Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Valget er ikke lett mellom 7D og 5D2 - tror spørsmålet heller blir om man "egentlig" har lyst på en 1D eller 1Ds - har du lyst på 1D, kjøp 7D, har du lyst på 1Ds - 5D2. ;)

Jeg ville ha bredere synvinkel ut av objektivene mine, og liker supertynn DOF - kjøpte 5D2. Hadde jeg hatt lyst på bedre autofokus og skuddtakt hadde jeg gått for 7D.

Byggekvaliteten og andre saker og ting virker litt bedre på 7D enn 5D2 - 7D er litt bedre til å være appelsin enn 5D2 er til å være melon.

 

Gleder meg til å høre mer om 7D, og nyter å lese 7D-erfaringene i tråden, i alle fall i de relevante postene. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett ser jeg fram til når Snekkern får sin 7D fra Netshop

 

Hvorfor det,jeg kan vel neppe tilføre noe mere enn andre som har kameraet, men selvsagt skal jeg skrive hva jeg mener om det og blir jeg ikke fornøyd er veien kort til MK ll :cool:

Anser deg som en person med god kunnskap, og en som har god "stayerevne" her på forumet og andre steder, og kryder hverdagen vår med gode interesante diskusjoner. Ser fram til din 7D-dom.

Lenke til kommentar

Det jeg synes er litt komisk med disse diskusjonene om nye kamera som ennå ikke har blitt testet og utprøvd seriøst er hvor "lite gode" disse kameraene er.

Jeg husker da 50D kom (og forøvrig 30D) , da ble kameraene nærmest slaktet i starten men etterhvert som tiden går og kameraene blir "rettferdig" kommentert er kameraene svært gode og gir en fantastisk bildekvalitet.

Jeg skal spise sokkene mine om ikke 7D blir et fantastisk kamera med fantastisk bildekvalitet når entusiasmen for lagt seg.

Lenke til kommentar
Det jeg synes er litt komisk med disse diskusjonene om nye kamera som ennå ikke har blitt testet og utprøvd seriøst er hvor "lite gode" disse kameraene er.

Jeg husker da 50D kom (og forøvrig 30D) , da ble kameraene nærmest slaktet i starten men etterhvert som tiden går og kameraene blir "rettferdig" kommentert er kameraene svært gode og gir en fantastisk bildekvalitet.

Jeg skal spise sokkene mine om ikke 7D blir et fantastisk kamera med fantastisk bildekvalitet når entusiasmen for lagt seg.

 

Du siert noe her, og spesielt 50D er vel et stjerneeksempel i så måte, et fantastisk kamera som fikk mye slakt i starten ford folk forventet så mye mere :)

Lenke til kommentar
legger med et bilde på ISO 6400 og 12800 tatt for ca 20 minutter siden.
Ingen av disse er av de mest krevende motivene.

Men jeg er imponert :)

Neida, ingen krevende motiver, men det jo i skyggepartier/mellomtoner at støy synes best, derfor disse bildene. Og siden støy er et eget emne på kameraer, ville jeg vise hva 7D kan gjøre.

Jeg tenkte mest på at motivene ikke inneholder særlig struktur. Så detaljeringsevnen blir nok ikke satt på prøve. Og at det for meg ser ut som det er lite informasjon i nedre mellomtoner. Støy i de dype skyggene er lett å fjerne. Nedre mellomtoner er nok ofte vanskeligere.

 

Men du oppnår hensikten din. Du viser hva kamera er godt for, under gitte forutsettinger :)

Viser det seg at de og greier å ta vare på detaljer, da kan det se som om konkurentene får noe å strekke seg etter.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg og en venninde stakk innom en elektro sjappe her i Singapore.. Vi tok like greit med oss en 7D hver. Prisen her nede var 3080 Singapore dollar inkl tax (7% som jeg får tilbake).

 

Altså ca 11500,- inkl 18-135mm objektiv. Eneste ulempen er selvsagt garanti eller mangel på det.

 

MVA kommer vel i tillegg når dere skal hjem?

 

Edit: Den "eneste ulempen" er vel heller ikke å kimse av?

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar
Det jeg synes er litt komisk med disse diskusjonene om nye kamera som ennå ikke har blitt testet og utprøvd seriøst er hvor "lite gode" disse kameraene er.

Jeg husker da 50D kom (og forøvrig 30D) , da ble kameraene nærmest slaktet i starten men etterhvert som tiden går og kameraene blir "rettferdig" kommentert er kameraene svært gode og gir en fantastisk bildekvalitet.

Jeg skal spise sokkene mine om ikke 7D blir et fantastisk kamera med fantastisk bildekvalitet når entusiasmen for lagt seg.

Det som er litt komisk er at det er enkelte som ikke klarer å skille "lite gode" med "ikke revolusjonerende" (evt. "ikke manna fra himmelen"). Vis meg én person eller én test som sier at 50D eller 7D er "lite gode".

Lenke til kommentar
Det jeg synes er litt komisk med disse diskusjonene om nye kamera som ennå ikke har blitt testet og utprøvd seriøst er hvor "lite gode" disse kameraene er.

Jeg husker da 50D kom (og forøvrig 30D) , da ble kameraene nærmest slaktet i starten men etterhvert som tiden går og kameraene blir "rettferdig" kommentert er kameraene svært gode og gir en fantastisk bildekvalitet.

Jeg skal spise sokkene mine om ikke 7D blir et fantastisk kamera med fantastisk bildekvalitet når entusiasmen for lagt seg.

Det som er litt komisk er at det er enkelte som ikke klarer å skille "lite gode" med "ikke revolusjonerende" (evt. "ikke manna fra himmelen"). Vis meg én person eller én test som sier at 50D eller 7D er "lite gode".

 

Nettopp :yes:

Lenke til kommentar
MVA kommer vel i tillegg når dere skal hjem?

 

Edit: Den "eneste ulempen" er vel heller ikke å kimse av?

 

Tor

 

Har ingen planer om å tolle denne inn i Norge for å si det sånn..

 

Singapore har et genialt cashback system for tax refund hvor man faktisk får pengene tilbake med en gang. Eneste man trenger å gjøre er å vise kvittering og i noen tilfeller varen ( de er litt late ) når man reiser ut.

 

Første inntrykk er veldig bra. Tenkte meg en tur til Zoo i morgen som burde gi mange muligheter for 7D 70-200 kombo.

Lenke til kommentar
Det som er litt komisk er at det er enkelte som ikke klarer å skille "lite gode" med "ikke revolusjonerende" (evt. "ikke manna fra himmelen"). Vis meg én person eller én test som sier at 50D eller 7D er "lite gode".

 

Det har vel ingen påstått, men i de fleste direkte sammenligninger jeg har sett mellom f.eks EOS50D og D90, foretatt av seriøse aktører, har stort sett sistnevnte blitt foretrukket. Og med tanke på at det er et mid-range kamera, og førstnevnte er et semi-pro kamera, er det vel ikke så rart man er litt betenkt når man leser Cononistenes hyllest av en nykomling som liksom skal være falggskipet blant crop-kameraene? Sannheten er vel heller at her har Canon endelig, etter hvor mange år?, kommet med et crop-kamera som kan matche Nikon. Og dermed ikke noe flaggskip, men en helt vanlig robåt :p

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått prøvd flaggskipet i helga, etter alt møkkaværet som har vært i Trøndelag den siste uka. Fikk kameraet fra FotoVideo på tirsdag, men frem til i helga har det ikke blitt brukt til noe annet enn justering av Micro Focus av objektivene.

Men i helga har det vært godvær, og da ble det skogtur og ca. 800 bilder på kortet. For det meste fugler og ekorn, men også en del typiske høstbilder.

 

Førsteinntrykket er veldig godt, gikk fra 50D til 7D, og angrer ikke på det foreløpig. 50D er også et veldig bra kamera selvsagt, men 7D virker som det er bedre på det meste, som det skal være.

 

Har tatt alle bildene i raw, og konvertert til dng, noe som tar veldig lang tid. Tipper ca. 1 time på 300 bilder. Åpner dem så i Adobe Camera Raw på samme måte som jeg gjorde med 50D, og når jeg sammenligner bilder fra de to kameraene, må jeg si jeg liker det 7D presterer ang. støy på ISO 800 og opp. Litt forenklet sagt så ser det ut som om 7D@ISO 1600 har like mye/lite støy som 50D@ISO 800. Ikke noe jeg kan bevise såklart, men det er mitt inntrykk.

Hadde ISO 800 som en grense jeg helst ikke ville over på 50D, den blir nok noe høyere nå, som var det jeg håpet på da jeg bestilte 7D.

 

En annen ting som er positivt, er at det virker som om 7D eksponerer riktigere enn 50D, som hadde det med å brenne ut lyse partier en del. Har hatt lite bilder med blinkende advarsler på skjermen i helga.

 

Grepet er bedre enn på 50D(for meg), men knappene på toppen av kameraet er litt mindre og vanskeligere å treffe. Den nye M-fn knappen som du bruker bl.a. til å veksle mellom de forskjellige fokusmetodene er direkte vanskelig å bruke.

Har prøvd å bruke de forskjellige fokusmetodene i helga, men ender vel opp med å bruke senterpunktet for det meste som vanlig.

Når det gjelder det nye fokussystemet, kan jeg ikke si at jeg merker så stor forskjell fra 50D enda, men motivene i helga har ikke krevd det helt store av fokusen heller. Til fotografering av småfugler(ikke i flukt) virket det best med senterpunktet med spotmåling. Kun senterpunkt uten spot ble mer ustabilt synes jeg, da hendte det at bakgrunnen ble i fokus istedet for fuglen.

Får teste dette mer etterhvert.

 

Off/On-knappen har irritert meg lenge hos Canon, no more.

Endelig er alle barneprogrammene borte fra programhjulet(mann som løper/ fjell som står stille osv.), men hvorfor bare 3 Customprogram? Det er plass til flere...

 

Har også prøvd videofunksjonen litt i helga, men dette er så vanskelig i bruk at det er nesten håpløst. Det er svært vanskelig uten autofokus, så motivet bør ikke være i bevegelse. Hvis video er en grunn til at du vurderer å kjøpe 7D, så bør du prøve det først, eller så kan du bli nogle skuffet.

 

Liker ikke at blitzlys-måleknappen(FEL) er blitt flyttet til M-fn knappen ved pekefingeren, og hvis du vil bruke den nye horisontfunksjonen i søkeren, så mister du faktisk muligheten til å bruke FEL helt, da horisontfunksjonen også er på M-fn. Lite gjennomtenkt.

 

Søkeren er bra, og ekstra pluss for mulighet for grid/hjelpelinjer i søkeren.

 

Batteriet virker til å være veldig bra, har faktisk brukt det i 2 dager med en god del skjermbruk og litt video uten å lade det. Har tatt 6-700 bilder iløpet av de 2 dagene, og fortsatt viser det 28% igjen. Kjøpte et ekstra batteri på Japan Photo i helga, så nå skal det mye til for at jeg blir strømløs. Tror ikke jeg trenger et tredje batteri, som jeg hadde på 50D, og bra er det til den prisen.

 

Nå kommer jeg ikke på noe mer å si om flaggskipet, men er stort sett veldig godt fornøyd, med noen små minuser, som er til å leve med.

Lenke til kommentar
Det som er litt komisk er at det er enkelte som ikke klarer å skille "lite gode" med "ikke revolusjonerende" (evt. "ikke manna fra himmelen"). Vis meg én person eller én test som sier at 50D eller 7D er "lite gode".

 

Det har vel ingen påstått, men i de fleste direkte sammenligninger jeg har sett mellom f.eks EOS50D og D90, foretatt av seriøse aktører, har stort sett sistnevnte blitt foretrukket. Og med tanke på at det er et mid-range kamera, og førstnevnte er et semi-pro kamera, er det vel ikke så rart man er litt betenkt når man leser Cononistenes hyllest av en nykomling som liksom skal være falggskipet blant crop-kameraene? Sannheten er vel heller at her har Canon endelig, etter hvor mange år?, kommet med et crop-kamera som kan matche Nikon. Og dermed ikke noe flaggskip, men en helt vanlig robåt :p

 

Så da mener du at det finnes enormt mange uvitende fotografer , all den tid Canon er større og selger mere enn Nikon .

Din "skjulte" hets kan du legge bort da overskriften ikke er en canonist eller fanboys, men rett og slett en vireføring av AKAMS overskrift .

http://www.akam.no/artikler/eos_7d_flaggsk...-kameraer/71666

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...