Gå til innhold

Loddevann


Anbefalte innlegg

Glem å lage dette hjemme. Antar at du skal lodde noe som du har tenkt skal virke og vare en stund. I såfall må du regne med at hjemmebrygget ditt ikke gjør det som fluss/pasta skal gjøre, men derimot svekke loddingen.

 

Kjøp heller riktig fluss/pasta til det du skal lodde, finnes nemlig forskjellige typer avhengig av hva du skal lodde. Og selvfølgelig en fordel å bruke riktig tinn...

 

Helt enig. Men man får ofte kjøpt konsentrert loddevann som man selv kan tynne ut.

http://www.sloyd-detaljer.no/Butik/docs/pr...&dept_id=NO-165

Lenke til kommentar
  • 13 år senere...
Videoannonse
Annonse

Dette lærte jeg av min bestefar. Man tager ubrent (rå) saltsyre i en glassflaske i en mengde som man trenger (kjøpes på aboteket) . slipper små biter av sink (eks brukt anode fra en båt gubbe) i syren. Syren spiser opp disse sinkbitene og det dannes knallgass (meget explosiv og lett gass) . etterhvert blir den aggressive syren litt svakere og den vil ikke spise mer sink. Det som er igjen av syren brukes til loddevann ,også til rensing av loddestedet , Denne metoden må være hundgammel og brukes til lodding av flere typer metaller. Tror min oldefar brukte dette i forbindelse med fortinning av kobber kjeler av mange slag.

Mvh GN

  • Liker 2
Lenke til kommentar

obs: loddevann (saltsyre) er etsende og korroderende så det må man tenke på i forbindelse med lodding av elektronikk. derfor må det ikke være rester av syre i kriker og kroker på det ferdige produktet. Ved all form for lodding er renhet før og etter en selvfølge . Mvh GN

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Loddevann er ikke ren saltsyre (det kan også brukes men er ikke å anbefale) men sinkklorid oppløsning. Du kan lage den selv ved å oppløse biter av sink i saltsyre, tilsett sink til det ikke bobler lenger når du tilsetter mer sink. Da er all syren "brukt opp" og du sitter igjen med sinkklorid som er "gammeldags" loddevann. Det skal nevnes at det fins bedre og mindre giftige produkter i handelen nå...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjære vene. En slik "sprøyte" med Fluxmiddel koster 25 kroner og en slik sprøyte har du lenge. 

https://www.aliexpress.com/item/32961767565.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.68882afc93mUed&algo_pvid=aecefc51-0234-4899-83ed-7ac9739a2c0b&algo_exp_id=aecefc51-0234-4899-83ed-7ac9739a2c0b-5&pdp_ext_f={"sku_id"%3A"12000027933447804"}&pdp_npi=2%40dis!NOK!48.9!26.84!!!100.58!!%40210318cb16625333645744531e7ca3!12000027933447804!sea&curPageLogUid=lvqOTfyMoRde

Amtech 559 er et bra Fluxmiddel og er i pastaform og klemmes ut av sprøyten der du trenger den. jeg har brukt Amtech 559 i tre år og er veldig fornøyd. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...