Gå til innhold

Sliter med matte i 10. klasse, kan jeg bli siviløkonom?


daniel1812

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kid på 15 som går siste året på nordseter ungdomsskole nå. Fikk 5 i snitt begge årene i 8. så gikk jeg rett ned til 4,2 i 9. klasse. så nå har jeg starta 10. klasse og har bestemt meg for å jobbe skikkelig hardt i de fagene jeg sliter i: spansk og matte. skal bare ta matte i denne tråden.. fikk 5 begge første årene i 10. klasse, så ble lærern vår syk over siste halvåret i 9. klasse og vi fikk en tulling av en 19 årig vikar som ikke kunne en dritt, så ingen jobba og alle gikk ned i karakter. nå er det 10. klasse og jeg sliter utrolig! ligger utrolig langt bak pga det.. fikk nettopp 3 på det første kapitlet som er et av de letteste og dette holder ikke for å bli siviløkonom? vil gjerne jobbe innen økonomi, men når jeg ser disse resultatene i matte begynner jeg å tvile om jeg er naturlig god i matte.. ligger egentlig veldig langt etter bare tror jeg, noen som har noen tips til å catche opp? er villig til å jobbe veldig hardt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

karakterene dine på ungdomskolen brukes vel egentlig bare for å komme inn på allmennfag eller andre skoler etter barne/ungdomskolen, så jeg ville ikke vært så redd for det enda. du skal vel begynne på allmennfaglig skole til våren tenker jeg, og det er der karakterene dine kommer godt med for å bli det du vil bli. du må vel også gå skole for å bli siviløkonom også, men det tror jeg kommer etter allmennfag når du har fått generell studiekompetanse

Lenke til kommentar
karakterene dine på ungdomskolen brukes vel egentlig bare for å komme inn på allmennfag eller andre skoler etter barne/ungdomskolen, så jeg ville ikke vært så redd for det enda. du skal vel begynne på allmennfaglig skole til våren tenker jeg, og det er der karakterene dine kommer godt med for å bli det du vil bli. du må vel også gå skole for å bli siviløkonom også, men det tror jeg kommer etter allmennfag når du har fått generell studiekompetanse

 

vet jo at jeg kan komme inn på en grei vgs, bare tenker at hvis jeg sliter med matte i 10. klasse så er det vanskeligere i vgs? og trenger man ikke å ta sånn vanskelig matte hvis du skal studere økonomi videre?

Lenke til kommentar

Kjæresten min tok 3MX med 3'ere og 4'ere. Hun studerer økonomi og administrasjon med stort hell. Fine karakterer i de totalt 2 mattefagene hun er pålagt. Nemlig Matte for økonomer (eller noe sånt), og Statistikk, hvis jeg ikke husker feil. Matten virker på meg som svært overkommelig (forutsatt at du har godt grunnlag fra videregående). Du er dermed naturligvis nødt til å legge ned en innsats på videregående uansett (viktig viktig)!

 

Angående jobber så kan du få jobb innenfor et ganske bredt spekter. Finans, revisjon, jobb i bank, ledelse, osv. Jeg har ikke satt meg så veldig inn i det, men får selvsagt input fra samboeren (som feks har hatt relevant sommerjobb i bank).

 

Det er bare å lese seg klok på nettet:

HiST

BI

NHH,

for å nevne noen. Lykke til!

Endret av fredrikg-
Lenke til kommentar

Du vil nok kunne bli Siviløkonom selv du sliter litt med matte. Du skal evt. ha matte noen år til på VGS, dessuten er mattematikk innlemmet i pensum i en bachelor-grad. Noen krever at du har full matte fra videregående inn i bachelorern, men videre etter det er det mattepensumet som gjelder der for en master-utdanning så vidt meg bekjent. Går nok fint :)

 

 

 

@blåbær: Gode karakterer for å komme inn på BI? hahahahah

Endret av Kavinsky
Lenke til kommentar
vet jo at jeg kan komme inn på en grei vgs, bare tenker at hvis jeg sliter med matte i 10. klasse så er det vanskeligere i vgs? og trenger man ikke å ta sånn vanskelig matte hvis du skal studere økonomi videre?

Du kan ta Matte P (letteste matte) på VG1, og så velge økonomi på VG2. :)

Kan en ta S-matte (som er påkrevd for siviløkonomstudier) etter Matte P? Det vil si, er det anbefalt?

 

Matte er et modningsfag. Jeg sugde i matte på ungdomsskolen. Så plutselig innså jeg hvor gøy matte kunne være, og nå studerer jeg fysikk og matematikk på NTNU. Hvis det er siviløkonom du vil bli, så bør du sikte på NHH (eventuelt BI), og sørge for å ta minimum T- og S-matte, helst T- og R-matte. Med nok jobbing så kommer det seg etter hvert!

Lenke til kommentar
Folk nevner jo nesten alltid NHH og BI som de eneste alternativene her.

Dette tror jeg har mye med prestisje og miljø å gjøre. Mange suksessrike ledere er selv utdannet ved NHH eller BI og kjenner til hvordan det funker. Akkurat på samme måte som mange ledere i sin tid tok utdannelse til siv.ing. på gamle NTH og dermed har et godt øye til utdannede fra NTNU. Det faktum at man kan studere praktisk talt nøyaktig samme pensum ved andre læresteder er naturligvis viktig å merke seg!

 

Poenget mitt var hvertfall at hvis man går ut av videregående skole med manglende karakterer til å følge drømmen i Bergen by (NHH - feks), trenger man ikke gi opp eller bli den evige Bjørkneselev. Det finnes alternativer på andre læresteder.

Lenke til kommentar

«Alle» som har karakterer til å komme inn på en god siviløkonomutdannelse kan komme seg gjennom mattefagene om de går inn for det. Om en er mer komfortabel enn snittet med matte hjelper det imidlertid i svært mange fag, langt enklere å skjønne underliggende økonomiske resonnementer om en ikke står fast på det tekniske.

 

Trøsten er at du har hatt gode mattekarakterer tidligere, grei indikasjon på potensiale – og har plenty med tid på å jobbe deg inn igjen. Mattepensum på ungdomsskolen er såpass begrenset at det ikke kan være noe stort problem å ta igjen det du har gått glipp av på kveldstid i løpet av noen uker. Bare å skaffe seg oversikt over hva du ikke kan, del det opp i passende bolker og regn i vei.

Lenke til kommentar
vet jo at jeg kan komme inn på en grei vgs, bare tenker at hvis jeg sliter med matte i 10. klasse så er det vanskeligere i vgs? og trenger man ikke å ta sånn vanskelig matte hvis du skal studere økonomi videre?

Du kan ta Matte P (letteste matte) på VG1, og så velge økonomi på VG2. :)

Kan en ta S-matte (som er påkrevd for siviløkonomstudier) etter Matte P? Det vil si, er det anbefalt?

 

Matte er et modningsfag. Jeg sugde i matte på ungdomsskolen. Så plutselig innså jeg hvor gøy matte kunne være, og nå studerer jeg fysikk og matematikk på NTNU. Hvis det er siviløkonom du vil bli, så bør du sikte på NHH (eventuelt BI), og sørge for å ta minimum T- og S-matte, helst T- og R-matte. Med nok jobbing så kommer det seg etter hvert!

 

Man kan kjøre P matte for så å gå S-matte i andre klasse, men det er en vanskelig overgang som krever at man er villig til å lære mye selv i starten av S kurset. Det er derfor anbefalt å gå T-matte, så S-matte. Det er ikke alt for vanskelig etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar

For å svare litt direkte på spørsmålet til TS, her er det nok kanskje ikkje spørsmålet om du kan bli siviløkonom, heller eit spørsmål om du bør bli det.

 

Om du er villig på å flytte på deg så kan du ta neste kva slags utdanning som helst om du har generell studiekompetanse og akkurat stå karakter i alle fag, da oppfyller du minimumskravet men det blir nok vanskelig å komme inn på den skulen som du helst vil gå på.

 

Nå er det ei stund sidan eg gjekk på ungdomskule så eg huskar ikkje kva som var pensum i dei tre fyrste måndane av 10 klasse, men du må sjå litt på kva det er du har problemer med. Om du allereide no sliter med økonomisk matte som f.eks prosentrekning så bør du kanskje revurdere planen om å bli økonom, men om problemet ligger med generell realfagsmatte så trur eg ikkje du skal sjå så mørkt på det, som siviløkonom er du så spesialisert i økonomisk matte at du mest sannsyligvis ikkje vil bruke noke anna matematikk, i tillegg så foregår all utrekning ved hjelp av programvare no til dags så det er i prinsippet berre under utdanninga at du trenger å kunne å gjere utrekninga for hand.

Lenke til kommentar
Arbeidsgivere vil være skeptiske til utenlandsk utdanning innen Økonomi? Så lenge det ikke er på en skole som krever toppkarakterer..

 

Dette vil nok komme litt ann på fra jobb til jobb, men jeg skjønner hva du mener. Allikevel er en grad en grad, og i det vestlige Europa er det mange gode økonomiske skoler. Økonomiske nøkkeltall er de samme verden over, litt regnskapsregler kan variere, men dette er jo mer for revisjonsstudentene (allikevel må du nok sette deg inn i en del norske regler, men dette kommer inn i pensumet på bachelor-nivå). Dessuten er flere av skolene akkreditert av organisasjoner som godkjenner utdanningene. I tillegg vil mange arbeidsgivere foretrekke en internasjonal erfaring også.

Endret av Kavinsky
Lenke til kommentar
Om du allereide no sliter med økonomisk matte som f.eks prosentrekning så bør du kanskje revurdere planen om å bli økonom, men om problemet ligger med generell realfagsmatte så trur eg ikkje du skal sjå så mørkt på det, som siviløkonom er du så spesialisert i økonomisk matte at du mest sannsyligvis ikkje vil bruke noke anna matematikk

Her tillater jeg meg selv å være uenig. Går stort sett i kalkulus og algebraisk manipulasjon på økonomistudier (bedriftsøkonomiske fag unntatt) – med andre ord er «realfagsmatte» vel så relevant som prosentregning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...