Gå til innhold

Tror du Iphone er populær?


Anbefalte innlegg

Men nei jeg forguder ikke alt Apple gjør og lager. Men det er slik at 99,9% av de som handler apple prdukter, forguder produktene uansett hvor ræva de måtte være. Det er religiøse tilstander rundt Apple, og det er og har vært nærmest forbudt å påpeke f.eks Iphones mange malgler. Iphone har vært hypet opp i media og andre plasser som en revolusjon. Og kommer det en ny telefon i dag er det en "iphone killer". Som om Iphone var fasitten på den perfekte telefon, og Iphone eiere som de eneste "riktige" mobilbrukerene. Dette er trist, da virkeligheten er en annen.

Skjønner hva du snakker om, men jeg syns ikke det er så ille. iPhone-killere forbinder jeg med telefoner som etterligner Apples design. Når andre produsenter begynner å kopiere må da noe være rett med iPhone.

Jeg syns det er veldig bra at noen har tatt for seg noen av de mange mytene og dokumentert dem, jeg håper flere tar tak i resten av mytene rundt iphone for jeg syns det er litt trist når folk blir lurt til og gå rundt å tro på myter.

Hvilke myter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du mener det ja? Jeg har hatt både Iphone, Ipod touch, Ipod classic, Ipod Nano, Apple TV og Mac. Jeg hadde vel aldri hatt det vist jeg hatet Apple.

Og til tross for det, så klarer du ikke skrive iPhone og iPod riktig... ;)

 

Men nei jeg forguder ikke alt Apple gjør og lager. Men det er slik at 99,9% av de som handler apple prdukter, forguder produktene uansett hvor ræva de måtte være. Det er religiøse tilstander rundt Apple, og det er og har vært nærmest forbudt å påpeke f.eks Iphones mange malgler.

Vel, jeg forguder heller ikke alt Apple gjør og lager...faktisk så kjenner jeg ingen som gjør det, selv om jeg kjenner mange som eier et Apple-produkt. Det er slike idiotpåstander som får deg til å framstå som svært useriøs og lite troverdig i diskusjoner der du av en eller annen grunn føler deg kallet til å komme med dine synspunkt om noe Apple-relatert. Men for all del, kom med flere løgner om forguding, religiøse tilstander osv, om du absolutt vil framstå som et forumtroll.

 

Jada, iPhone har mange "mangler" - i likhet med ethvert teknologisk produkt som noen gang er laget. Den mangler radio, den mangler kaffekoker, den mangler slot for minnekort, den mangler 12 megapixel kamera med 15x optisk zoom, den mangler AMOLED skjerm, den mangler enkelt utskiftbart batteri, den mangler full frihet for alle apps til å kjøre som bakgrunnsprosesser, den mangler mulighet for å kjøre Symbian eller Windows mobile, osv, osv. Hva så? Det finnes da ingen telefon som ikke mangler en masse random ting som en eller annen kan finne på å liste opp, "mangler" som er totalt uinteressante eller irrelevante for mange andre. At den mangler noe i forhold til en ikke-eksisterende "nirvana-telefon som gir alle mennesker evig lykke" forhindrer ikke at telefonen med alle sine mangler kan gjøre det den gjør fordømt bra og tilby akkurat det den aktuelle brukeren forventer.

 

Så...når du nå ser mangellisten min, og legger merke til at ingen religiøse Apple-fanatikere angriper meg eller listen min, så lurer du kanskje på hvorfor? Det er jo forbudt! Jo, det _kan_ jo ha noe med at jeg ikke bruker denne listen med fakta om ting som iPhone mangler(!!!) som påskudd for å blande inn løgner, halvsannheter og FUD, ville påstander, totalt absurde konklusjoner eller sleivspark mot en stor gruppe forumbrukere. ;)

 

Iphone har vært hypet opp i media og andre plasser som en revolusjon. Og kommer det en ny telefon i dag er det en "iphone killer". Som om Iphone var fasitten på den perfekte telefon, og Iphone eiere som de eneste "riktige" mobilbrukerene. Dette er trist, da virkeligheten er en annen.

Som sagt, journalister er en utdøende rase. Nå var iPhone på mange måter ganske revolusjonerende, og ingen som har fulgt med kan benekte at den har hatt stor innflytelse på mobilmarkedet og satt en støkk i selv den gamle kjempen Nokia. Men du har rett, det er svært søkt at de mest tabloide publikasjonene skal kalle alle mulige touch-telefoner som lanseres for "iPhone-killere".

 

Jeg syns det er veldig bra at noen har tatt for seg noen av de mange mytene og dokumentert dem, jeg håper flere tar tak i resten av mytene rundt iphone for jeg syns det er litt trist når folk blir lurt til og gå rundt å tro på myter.

Vel, at Strand lager en egen 105-siders rapport om iPhone er jo i seg selv bevis nok for den enorme virkningen iPhone har hatt på markedet. Jeg er rimelig sikker på at Strand ikke har gjort en tilsvarende rapport om noen annen telefon, eller tatt seg bryet med å dikte opp myter som at "The iPhone has a large market share" for andre telefoner. Alle som bryr seg det minste om slikt har jo kunnet se ut fra offentliggjorte statistikker at iPhone har en bitteliten andel av det totale antall mobiltelefoner som selges globalt - og dette er jo ikke noe Strand har dokumentert, det er tatt rett ut fra andres statistikker.

Eller denne "myten" som Strand liksom skal ta knekken på: "The iPhone was the first mobile phone with a touchscreen". Vel, jeg trenger ikke lese en 105-siders rapport for å skjønne at en slik påstand er ren bullshit. Tror Strand at teleoperatørene (som han skriver for) virkelig er så hjernedøde? Snakk om å undervurdere sitt publikum! Men dette er jo symptomatisk for en som _virkelig_ går inn for å tegne et ensidig negativt bilde, gjennom å forsøke å sette opp imaginære "myter". Å argumentere mot stråmenn er et velkjent retorisk knep, som ofte brukes i mangel av fakta og gode argument. Og det er klart, om Strand hadde skrevet "The iPhone was the first mobile phone with a multi-touch screen", så hadde det både vært en sannhet og positivt. Slikt kan man ikke ha noe av når man må plante brannfakler i tabloidpressen for å selge "fakta" til potensielle oppdragsgivere.

Dersom du innbiller deg at Strand kommer med den fulle og hele objektive Sannheten om iPhone, så er du jaggu ganske lettlurt selv. Strand Consulting har som "oppdrag" å selge råd til operatørene, som liksom skal sørge for at disse får høyest mulig profitt...eller sagt på en annen måte: sørge for at du og jeg må betale mest mulig for deres tjenester. Det er ikke forbrukerrådgivning Strand forsøker seg med, det er profittmaksimering for internasjonale telekonsern. Du tror at dette er "Sannheten", som tjener forbrukernes interesser?

 

Gode råd er dyre - dårlige råd kan ofte vise seg å bli enda dyrere.

 

"App store is a huge success that has revolutionised the services market" - myte eller fakta, tatt i betraktning at "alle" kopierer konseptet, men ingen er i nærheten av samme suksess så langt?

"The iPhone is a technologically advanced mobile phone" - myte eller fakta, sammenlignet med de resterende 98% av mobilmarkedet?

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Det er nettopp rapporter som denne, og dens reaksjoner som gjør iPhone til et så genialt produkt. Apple er noen av verdens beste markedsførere, og har klart å skape et produkt med den "WOW" faktoren (for folk flest). Ta en allerede utviklet teknologi, gjør den tilgjengelig og enkel i bruk.

 

Selvfølgelig har ikke iPhone stor markedsandel, men som en sa tidligere her: sammenlign markedsandelen til iPhone mot Omnia HD og N97 osv, så ville vi fått noen interessante tall vil jeg tro. En annen markedsundersøkelse som også kunne vært artig, hadde vært å sette opp et knippe forskjellige telefoner på en liste, derav iPhone og andre - og sett hvilken folk ville valgt hvis du kunne velge fritt :)

 

Top-of-mind og brandawareness is golden :)

 

Er verken iPhone-eier eller fanboy, men Apple har gjort et dyktig stykke arbeid med denne telefonen.

Lenke til kommentar

Kanskje man burde lage en 105 siders rapport som viser hvor liten markedsandel BMW 320 har i forhold til VAG, GM og Toyotas totale bilsalg?

Da kan man jo straks konkludere at BMW 320 ikke er så populær, kan man ikke?

 

Eller er det mer riktig å sammenligne markedsandelen til biler av samme type/klasse?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor, men av en eller annen grunn havnet mitt innlegg i en annen "Tror du iPhone er populær?"-tråd (også den var offisiell).. nuvel:

 

Sannheten er at 1,9 prosent mobilene som selges i dag er en Iphone.

 

Hvordan kan dere bruke ordet "bare" her? Ja, det er en lav prosentandel, men la meg putte det i perspektiv for dere, siden dere åpenbart svelger alt fra Strand "Jeg-tjener-penger-på-dette!!!!!" Consult:

 

- Nokia har 37% markedsandel

- Apple har 1,9% markedsandel

 

- Nokia har over 240 forskjellige telefonmodeller

- Apple har 1 telefon

 

Gjør det følgende, meget lite vitenskaplige, regnestykket:

 

37 / 240 = 0,15

1 / 1,9 = 1,90

 

Hvilken telefon er den sterkeste? En gjennomsnittlig Nokia-telefon, eller iPhone? Jesus christ. Hvordan kan noen si at iPhone "bare" har 1,9 prosent markedsandel? Det er jo helt absurd bra!

 

..og dette er Nokia - den største mobilprodusenten i verden. Sammenlign med Sony Ericsson eller LG og bildet blir bare enda bedre.

 

Joda, dere kan gjerne også luke ut bare antallet smartphones, og det er fortsatt lett å bli imponert av Apple.

 

Kilder:

http://www.nokia.com/press/media_resources...os?category=e50

http://www.nokia.com/about-nokia/financial...rmation/q1-2009

 

..og, hva i alle dager er det som feiler Jon Strand når han på den ene siden i rapporten skriker "DET ER IKKE MANGE SOM HAR IPHONE!" på på den neste "SE! OPERATØRENE TJENER IKKE MER PÅ SIN TOTALE KUNDEMASSE!" -- hallo? Make up your mind, you fat, lazy git.

 

..og en ting til: folk som uttaler seg om hvilken telefon som er "har mest/best teknologi" og så lirer av seg ting som "5800 har multitasking!!!111" burde ta en grundig titt på seg selv i speilet for å se hvor utrolig idiotiske de fremstår. Det er greit å være fanboy, for all del, bare ikke drit dere ut.

Endret av josh909
Lenke til kommentar

Kaptein_S:

Les artikkelen før du sikter den som kilde ;)

Nylig avslørte digi.no landets mest brukte mobiltelefoner, eller rettere sagt en delvis oversikt over hvilke terminaler folk flest benytter daglig i mobilnettet.

 

For første gang har vi nå fått tak i skikkelige tall for hvilke mobiltelefoner og -modeller som benyttes til å surfe norske nettsider.

 

.....

 

Oversikten vi har fått av TNS Gallup inneholder litt epler og pærer, ettersom den tar med Opera som egen klient. I de tilfellene der mobiltelefon med nettleser fra Opera benyttes er mobilprodusenten ikke telt med, det skal altså ikke være snakk om noen dobbeltoppføringer, forsikrer TNS Gallup.

Linken: http://www.digi.no/822803/30-prosent-bruker-iphone

 

Fin tittel da ;)

Lenke til kommentar

Det vil si at 30 prosent av de som mobilsurfer bruker Iphone, mens antall Iphone-brukere etter all sannsynlighet er betydelig lavere. Tittelen har derfor en ganske villedende effekt.

 

Alle andre produsenter har kunstig lave tall fordi Opera Mini-brukere ikke regnes som bruker av en telefon fra en bestemt produsent (mens Opera-nettlesere ikke er tilgjengelig til Iphone), og HTC er ekstra kunstig lavt plassert fordi de har Opera Mobile 9.5 som standard nettleser. De 30 prosentene stemmer jo i teorien fortsatt, men forholdet til de andre produsentene kan godt være forholdsvis langt unna korrekt.

Lenke til kommentar
Gi meg markedsandelene til Samsung Omnia HD og LG Arena, så skal vi se om ikke markedsandelen til iPhone er formidabel likevel..

 

 

nå er det ikke LGs eller samsungs sin feil at apple har bare EN modell å tilby.Apple liker også melke kuen sin veeeellllldig godt i tilleg, ville aldri finne på å komme med en annen type "revulusjonerende" mobiler

Endret av hproslan
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...