Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst]Vikitg! Hvordan endrer jeg koden på denne husalarmen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg flyttet inn i koselig og fin leilighet som jeg leier i en underetasje i et bolighus. Inkludert i husleia er en alarm fra Hafslund Sikkerhet. Jeg har funnet ut at det har bodd mange rare folk i denne leiligheten tidligere, så jeg lurer på om jeg skal endre koden - i tilfellet den har vært uendret gjennom flere leieforhold. Dessuten så er det bare en vanlig unummerert husnøkkel som følger med som det er lett å få kopiert uten spørsmål i byen. I og med at jeg har masse dyrt hifi-utstyr og bor rett ved en skog, så har jeg gjort meg noen tanker om potensiell innbrudd (er så masse av slikt her i området om dagen).

 

Jeg kunne i utgangspunktet spurt huseier om han kunne vist meg åssen det gjøres eller lånt bruksanvisningen, men det er ikke så enkelt heller. For 2 dager siden kom han plutselig på besøk med 15 minutters varsel om at han skulle vise leiligheten til en rørlegger. Det viste seg at han ville avvikle sentralfyren, til fordel for en varmepumpe i stua mi. Problemet er at det står i kontrakten min at det er inkludert varme fra denne sentralfyren, så jeg finner meg ikke i at han plutselig kommer å fratar meg denne varmen og setter inn en varmepumpe som jeg selv skal drive fra mitt eget sikringskap. Noen dager tidligere pratet vi om vær og vind på gårdsplassen, så vil sikre meg at vi har fått avklart det juridiske før han setter igang. I husleieloven står det at huseier har rett til å komme inn å gjøre vedlikehold, så kan ikke nekte han det - men det står også at ham må gi meg beskjed i rimelig tid, så tenkte å være litt vrang om han prøver å gjøre noe på 15 minutters varsel igjen om jeg er borte. Skal banke på hos han i morra og spørre pent om hva han tenker om dette, så det går sikkert greit anyway. Har fått sjekket rettighetene mine hos Forbrukerrådet, men det er ikke særlig lurt å true med noe sånt i starten synes jeg. Leiligheten er fin og folka er i grunnen hyggelige, bare det virker som at huseier ikke er særlig bevandret i Husleieloven eller Avtaleloven...

post-198999-1251549300_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, stating the obvius, siden det er en Hafslund alarm, hva med å kontakte dem?

 

Eg regner med at de vet hvem du er osv siden du har flyttet inn?

 

Siden dette er inkludert i husleia har jeg ikke noe kundenummer og aner ikke om han gidder å endre navnet på hvem som bor i leiligheten. - har en mistanke at han har registret denne alarmen på sitt navn og bare deler den samma koden med nye leieboerne. Har bare den nåværende koden, thats it!

 

Kan prøve å kontakte Hafslund, men som du skjønner har jeg lite troverdighet når jeg ikke har noen ID-nummer på alarmen. Hadde spart meg masse tid om noen kunne dette å delt oppskriften her.

Lenke til kommentar
Du må ha en masterkode som alarm eier får tildelt for service ved installasjon. altså må du bare spørre huseier.

 

Oki, takk for hjelpa begge 2! Da får jeg bite i eplet og spørre huseieren i morra, kan ta den første delen av historien.... Den henger logisk sammen, hvis en tidl leieboer finner ut at h*n skal ta med seg de dyre Dynabel-høyttalerne mine (som ikke har noen serienummer på) så sliter jeg med å overbevise politi og forsikringsselskap om at jeg ikke har solgt dem selv. :mad:

Lenke til kommentar
Du må ha en masterkode som alarm eier får tildelt for service ved installasjon. altså må du bare spørre huseier.

 

Oki, takk for hjelpa begge 2! Da får jeg bite i eplet og spørre huseieren i morra, kan ta den første delen av historien.... Den henger logisk sammen, hvis en tidl leieboer finner ut at h*n skal ta med seg de dyre Dynabel-høyttalerne mine (som ikke har noen serienummer på) så sliter jeg med å overbevise politi og forsikringsselskap om at jeg ikke har solgt dem selv. :mad:

Kjipt å ikke kunne bruke de dyre høyttalerene dine, mtp at huseiger sikkert ikke liker de like godt så deg. Få deg en skikkelig innboforsikring.

Men sånn i utgangspunktet, så bør jo du strengt tatt ha tak i "kodeordet" i tillegg, for å melde inn feilalarmer. Uttrykning er dyrt.

Lenke til kommentar

Har innbo-forsikring, men det hjelper ikke om det ikke er noe tegn til innbrudd.....!

Fikk snakka ut med huseier og han sa at han hadde forandret koden når jeg flytta inn og at jeg skulle slippe noe ekstra fyringsutgifter om det ble omlegging av sånt. Når det gjelder den alarmen var den visst ikke tilkoblet noen alarmsentral, bare ula - så da er jeg vel like langt...

Lenke til kommentar
Når det gjelder den alarmen var den visst ikke tilkoblet noen alarmsentral, bare ula - så da er jeg vel like langt...

Pleier å være nok det. Finnes vel naboer?

Tips han om at kyndige folk lett kan fikse det sånn at alarmen sender signal til huseiger på mobil.

Eneste han trenger da er et abbonnement til en pris på mellom 50 og 100 kroner mnd. Og kostnadene med montering av utstyr!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...