Gå til innhold

Tror du Iphone er populær?


Anbefalte innlegg

Var delvis siktet til deg og delvis til alle andre her som skriver at apple bare har 1 telefon.

De har tre. Sony har W serien, C serien, T serien osv.

Og de har også forskjellige "generasjoner" av de seriene.

MEN de er fremdeles flere telefoner, og ikke 1 telefon.

 

2 telefoner ER 2 telefoner

Uansett hvordan du ser på det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var delvis siktet til deg og delvis til alle andre her som skriver at apple bare har 1 telefon.

De har tre. Sony har W serien, C serien, T serien osv.

Og de har også forskjellige "generasjoner" av de seriene.

MEN de er fremdeles flere telefoner, og ikke 1 telefon.

 

2 telefoner ER 2 telefoner

Uansett hvordan du ser på det

Gitt at apple da har 3 telefoner og 1,9% av markedet.. Hvordan kan det være dårlig sammenliknet med f.eks SE som har mange flere modeller og kun 5,1% markedsandel..

 

Denne artikkelen er journalistisk lavmål av nye og uante dimensjoner. Statistikk kan misbrukes til så mangt og her vinkles tall på en helt merkverdig måte.

 

Apple som ny aktør på markedet og med 3mobiler(der alle er iterasjoner av seg selv) har på få år nesten halvparten av markedsandelene til en så kjent aktør som Sony Ericsson.. I tillegg sliter alt av butikker med å dekke etterspørsel etter Iphone 3gs.

 

At artikkelforfatter klarer å ha en tittel som dette for en telefon som folk venter i over en måned for å få er ganske utrolig.

 

Selvsagt har ikke Apple verdensherredømme for mobiltelefoner, men jøss som ett jafs de har tatt av highend-markedet på veldig kort tid! Uansett om Iphone er en smartphone eller ei så er det i den klassen den er plassert prismessig og der er den vel rimelig høyt oppe på popularitetskalaen. At den ikke selger like godt som kronesmobilene til Nokia kan vel ingen bli overasket over?

 

Er alt bare god PR?

 

De fleste er nok enige i at Iphone er brukervennlig, og ser pen ut - uansett hvor mange begrensninger den måtte ha. Men tallene fra Strand Consult viser helt tydelig at Iphone er blåst opp i skyene.

At forfatteren kan avslutte artikkelen sånn her viser bare at han ikke har tenkt 2sekunder kritisk gjennom hva tallene til Strand faktisk forteller. Han sluker de rått og spyr de opp igjen uten å smake på de først.... Slett journalistisk arbeid og en regelrett flau artikkel for amobil.no :thumbdown:

 

PS! Hvis dette faktisk kommer fra "Faglig ansvarlig" i amobil så må jeg revurdere hele siden som kilde for informasjon rundt mobiltelefoner. Kan ikke stole på en sak etter dette uten å dobbeltsjekke alt selv :wallbash:

Endret av darthy001
Lenke til kommentar

Avslutningen på artikkelen er at Iphone er blåst opp i skyene. Dette er jo enkelt å sjekke:

 

Antall artikler på Amobil.no:

Iphone - Artikler (772 treff)

Nokia - Artikler (2876 treff)

Samsung - Artikler (1579 treff)

 

Og så høye tall har Iphone til tross for at det er en så ny telefon (vi har skrevet om de andre produsentene i eksempelet mitt siden 2003). Ut ifra hvor mange artikler vi har skrevet om Iphone, burde den hatt godt over 30 prosent markedsandel. Kanskje over 50 prosent? Er vanskelig å regne ut, siden antallet artikler har økt gjennom årene, men selv om vi later som om Iphone har eksistert siden Amobil startet i 2003 har vi skrevet nok artikler til at telefonen burde hatt mer enn 15 prosent markedsandel.

 

Og vi har nok skrevet lite om iphone sammenlignet med andre telefoner i forhold til andre medier, for eksempel VG.no som er det norske nettstedet med mest trafikk.

 

Det er dette artikkelen handler om. Apple har 1,9 prosent markedsandel, noe som er svært lite i forhold til hva de fleste tror - og hva som er naturlig å tro ettersom det skrives så enormt mye om den.

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
Avslutningen på artikkelen er at Iphone er blåst opp i skyene. Dette er jo enkelt å sjekke:

 

Antall artikler på Amobil.no:

Iphone - Artikler (772 treff)

Nokia - Artikler (2876 treff)

Samsung - Artikler (1579 treff)

 

Og så høye tall har Iphone til tross for at det er en så ny telefon (vi har skrevet om de andre produsentene i eksempelet mitt siden 2003). Ut ifra hvor mange artikler vi har skrevet om Iphone, burde den hatt godt over 30 prosent markedsandel. Kanskje over 50 prosent? Er vanskelig å regne ut, siden antallet artikler har økt gjennom årene, men selv om vi later som om Iphone har eksistert siden Amobil startet i 2003 har vi skrevet nok artikler til at telefonen burde hatt mer enn 15 prosent markedsandel.

 

Og vi har nok skrevet lite om iphone sammenlignet med andre telefoner i forhold til andre medier, for eksempel VG.no som er det norske nettstedet med mest trafikk.

 

Det er dette artikkelen handler om. Apple har 1,9 prosent markedsandel, noe som er svært lite i forhold til hva de fleste tror - og hva som er naturlig å tro ettersom det skrives så enormt mye om den.

 

Burde ikke kvaliteten på produktet og interessen for produktet blant brukerne til nettsiden definere hvor mye plass man vier det og ikke markedsandeler. Forøvrig er ikke denne 1,9% markedsandelen på verdensbasis? iPhone har vel en større markedsandel her til lands? Dere er tross alt en norsk språklig publikasjon.

Lenke til kommentar
Det er dette artikkelen handler om. Apple har 1,9 prosent markedsandel, noe som er svært lite i forhold til hva de fleste tror - og hva som er naturlig å tro ettersom det skrives så enormt mye om den.

Fins det noen statistikk på hva folk tror er Apples markedsandel? Eventuelt hvor mange som bryr seg om det? Kunne kanskje vært interessant å vite hvor nøyaktig folk er når det gjetter prosentandeler på saker og ting. Og ikke minst om slike unøyaktigheter har noen praktisk betydning.

Lenke til kommentar
Avslutningen på artikkelen er at Iphone er blåst opp i skyene. Dette er jo enkelt å sjekke:

 

Antall artikler på Amobil.no:

Iphone - Artikler (772 treff)

Nokia - Artikler (2876 treff)

Samsung - Artikler (1579 treff)

Jepp, du har altså bevist at amobil.no har lagd ALT for mange artikler om iPhone (og ikke bevist noe som helst om resten av verden). Jeg er fullstendig enig! amobil har produsert en endeløs rekke mer eller mindre interessante, overflødige, overfladiske, tendensiøse eller intetsigende artikler med iPhone i overskriften. Dere koker suppe på en spiker, og den suppa begynner å bli veldig tynn når dere kaster bort spalteplass på "saker" som "Tror du Iphone er populær?".

Hvem sin feil er det? Din og resten av redaksjonen, eller skal du legge skylden på alle andre som ikke har noen innflytelse over hvilke artikler som publiseres? Skriv om noe mer interessant da vel, siden dere _selv_ har "blåst iPhone opp i skyene". Et snitt på én artikkel i måneden som handler om iPhone burde kunne dekke det _vesentlige_ som skjer, og så slipper vi kanskje alle artiklene som baserer seg på rykter, spekulasjoner eller en eller annen App som slippes eller ikke slippes for iPhone.

 

Det ironiske er at de som oftest og mest høylytt hyler om at iPhone er så "blåst opp i skyene", overvurdert og overeksponert i media, svært ofte bidrar mer enn de fleste til å skape denne oppmerksomheten som de altså ikke ønsker eller skjønner. Hørte jeg noen si dobbeltmoral?

Så, skriv for all del et antall artikler om hver telefon basert på markedsandel på verdensbasis. Det har f.eks vært skuffende få artikler om Nokia 1100 å lese her - en telefon som har solgt over en 200 millioner eksemplar på verdensbasis, og som så vidt jeg vet er verdens mest solgte mobiltelefon gjennom tidene. Jeg er sikker på at dere klarer å grave opp en masse godbiter og sensasjonell dritt om Nokia 1100 dersom dere virkelig går inn for det. Lykke til... :p

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Jeg har som regel holdt meg unna iPhone-diskusjoner, rett og slett fordi jeg ikke har hatt et eneste Apple-produkt, (Har dog hatt lyst på både iPod, MacBook og delvis iPhone) men når det er såpass mange usakelige og direkte aggressive innlegg, føler jeg at jeg må dele min mening, og lage en sinnsykt lang post ingen kommer til å lese

 

Først vil jeg si at jeg annerkjenner iPhone og hva den har gjort, og mener mange av tallene Strand Consulting fremviser er lagt frem på en svært lite objektiv måte. Dog det faktum at flere forumbrukere her ikke kan innrømme at iPhone har fått urettferdig mye PR, og ja, er på mange måter oppskrytt, finner jeg ikke bare merkelig, men noget trangsynt.

 

Det er absolutt en god telefon, med uovertruffen brukervennlighet og de fleste mangler motstandere av iPhone farer med er ikke bare irrelevante, de er også løst av Apple på andre måter. (Eksempelvis brukes argumentet "iPhone har ikke Java" hyppig, men de fleste behov Java-applikasjoner evt skulle dekke, blir dekket av diverse produkter fra AppStore) men å påstå at den ikke er oppskrytt er rett og slett feil. Det er ikke mange som har iPhone, og den er ikke (nå lenger) unik.

 

Punkt 2. Angående markedsandel-fremstillingen mange her på forumet gjør, mener jeg det er like feil fremstilling som Strand Consulting gjør. Å dele markedsandel på antall telefoner produsenten har gitt ut osv. blir helt feil, det er et spørsmål om posisjonering og markedsstrategi. Jeg vil heretter sammenlikne Apple med Nokia, ettersom Nokia er markedsledere, og det er deres strategi jeg føler meg mest trygg på.

 

Nokia har valgt, på mobil, å prøve og dekke alle personers behov, ved forskjellige modeller i forskjellige pris. De har prøvd å satse på alle segmenter innenfor mobiltelefoni. Apple har på den andre siden, valgt å segmentere seg til en kundegruppe, med høy betalingsvillighet. Av dette er det naturlig å konkludere at Apple ikke er markedsledere, prøver ikke å bli markedsledere og har pr nå ingen intensjon om å bli det. (Grunnen til dette er selvfølelig av økonomisk grunnlag. Dog vil jeg påstå at den største grunnen er for beskyttelse av sitt eget varemerke, ikke bare for Apple iPhone, men for Apple som helhet. Apple har produkter som koster mer enn konkurrenter med tilsvarende eller nært tilsvarende produkt, men har et varemerke på god byggekvalitet, trend og en følelse av "tilhørighet". Skulle de begynt å spytte ut diverse billige iPhone's fra 399,- ville dette ha skadet varemerket)

 

Av dette grunnlag, blir det feil å dele antall telefoner utgitt på markedsandel, da de har valgt forskjellige markedsstrategier.

 

Tilslutt har jeg lyst til å legge ut to påstander:

  1. Skulle da Nokia bestemme seg for å skifte markedsstrategi, og satse mer på diversifikasjon. La oss si at Nokia ville spesialisere seg på et markedssegment, og la oss si at kun ville konsentrere seg om Nokia N900, bygge opp hype rundt denne, profilere denne i alt av aviser og PR-kanaler, og selvsagt gjøre noe kontroversielt i likhet med Apple (Dette ville sannsyneligvis skje av seg selv, hvis Nokia skulle gjøre noe såpass kontroversielt som å gi fra seg nesten hele mobilmarkedetet) vil jeg påstå at denne ville kunne oppnå samme hype og suksess som Apple oppnådde med iPhonen sin.
  2. iPhone har fått mye/all æren for å populærisere flere områder i telemarkedet. (Eksempelvis populæriserte den både touch-screen og AppStore og den har ført til betraktelig mer datatrafikk på forbrukere via mobiltelefoni) Påstanden min er at markedet gikk den veien uansett, og alle tendensene Apple introduserte, ville ha kommet selv om iPhone aldri eksisterte. Apple fremskynte kun prossessen.

Hvis noen fullførte innlegget mitt, gratulerer... og kjør debatt...!

Lenke til kommentar
Du mener det ja? Jeg har hatt både Iphone, Ipod touch, Ipod classic, Ipod Nano, Apple TV og Mac. Jeg hadde vel aldri hatt det vist jeg hatet Apple.

Og til tross for det, så klarer du ikke skrive iPhone og iPod riktig... ;)

 

Men nei jeg forguder ikke alt Apple gjør og lager. Men det er slik at 99,9% av de som handler apple prdukter, forguder produktene uansett hvor ræva de måtte være. Det er religiøse tilstander rundt Apple, og det er og har vært nærmest forbudt å påpeke f.eks Iphones mange malgler.

Vel, jeg forguder heller ikke alt Apple gjør og lager...faktisk så kjenner jeg ingen som gjør det, selv om jeg kjenner mange som eier et Apple-produkt. Det er slike idiotpåstander som får deg til å framstå som svært useriøs og lite troverdig i diskusjoner der du av en eller annen grunn føler deg kallet til å komme med dine synspunkt om noe Apple-relatert. Men for all del, kom med flere løgner om forguding, religiøse tilstander osv, om du absolutt vil framstå som et forumtroll.

 

Jada, iPhone har mange "mangler" - i likhet med ethvert teknologisk produkt som noen gang er laget. Den mangler radio, den mangler kaffekoker, den mangler slot for minnekort, den mangler 12 megapixel kamera med 15x optisk zoom, den mangler AMOLED skjerm, den mangler enkelt utskiftbart batteri, den mangler full frihet for alle apps til å kjøre som bakgrunnsprosesser, den mangler mulighet for å kjøre Symbian eller Windows mobile, osv, osv. Hva så? Det finnes da ingen telefon som ikke mangler en masse random ting som en eller annen kan finne på å liste opp, "mangler" som er totalt uinteressante eller irrelevante for mange andre. At den mangler noe i forhold til en ikke-eksisterende "nirvana-telefon som gir alle mennesker evig lykke" forhindrer ikke at telefonen med alle sine mangler kan gjøre det den gjør fordømt bra og tilby akkurat det den aktuelle brukeren forventer.

 

Så...når du nå ser mangellisten min, og legger merke til at ingen religiøse Apple-fanatikere angriper meg eller listen min, så lurer du kanskje på hvorfor? Det er jo forbudt! Jo, det _kan_ jo ha noe med at jeg ikke bruker denne listen med fakta om ting som iPhone mangler(!!!) som påskudd for å blande inn løgner, halvsannheter og FUD, ville påstander, totalt absurde konklusjoner eller sleivspark mot en stor gruppe forumbrukere. ;)

 

Iphone har vært hypet opp i media og andre plasser som en revolusjon. Og kommer det en ny telefon i dag er det en "iphone killer". Som om Iphone var fasitten på den perfekte telefon, og Iphone eiere som de eneste "riktige" mobilbrukerene. Dette er trist, da virkeligheten er en annen.

Som sagt, journalister er en utdøende rase. Nå var iPhone på mange måter ganske revolusjonerende, og ingen som har fulgt med kan benekte at den har hatt stor innflytelse på mobilmarkedet og satt en støkk i selv den gamle kjempen Nokia. Men du har rett, det er svært søkt at de mest tabloide publikasjonene skal kalle alle mulige touch-telefoner som lanseres for "iPhone-killere".

 

Jeg syns det er veldig bra at noen har tatt for seg noen av de mange mytene og dokumentert dem, jeg håper flere tar tak i resten av mytene rundt iphone for jeg syns det er litt trist når folk blir lurt til og gå rundt å tro på myter.

Vel, at Strand lager en egen 105-siders rapport om iPhone er jo i seg selv bevis nok for den enorme virkningen iPhone har hatt på markedet. Jeg er rimelig sikker på at Strand ikke har gjort en tilsvarende rapport om noen annen telefon, eller tatt seg bryet med å dikte opp myter som at "The iPhone has a large market share" for andre telefoner. Alle som bryr seg det minste om slikt har jo kunnet se ut fra offentliggjorte statistikker at iPhone har en bitteliten andel av det totale antall mobiltelefoner som selges globalt - og dette er jo ikke noe Strand har dokumentert, det er tatt rett ut fra andres statistikker.

Eller denne "myten" som Strand liksom skal ta knekken på: "The iPhone was the first mobile phone with a touchscreen". Vel, jeg trenger ikke lese en 105-siders rapport for å skjønne at en slik påstand er ren bullshit. Tror Strand at teleoperatørene (som han skriver for) virkelig er så hjernedøde? Snakk om å undervurdere sitt publikum! Men dette er jo symptomatisk for en som _virkelig_ går inn for å tegne et ensidig negativt bilde, gjennom å forsøke å sette opp imaginære "myter". Å argumentere mot stråmenn er et velkjent retorisk knep, som ofte brukes i mangel av fakta og gode argument. Og det er klart, om Strand hadde skrevet "The iPhone was the first mobile phone with a multi-touch screen", så hadde det både vært en sannhet og positivt. Slikt kan man ikke ha noe av når man må plante brannfakler i tabloidpressen for å selge "fakta" til potensielle oppdragsgivere.

Dersom du innbiller deg at Strand kommer med den fulle og hele objektive Sannheten om iPhone, så er du jaggu ganske lettlurt selv. Strand Consulting har som "oppdrag" å selge råd til operatørene, som liksom skal sørge for at disse får høyest mulig profitt...eller sagt på en annen måte: sørge for at du og jeg må betale mest mulig for deres tjenester. Det er ikke forbrukerrådgivning Strand forsøker seg med, det er profittmaksimering for internasjonale telekonsern. Du tror at dette er "Sannheten", som tjener forbrukernes interesser?

 

Gode råd er dyre - dårlige råd kan ofte vise seg å bli enda dyrere.

 

"App store is a huge success that has revolutionised the services market" - myte eller fakta, tatt i betraktning at "alle" kopierer konseptet, men ingen er i nærheten av samme suksess så langt?

"The iPhone is a technologically advanced mobile phone" - myte eller fakta, sammenlignet med de resterende 98% av mobilmarkedet?

 

Ja dette er et klassisk eksempel på hva jeg mener.

"Jeg er ikke frelst og kjenner ingen som er det", for så å ramse opp kaffekoker, windows og symbian som mangler til Iphone. Jepp iphone har ingen og har aldri hatt noen andre mangler. Det er jo ikke derfor Apple ikke har lansert noen ny telefon, bare den samme gamle om og om igjen der de har rettet opp manglene/bugsa. Mangler/bugs som aldri eksisterte, merkelig dette.

 

Og på samme måte som andre "religioner" så fornektes alt som ikke passer inn som myter bullshit og løgn. Selv når dette blir grundig dokumentert. Nei dette stemmer ikke det er noe galt med dokumentasjonen.

 

Iphone-konseptet er god markedsføring, som har før til mange trofaste fanboys. Massevis av folk som sluker alt Apple sier rått. Med den geniale markedsføringen Apple har, og sine trofaste fans, hadde Iphone hatt like stor markedsanndel om de hadde solgt Ipod touch som Iphone. Til tross for man ikke kunne ringe eller sende melding. Da hadde det da vært funksjoner man ikke trengte. Det hadde bare vært en revolusjon, nytekning, rett og slett genialt.

 

Og jeg vet at dette vil bli forkastet som myte løgn og bullshitt, men det var ikke Apple som fant opp programvare butikk, så vist noen kopierer dette konseptet så var Apple den første til å kopiere konseptet. Beklager.

Lenke til kommentar
En annen ting er det at nesten alle jeg kjenner med en vanlig telefon surfer ikke på den,

Så og si ALLE som jeg kjenner med en Iphone surfer på den.

 

Dette er jo ganske så naturlig. Når man kjøper Iphone må man jo ofte betalele for datatrafikk automatisk fordi det følger med abonnementene som er tilpasset for Iphone. Når man først betaler for det ville det vært dumt å ikke bruke det.

 

En gjennomsnittlig Iphone bruker hos Netcom bruker 100 MB i måneden. Dette er jo veldig lite. Det minste du får med deres Iphone tilpassede abonnement.

 

Skal man sammenligne, må man sammenligne de som aktivt betaler for å få datatrafikk inkludert i deres abonnement. Sammenligner man f.eks de som har "Fri bruk/Mobilt Bredbånd Hele Tiden" med de som har iConnect/iTalk Large tviler jeg på at forskjellen hadde vært den samme.

Lenke til kommentar
Og jeg vet at dette vil bli forkastet som myte løgn og bullshitt, men det var ikke Apple som fant opp programvare butikk, så vist noen kopierer dette konseptet så var Apple den første til å kopiere konseptet. Beklager.

Nei, men Apple klarte å gjøre en suksess av det. Hvis det er nok å komme på idéen om en programvarebutikk hvorfor aner jeg ikke da hvem denne bedriften som Apple kopierte var? Man trenger ikke å ha den gode idéen for å gjøre en kommersiell suksess, det holder å oppdage en god idé når man ser det. Derfra krever det en del jobb, bl.a. markedsføring og en del jobb med produktet som gjør at kundene mener de får noe igjen for pengene. Sånn er dt bare. Beklager.

Lenke til kommentar
Ja dette er et klassisk eksempel på hva jeg mener.

"Jeg er ikke frelst og kjenner ingen som er det", for så å ramse opp kaffekoker, windows og symbian som mangler til Iphone.

Jeg vet ikke hvem du tror du siterer der, men det er ikke meg.

 

Jepp iphone har ingen og har aldri hatt noen andre mangler.

Det er din påstand, ikke min. Det kan virke som om du forsøker å sette opp en stråmann, med påstander som ikke har noe med mitt innlegg å gjøre. Lykke til med å krangle mot strådukka di...

 

Det er jo ikke derfor Apple ikke har lansert noen ny telefon, bare den samme gamle om og om igjen der de har rettet opp manglene/bugsa. Mangler/bugs som aldri eksisterte, merkelig dette.

Ja, dersom det er slik at man kan skifte ut innmaten og beholde utsiden uendret uten at det kvalifiserer til å være en ny telefon, så har du rett. iPhone 3GS er da samme gamle telefon som iPhone 3G, til tross for at den er dobbelt så rask som forgjengeren, har en ny kameramodul, ny CPU og GPU, og sannsynligvis har fått byttet ut de fleste innvendige komponenter. Er det da slik at litt endret plastikk på utsiden av samme innmaten er det som skal til for at du skal tro det er en "ny" telefonmodell?

Og ja, det er _svært_ merkelig at bugfixer som jeg har installert ikke eksisterer. Hvor tar du det fra? Det er svært merkelig at f.eks manglende klipp&lim i tidligere versjoner av iPhone OS ikke eksisterrte. Hvor tar du det fra? Stråmannen din? Har ståmannen din fortalt deg at enkelte andre produsenter også utgir bugfixer, og at noen også utgir OS-oppgraderinger, fordi absolutt alle mobilplattformer inneholder bugs og mangler? Nevnte han også at de fleste (til forskjell fra Apple) driter i å fikse bugs og mangler på telefonen de allerede har solgt deg for et år eller to siden, men heller pusher på deg en ny telefon hvis du skal ha nyeste OS-oppgradering og softwareforbedringer? Kanskje du skulle ta med deg strådukka di over i nærmeste Nokia- eller Android-tråd og legge ut om alle manglene du finner på Nokia N-ettellerannet, eller hvor religiøse Android-fanboysa er - bare for avvekslingens skyld?

 

Og på samme måte som andre "religioner" så fornektes alt som ikke passer inn som myter bullshit og løgn. Selv når dette blir grundig dokumentert. Nei dette stemmer ikke det er noe galt med dokumentasjonen.

Du får nesten vise et eksempel på hva som har blitt grundig dokumentert, som ikke "passer inn", og som jeg fornekter. Du skjønner det, at noen ganger så må jeg kalle en spade en spade fordi den _er_ en spade, og selv om du påstår at noen kan dokumentere at spaden er et møkkagreip.

 

Iphone-konseptet er god markedsføring, som har før til mange trofaste fanboys. Massevis av folk som sluker alt Apple sier rått. Med den geniale markedsføringen Apple har, og sine trofaste fans, hadde Iphone hatt like stor markedsanndel om de hadde solgt Ipod touch som Iphone. Til tross for man ikke kunne ringe eller sende melding. Da hadde det da vært funksjoner man ikke trengte. Det hadde bare vært en revolusjon, nytekning, rett og slett genialt.

Hvorfor kan du ikke heller forholde deg til det folk skriver, i stedet for å komme med masse dikting og piss om hva du tror folk ville gjort dersom hvis Apple hadde gjort ditt eller datt. Det der blir for dumt. Stråmannen som du forsøker å latterliggjøre bidrar ikke til å latterliggjøre andre enn deg selv.

 

Og jeg vet at dette vil bli forkastet som myte løgn og bullshitt, men det var ikke Apple som fant opp programvare butikk, så vist noen kopierer dette konseptet så var Apple den første til å kopiere konseptet. Beklager.

Nei, og hvem påstår at Apple oppfant "programvare butikk"? Men hvilke ande mobiltelefonprodusenter hadde en lignende online programvarebutikk da Apple lanserte App Store? En online-butikk integrert i telefonen, en butikk som er den samme for alle brukere verden over uavhengig av hvilken operatør de bruker, som samler alt av programvare for en mobilplattform, som er sømløst tilgjengelig fra både telefon og PC for direkte gratisnedlasting eller kjøp, der man nå kan velge mellom 70.000+ apps. Alt dette er tilrettelagt så enkelt at hvem som helst kan velge og vrake i et utrolig utvalg av apps, og selv bestemor kan legge inn nye program på telefonen etter egne preferanser. Og ikke minst så har man verdens største online musikkbutikk vegg i vegg, på samme brukerkonto.

Hvilke andre online-programvarebutikker før App Store har gjort det så lukrativt å være utvikler av mobilapplikasoner, eller skapt så mange millionærer blant nye utviklere på så kort tid, gjennom å gi dem en enkelt distribusjonskanal til en hel mobilplattform og gi utviklerne 70% av brutto-omsetningen? Hvilken annen App Store ga samtidig brukerne tilgang til tusenvis av gratis applikasjoner?

 

Hvorfor er Microsoft, Samsung, Nokia, SE, HTC og fuglene vet hvor mange andre først nå i ferd med å komme på banen med lignende tilbud? Kan du nevne noen annen mobil-"app store" som har hatt nesten 2 milliarder nedlastinger på litt mer enn ett år? Jeg mener, hvis App Store ikke er en enorm suksess med disse tallene, så må jo noen andre ha gjort det bedre...Apple er jo tross alt en bitteliten aktør i mobilmarkedet, så noen av de store må jo ha langt bedre tall å vise til dersom de var tidligere ute og har hatt større suksess med å tilby applikasjoner?

 

Hvis du kunne svart på det jeg skriver og spør om, i stedet for å debattere mot din egen stråmann, så ville det vært mye morsommere.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Å gud bedre jeg er så latterlig lei av det "bubu Apple selger bare fordi alle som kjøper det er sauer som kjøper ting bare fordi det står Apple på det, og fordi de har bra markedsføring."

 

Jeg kan ikke snakke for andre, og det er sikkert mange fanboys der ute, men alle jeg kjenner som har Apple produkter, inkludert meg selv, har ingen problemer med å se ting de er dårlige på og ting de kunne gjort bedre / annerledes.

Lenke til kommentar

Jeg er glad noen orker å krangle om dette, for når jeg leser mange av de dumme argumentene for og imot, blir jeg rett og slett oppgitt. Jeg liker iPhonen min jeg, passer meg utmerket til mitt behov, og synker sømløst til min Macbook Pro, the end :) (smaken er som baken, delt i to. Med denne glorifiseringen av teknologiprodukter satt opp mot hverandre, er det ikke rart vi lever i en verden med krig, en simpel overskrift skaper en debatt som ikke en gang ligner valgflesket vi får servert nå om dagen)

Lenke til kommentar
*snipp snipp*

 

Punkt 2. Angående markedsandel-fremstillingen mange her på forumet gjør, mener jeg det er like feil fremstilling som Strand Consulting gjør. Å dele markedsandel på antall telefoner produsenten har gitt ut osv. blir helt feil, det er et spørsmål om posisjonering og markedsstrategi. Jeg vil heretter sammenlikne Apple med Nokia, ettersom Nokia er markedsledere, og det er deres strategi jeg føler meg mest trygg på.

 

Nokia har valgt, på mobil, å prøve og dekke alle personers behov, ved forskjellige modeller i forskjellige pris. De har prøvd å satse på alle segmenter innenfor mobiltelefoni. Apple har på den andre siden, valgt å segmentere seg til en kundegruppe, med høy betalingsvillighet.Av dette er det naturlig å konkludere at Apple ikke er markedsledere, prøver ikke å bli markedsledere og har pr nå ingen intensjon om å bli det. (Grunnen til dette er selvfølelig av økonomisk grunnlag. Dog vil jeg påstå at den største grunnen er for beskyttelse av sitt eget varemerke, ikke bare for Apple iPhone, men for Apple som helhet. Apple har produkter som koster mer enn konkurrenter med tilsvarende eller nært tilsvarende produkt, men har et varemerke på god byggekvalitet, trend og en følelse av "tilhørighet". Skulle de begynt å spytte ut diverse billige iPhone's fra 399,- ville dette ha skadet varemerket)

 

Av dette grunnlag, blir det feil å dele antall telefoner utgitt på markedsandel, da de har valgt forskjellige markedsstrategier.

 

*snippeti snipp*

 

min utheving

 

Veldig bra innlegg som går til kjernen for hvorfor jeg syntes denne artikkelen er slett journalistisk arbeid. Uavhengig av om iphone er en bra tlf eller ei så tar artikkelen og sammenlikner en tlf(med 3 iterasjoner) med hele resten av mobilmarkedet. Å dra konklusjoner basert på dette er mildt sagt merkelig. Dette vet selvsagt Strand-consulting og bruker de for alt det er verdt i sin rapport, men amobil burde kunne lese en halv statistikk og vurdere hvilke tall Strand har valgt å bruke.

 

Hadde sammenlikningen vært iphone mot f.eks toppmodellene til Nokia, SE etc så hadde det vært mer relevant og gitt ett bilde på hvor populær telefonen faktisk er. At iphone har tatt 1,9% av det totale mobilmarkedet syns jeg faktisk er imponerende på så kort tid og jeg har i lang tid vært apple-motstander på min hals..... Da iphone kom avviste jeg den som ett blaff og var sikker på at Nokia, SE eller HTC ville gruse de inne kort tid.

 

Merkelig nok har jeg en følelse av at Apple ler hele veien til banken mens noen her har ett stort behov for å påpeke at andre selskaper selger flere telefoner totalt :whistle:

Lenke til kommentar
Var delvis siktet til deg og delvis til alle andre her som skriver at apple bare har 1 telefon.

De har tre. Sony har W serien, C serien, T serien osv.

Og de har også forskjellige "generasjoner" av de seriene.

MEN de er fremdeles flere telefoner, og ikke 1 telefon.

 

2 telefoner ER 2 telefoner

Uansett hvordan du ser på det

Ok, la oss si det da. Apple har 3 telefoner. Så gjør du regnestykket igjen. Forandrer det utfallet nevneverdig? Nei.

 

Forøvrig så setter jeg pris på de saklige innleggene her (de er few and far between), men vil påpeke en ting: Nokia har ikke "valgt" å legge seg på en strategi hvor de slipper fem-seks nye modeller i måneden. De er bare såpass gamle i markedet at det var den måten man gjorde det på i mobiltelefoniens spede oppstart, og har fortsatt med det frem til i dag.

 

Apple er i den luksusposisjonen at de har et produkt som er kliss likt for alle, og at de kan ta betalt for det, fordi folk vil ha det. Hadde Nokia kunnet "velge", så hadde de garantert lagt seg på den samme linjen fordi segmentering er veldig problematisk, både for design, produksjon, shipping, service, you name it.

 

Jeg nekter derfor å akseptere argumenter av typen "iPhone er jo bare en telefon, mens vi har jo mange hundre modeller!" brukt i slike diskusjoner.

Lenke til kommentar

josh909: Jeg quoter meg selv

darthy001:

Trur du misforsto hva jeg skulle fram til.

Posten min hadde INGENTING med artikkelen å gjøre, skulle bare påpeke at apple har 3 telefoner, og ikke 1.

 

Jobber som selger, og det er langt imellom de som spør om iphone, bortsett fra lanseringa av 3gs

 

Vil også benytte anledningen til å rose Geirern for et utrolig bra innlegg.

Lenke til kommentar
Ja dette er et klassisk eksempel på hva jeg mener.

"Jeg er ikke frelst og kjenner ingen som er det", for så å ramse opp kaffekoker, windows og symbian som mangler til Iphone.

Jeg vet ikke hvem du tror du siterer der, men det er ikke meg.

 

Jepp iphone har ingen og har aldri hatt noen andre mangler.

Det er din påstand, ikke min. Det kan virke som om du forsøker å sette opp en stråmann, med påstander som ikke har noe med mitt innlegg å gjøre. Lykke til med å krangle mot strådukka di...

 

Det er jo ikke derfor Apple ikke har lansert noen ny telefon, bare den samme gamle om og om igjen der de har rettet opp manglene/bugsa. Mangler/bugs som aldri eksisterte, merkelig dette.

Ja, dersom det er slik at man kan skifte ut innmaten og beholde utsiden uendret uten at det kvalifiserer til å være en ny telefon, så har du rett. iPhone 3GS er da samme gamle telefon som iPhone 3G, til tross for at den er dobbelt så rask som forgjengeren, har en ny kameramodul, ny CPU og GPU, og sannsynligvis har fått byttet ut de fleste innvendige komponenter. Er det da slik at litt endret plastikk på utsiden av samme innmaten er det som skal til for at du skal tro det er en "ny" telefonmodell?

Og ja, det er _svært_ merkelig at bugfixer som jeg har installert ikke eksisterer. Hvor tar du det fra? Det er svært merkelig at f.eks manglende klipp&lim i tidligere versjoner av iPhone OS ikke eksisterrte. Hvor tar du det fra? Stråmannen din? Har ståmannen din fortalt deg at enkelte andre produsenter også utgir bugfixer, og at noen også utgir OS-oppgraderinger, fordi absolutt alle mobilplattformer inneholder bugs og mangler? Nevnte han også at de fleste (til forskjell fra Apple) driter i å fikse bugs og mangler på telefonen de allerede har solgt deg for et år eller to siden, men heller pusher på deg en ny telefon hvis du skal ha nyeste OS-oppgradering og softwareforbedringer? Kanskje du skulle ta med deg strådukka di over i nærmeste Nokia- eller Android-tråd og legge ut om alle manglene du finner på Nokia N-ettellerannet, eller hvor religiøse Android-fanboysa er - bare for avvekslingens skyld?

 

Og på samme måte som andre "religioner" så fornektes alt som ikke passer inn som myter bullshit og løgn. Selv når dette blir grundig dokumentert. Nei dette stemmer ikke det er noe galt med dokumentasjonen.

Du får nesten vise et eksempel på hva som har blitt grundig dokumentert, som ikke "passer inn", og som jeg fornekter. Du skjønner det, at noen ganger så må jeg kalle en spade en spade fordi den _er_ en spade, og selv om du påstår at noen kan dokumentere at spaden er et møkkagreip.

 

Iphone-konseptet er god markedsføring, som har før til mange trofaste fanboys. Massevis av folk som sluker alt Apple sier rått. Med den geniale markedsføringen Apple har, og sine trofaste fans, hadde Iphone hatt like stor markedsanndel om de hadde solgt Ipod touch som Iphone. Til tross for man ikke kunne ringe eller sende melding. Da hadde det da vært funksjoner man ikke trengte. Det hadde bare vært en revolusjon, nytekning, rett og slett genialt.

Hvorfor kan du ikke heller forholde deg til det folk skriver, i stedet for å komme med masse dikting og piss om hva du tror folk ville gjort dersom hvis Apple hadde gjort ditt eller datt. Det der blir for dumt. Stråmannen som du forsøker å latterliggjøre bidrar ikke til å latterliggjøre andre enn deg selv.

 

Og jeg vet at dette vil bli forkastet som myte løgn og bullshitt, men det var ikke Apple som fant opp programvare butikk, så vist noen kopierer dette konseptet så var Apple den første til å kopiere konseptet. Beklager.

Nei, og hvem påstår at Apple oppfant "programvare butikk"? Men hvilke ande mobiltelefonprodusenter hadde en lignende online programvarebutikk da Apple lanserte App Store? En online-butikk integrert i telefonen, en butikk som er den samme for alle brukere verden over uavhengig av hvilken operatør de bruker, som samler alt av programvare for en mobilplattform, som er sømløst tilgjengelig fra både telefon og PC for direkte gratisnedlasting eller kjøp, der man nå kan velge mellom 70.000+ apps. Alt dette er tilrettelagt så enkelt at hvem som helst kan velge og vrake i et utrolig utvalg av apps, og selv bestemor kan legge inn nye program på telefonen etter egne preferanser. Og ikke minst så har man verdens største online musikkbutikk vegg i vegg, på samme brukerkonto.

Hvilke andre online-programvarebutikker før App Store har gjort det så lukrativt å være utvikler av mobilapplikasoner, eller skapt så mange millionærer blant nye utviklere på så kort tid, gjennom å gi dem en enkelt distribusjonskanal til en hel mobilplattform og gi utviklerne 70% av brutto-omsetningen? Hvilken annen App Store ga samtidig brukerne tilgang til tusenvis av gratis applikasjoner?

 

Hvorfor er Microsoft, Samsung, Nokia, SE, HTC og fuglene vet hvor mange andre først nå i ferd med å komme på banen med lignende tilbud? Kan du nevne noen annen mobil-"app store" som har hatt nesten 2 milliarder nedlastinger på litt mer enn ett år? Jeg mener, hvis App Store ikke er en enorm suksess med disse tallene, så må jo noen andre ha gjort det bedre...Apple er jo tross alt en bitteliten aktør i mobilmarkedet, så noen av de store må jo ha langt bedre tall å vise til dersom de var tidligere ute og har hatt større suksess med å tilby applikasjoner?

 

Hvis du kunne svart på det jeg skriver og spør om, i stedet for å debattere mot din egen stråmann, så ville det vært mye morsommere.

 

LoL, stråmann? Hva snakker du om?

Men ja det er greit, du er et klassisk eksempel på hva jeg mente.

Derfor er det ikke vits i å diskutere dette heller. Da det blir som å forklare en kristen at bibelen er full av feil. Man vil aldri komme gjennom, uansett. På samme måte som du snakker om kaffekoker som en mangel og stråmenn, skylder de på at når ting ikke passer inn skal det ikke tolkes bokstavlig. Er akkurat samme greia :)

Lenke til kommentar
LoL, stråmann? Hva snakker du om?

Men ja det er greit, du er et klassisk eksempel på hva jeg mente.

Derfor er det ikke vits i å diskutere dette heller. Da det blir som å forklare en kristen at bibelen er full av feil. Man vil aldri komme gjennom, uansett. På samme måte som du snakker om kaffekoker som en mangel og stråmenn, skylder de på at når ting ikke passer inn skal det ikke tolkes bokstavlig. Er akkurat samme greia :)

Sukk...dersom begrepet "stråmann" overgår din forstand, har du hørt om Google?

http://no.wikipedia.org/wiki/Stråmann

 

Men greit, du er svar skyldig i forhold til min saklige og begrunnede argumentasjon og helt konkrete spørsmål jeg stilte deg, så du må bare gjenta de samme absurde påstandene dine. Så du har rett i én ting: det er ingen vits i å diskutere dette videre - ikke på det lavnivået du legger deg på.

 

PS. At telefonen min ikke kan koke meg en god kopp kaffe er en enorm mangel, det er den tingen jeg savner aller mest. Du kan selvsagt velge å tolke det _helt_ bokstavelig, som at jeg virkelig tror at det er en realistisk mulighet i en telefon...men greia er at det slett ikke er alt som er ment å tolkes bokstavelig. Det ville blitt dårlig med humor og ironi hvis så var tilfelle... ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...