Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

En fra www.villmarkshistorier.no har kommet med sin kommentarer ang. lyden i HD-film. Nyttig informasjon må jeg si!

 

Ser lyden er bedre på 7D enn på 5D MK ll, selv om den da ikke er perfekt på noen av dem,men en kan vel heller ikke forvente perfekt lyd med innebygget mic uansett kamera :hmm:

 

Ser lyden ? :p

 

Ja, ser ikje du den :!:

OK, va litt tullete skervet,ska inrømme det :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tips når det gjelder ekstrabatteri:

Ekstrabatteri er svindyre (i Norge), og fullt fungerende tredjepartsbatteri er ikke så lett å få tak i pga. Canons noe proteksjonistiske trekk med å utstyre LP-E6 batteriet med et "chip".

 

Canon ekstra batteri LP-E6 575,- ink. mva.

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=122691

pen pris :) tror jaggu jeg skal bestille ett batteri fra Netshop.

 

er det noen som vet hvor man får kjøpt billig batterigrep her i Norge?

Lenke til kommentar
Tips når det gjelder ekstrabatteri:

Ekstrabatteri er svindyre (i Norge), og fullt fungerende tredjepartsbatteri er ikke så lett å få tak i pga. Canons noe proteksjonistiske trekk med å utstyre LP-E6 batteriet med et "chip".

De tredjepartsbatteriene som finnes så langt kan ikke lades i Canons lader og gir en "warning" når du setter de i kameraet.

 

Tredjepartsprodusentene løser det ganske enkelt ved å selge batteri og lader for 14.95$ til sammen.. Litt upraktisk å ha to ladere å holde styr på, kanskje, men jeg vil si det er verdt det..

Lenke til kommentar
Tips når det gjelder ekstrabatteri:

Ekstrabatteri er svindyre (i Norge), og fullt fungerende tredjepartsbatteri er ikke så lett å få tak i pga. Canons noe proteksjonistiske trekk med å utstyre LP-E6 batteriet med et "chip".

 

Canon ekstra batteri LP-E6 575,- ink. mva.

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=122691

pen pris :) tror jaggu jeg skal bestille ett batteri fra Netshop.

 

er det noen som vet hvor man får kjøpt billig batterigrep her i Norge?

 

 

Har selv bestilt et fra dem,kjekt å ha to batterier med på tur,spes nå når det er kaldt ute :cool:

Lenke til kommentar
Tips når det gjelder ekstrabatteri:

Ekstrabatteri er svindyre (i Norge), og fullt fungerende tredjepartsbatteri er ikke så lett å få tak i pga. Canons noe proteksjonistiske trekk med å utstyre LP-E6 batteriet med et "chip".

 

Canon ekstra batteri LP-E6 575,- ink. mva.

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=122691

pen pris :) tror jaggu jeg skal bestille ett batteri fra Netshop.

 

er det noen som vet hvor man får kjøpt billig batterigrep her i Norge?

 

 

Har selv bestilt et fra dem,kjekt å ha to batterier med på tur,spes nå når det er kaldt ute :cool:

Jeg skulle få kameraet idag, men regner med at det kommer i morgen.

Ekstra batteri er ett must så det må jeg ha tak i :D

HAr Netshop batterigrep til 7D'en også. jeg kunne ikke finne noen der.

Lenke til kommentar
HAr Netshop batterigrep til 7D'en også. jeg kunne ikke finne noen der.

 

Bare til informasjon.

 

Tar jeg ikke helt feil så er det tre kompatible handgrep som passer til 7D.

 

Battery Grip BGE7 "Standar"

Battery Magazine BGM-E6 "?"

Wireless File Transmitter WFTE5D "wifi/bluetoot"

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
http://trentchau.wordpress.com/2009/10/12/...-to-5d-mark-ii/

 

en test mellom 7D og 5dmkII.

interressant lesestoff.

Absolutt interessant; selv om det ble veldig subjektiv det han skrev om.

 

Tom

 

Ja enig, men han har et godt poeng omkring hysteriet med høy ISO, for hvor mange promille av bildene til oss vanlige ivrige fotografer har et ekstremt høyt ISO behov? Et sted må selv det beste kamera gi opp, slik har det alltid vært.

 

Tor

Lenke til kommentar
Ja enig, men han har et godt poeng omkring hysteriet med høy ISO, for hvor mange promille av bildene til oss vanlige ivrige fotografer har et ekstremt høyt ISO behov? Et sted må selv det beste kamera gi opp, slik har det alltid vært.

 

Tor

Under normale forhold, så har jeg ikke behov for mer enn ISO 800.

 

Men jeg liker å gå på konsert (blues o.l.) og samtidig ta noen bilder. Og på slike konserter er det dårlig lys; slik at jeg må opp i ISO 1600-3200 for å kunne få fornuftige lukkertider. Jeg synes ikke at f/1.4 egner seg; da DOF blir for smalt. f/2.8-f/4 fungerer bedre for meg.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ja enig, men han har et godt poeng omkring hysteriet med høy ISO, for hvor mange promille av bildene til oss vanlige ivrige fotografer har et ekstremt høyt ISO behov? Et sted må selv det beste kamera gi opp, slik har det alltid vært.

 

Tor

Under normale forhold, så har jeg ikke behov for mer enn ISO 800.

 

Men jeg liker å gå på konsert (blues o.l.) og samtidig ta noen bilder. Og på slike konserter er det dårlig lys; slik at jeg må opp i ISO 1600-3200 for å kunne få fornuftige lukkertider. Jeg synes ikke at f/1.4 egner seg; da DOF blir for smalt. f/2.8-f/4 fungerer bedre for meg.

 

Tom

 

Jeg er mye oppi ISO 1600 nivået på min 50D med zoom på fugler, og da det snevre området, selv i godt dagslys. Men da er det auto ISO'en som bestemmer, slik sett var det kanskje ønskelig med noe lavere ISO, men jeg er og avhengig av kjappe lukketider da jeg tar mye serie. Over 1600 er meget sjeldent, selv i dårlig lys.

 

Tor

Lenke til kommentar
Jeg er mye oppi ISO 1600 nivået på min 50D med zoom på fugler, og da det snevre området, selv i godt dagslys. Men da er det auto ISO'en som bestemmer, slik sett var det kanskje ønskelig med noe lavere ISO, men jeg er og avhengig av kjappe lukketider da jeg tar mye serie. Over 1600 er meget sjeldent, selv i dårlig lys.

 

Tor

har du mulighet for å legge ut et eksempel på ISO 1600 fra 50D? Gjerne best case og et utsnitt på 100%.

 

Jeg vurderer å oppgradere min 30D; og valgene er foreløpig 50D, 7D og 5D MkII.

 

Tom

Lenke til kommentar
http://trentchau.wordpress.com/2009/10/12/...-to-5d-mark-ii/

 

en test mellom 7D og 5dmkII.

interressant lesestoff.

Absolutt interessant; selv om det ble veldig subjektiv det han skrev om.

 

Tom

 

Ja enig, men han har et godt poeng omkring hysteriet med høy ISO, for hvor mange promille av bildene til oss vanlige ivrige fotografer har et ekstremt høyt ISO behov? Et sted må selv det beste kamera gi opp, slik har det alltid vært.

 

Tor

 

Riktig,dette har jeg hevdet lenge og blitt "slaktet" for gang på gang her på forumet .

 

Men skal jeg pakke ut min 7D :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg for min del ser stor nytte av høy følsomhet. Både i konsert og i fuglefoto utvider det mulighetene betraktelig.

 

Bruker i dag en del 3200 ISO, men det opplever at det stiller såpass store krav til eksponering at jeg ikke føler meg helt komfortabel om jeg må jobbe raskt.

Tror jeg vil falle til ro når 6400 blir til å stole på. Da har vi forlenga blåtimen ute en god del, og vunnet en del DOF ved scenefoto.

 

Men jeg har fundert litt på en ting. Det at utviklerne nå prioriterer følsomhet og video. Går det ut over utvikling når det gjelder dynamikkområde? I mitt hode henger støyegenskaper og dynamikk sammen. Men stemmer det i praktisk utvikling mon tro?

 

Etter at Pentax lanserte video, har dynamikkområdet, i følge en del tester, blitt marginalt dårligere. Forteller det oss noe? I så fall er jeg ikke sikker på om jeg liker støy og videotrenden så godt allikevel.

 

Dere som nå koser dere med ny 7D. Har dere noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Jeg er mye oppi ISO 1600 nivået på min 50D med zoom på fugler, og da det snevre området, selv i godt dagslys. Men da er det auto ISO'en som bestemmer, slik sett var det kanskje ønskelig med noe lavere ISO, men jeg er og avhengig av kjappe lukketider da jeg tar mye serie. Over 1600 er meget sjeldent, selv i dårlig lys.

 

Tor

har du mulighet for å legge ut et eksempel på ISO 1600 fra 50D? Gjerne best case og et utsnitt på 100%.

 

Jeg vurderer å oppgradere min 30D; og valgene er foreløpig 50D, 7D og 5D MkII.

 

Tom

 

Det er kjappere for meg å linke til f.eks denne tråden med eksempler på høyiso bilder tatt med 50D enn å begynne å finne noen besteskudd akkurat nå: http://www.birdphotographers.net/forums/sh...162980#poststop

 

Jeg vurderer 7D selv, men ikke 5DII da den er for treg for min hovedbruk, selvsagt kunne man hatt 2... men det er tross alt en hobby, og de fleste av oss prøver vel å bruke vettet i å ikke tappe kontoene.

 

Det jeg venter på her er at folk som har hatt god erfaring med 50D kan dra sammenligninger med samme objektiver og scener, og mest spent er jeg på det nye fokussystemet, om det er betydelig bedre og ikke bare "litt" - som og antatt bildekvalitet og ISO er kontra 50D. Tar jeg feil er det i grunnen bare positivt siden noe bedre og da mer nyttig er kommet..

 

50D er et god hus, og prisen er rimelig lav etterhvert, man får et godt redskap billig slik sett. Og, dersom man ikke har det absolutt beste proffkameraet vil det alltid være et som er bittelitt bedre, men det går fint å leve med for min del.

 

Videodelen er ihvertfall ikke noe realistisk argument for min del til å oppgradere, kjekt å ha, men blir det særlig brukt? Og det lider enda av endel barnesykdommer tror jeg..

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er litt tøvete å klage over "iso-hysteriet" i mine øyne. Høy iso, i likhet med lyssterk optikk og bildestabilisering er alle muliggjørende teknologier - man får muligheter man ikke har uten. Sånn er det bare.

 

Jeg er ganske overrasket over hvor ofte jeg beveger meg over 1600 iso, selv med lyssterk optikk. Da jeg hadde D70 ville jeg helst ikke over 640, med D200 gjorde jeg det jeg kunne for å ikke overskride 1250, og nå med D300 går smertegrensen ved 2800. Jeg tok titusenvis av bilder med D70 også, men jeg har andre muligheter nå.

 

"Hvor ofte må man" er feil problemstilling - det man må spørre seg er "hvilke muligheter får man".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...