Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Det er jo bare en meningsytring, og vi får ikke vite nok til å kunne dra nytten av den.

 

Jeg sitter med en masse spørsmål: Er samme optikk brukt? Fokuser 7D riktig? Er samme blender/lukkertid/ISO og motiv brukt?

 

Forskjellen i oppløsning mellom 7D og 5D Mk II er under 10%, så forskjellen burde være liten.

 

Tom

 

Nettop .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen

 

Helt riktig. Det er kun en meningsytring. (Ikke en test). Forøvrig kan det godt tenkes at Canon har truffet spikeren på hodet. Urealistiske forventinger? Overrasket? Ikke jeg i alle fall. Jeg tror ikke jeg har skrevet at jeg er overrasket. Snarere har jeg skrevet at jeg kjøpte kamera av andre årsaker enn bildekvalitet. Jeg er svært fornøyd, selv om jeg ikke er imponert over bildekvaliteten.

 

Man kan fort bli forledet til å tro at nytt kamerahus vil gi mye bedre bildekvalitet. Sett at man har en 40D i dag. Da vil man få mer bildekvalitet for penga, ved å investere i L-objektiver til eksisterende kamera enn ved å oppgradere til 7d. (Dersom bildekvalitet er årsaken til at man ønsker oppgradere)

 

Det er det innlegget handler om. Et subjektiv meninsytring om mitt førsteinntrykk med kamera og et velmenende råd.

 

Forøvrig er god bildekvalitet nyttig for mer enn A1 - print. Det er svært nyttig ved f.eks cropping av bildet.

 

Jeg kjenner ganske mange som har blitt fristet til å byttet kamerahus flere ganger. Dette i håp om å få bedre bildekvalitet. Dette har medført at de har investert tusenvis av kroner i nye hus, mens de ikke har hatt råd til bedre optikk. Dette er etter min mening svært lite økonomiske investeringer.

Lenke til kommentar
Forskjellen i oppløsning mellom 7D og 5D Mk II er under 10%, så forskjellen burde være liten.

Den samme biten av optikken (gitt samme objektiv og samme brennvidde) tegner 5184x3456px (17.9Mpx) på hele sensoren til 7D, men bare 3479*2324px (8.1Mpx) på midten av sensoren til 5DmkII.

 

Tar du et fullframe-kamera og et cropkamera som begge har ca. like mange pixler totalt, og tar to bilder med samme zoomobjektiv (med konstant blender), zoomet så bildeutsnittet blir likt, så vil du antageligvis se at fullframe-bildet har flere detaljer og er bedre på høy ISO, både totalt og pr. pixel, ettersom pixlene er større på sensoren og derfor får mer informasjon/lys pr. pixel fra objektivet. Crop-bildet burde derimot få mindre vignettering og færre geometrifeil, siden det bare bruker midten av bildesirkelen.

 

Ut fra disse forutsetningene, så synes jeg det jeg har sett av 7D-bilder er glimrende, jeg, også vs. 5DmkII. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Urealistiske forventinger?

 

Reaksjonene på svært mange da 50D kom på markede er jo nettop et skoleeksempel på dette :cool:

 

Ja, men etter å ha lest dpreview sin test av Eos 7d er det vel rimelig stor forskjell mellom 50d og 7d. 7d er vel på høyde med d300s når det kommer til støy/detaljer. 50d har vel en rimelig aggressiv støyfjerning som visker ut mange av detaljene, mens dette er kraftig forbedret på 7d. Så hva man egentlig hadde forventet fra 7d, vet jeg ikke, men jeg syns iallefall, etter å ha lest på dpreview, at det innfrir, og det til gangs.

Lenke til kommentar
Urealistiske forventinger?

 

Reaksjonene på svært mange da 50D kom på markede er jo nettop et skoleeksempel på dette :cool:

 

Ja, men etter å ha lest dpreview sin test av Eos 7d er det vel rimelig stor forskjell mellom 50d og 7d. 7d er vel på høyde med d300s når det kommer til støy/detaljer. 50d har vel en rimelig aggressiv støyfjerning som visker ut mange av detaljene, mens dette er kraftig forbedret på 7d. Så hva man egentlig hadde forventet fra 7d, vet jeg ikke, men jeg syns iallefall, etter å ha lest på dpreview, at det innfrir, og det til gangs.

 

Det gjør den uten tvil, men det jeg mente ang 50D var at forventningene var skyhøye og dermed ble mange skuffet, virker som om mange forventet at 50D skulle være bedre da det kom enn 7D er :hmm:

Altså helt urealistiske forventninger etter min mening .

Lenke til kommentar
Hei igjen

 

Snarere har jeg skrevet at jeg kjøpte kamera av andre årsaker enn bildekvalitet. Jeg er svært fornøyd, selv om jeg ikke er imponert over bildekvaliteten.

 

Hva med autofokussystemet,er det alene nok for og oppgradere.

Er flere som mener at mengde bomskudd har falt drastisk på bevegelige motiver.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Hva med 1,3 crop på fremtidens 7D? Kan man bruke samme objektivene som til 1,6?
Tvilsomt, med tanke på at 1D-serien har EF-fatning.

 

Betyr det at 1,3 crop må ha EF-fatning pga størrelsen på sensoren? Eller er det egentlig kun fordi 1D serien er beregnet på proffmarkedet og de kjøper vel bare de beste objektivene (L) uansett pris? Kan det og tenkes at EF-fatningen er mer robust? En 1.3 sensor er vel ikke så mye større enn en 1,6.

 

Tor

Lenke til kommentar
Urealistiske forventinger?

 

Reaksjonene på svært mange da 50D kom på markede er jo nettop et skoleeksempel på dette :cool:

 

Ja, men etter å ha lest dpreview sin test av Eos 7d er det vel rimelig stor forskjell mellom 50d og 7d. 7d er vel på høyde med d300s når det kommer til støy/detaljer. 50d har vel en rimelig aggressiv støyfjerning som visker ut mange av detaljene, mens dette er kraftig forbedret på 7d. Så hva man egentlig hadde forventet fra 7d, vet jeg ikke, men jeg syns iallefall, etter å ha lest på dpreview, at det innfrir, og det til gangs.

 

Det gjør den uten tvil, men det jeg mente ang 50D var at forventningene var skyhøye og dermed ble mange skuffet, virker som om mange forventet at 50D skulle være bedre da det kom enn 7D er :hmm:

Altså helt urealistiske forventninger etter min mening .

 

Tja, man kan vel justere ned støyfjerningen litt, men når det gjelder kun støy så synes jeg ikke at det var særlig stor forskjell på 50D og 7D på normale ISO nivåer for de fleste. Når det gjelder detaljer på det nivået, dvs når man ser hovedbildet som det lille avsnittet er tatt i fra laaangt borte i et hjørne så er det neppe noe noen ville sett noen særlig forskjell på når de ser på hele bildet, altså i praktisk bruk.

 

På slikt nivå må og fokusen stemme 100% og objektivene være 100% identiske i glasset. 1 prosent feil på fokusen betyr mye når en cropper ned til et frimerkesnitt. Jeg ser det selv hvor viktig det er når jeg f.eks tar en lang serie av en stillestående fugl, selv da er ikke hvert bilde av de 6 pr sek identiske på prosenten treff med fokusen og får da det litt duse skjæret når man cropper litt. Men neste bilde i serien er krystallklart.

 

Når det er sagt så er nok i sum på micronivå 7D noe bedre på bildekvaliteten, men det er knapt synlig for det blotte øyet.

 

Selv føler jeg at bildekvaliteten ikke alene mot 50D betyr noe i vektskåla for å oppgradere. I såfall bør man ha de beste objektiver allerede, ellers tviler jeg på at det har noen hensikt.

 

Tor

 

 

Hei igjen

 

Snarere har jeg skrevet at jeg kjøpte kamera av andre årsaker enn bildekvalitet. Jeg er svært fornøyd, selv om jeg ikke er imponert over bildekvaliteten.

 

Hva med autofokussystemet,er det alene nok for og oppgradere.

Er flere som mener at mengde bomskudd har falt drastisk på bevegelige motiver.

 

Det er vel det jeg og venter på å få nok svar på, men foreløpig føler jeg at ingen svar av betydning er kommet.

 

Tor

Lenke til kommentar
Betyr det at 1,3 crop må ha EF-fatning pga størrelsen på sensoren?
Tja, antageligvis (vel, snarere størrelsen på speilet enn sensoren, siden EF-S-objektiver stikker lengre inn i kamerahuset enn EF-objektiver). Akkurat hvor mye det er å gå på vet jeg ikke, men EF-S er nok ganske tett tilpasset 1,6-crop.

 

Eller er det egentlig kun fordi 1D serien er beregnet på proffmarkedet og de kjøper vel bare de beste objektivene (L) uansett pris?
Neppe. Det finnes nok av EF-S-optikk som optisk er fullt på høyde med L-objektivene (og gjerne bedre - en rød L er ikke en garanti for overlegen optisk kvalitet), og som nok er attraktiv for proffer. 7D burde jo også bevise at Canon mener 1,6-crop er et fullverdig alternativ for pressebruk.

 

Kan det og tenkes at EF-fatningen er mer robust?
Neppe. EF-S-fatningen er bare en marginal endring over EF-fatningen, og skal kunne tåle akkurat like mye vekt (en 7D med batterigrep er ikke så mye lettere enn en 1D...).

 

En 1.3 sensor er vel ikke så mye større enn en 1,6.
Ca 1,7 ganger større. 28,7x19,1 mm vs. 22,2x14,8.
Lenke til kommentar
Hei igjen

 

Snarere har jeg skrevet at jeg kjøpte kamera av andre årsaker enn bildekvalitet. Jeg er svært fornøyd, selv om jeg ikke er imponert over bildekvaliteten.

 

Hva med autofokussystemet,er det alene nok for og oppgradere.

Er flere som mener at mengde bomskudd har falt drastisk på bevegelige motiver.

 

Føler at det er bedre ja , men har ikke fått grunnlag nok på små bevegelige mål til å si noe bombastisk om at endringene er enorme, men at det er bedre er det ingen tvil om .

Lenke til kommentar
Hei igjen

 

Snarere har jeg skrevet at jeg kjøpte kamera av andre årsaker enn bildekvalitet. Jeg er svært fornøyd, selv om jeg ikke er imponert over bildekvaliteten.

 

Hva med autofokussystemet,er det alene nok for og oppgradere.

Er flere som mener at mengde bomskudd har falt drastisk på bevegelige motiver.

 

Føler at det er bedre ja , men har ikke fått grunnlag nok på små bevegelige mål til å si noe bombastisk om at endringene er enorme, men at det er bedre er det ingen tvil om .

 

Tiltredes. Autofokussystemet er svært bra. Om det er grunn nok til oppgradering aleine, kan selvsagt kun den enkelte fotograf svare på. Enkelte har ikke engang behov for følgefokus i sin fotografering.

 

JMin personlige mening er at video, autofokus, framrate og værtetting kan være gode argumenter for å oppgradere. Bildekvalitet og oppløsning er etter min mening ikke gode nok grunner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...