Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Canon-karakter_40451a.jpg

 

 

Nikon-karakter_40452a.jpg

 

 

Som forventet, husk 7D er et nytt kamera, D300s er en oppgradering -

 

Nå forventer ikke jeg annet enn synsing fra Pc world, så da er det vel helt som forventet. Jeg har en misstanke om at D300s kommer til å dra det lengste strået når det kommer til bildekvalitet, men forskjellen vil være så liten at det ikke har noen praktisk betydning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på hvor god videofunksjonen på et kamera som 7D er sammenlignet med et slikt billig og lite full hd kamera av typen, sony, canon eller samsung? De begynner på 3500 kr og oppover.

 

Jeg ser jo at de kameraene har veldig små sensorer.

Så langt virker det som om de dedikerte videokameraene er overlegne på det mekaniske og ergonomiske, mens speilrefleksene gir deg kreative muligheter med tynn DOF og bedre potensiale i dårlig lys.

Lenke til kommentar

 

 

Som forventet, husk 7D er et nytt kamera, D300s er en oppgradering -

 

Nå forventer ikke jeg annet enn synsing fra Pc world, så da er det vel helt som forventet. Jeg har en misstanke om at D300s kommer til å dra det lengste strået når det kommer til bildekvalitet, men forskjellen vil være så liten at det ikke har noen praktisk betydning.

 

Kan du begrunne den mistanken? Eller mener du den forsvinner i det ubetydelige og da ikke kan vises? Og kanskje bare var en ønsketenking siden det er "feil fabrikk" som har skapt 7D? D300s er vel testet det og?

 

Tor

 

 

Jeg lurer på hvor god videofunksjonen på et kamera som 7D er sammenlignet med et slikt billig og lite full hd kamera av typen, sony, canon eller samsung? De begynner på 3500 kr og oppover.

 

Jeg ser jo at de kameraene har veldig små sensorer.

Så langt virker det som om de dedikerte videokameraene er overlegne på det mekaniske og ergonomiske, mens speilrefleksene gir deg kreative muligheter med tynn DOF og bedre potensiale i dårlig lys.

 

Og følgefokus er vel overlegent på dedikerte videokamera.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

 

Som forventet, husk 7D er et nytt kamera, D300s er en oppgradering -

 

Nå forventer ikke jeg annet enn synsing fra Pc world, så da er det vel helt som forventet. Jeg har en misstanke om at D300s kommer til å dra det lengste strået når det kommer til bildekvalitet, men forskjellen vil være så liten at det ikke har noen praktisk betydning.

 

Kan du begrunne den mistanken? Eller mener du den forsvinner i det ubetydelige og da ikke kan vises? Og kanskje bare var en ønsketenking siden det er "feil fabrikk" som har skapt 7D? D300s er vel testet det og?

 

Tor

 

Nei, det har ingenting med fabrikat å gjøre, men jeg misstenker at D300s klarer å levere bilder med mindre støy, enn det D7 klarer. Og jeg misstenker forskjellen til å være så liten at det har liten praktisk betydning. Jeg misstenker videre at 7D er overlegen D300s på .jpg bilder, da prosesseringen i kameraet er bedre hos 7d enn hos d300s. Men på raw holder jeg fortsatt en knapp på d300s, da ene og alene av den grunn at de har færre pixler på en større brikke.

Lenke til kommentar
40D og D300 var gode motpoler, pikseltettheten mellom dem var near as make no difference den samme.

 

:)

 

Nåja, den ene har 12mp den andre har 10.

http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image...brand2%29/Nikon

Canon har 1,6 crop, dermed litt mindre areal enn Nikon; dvs 329 vs 370 kvadrat-mm -

Canon 40D 3.1 MP/cm² pixel density VS Nikon D300 3.3 MP/cm² pixel density

 

og for den sakens skyld 7D: 5.4 MP/cm² pixel density

Edit, fant frem "pixel density"

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor god videofunksjonen på et kamera som 7D er sammenlignet med et slikt billig og lite full hd kamera av typen, sony, canon eller samsung? De begynner på 3500 kr og oppover.

 

Jeg ser jo at de kameraene har veldig små sensorer.

Problemet er vel helller det at de sensorerene spiser de tradisjollle sensorene ti lfrokost.Så det er på tid å starte forfra ...

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor god videofunksjonen på et kamera som 7D er sammenlignet med et slikt billig og lite full hd kamera av typen, sony, canon eller samsung? De begynner på 3500 kr og oppover.

 

Jeg ser jo at de kameraene har veldig små sensorer.

Problemet er vel helller det at de sensorerene spiser de tradisjollle sensorene ti lfrokost.Så det er på tid å starte forfra ...

 

Tom

 

 

Jaha? Missforstår jeg, eller mener du at de sensorene som er å finne i videokameraene er beste? Og i tilfelle, kan du vise meg til noen kilder som bekrefter dette? Jeg trodde at sensor ytelsen i dSLR var et argument, ja nettopp for dSLR og ikke mot?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor god videofunksjonen på et kamera som 7D er sammenlignet med et slikt billig og lite full hd kamera av typen, sony, canon eller samsung? De begynner på 3500 kr og oppover.

 

Jeg ser jo at de kameraene har veldig små sensorer.

Problemet er vel helller det at de sensorerene spiser de tradisjollle sensorene ti lfrokost.Så det er på tid å starte forfra ...

 

Tom

 

 

Jaha? Missforstår jeg, eller mener du at de sensorene som er å finne i videokameraene er beste? Og i tilfelle, kan du vise meg til noen kilder som bekrefter dette? Jeg trodde at sensor ytelsen i dSLR var et argument, ja nettopp for dSLR og ikke mot?

 

Vel,er vel motsatt det Tom sier.

Det og bruke et dslr som videokamera vil gi nye muligheter,men man må tenke anderledes hvis man er en habil amatør videokamerabruker.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Jaha? Missforstår jeg, eller mener du at de sensorene som er å finne i videokameraene er beste? Og i tilfelle, kan du vise meg til noen kilder som bekrefter dette? Jeg trodde at sensor ytelsen i dSLR var et argument, ja nettopp for dSLR og ikke mot?

Du misforstod meg der. Jeg uttrykte meg litt klønete, men det jeg prøvde å si er at sensorene i videokameraene er en del mindre.

 

Tom

 

PS. Det er kun en s i misforstår ;)

Lenke til kommentar

Sjekk for all del også oppdateringen - tester på høy ISO med støyreduksjon skrudd av - konkluderer ut fra de bildene at støyreduksjonen på D300s suger rør, men at sensoren tar bilder minst like bra som 7D på høy ISO, så lenge du skrur av nevnte støyreduksjon. ;)

 

 

"suger rør"? hva i alle dager betyr det å suge rør i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar

Er det seriøst noen som ikke skrur av støyreduksjonen i råformat?? Det første jeg gjør når jeg får et nytt kamera i hånden er å passe på at all støyreduksjonsfaenskap er skrudd av.

 

Ellers er det også viktig å huske på (og det påviser også den nevnte testen) at når man sammenligner Nikonfiler prosessert i Adobe med Canonfiler prosessert av Canon DPP, så går det galt. Adobe dyrker støy. Bibble (som jeg bruker) er forøvrig enda værre (men har NoiseNinja integrert).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Litt mere 7D kansje :cool:

http://www.vimeo.com/6875536

 

Skal du kjøpe en til? Nå som du snart har flere Canon 7D, vil du snakke mer om 7D?

 

Det var videoen jeg skulle kommentere. Han bruker en Sigma 11-16mm f/2,8 og noe Canon greier.

Hvor får man tak i Sigma 11-16mm f/2,8? Er det noe som er laget spesielt til Canon?

Et slikt objektiv hadde vært perfekt som vidvinkel til Olympus, 22-32mm f/2,8 ;)

 

Etter å ha lest denne tråden så har jeg har funnet en som er mye smartere enn dere.

Han er faktisk "fornuftens reinkarnasjon" iforhold til de fleste her inne.

 

 

Oi! Glemte å nesten å legge igjen en link; LINKEN TIL "FLINKEN".

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...