Gå til innhold

Erfaringstråd EOS 7D: Flaggskip blant crop-kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå kommer jeg ikke på noe mer å si om flaggskipet, men er stort sett veldig godt fornøyd, med noen små minuser, som er til å leve med.

 

Vil du hevde at 7D er en forbedret xxD versjon,eller en helt frittstående ny utgave.

 

Vel, etter min mening er det så mange forandringer/forbedringer i forhold til 50D at dette må være et hus som kan eksistere sammen med xxD husene. Det kommer vel an på hvordan prisen på de 2 utgavene blir. Hvorfor skal noen kjøpe xxD hvis 7D synker ned mot xxDs prisnivå?

 

Et bildeeksempel:

post-72721-1255286009_thumb.jpg

 

7D(!)+ 70-200. 160mm@f/4.0 / 1/800sek.

ISO 1600,raw,ACR beta standardinnstillinger, ingen støyreduksjon, ingen oppskarping, ingen beskjæring.

 

Aner ikke hvordan dette bildet vil se ut på forskjellige skjermer rundt om i landet, forholder meg kun til min skjerm, og der ser det greit ut.

Lenke til kommentar
Så da mener du at det finnes enormt mange uvitende fotografer , all den tid Canon er større og selger mere enn Nikon .

Din "skjulte" hets kan du legge bort da overskriften ikke er en canonist eller fanboys, men rett og slett en vireføring av AKAMS overskrift .

http://www.akam.no/artikler/eos_7d_flaggsk...-kameraer/71666

 

Nåja, jeg sa vel ingen steder at Canon var et dårlig valg? Men akkurat salgstallene tror jeg du bommer grovt med. Men det er en vanlig missoppfatning blant Canonistene, at ettersom Canon selger flest digitale fotoapparat, selger de også flest dSLR. Men etter det jeg har lest, er det en annen stor produsent som har tatt igjen og gått forbi canon på akkurat det området. Og det er vel ikke helt uten grunn?

 

EOS 7D er helt sikkert et feiende flott kamera, som sikkert fortjener all den skryt du/dere gir det. Men å utrope det til flaggskip blant crop-kameraer, er rett og slett idiotisk, all den tid det ikke finnes en eneste test som bygger opp om den påstanden.

Lenke til kommentar

Etter en helg med ganske heftig bruk av kamera i presse sammenheng så må jeg si meg mer enn meget fornøyd med kamera. Det var diverse pressefotografer som satt der med strak rygg og fniste av mitt 7D, men når alt kom til alt, så hadde de større problemer pga. mye skiftende temperatur osv. 1D'ene hadde problemer med fokus hvor min 7D satt som et skudd! Den ene fotografen dro å kjøpte seg et 7D etter å ha sliti lenge nok...

http://www.flickr.com/photos/thomaseh/4001593097/

Mounted Games, hester som løper i maksfart, vanskelig å vite hvor de løper aka. følgefokusen må være rask og stabil. Og bildet er tatt inne! Jeg elsker mitt nye kamera!

Lenke til kommentar

Snakket med en fotojournalist i dag,bruker 1Ds i det daglige.

 

Journalisten og han kollegaer følger faktisk med,de syntes 7D var meget interessant og vente med spenning på hvordan det oppfører seg,et par av de har faktisk vurdert og bestille flaggskipet for og teste det opp mot reportasje bruk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Det var diverse pressefotografer som satt der med strak rygg og fniste av mitt 7D, men når alt kom til alt, så hadde de større problemer pga. mye skiftende temperatur osv. 1D'ene hadde problemer med fokus hvor min 7D satt som et skudd! Den ene fotografen dro å kjøpte seg et 7D etter å ha sliti lenge nok...
Det likte jeg å høre! :D Er svært fornøyd med min! Får lett uhyrlig skarpe bilder (har jo gode objektiver). Selv om jeg ikke jobber med fotografi, bare driver med hobbyfotograferi.
Lenke til kommentar
Snakket med en fotojournalist i dag,bruker 1Ds i det daglige.

 

Journalisten og han kollegaer følger faktisk med,de syntes 7D var meget interessant og vente med spenning på hvordan det oppfører seg,et par av de har faktisk vurdert og bestille flaggskipet for og teste det opp mot reportasje bruk.

Ei lita lett avansert jolle som 7D, kan vise seg å være vesentlig bedre til pressebruk enn flaggskipet 1Ds.

 

EDIT: Burde jeg sagt speedjolle? :p

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Siden jeg var inne i denne tråden i "innkjøpsfasen" så får jeg for skams skyld også komme med en tilbakemelding etter anskaffelsen.

 

Bare en liten parantes først: Jeg så at det var noen her som trakk den konklusjon at siden det tilsynelatende ikke kom en strøm av ekstatiske tilbakemeldinger fra fornøyde brukere så betydde dette at de fleste nye 7D-eiere var misfornøyde/skeptiske. Må vel si at jeg synes dette var en merkelig slutning å trekke.

For det første så kan det jo tenkes at de fleste av oss er i samme situasjon som meg, nemlig at vi har et liv utenom fotograferingshobbyen generelt og slike forumdiskusjoner som dette spesielt, som krever det meste av vår energi og oppmerksomhet, og at når man da har litt fritid, så prioriterer man å faktisk fotografere.

For det andre kan det være at man har et såpass edruelig forhold til slike ting at man faktisk ønsker å samle litt erfaring over tid før man kommer med noen vurdering.

For det tredje kan det jo tenkes at "intet nytt er godt nytt". All erfaring med slike forum som dette tyder på at hvis det hadde vært noen gjenomgående problemer, så hadde vi i alle fall fått høre om det, både høyt og detaljert.

 

Men uansett, her har dere i alle fall en 7D-eier som er fornøyd så langt, ikke ekstatisk, men godt fornøyd, i forhold til de vurderinger jeg gjorde i forkant og de forventninger jeg hadde. Så langt har 7D innfridd omtrent slik jeg håpet på, på alle punkter.

 

Med tidligere erfaring med 350D, 40D og nå sist 50D som grunnlag er mitt foreløpige inntrykk av 7D entydig positivt.

Jeg har så langt vært veldig godt fornøyd med min 50D, og 7D er et steg opp fra 50D i større eller mindre grad på alle områder, noen områder mer enn andre naturligvis. Jeg finner heller ingen spesielle negative ting å sette fingeren på, sammenlignet med 50D.

 

Når det er sagt, så er det likevel greit å huske på at dette er bare et kamera, det har sine begrensninger både på den ene og andre måten akkurat som alle andre kamera. Hvs du ikke tar gode bilder med ditt nåværende kamera så vil ikke 7D hjelpe deg heller.

 

Hvorvidt det er "en egen klasse" eller det hører til i xxD klassen er jeg ikke så opptatt av. Som totalpakke synes jeg dette kameraet plasserer seg et eller annet sted mellom xxD og 1D klassen.

 

Er det verdt pengene: Det blir en helt subjektiv vurdering og er vanskelig å si før etter lengre tids bruk. Men så langt er mitt inntrykk at de ekstra tusenlappene i forhold til 50D var verdt det for meg. Andre kan komme til andre konklusjoner basert på andre behov og preferanser.

Alt er naturligvis foreløpig, basert på noen relativt få fotosesjoner. Så får vi se om inntrykket har endret seg etter noen måneder, når man har fått prøvd ut kameraet over tid i ulike situasjoner.

 

Hvis jeg får tid skal jeg etter hvert prøve å gå litt mer i detaljer, men tid er en knapp ressurs, og slike aktiviteter som dette er langt nede på prioriteringslisten desverre.

 

Jeg kommer ikke til å legge ut noen bilder, av mange grunner. For det første er en del av bildene slik at jeg på prinsipielt grunnlag ikke ønsker å offentliggjøre dem (bilder med personer på) og for det andre har jeg begrenset tro på at tilfeldige bilder har noe særlig verdi når det gjelder å vudere kvaliteten på et kamera, til det er der for mange andre variable, for eksempel objektiv, fotografens teknikk og valg av eksponering osv. Det ender fort opp i meningsløs "pixel-peeping" på helt feil grunnlag.

Lenke til kommentar

Tips når det gjelder ekstrabatteri:

Ekstrabatteri er svindyre (i Norge), og fullt fungerende tredjepartsbatteri er ikke så lett å få tak i pga. Canons noe proteksjonistiske trekk med å utstyre LP-E6 batteriet med et "chip".

De tredjepartsbatteriene som finnes så langt kan ikke lades i Canons lader og gir en "warning" når du setter de i kameraet.

Ser at Fotovideo selger batteriet til nesten en tusenlapp mens Japan Photo har det til knappe 800. Det finnes vel på en del andre norske webshops ned mot 600 kroner, så prisforskjellene er store og det lønner seg å sjekke litt rundt.

Jeg kjøpte et (ekte) batteri på ebay fra Hong Kong fra Batteryempire som kom på godt under 500 inkl frakt. Fortsatt mye dyrere enn tredjepartsbatterier, men likevel under halv pris i forhold til Fotovideo.

Og før noen kommenterer: ja, det er ekte, Jeg har sammenlignet både batteri og emballasje med et kjøpt i Norge og de er helt identiske helt ned i mikroskopiske detaljer, pluss at det fungerer helt fint i kamera med full kapasitet og funksjonalitet, så alt tyder på at det er ekte.

Endret av jxxxixxx
Lenke til kommentar

Interessant innspill fra jxxxixxx. Tråden har roet seg ned en del siden du var innom sist; det begynner vel å bli en del folk her som faktisk har kamera mellom henda :)

 

Det som jeg er mest interessert i å vite er disse forskjellene mellom 50D og 7D:

  1. Støy. Det kan se ut som om 7D er en del bedre enn 50D på det området. Jeg tenker da på området ISO 1600-3200. Hvis ja; er det reelt sett mindre støy, eller er det mer støyreduskjon (bildet blir softere/glatter/plastikk-aktig)?
  2. Søker.Mye større? Mye bedre? Blir all ekstra infoen forstyrrende?
  3. Autofokus.Hva er forskjellene? Og i hvilke situasjoner klarer 7D seg der 50D feiler?

That's it.

 

Tom

Lenke til kommentar
Interessant innspill fra jxxxixxx. Tråden har roet seg ned en del siden du var innom sist; det begynner vel å bli en del folk her som faktisk har kamera mellom henda :)

 

Det som jeg er mest interessert i å vite er disse forskjellene mellom 50D og 7D:

  1. Støy. Det kan se ut som om 7D er en del bedre enn 50D på det området. Jeg tenker da på området ISO 1600-3200. Hvis ja; er det reelt sett mindre støy, eller er det mer støyreduskjon (bildet blir softere/glatter/plastikk-aktig)?
  2. Søker.Mye større? Mye bedre? Blir all ekstra infoen forstyrrende?
  3. Autofokus.Hva er forskjellene? Og i hvilke situasjoner klarer 7D seg der 50D feiler?

That's it.

 

Tom

 

Amen, er det jeg og venter på som 50D eier, særlig fokusen på bevegelige mål av liten størrelse. En buss klarer alle system.

 

Høy ISO, tror neppe der er noen revolusjon sålangt jeg har sett, men kan være jeg tar feil.

 

Tidligere flittige 50D eiere bør ha et relevant sammenlignsgrunnlag.

 

Tor

Lenke til kommentar

OK, det etterlyses mer erfaringer på følgende ting:

Støy på høy ISO

Søker

Autofokus

 

Mitt erfaringsgrunnlag er som sagt ikke det største foreløpig, og jeg har ikke lenger min 50D, så jeg kan ikke gjøre direkte sammenligninger:

 

Støy på høy ISO: Mitt foreløpige inntrykk er at 7D er noe bedre enn 50D, spesielt på de høyeste ISO-verdiene. Hvor mye er vanskelig å si siden jeg ikke har helt sammenlignbare bilder. Jeg våger meg til å anslå at det kan ligge mellom et helt og et halvt trinn.

Ingen revolusjon, det er korrekt, men omtrent som jeg hadde forventet/håpet.

 

Søker: Større? Ja. Bedre? Ja. Hvor mye bedre? Ja, si det, det finnes vel ikke en måleskala for sånt, så det må nesten hver enkelt prøve ut selv og se hva man synes.

Jeg synes ikke grid osv. i søkeren er forstyrrende, man kan jo også velge hva som skal vises.

 

Autofokus: Her er vel jeg kankskje litt på tynn is, i allfall hvis det er snakk om følgefokus på små objekter. Akkurat det har jeg liten erfaring med på 50D også.

Jeg skyter litt friidrett av og til (hopp og løp etc.), men det er vel ikke "vanskelig" nok kanskje. Jeg har ikke fått prøvd dette med 7D, og det kan bli en stund til jeg får anledning til å prøve det også.

Generelt er det mye nytt og mange valgmuligheter som ikke var på 50D og jeg regner med det vil ta litt tid for de fleste å finne beste konfigurajson i forskjellige situasjoner.

Jeg har så vidt prøvd litt med kamera i 1D-serien ved et par anledninger, og mitt inntrykk er at 7D er nærmere disse i autofokus-oppførsel generelt.

En detalj som jeg likte godt var at man kan konfigurere slik at man har ulike fokuspunkt eller -soner aktive avhengig av hvordan man holder kameraet ("vanlig" eller på "høykant" ene eller andre veien). Dette viste seg å være spesielt nyttig når jeg skulle ta en del bilder av personer i bevelgelse i hel/halvfigur, da kunne jeg konfigurere det slik at fokussonen var i øvre del av bildet (der ansiktet er) uansett hvordan jeg holdt kameraet. En detalj, men litt snedig.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke tar gode bilder med ditt nåværende kamera så vil ikke 7D hjelpe deg heller.

 

Å faen :cry:

 

Godt det er noen som har beina trygt plasser på bakken,det er denne typen av tilbakemeldinger som gjør valget litt enklere for meg/andre.

 

 

for og ikke bli helt misforstått,det første setningen var en form for humor.Resten av mitt innlegg gjelder utformingen og den jordnære rapporten som jxxxixxx skrev i sitt innlegg.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...