Gå til innhold

Tror du Iphone er populær?


Anbefalte innlegg

Når det gjelder smarttelefoner har visst iPhone mer enn 66% markedsandel ifølge dette.

Og dette var før 3GS kom på markedet.

Det er mildt sagt imponerende syns nå jeg :)

Der har du et eksempal på misforstått bruk av statistikk. Tallene du viser til sier ingen ting om iPhones markedsandel i antall enheter. Det tallene forteller, og som støttes av mange andre lignende statistikker, er at iPhone brukes mer til mobilsurfing enn andre telefoner - og dermed genererer mer datatrafikk enn andre telefoner. Når antallet iPhones relativt sett er relativt lite og iPhone genererer slike mengder datatrafikk, så betyr det at Strand Consulting tar grunnleggende feil når "Selskapet mener at Iphone genererer marginalt med ekstra datatrafikk"

Statistikk fra Norge viser også et lignende bilde, iPhone genererer langt mer datatrafikk enn det antall enheter skulle tilsi: http://www.digi.no/822803/hver-tredje-side...g-er-med-iphone

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har selvfølgelig helt rett. Jeg må ha vært litt i trøtteste laget da jeg postet :blush:

 

Her er en link fra tredje kvartal i 2008. Tallet 12.9% er ikke like imponerende, men ikke så verst heller for kun to modeller :)

 

Edit: Skriveleif pluss en nyere link fra andre kvartal i år som forteller at Nokia N97 solgte 500 000 enheter siden lansering, mens iPhone 3GS solgte det dobbelte av det bare i løpet av første weekenden.

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Takker til de to som leste =)

Jeg har forrøverig et spørsmål. Vil ikke en sammenlikning mot f-eks N95-N97 være mer logisk enn å sammenlikne N97, Omnia HD, Htc Hero? (Både pga mer korrekt tilgjenlighet i form av tidsperspektiv, og fordi dette er en serie med arvtakere på lik måte med iPhone->iPhone 3GS) noen som har salgstall på dette?

Lenke til kommentar
Jeg har forrøverig et spørsmål. Vil ikke en sammenlikning mot f-eks N95-N97 være mer logisk enn å sammenlikne N97, Omnia HD, Htc Hero? (Både pga mer korrekt tilgjenlighet i form av tidsperspektiv, og fordi dette er en serie med arvtakere på lik måte med iPhone->iPhone 3GS) noen som har salgstall på dette?

Ser at det er en slags logikk i det, men ser ikke helt hva det skal være godt for. Hvis man skal sammenligne merkene syns jeg det er mest naturlig å se på hva en kjøper vektlegger. Om noe er interessert i iPhone og vurderer konkurrerende produkter vil jeg anta at de ser på hva telefonene tilbyr: Stor skjerm, programmerbart OS, touch screen, app store, osv. Jeg kan ikke skjønne at det å være etterkommer av en annen telefon er relevant for en kjøper.

Lenke til kommentar

Nja, en vesentlig stor forskjell på iphone og N97 er jo f.eks fult HW tastatur. Fysiske taster. Det jeg verdsetter aller mest på min N97. Ingenting er som fysiske taster :) Kunne godt vært uten touch screen, men stor skjerm er viktig, og jeg har vanskelig for å tro at noen kjøper N97 pga ovi store.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Enig der.. Men nå ser jeg ikke poenget med å sammenligne modeller? Hvilke utseende folk velger osv. Apple vs Nokia er det jeg syns er inntresant. Det andre er jo bare utseende og spesifikke ting hver enkelt foretrekker. At Apple ikke har flere forskjellige modeller/utseende er vel negativt, er det ikke? Valgfrihet og tilpassing er vel positivt? Iphone OS vs Symbian og andre OS må vel være det som er inntresant. Er det ikke OS som er så genialt med Iphone?

Lenke til kommentar
Enig der.. Men nå ser jeg ikke poenget med å sammenligne modeller? Hvilke utseende folk velger osv. Apple vs Nokia er det jeg syns er inntresant. Det andre er jo bare utseende og spesifikke ting hver enkelt foretrekker. At Apple ikke har flere forskjellige modeller/utseende er vel negativt, er det ikke? Valgfrihet og tilpassing er vel positivt? Iphone OS vs Symbian og andre OS må vel være det som er inntresant. Er det ikke OS som er så genialt med Iphone?

Skjønte ikke helt hva du fant interessant, men det er sikkert forskjellig fra det jeg mener og det fins sikkert flere synspunkt. Hvis man skal lage noen fornuftige markedsanalyser er det grenser for hvor mange hensyn man kan ta. Å velge telefon etter utseende blir for spesifikt på samme måte som at det blir for enkelt å si at folk kjøper telefoner. Hvis man er villig til å betale det en smartphone koster syns jeg det er rimelig å holde dumbphone andelen utenfor denne markedsgruppen.

 

Det som er genialt med iPhone er software generelt. Som Steve Jobs omtaler iPod: "Beautiful software in a beautiful box"

Lenke til kommentar

Man må ikke ta med ipod, da dette ikke er en telefon.

 

Og dette med å ikke ta med vanlige telefoner skjønner e ikke.

Selv om avstanden til de aller smarteste telefonen er stor, så er det ikke så langt mellom de dyreste og beste ikke-smarttelefonene og iphone. Iphone er jo ikke den mest avanserte telefonen og at en telefon ikke er en smarttelefon betyr ikke automatisk at den er billig eller at den ikke har noen funksjoner. Finnes telefoner som ikke er smarttelefoner som har det meste av det iphone har og som ikke kan sies å være billig. Skal man også begynne å sammenligne bare telefoner som har touch eller en spesiel type touch og telefoner uten tastatur? Da er det klart at når man plukker vekk nok andre telefoner fra statestikken vil iphone før eller siden bli den mest populære telefonen. Men det er ikke det som er virkeligheten.

Lenke til kommentar
Finnes telefoner som ikke er smarttelefoner som har det meste av det iphone har og som ikke kan sies å være billig.

 

Nevn et par!

 

...eller forresten, det finnes nok av stein utenfor som jeg kan diskutere med....

 

Det er vel enklere å nevne de som ikke kan det. Det er vel stort sett touch de fleste mangler. Men her sammenligner vi jo mobiltelefoner uavhengig av touch og spm er om det er riktig og utelukke smarttelefoner. Og veldig mange dyre ikke smarttelefoner kan gjøre det meste av det Iphone kan. Hvorfor er det da riktig og bare sammenligne iphones med smarttelefoner?

Lenke til kommentar

Godt mulig du gjør, usikker på hva du sikter til.

 

Men ser overhode ingen grunn til at man ikke skal ta med alle telefoner. Og bortforklare det med at telefoner som ikke er smarttelefoner ikke koster nok og ikke har funksjonalitet på lik linje med Iphone blir for meg tull.

 

Finnes mange avanserte og dyre telefoner som ikke er smarttelefoner. Ikke alt som ikke er smarttelefoner er billige jalla telefoner. Hvorfor skal vi da se bort fra disse telefonene?

Lenke til kommentar
Finnes mange avanserte og dyre telefoner som ikke er smarttelefoner. Ikke alt som ikke er smarttelefoner er billige jalla telefoner. Hvorfor skal vi da se bort fra disse telefonene?

Ikke jeg heller, men jeg kaller dem for smarttelefoner i mangel av bedre uttrykk. Poenget var at iPhone ikke konkurrerer mot dumbphones som utgjør en stor del av det totale salget.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...