Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fungerer 98 blyfri på bilen min?


Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hei! Har en Toyota Carina E 97' 1.8 (107hk). Har kjørt den med 95 blyfri, men lurer på å prøve 98 blyfri. Vil dette gå bra eller? Står i manualen at minimum oktan nummer er 94. Går det greit å blande 98 med 95 til jeg har fått bort all 95 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Er da lik bensinpris på 98 som på 95? Her står det ihvertfall bare 95 og diesel, ingenting om 98.

 

Vet den skal gi høyere effekt, men det er ikke derfor jeg har tenkt å kjøpe 98.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Er da lik bensinpris på 98 som på 95? Her står det ihvertfall bare 95 og diesel, ingenting om 98.

 

Vet den skal gi høyere effekt, men det er ikke derfor jeg har tenkt å kjøpe 98.

 

98 er bestandig dyrere ;)

 

Edit: Det står nærmest aldri opplyst hva 98 koster før du kommer til pumpen

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Men jeg har et problem med at den humper og går. Den rykker liksom. Nå har de sagt at det er noe i eksosrøret som regulerer lufttilførsel som fusker. Men hadde vært greit å prøve det ut først. For det er slik at det virker som den ikke får nok drivstoff. Den kveles på en måte. Kan kjøre i oppoverbakker også plutselig bare rister den og går seint.

 

edit: Er det veldig mye dyrere for 98?

 

"Bensin

Blyfri 95 Kr. 12,31

Blyfri 98 Kr. 12,62

"

Det var da ikke så mye dyrere.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

Har en daukjørt Carina II fra slutten av 80-tallet. Den var også slik at den nesten ble kvelt om jeg trykka pedalen i bunn, særlig i oppoverbakke. Kjør med unormalt høyt turtall en periode, så ordner det seg. Det rådet fikk jeg var en fyr, og det ser ut til å ha fungert. Jeg merker iallefall ikke noe til dette problemet lenger. Ikke kjørte jeg mye med unormalt høyt turtall heller. Jeg bare sluttet å bruke 4-5 gir i 30 km/t som den forige eieren hadde gjort..

 

Kanskje sjekke luftfilter osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hmm, kjører alltid med greit turtall. 2000 stabilt, 3000 i bratte bakker og 2,500 før girskift. Har prøvd som du sier å gi den et heftig trykk, men det har ikke hjulpet. Den går faktisk veldig sent opp i fart og når jeg gjør det. Prøver med 98 og funker ikke det så funker vel sikkert det de på verkstedet vil gjøre. Skal nok ordne seg forhåpentligvis. :)

 

edit: luft filter ikke lenge siden jeg bytta ut.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

Lol, dette må være dagens beste (eller dummeste?) hehe....

 

98 vil ikke hjelpe deg en dritt, så de pengene kan du spare.

Men du burde helt klart ta en Co test, for jeg mistenker at lambda sonden din er defekt.

 

Btw: 2-3000 omdreininger er å DAUkjøre bilen, prøv å dra den til turtallsperra slår inn du ;)

 

Plugger, pluggkabler, rotor og fordelerlokk er også en fordel å bytte innimellom...

Lenke til kommentar

Har ikke lest tråden men kan forklare

 

95 Blyfri tåler XX trykk

98 Blyfri tåler mere trykk enn 95

 

Man må ha mere "tillsetninger" i bensinen for å få høyre oktan, Dette gjør den dyrere.

 

Grunnen til at man bruker dette er for å få høyre komperisjon alså flere HK per cm3, noen flymodeller hadde f.eks. 120oktan.

 

Dette vil IKKE HA NOEN EFFEKT på din motor pga den ikke er laget for 98oktan, men for 95oktan.

Lenke til kommentar

Hadde en gammel Ford Granada 2.8 forgasser. Den skulle ha 98 blybensin. I og med at d ikke er å finne lenger fylte jeg 98 blyfri, uten anbefalt blytilsetning. Hendte innimellom at jeg fylte 95 blyfri, og jeg merket det ganske klart på høyere forbruk. Gikk også litt dårligere, men her snakker vi gammel forgasser som var beregnet for høye oktantall. Vil tro forskjellen er mye mindre på innsprøytning, hvor motor justerer mye selv.

Kjører nå Volvo turbo-firer. Skal i utgangspunktet gå på 95, men pga justert ladetrykk må jeg fylle 98 for å unngå tenningsbank. Har fylt 95 en gang, og går i grunn like godt på begge. Er da bankefastheten som er viktig i denne sammenheng, for å kunne kjøre høyt ladetrykk. Har ikke målt forbruk på 95, men regner med det er ganske likt 98.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...