Gå til innhold

100 000,- noen som har tips til hvor jeg bør plassere dem?


fredrick4

Anbefalte innlegg

Hei!

 

har 100 000,- som jeg fikk i arv, så vurdere jeg å sett dem inn i et fond eller selskap, kan det vær lurt?

jeg er 17 år å har ikke spesielt peiling.

 

har lyst å sett inn litt penger i selskapet Apple (AAPL) har lest at apple bare går oppover og at flere og flere kjøper mac istede for en pc.

 

og for de som er intressert i Apple, så er det snakk om at de kommer med en Netbook og mange sier at når den kommer ut vil AAPL gå ganske kraftig opp, kan det stem?

 

hva har dere vile gjort med 100 000,-?

 

takker for svar;)

Endret av fredrick4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville satt de trygt i BSU eller lignendes.

 

Om du ønsker å gamble på aksjer må du også være forberedt på å tape pengene.

 

 

Med tanke på Apple så er jo Steve Jobs nesten hele selskapet i seg selv, og om han kaster inn håndkleet så sier det nesten seg selv at aksjene vil stupe.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

BSU er bra det, men man får jo bare satt inn 20 000 pr. år med andre ord det tar 5 år å få de inn på BSU!

 

En annen ting er jo at hvis man ikke har jobb så er det dumt å fylle opp en BSU konto uten å få skattefordelene ved å sette inn 20 000 i året.

 

Finn den banken med høyeste rente, det hadde jeg gjort.

Lenke til kommentar

BSU eller fond.. an på hvor lenge du skal spare og sånt. sikkert greit å ikke sette inn alt pga. som 17 åring om noen år kan det være greit med 10 000 i fri kapital til div. utgifter og sånt. ;)

Skal du handle enkelt aksjer bør du har litt peiling på balanser og selskaps økonomi og sykdommen til han der Apple guruen Steve jobs.. osv. Det ville jeg ikke gjort om jeg ikke hadde peiling.

Endret av investor
Lenke til kommentar

sitter litt med samme problem som trådstarter og har sett en del på alternativer, jeg synes 2,7% er latterlig lite, på 100 000 er jo ikke det mer enn 2700,- pr år, altså knapt en dråpe i havet...

 

edit: er veldig skeptisk til alt med aksjer/fond for tiden, kjenner flere som tapte hundretusner på kort tid på slikt...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

I banken, på kontoen med beste renten i den banken som gir best rente.

 

Du ser jo hva som har skjedd hva "alle" som skulle plassere pengene sine i noe annet enn banken. De aller fleste har vel tapt penger på fond, aksjer osv osv siden i fjor høst.

 

Edit: BSU er heller ingen dum ting, selv om det bare er 20.000 i året.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

20 000 på BSU - Rentene du får innen du bruker dem gjør "tapet" på skattefordelen minimal.

 

50 000 på høyrentekonto. Hvert år overfører du 20 000 her i fra inn på BSU.

 

20 000 på en lavrisiko sparefond ordning i banken din. Disse pengne skal du bare glemme og huske om 10 til 20 år om du må. NB! Ikke få panikk i nedgangstider om 5 - 10 år. Det vil gå opp igjen. Derfor EKSTREMT viktig og tenkte langsiktig på dette og bokstavelig talt glemme disse pengene. Og over tid dytte inn mer også. Om du får gaver, sparer osv.

 

10 000 Kos deg og kjøp hva du vil og ha det moro siden du har vært så fryktelig flink med resten av pengene.

 

Det aller viktigste er og spre risikoen. Så mellom BSU, Høyrente og Fondssparing så vil du få god avkastning.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Jeg ville nok plassert dem i BSU (veldig grei skattefordel, hvis du har inntekt), og brukt resten på fond og aksjer. De fleste banker har vel ikke noen god innskuddsrente på beløp under 100 000? I hvert fall er det slik i Skandiabanken der jeg selv er kunde.

 

det varierer.

den ene banken min gir 3.10% fra første krone :)

Lenke til kommentar
den ene banken min gir 3.10% fra første krone :)

Dette er altfor lavt hvis man ønsker å tjene penger. Med en rente på 3,1% sitter man i dag igjen med et underskudd på litt over 1 prosentpoeng etter skatt og inflasjon. Underskuddet blir større hvis man også må betale formueskatt.

Man blir ikke rik av å ha penger i banken, men man kan bli rik av å sette inn penger i banken jevnlig ;)

 

Akkurat nå anbefaler jeg banksparing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...