Gå til innhold

Kamera med åpen kildekode


Anbefalte innlegg

Jeg kan aldri tenke meg at det blir aktuelt opensource kameraer fra de store. Etter Norsk lov er det umulig å selge til forbrukere uten garanti og jeg tviler sterkt på at Canon/Nikon ønsker å gå god for all slags modifisering.

Dersom kameraet har en flash med "v 1.0" firmware som kan hentes ut med et par knappetrykk så ser jeg ikke så mange garanti-utfordringer. Har Dell & Co sluttet med garanti på PC-er bare fordi softwaren kan byttes ut?

 

For de få tilfellene hvor software faktisk kan ødelegge hardware (direkte styring av mekanikk?) så kan man helt sikkert enkelt lage beskyttelses-mekanismer.

 

Canon og Nikon kommer helt sikkert ikke til å lage noe slikt, bl.a. fordi det er et lite marked og de driver i masse-markedet, fordi det ville gjøre det lettere å reverse-engineere produktene deres, og fordi det kunne generere mye ekstra support-virksomhet. Dessuten bruker de firmware for å differensiere mellom produkter som kanskje kunne ha hatt tilsvarende ytelse. Kanskje "underdogs" i markedet ser slikt som en måte å skvise seg inn i markedet på tross av at de ikke har den råeste ytelsen?

 

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter Norsk lov er det umulig å selge til forbrukere uten garanti

Garanti er en valgfri ordning som ingen butikker, leverandører eller produsenter er på noen som helst måte forpliktet å tilby i Norge.

Øh? Hørt om forbrukerkjøpsloven? Jeg ordla meg nok litt feil, men fremdeles vil man jo få en utfordring om man kan modifisere i hytt og gevær...og så skal produsent ta ansvar for feilene.

Bwhaha! Rasjonaliseringspolitiet til redning :tease: For, det går jo heeeelt klart ikke an å omprogrammere knappene i et rimelig kamera som bruker samme prosessor som det dyre kameraet. Nei det, det er umulig det!

Hehe, bladde litt i noen gamle pdf'er. Må ha vært tider for gamlingene i tv bransjen som kunne styre slikt med dip switcher back in the day...når gigahertz og terabyte var ukjente ord:) Uansett er jeg like opptatt av, eller kanskje nesten litt fascinert, av optikken. Merkelig nok er det og en svindyr fascinasjon...

 

Dersom kameraet har en flash med "v 1.0" firmware som kan hentes ut med et par knappetrykk så ser jeg ikke så mange garanti-utfordringer. Har Dell & Co sluttet med garanti på PC-er bare fordi softwaren kan byttes ut?

 

For de få tilfellene hvor software faktisk kan ødelegge hardware (direkte styring av mekanikk?) så kan man helt sikkert enkelt lage beskyttelses-mekanismer.

Jeg hørtes nok i overkant negativ ut, det er nok mer "skepsisen" til ett evnt "frislipp". På kameraer kan man som du sier fysisk ødelegge dem om man virkelig skulle drite på draget med firmware roting.

 

Jeg tror i så fall mer på at det blir snakk om software som man kunne endret eller lagt til enkelte funksjoner med, dvs at man ikke går helt ned på firmware nivå hvor man kan gjøre mye skade om man ikke aner hva man driver med.

 

Jeg ville uansett brukt og bruker mer tid bak kameraet(stills og video) i bruk enn jeg ville giddet å bruke på å modde firmware, holder med normalt vedlikehold etter litt uvøren bruk... :thumbup:

Lenke til kommentar
Øh? Hørt om forbrukerkjøpsloven? Jeg ordla meg nok litt feil, men fremdeles vil man jo få en utfordring om man kan modifisere i hytt og gevær...og så skal produsent ta ansvar for feilene.

Ja, eg kjenner veldig godt til forbrukerkjøpsloven. Det du tenker på heter reklamasjon. Disse to er det viktig å vite forskjell på. Det er nok folk og nok forvirring rundt dette til at det faktisk er et tidkrevende problem i en del reklamasjonssaker.

Lenke til kommentar
På kameraer kan man som du sier fysisk ødelegge dem om man virkelig skulle drite på draget med firmware roting.

Jeg tror at det er snakk om _veldig_ sære unntak. Det mest opplagte er at man kan klusse til rutiner for å laste opp ny firmware slik at man er "fastlåst", og dette løses som jeg skrev over enkelt.

 

Man kan tenke seg at et skript på en PC som kjørte CD-skuffa syklisk inn og ut 24/7 til slutt ville ta kål på motoren. I praksis så er det et så søkt problem at Dell & Co heller fokuserer på å tjene penger enn å filosofere over det.

 

Jeg tror i så fall mer på at det blir snakk om software som man kunne endret eller lagt til enkelte funksjoner med, dvs at man ikke går helt ned på firmware nivå hvor man kan gjøre mye skade om man ikke aner hva man driver med.

Uansett: forskerne som omtales i artikkelen som denne tråden diskuterer synes å være uenig med deg.

 

Forøvrig kan mange av dine argumenter overføres også til annen hardware. "Radio. Hvem vil vel modifisere FM-radioen sin?? Nei, det tror jeg aldri på, jeg vil heller bruke den til å høre på ni-timen..." guess what:

http://gnuradio.org/trac

 

Jeg ville uansett brukt og bruker mer tid bak kameraet(stills og video) i bruk enn jeg ville giddet å bruke på å modde firmware, holder med normalt vedlikehold etter litt uvøren bruk... :thumbup:

Det er helt greit at du ikke er interessert i å bruke tid på slikt. Det kan uansett ikke brukes som indikator på at resten av verden er som deg.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Jeg ville uansett brukt og bruker mer tid bak kameraet(stills og video) i bruk enn jeg ville giddet å bruke på å modde firmware, holder med normalt vedlikehold etter litt uvøren bruk... :thumbup:

 

La oss si at du ønsket mer korrekte eksponeringer, flere steps i bracketing-sekvenser og bedre ergonomi rundt eksponeringslås. Ville du vært mest interessert i en gratis firmware-oppgradering eller ville du gått en tur i butikken og brukt 10 000-20 000 på et nytt kamera?

Lenke til kommentar
Etter Norsk lov er det umulig å selge til forbrukere uten garanti og jeg tviler sterkt på at Canon/Nikon ønsker å gå god for all slags modifisering.

Mister man garantien eller andre rettigheter for en datamaskin om man installerer Office eller Linux på den? Nope.

 

Det er heller ikke noe problem å lage maskinvare som overlever mislykket firmwareoppdatering.

 

Målet er ikke at du må sette deg ned og programmere for å kunne ta et bilde, men at flere smarte folk kan bidra til å gjøre fotoverktøyet bedre. Det er utrolig mange dyktige folk der ute, og noen av dem jobber andre steder enn hos Canon og Nikon…

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Canon S2 IS: har forsøkt å trykke Func + Disp, Func + Set + Disp, Set + Disp. Jeg får ingen forandring i kameraet som viser firmware versjon slik CHDK påstår at en får. På siden til CHDK står det Func Set -knappen, men den finnes ikke på mitt kamera. Kun en Func-knapp, en Set-knapp og en Disp-knapp.

 

Har da laget en ver.req fil i notepad på minnekortet, for så å prøve vers.req som filnavn. Ingenting virker som beskrevet i CHDK FAQ'en.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...