Gå til innhold

100 000,- noen som har tips til hvor jeg bør plassere dem?


fredrick4

Anbefalte innlegg

Ingenting slår BSU, men sørg for at du tjener nok penger slik at du får benytte skattefordelen. Får du ikke bruke skattefordelen så vil det faktisk lønne seg å vente noen år med å sette pengene inn på BSU. Det eksisterer jo tross alt en max grense der og den vil du ikke nå for tidlig og ihvertfall ikke med dagens lave renter.

 

Er du snart ferdig med skolegangen? Svi av 50k på å reise verden rundt, bruk resten på bil. Man er 18 kun en gang :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
den ene banken min gir 3.10% fra første krone :)

Dette er altfor lavt hvis man ønsker å tjene penger. Med en rente på 3,1% sitter man i dag igjen med et underskudd på litt over 1 prosentpoeng etter skatt og inflasjon. Underskuddet blir større hvis man også må betale formueskatt.

 

3.1 % rente og 2.2 % KPI (Inflasjon) (3.2 % KPI hvis man regner med hele usikkerheten/feilmarginen i oppsiden i statistikken).. altså man taper penger å ha i banken. Så kommer formueskatt i tillegg osv..

Lenke til kommentar

Apple er faktisk ikke noe dårlig alternativ. Selv kjøpte jeg på 70 $ og solgte på litt over 90 $, i løpet av få uker, med fin profitt.

Ser at Nasdaq's årsestimat ligger på ca 20 $ over der de ligger nå, og det lanseres mest sannsynlig nye enheter 9. sept. Hvis du har råd til å tape pengene er aksjemarkedet en god muliget.

Lenke til kommentar
Hvis du på død og liv skal kjøpe aksjer er indeksfond tingen. De følger markedet samtidig som de har lave omkostninger. 'Vanlige' aksjefond har høyere omkostninger og lavere avkastning..

Har du noen gode indeksfond du kan anbefale? Helst noen uten kjøps- og salgsgebyr. Har ikke tenkt å kjøpe akkurat nå, men kanskje rundt juletider.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg ville ha investert i aksjefond hvis jeg var deg. F.eks skagen fondet kon-tiki. Men jeg ville kanskje ha ventet en månedstid, september måned pleier å gå dårlig...

ok;)

pappa sier også at jeg bør sette dem inn i skagen kon tiki, jeg har også ca 10 000 i skagen global, bør jeg sette dem inn i kon-tiki dem også?

Lenke til kommentar
Jeg ville ha investert i aksjefond hvis jeg var deg. F.eks skagen fondet kon-tiki. Men jeg ville kanskje ha ventet en månedstid, september måned pleier å gå dårlig...

ok;)

pappa sier også at jeg bør sette dem inn i skagen kon tiki, jeg har også ca 10 000 i skagen global, bør jeg sette dem inn i kon-tiki dem også?

Skagen Kon-Tiki får også støtte fra meg. Og sett inn 20 000 i BSU hvis du kommer til å skatte mer enn 4000 kroner i år. Nei, du trenger ikke sette over de fra Skagen Global, diversifisering er greit.

 

Du kan jo også prøve å finne deg en aksje på egenhånd som du tror vil stige. Det er mye mer spennende enn å sette inn i et fond. Men pass på her at du ikke går inn med for mye penger, for her kan du få store utslag begge veier.

Lenke til kommentar
Nordnet er en veldig bra side, du velger om du vil ha 95 kroner i kurtasje eller 45 kroner tror jeg det var... Dersom du oppretter Nordnet Investeringskonto Link trenger du heller ikke å betale skatt før du tar pengene ut, kan være aktuelt dersom du skal kjøpe og selge ofte.

ok;) tror jeg setter in ca 20 000 i starten eller er det for lite?

går vg2 elektro no, men er usikker på om jeg vil bli elektrikker, synes aksjer er ganske spennende. synes også aksjemegler høres spennende ut og så jeg lurer på om det å kjøpe og selge aksjer på nordnet er noe likt med det aksjemeglene driver med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...