovedsaken min var egentlig bare at eg var nysgjerrig på hvordan andre bearbeidet bildene sine. Ikke den tekniske biten, men meir hvor mye man "skjerper" opp bildene (automatisk) når dei blir importert til Lightroom.

Men eg forstår at eg tydeligvis ikke har vært tydelig nok i mitt spørsmål. Når det gjelder den tekniske biten av å lage "presets" så fant eg ut av det selv (utrolig nok) :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg er ikke ute etter ett fasitsvar, men input er ofte verdifullt for å få et best mulig resultat.

 

Jeg synes denne artikkelen gir et greit utgangspunkt.

Ja det er mye informativt i denne artikkelen. Hovedgrunnen til at jeg la ut min forespørsel er som sagt at det er noen av 7D-eierne på forumet som, slik jeg oppfatter det, kjører en automatisk justering av (alle) raw-filene de importerer. Det kunne derfor være av interesse å vite hva og hvor mye de justerer de enkelte parameter.

Jeg spør ikke for å kopiere deres innstillinger, meir for å se resultatet av andre sine justeringer kontra det jeg selv gjør.

Jeg respekterer selvsagt at man kanskje vil holde slikt for seg selv og derfor ikke vil gå ut med sine "oppskrifter", men det er jo lov å spørre ;)

 

Jeg har 7D, men har ikke satt opp noen autoredigering. Men en gjenganger er (bruker medølgende DPP): oppskarping (250-400), økt fargemetning (120-140), litt nedjustert blåtone

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Når man filmer med 7D er det best å bruke M. Ellers vil kameraet stille ISO, blender og lukker selv også på bilder man tar mens man filmer, og velger da veldig høy ISO og veldig liten blender. Jeg filmet i Av og tenkte at når jeg da tok bilder så ville de verdiene jeg hadde stilt inn bli brukt. Det skjedde ikke. Kameraet var stilt til ISO 800, f/8 og jeg fikk da 1/500sek på bildene jeg tok før jeg startet filmingen. Mens bildene jeg tok under filmingen fikk verdiene ISO3200, f/16 og 1/160sek. Resutatet ble rett og slett ille. Så et tips er å alltid bruke M når man filmer, iallefall om man tror man kommer til å knipse bilder samtidig.

 

Det står i bruksanvisningen at kameraet blir helautomatisk når det gjelder film i alle andre modus enn M. Men at bildene man knipset også ble på den verdien hadde jeg ikke fått med meg.

Lenke til kommentar

Da ble det 7D på meg også gitt :)

Har hatt den en ukes tid nå og må si jeg er rimelig fornøyd med byggekvalitet og spesielt grepet.

Jeg syns grepet på min 30D var helt supert, men etter at jeg fikk 7D'en i hus så er jeg ikke så imponert lenger :)

Har egentlig ikke fått testet bildekvaliteten så mye enda, men ser at filene trenger litt annen etterbehandling enn 30D'en sine filer. Må si at høy ISO kvaliteten imponerer, selv om jeg helst ville hatt en 30D Mk II :)

 

Ser det er flere som har/skal anskaffe Sigma 150-500mm. Vurderer dette objektivet selv og lurte litt på hva folket mener om dette objektivet?

Lenke til kommentar

Da ble det 7D på meg også gitt :)

Har hatt den en ukes tid nå og må si jeg er rimelig fornøyd med byggekvalitet og spesielt grepet.

Jeg syns grepet på min 30D var helt supert, men etter at jeg fikk 7D'en i hus så er jeg ikke så imponert lenger :)

Har egentlig ikke fått testet bildekvaliteten så mye enda, men ser at filene trenger litt annen etterbehandling enn 30D'en sine filer. Må si at høy ISO kvaliteten imponerer, selv om jeg helst ville hatt en 30D Mk II :)

 

Ser det er flere som har/skal anskaffe Sigma 150-500mm. Vurderer dette objektivet selv og lurte litt på hva folket mener om dette objektivet?

 

Har objektivet og det funker bra, er imidlertid avhengig av bra lysforhold.

Jeg bruker det mest på stativ, men det er mye objektiv for pengene og kan således annbefale det . :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ble det 7D på meg også gitt :)

Har hatt den en ukes tid nå og må si jeg er rimelig fornøyd med byggekvalitet og spesielt grepet.

Jeg syns grepet på min 30D var helt supert, men etter at jeg fikk 7D'en i hus så er jeg ikke så imponert lenger :)

Har egentlig ikke fått testet bildekvaliteten så mye enda, men ser at filene trenger litt annen etterbehandling enn 30D'en sine filer. Må si at høy ISO kvaliteten imponerer, selv om jeg helst ville hatt en 30D Mk II :)

 

Ser det er flere som har/skal anskaffe Sigma 150-500mm. Vurderer dette objektivet selv og lurte litt på hva folket mener om dette objektivet?

 

Har objektivet og det funker bra, er imidlertid avhengig av bra lysforhold.

Jeg bruker det mest på stativ, men det er mye objektiv for pengene og kan således annbefale det . :thumbup:

 

Har lest litt om dette objektivet og det virker som de tidlige utgavene hadde problemer med 40D og fokus/skuddtakt. Var visst noe med en chip.

Du har ikke merket noen problemer på 7D regner jeg med?

Lenke til kommentar

Da ble det 7D på meg også gitt :)

Har hatt den en ukes tid nå og må si jeg er rimelig fornøyd med byggekvalitet og spesielt grepet.

Jeg syns grepet på min 30D var helt supert, men etter at jeg fikk 7D'en i hus så er jeg ikke så imponert lenger :)

Har egentlig ikke fått testet bildekvaliteten så mye enda, men ser at filene trenger litt annen etterbehandling enn 30D'en sine filer. Må si at høy ISO kvaliteten imponerer, selv om jeg helst ville hatt en 30D Mk II :)

 

Kan noen svare på hvor mange stop ekstra man vinner på høy ISO med 7D kontra 40D og hvor mye vinner man videre ved å gå fra 7D til 5DMII? Når jeg skal oppgradere, så er dette den egenskapen jeg legger mest vekt på.

Lenke til kommentar

Da ble det 7D på meg også gitt :)

Har hatt den en ukes tid nå og må si jeg er rimelig fornøyd med byggekvalitet og spesielt grepet.

Jeg syns grepet på min 30D var helt supert, men etter at jeg fikk 7D'en i hus så er jeg ikke så imponert lenger :)

Har egentlig ikke fått testet bildekvaliteten så mye enda, men ser at filene trenger litt annen etterbehandling enn 30D'en sine filer. Må si at høy ISO kvaliteten imponerer, selv om jeg helst ville hatt en 30D Mk II :)

 

Ser det er flere som har/skal anskaffe Sigma 150-500mm. Vurderer dette objektivet selv og lurte litt på hva folket mener om dette objektivet?

 

Har objektivet og det funker bra, er imidlertid avhengig av bra lysforhold.

Jeg bruker det mest på stativ, men det er mye objektiv for pengene og kan således annbefale det . :thumbup:

 

Har lest litt om dette objektivet og det virker som de tidlige utgavene hadde problemer med 40D og fokus/skuddtakt. Var visst noe med en chip.

Du har ikke merket noen problemer på 7D regner jeg med?

 

Har ikke merket dette nei, men så må det også sies at jeg ikke har tatt så veldig mange serier med maks skuddtakt.

Lenke til kommentar

Da ble det vist bestilt en 150-500, så da får jeg teste hvordan den fungerer.

 

Gleder meg til å prøve den komboen.

 

Når det gjelder ISO egenskapen, så har jeg ikke testet dette noe særlig vitenskapelig, men jeg syns at ISO 3200 bildene på 7D er minst like bra som 1600 på 30D, men dette er bare synsing fra min side.

Lenke til kommentar

Da ble det vist bestilt en 150-500, så da får jeg teste hvordan den fungerer.

 

Gleder meg til å prøve den komboen.

 

Når det gjelder ISO egenskapen, så har jeg ikke testet dette noe særlig vitenskapelig, men jeg syns at ISO 3200 bildene på 7D er minst like bra som 1600 på 30D, men dette er bare synsing fra min side.

Jeg har og en 30 liggende som jeg brukte før. Jeg vil ta den enda lengre jeg synes 3200 på 7D er mye bedre enn enn 1600 på 30D faktisk synes jeg at iso 800 på 30D er mere sammenlignbart med støy. det jeg har samenlignet med da er bildene tatt inne i samme håndballhall men forskjellige kamper.

Lenke til kommentar

Da ble det 7D på meg også gitt :)

Har hatt den en ukes tid nå og må si jeg er rimelig fornøyd med byggekvalitet og spesielt grepet.

Jeg syns grepet på min 30D var helt supert, men etter at jeg fikk 7D'en i hus så er jeg ikke så imponert lenger :)

Har egentlig ikke fått testet bildekvaliteten så mye enda, men ser at filene trenger litt annen etterbehandling enn 30D'en sine filer. Må si at høy ISO kvaliteten imponerer, selv om jeg helst ville hatt en 30D Mk II :)

 

Ser det er flere som har/skal anskaffe Sigma 150-500mm. Vurderer dette objektivet selv og lurte litt på hva folket mener om dette objektivet?

 

Har objektivet og det funker bra, er imidlertid avhengig av bra lysforhold.

Jeg bruker det mest på stativ, men det er mye objektiv for pengene og kan således annbefale det . :thumbup:

 

Har lest litt om dette objektivet og det virker som de tidlige utgavene hadde problemer med 40D og fokus/skuddtakt. Var visst noe med en chip.

Du har ikke merket noen problemer på 7D regner jeg med?

 

Her er en erfaringstråd på det objektivet https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1195722

 

Var bare 40D og tidlige utgaver av objektivet som hadde problemer. Jeg har tatt mange tusen bilder på full-speed/serie med objektivet og 7D uten problemer.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...