Gå til innhold

100 000,- noen som har tips til hvor jeg bør plassere dem?


fredrick4

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg antar at du ikke har noe gjeld. Når man skal spare er det første du bør se på hvilket perspektiv du har på sparingen. Dvs. Hvor lenge skal du spare? (Sparer du til en bil om 2 år? Leilighet om 10?)

 

A) Under ca. 4 år

B) Over ca. 4 år

 

A

I tilfella A, vil det lureste for deg være å spare i bank. Bolig sparing for ungdom (BSU) er da det beste sparetipset. BSU tillater bare at du setter inn 20 000 i året. Det tar dermed 6 år før du har fått satt inn hele beløpet. De resterende pengene setter du inn på en høyrentekonto i mellomtiden.

 

Andre alternativer på kort sikt er obligasjonsfond og pengemarkedsfond. For deg vil det nok lønne seg med BSU og banksparing. Pga. skattefradraget på BSU.

 

B

I tilfelle B vil det smarteste for deg være å spare i aksjefond. Velg da et globalt fond. Ikke lås deg til fond som bare investerer i enkelte regioner. Skagen Global og Delphi Verden er to svært gode fond.

 

Lykke til!

Endret av jt1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har 100 000,- som jeg fikk i arv, så vurdere jeg å sett dem inn i et fond eller selskap, kan det vær lurt?

jeg er 17 år å har ikke spesielt peiling.

Der svarte du på spørsmålet ditt. Nei. Har du ikke peiling, så hold deg unna. Om du derimot ønsker peiling, finnes det tonnevis med litteratur som venter på deg! :) Du kan jo også kontakte en seriøs økonomisk rådgiver, ikke hør på de økonomiske råd som blir gitt her inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...