Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

I tillegg er det variende måter de setter opp "resten" på ser jeg til flygende fugler. Noen med blenderprioritet og andre med lukkeprioritet. Men helst med lukketider på minimum 1/1000 sek. Og da undres jeg på hvordan de får såpass lav ISO som de fleste jeg har lest om. Eller mange bruker jo optikk som koster en halvstor merce cab i USA der de fleste postene jeg har lest stammer fra.
Lysforholdene i USA er jevnt over langt bedre enn her, uansett årstid. Dermed kan man også klare seg med langt lavere ISO-verdier. Det er en av de store utfordringene med fotografering i Norge, og især Nord-Norge om høsten og vinteren...

 

Jo takk,har merket meg det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En foreløpig "konlusjon" 7D kontra 50D:

 

Møkkaværet som er såpass uforskammet at det ikke holder seg rundt de syv fjell, har inntatt Norges navle, dvs Jæren. Altså innevær på flere måter, også med stiv kuling som får fjærkledde til å oppnå hittil uant speed. Men her er en god del fugl både i busker og kratt utenfor i hagen, samt diverse som flyr forbi i 500. Har da satt behagelig tilbakelent i godstolen med kaffe og knipset gjennom 3 lags isovindu. Ca 2000 skudd. Målet var først og fremst å sjekke autofokusen mot den på 50D.

 

1. 7D knuser 50D på kapasiteten til autofoksen, både på bevegelige mål og de som ikke rører seg særlig mye. Har brukt senterfokus, dvs zonefokus i midten og servo AF, og da med lukkerprioritet.

 

Det første man opplever når en går direkte fra heftig bruk av 50D over til 7D er at jaging av fokusen er en sjeldenhet. Objektivet blir plutselig mer medgjørlig og roligere. Og 7D finner målet "Bang!" med en gang. Og har det først låst på f.eks en flygende måke 500m borte slipper det ikke selv når den flyr rett over trær eller andre måker krysser dens flukt. Eller fresende skyer flakker forbi med lysåpninger her og der. Meget imponerende under så dårlige lysforhold.

 

Selv småfugler som roter rundt i mellom greiner - har fokusen først bitt seg fast slipper den ikke selv om fuglen delvis forsvinner bak en grein.

 

2. Bildekvalitet/støy. Vanskelig å dra bastante konklusjoner 7D kontra 50D enda, men tror det vil vise seg at 7D er ørlite kvassere men med omtrent samme støyen som 50D. Men, sålenge autofokusen er suverent bedre vil mange flere objekter oppleves som skarpere, dvs få noen få prosent mer skarphet pga mer nøyaktig autofokus.

 

3. Batteriet. Noen klaget på batterikapasiteten, vel - jeg toppet et 16GB kort (ca 1800 jpg), og enda var det plenty med strøm igjen på batterier. På 50D holder et batteri til samme nivå av reststrøm når et 8GB kort (ca 1200 jpg) er toppet. Altså: Batterikapasiteten er ypperlig.

 

4. Ellers. Følelsen av en bedre og mer nøyaktig autoISO på 7D er besnærende, og merkbart. Spennet er videre enn på 50D, samt responsen virker betydelig mer nøyaktig. Det er mye enklere å få samsvar lukketider/ISO ved 7D's autoISO enn på 50D. Intervallenes hyppighet under skiftende forhold og satte lukketider er rett og slett "levende" der 50D's ditto virker død, eller opphengt og først skifter ved dramatiske forandringer i brennvidde, lukketid eller lys.

 

Selvsagt er dette kun et slags "førsteinntrykk" og jeg må prøve mer under samme forhold jeg har brukt 50D under, men foreløpig føles en betydelig positiv forskjell på de nevnte områder kontra 50D. I grunnen mer enn jeg hadde trodd. Og jeg er spent på å teste ut forskjellene ved mer normale forhold.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar
Er 7D verdt den ekstra kostnaden da?

 

Kommer an på hva du fotograferer, er det mål som krever sin autofokus så ja. 7D faller og i pris som de andre husene, og forskjellene ned til 50D er mindre nå enn bare for kort tid siden.

 

Jeg tok noen bilder av et lekende barnebarn med da "grønn tante" valg, 100% av de var i fokus 100% selv når den lille tassen herjet rundt. Det hadde jeg aldri klart med 50D. Dermed virket og alle sylskarpe pga den enormt nøyaktige og kjappe autofokusen.

 

Eneste foreløpig som er å si er det som akam vel påpekte, nemlig at motivprogrammene mangler på 7D, det bør ikke skape problemer dersom en kan litt, men om ikke annet er den "grønne tante" der som før for de som er usikre og behøver noe tid på å prøve seg frem.

 

Tor

Lenke til kommentar
Er 7D verdt den ekstra kostnaden da?

 

Tror nok TorVidle tar 7D med i senga også,for en fuglefotograf er det omtrent som "mana fra himmelen" :)

 

Nei, det får holde seg i skapet ellers risikerer man jo at det blir forfengelig, og forfengelighet skaper vrangskap :p

 

Men ja, foreløpig ser dette bedre ut enn jeg trodde på forhånd. Fokussystemet er viktighet nr 1 ved fotografering av bevegelige saker.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Canon 7D Field Review Antarctica -

7D #1 Weather Sealing

 

Ser ut som huset tåler et trøkk fra elementene. :)

(Siden Canon sier at 5DII har samme tetting blir jeg glad av å lese dette)

10 000 eksponeringer og noen måneders bruk er for lite til å empirisk bekrefte at kameraet tåler slike forhold. Det kan være at det faktisk gjør det, men det kan like gjerne være ren flaks.

 

Men, måten det blir behandlet på av fotografen som var på Antarktis og Svalbard, er nok som ekstrembruk å regne, så for mange holder sikkert kameraet mer enn godt nok. ;)

Lenke til kommentar

Litt malurt i værtettings begeret.

 

En kompis av meg var nylig med på Antartis ekspedisjon. Stort sett bra forhold.

Et kamerahus streika; 7D. Ikke hans

(han bruker annet merke, uten at det har noe med saka og gjøre).

 

Det kom seg riktignok etter tørking. Og det gjaldt som sagt bare et eksemplar. Så trolig ingen grunn til panikk.

Lenke til kommentar
Litt malurt i værtettings begeret.

 

En kompis av meg var nylig med på Antartis ekspedisjon. Stort sett bra forhold.

Et kamerahus streika; 7D. Ikke hans

(han bruker annet merke, uten at det har noe med saka og gjøre).

 

Det kom seg riktignok etter tørking. Og det gjaldt som sagt bare et eksemplar. Så trolig ingen grunn til panikk.

 

Men, dette har jo sannsynligvis ikke noe med værtetting å gjøre. Kondens pga stadig overgang fra varme til kulde osv kan man ikke værtette seg mot uansett. Det er kun flaks at noe som helst av moderne elektronikk overlever dersom man ikke håndterer dette riktig under særdeles kalde forhold.

-Og jeg tar det for gitt at det var kaldt i antarktis nå, ikke regn...

Lenke til kommentar
Takk for link, men det var vel ikke overraskende at kamera til flere ganger prisen gjorde det bedre, hadde vel blitt mere overrasket om de ikke gjorde det :)

Det overrasker ikke meg heller .Men jeg må innrømme at jeg trodde D3/D700 hadde samme autofokus system som D300; og da burde det vel være litt rart at de er bedre på atufokus. For fant du ikke ut at AF var bedre på 50D enn D300 ? :hmm:

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...