Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fungerer 98 blyfri på bilen min?


Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med denne V-power 99 oktan bensinen, er den brukandes til noe?

Jeg trodde greia med høyere oktan enn 95 var at gamle biler krevde det, men denne markedsføres jo i samarbeid med Ferrari...

 

Hva er greia? Og vil en snusfornuftig familiebil fra nittitallet, som alltid drives av 95 oktan, ha nytte av V-power 99 oktan?

Har bare sett den på østlandet...

Lenke til kommentar

Greia er vel at man bruker høyt oktantall for å ikke få motorbank. Er bilen justert til 95 oktan så har det ingenting for seg å fylle 98 da den ikke får ekstra HK. Fyller man derimot 95 på en bil som er justert til 98 vil man få motorbank...

 

Så:

- Fyll minst oktantallet bilen er justert til.

- Høyere enn bilens anbefalte oktan gir ikke effektøkning

 

Er iallfall slik jeg har forstått det...

Lenke til kommentar

At noen biler går fint i diesel betyr ikke at alle biler gjør det.. Bare for å ta en liten sammenligning. Design av motor avgjør hvilken type drivstoff den bør bruke for maksimal effekt. At noen biler kan ha fordel av 100-oktan betyr ikke at alle vil ha det. 95-oktan og 100-oktan når det gjelder ren bensin har ingen forskjell på verken brennhastighet eller effekt, men 100-oktan kan brenne kontrollert på høyere temperatur enn 95-oktan. Motorer som har høyere temperatur i sylindrene under kompresjon (pga høyere kompresjon) er nødt til å bruke høyere oktan for å få korrekt forbrenning.

 

Så, at enkeltmotorer går bedre på høyere oktan betyr ikke at alle gjør det.

Lenke til kommentar

Vil bare på peke at det er etter erfaring kun på østlandet det står "Blyfri 99 V-power". På vestlandet blir denne solgt som "Blyfri 95 V-power". Eneste forskjellen på Vanlig 95 og V-power virker nesten som at det er "motor olje" i den eller annet smøre middel. Hvis det er tilfellet kan du like godt bare spare deg for bryet og fortsette med 95 og gjør slik du BØR gjøre før vinter sesongen nemlig å fylle litt motorsmøring sammen med bensin slik at stemplene blir smørt før vinteren setter inn.

Lenke til kommentar
Vil bare på peke at det er etter erfaring kun på østlandet det står "Blyfri 99 V-power". På vestlandet blir denne solgt som "Blyfri 95 V-power".

jeg vet at 99 oktan selges over hele landet.

har personlig fylt både på østlandet og vestlandet, samt midt i sånn ca.

 

vet også at det finnes mange andre steder i landet, veldig mange som har samme bil som meg fyller 99 oktan, disse bor spredd rundt i hele landet.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Vil bare på peke at det er etter erfaring kun på østlandet det står "Blyfri 99 V-power". På vestlandet blir denne solgt som "Blyfri 95 V-power".

jeg vet at 99 oktan selges over hele landet.

har personlig fylt både på østlandet og vestlandet, samt midt i sånn ca.

 

vet også at det finnes mange andre steder i landet, veldig mange som har samme bil som meg fyller 99 oktan, disse bor spredd rundt i hele landet.

 

 

Vil bare påpeke at etter MIN oppfattning er kun på østlandet V-Power selges SOM 99 oktan på automatene. På vestlandet står det 95.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...