Gå til innhold

Spill-myten om GNU/Linux skal avlives


Anbefalte innlegg

Og nå er det faktisk ikke heller slik at "hard cash" er eneste motivasjon for mange. Mange ekstremt dyktige folk innen alle disse feltene motiveres faktisk også av helt andre ting, og vil heller jobbe for Mozilla enn Microsoft (selv om Microsoft skulle betale mer). Så rart det en høres.

 

Og dersom motivasjonen for at folk deltar i teamet er redsel for å miste inntekta, er jeg redd det teamet vil levere langt dårligere over tid en en gjeng entusiaster som er ubetalt. "Frykt" er en elendig motivasjonsfaktor over tid.

 

But of course @ 'gode OSS prosjekter er godt styrt', omtrent like selvfølgelig som at elendige kommersielle prosjekter ikke er godt styrt :)

 

Mange vil heller jobbe for Røde Kors enn Rimi-Hagen, og dersom man får et slik valg så er det jo fint. Og hvis penger er den eneste motivajonen er man neppe godt nok motivert til å gjøre en veldig god jobb. Men i nær sagt enhver jobb så er det sånn at man har en tilleggsmotivasjon i at man fakisk er avhengig av å gjøre en god jobb. Jeg har selv gått som arbeidsledig på et tidspunkt, og selv om det var en million ting jeg skulle ha gjort, ble ikke effektiviteten spesielt høy, for å si det sånn.

 

Misforstå meg rett, jeg sier ikke at åpen kildekode er hobbybasert. Jeg sier vel heller at en profesjonalisering gir høyere kvalitet, også innenfor OSS.

 

Korte tekstbeskrivelser om et spill, og beskrivelser av spillets funksjoner som er omtalt her høres muligens ikke ut som måten å vinne spillere på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså: Det er ikke vanskelig å lage gode spill, gratis, om verktøyene er tilstede.

Beklager, med det er sprøyt. Å lage gode spill tar tid, og tid koster penger (enten direkte eller indirekte).

Man trenger heller ikke gode verktøy -- å skylde på verktøyene er rett og slett bare dumt,

og det viser at du nok her uttaler deg uten å ha noe som helst grunnlag for det.

Jeg har selv moddet og progget litt spill. Hva du uttaler deg på vet jeg ikke.

3D Studio + plugin for spillet gjør at du på kort tid får lagt dine 3D modeller, tilpasset spillet.

Photoshop for textures, men her har man litt valgfrihet, men merkelig nok ender man på photoshop.

Spillmotor som tillater høy grad av modding - for folk har tross alt litt syke ideer.

 

På kort tid har svært mange kunne laget mods til UT, Quake, BF, C&C m.m.

 

Ta bort 3D Studio. Ta bort Photoshop.

Hva har du til lyd? Vel, det er jo ikke det mest prioriterte uansett.

 

Ta bort spillet med sin høye evne til modding.

 

Ogre3D er en komplett motor som kan benyttes, men den er ikke gammel. Meg bekjent så er den ikke benyttet til noen killerspill enda - men håper det er spørsmål om tid - for her ser mye bra ut. Men hva står i veien? Verktøy, biblioteker, formater?

 

Vil du lage spillmotor selv?

Du trenger biblioteker for grafikk(2d, 3d, textures, effekter), lyd, input enheter, fysikk, filbehandling, AI, scripting, spillogikken + det er kanskje best å lage noen hendige verktøy. ++++++++. Lykke til.

 

Vil du ikke benytte ferdig bibliotek for grafikk?

DirectX VS OpenGL? Altså directx innheholder bibliotek for grafikk, lyd, film, input enheter, samt er nytt og moderne og under konstant utvikling - Mens OpenGL... om man bruker mye tid så får man det til. Det er bare ikke aktuelt.

 

Å lage gode spill tar tid, og tid koster penger

Helt riktig. Jo mer verktøy du har, jo mer tid sparer du. 2-3 personer kan lage en komplett modd til C&C/BF på 6mnd, med 3D Studio og photoshop. Jeg har nå vist at hvert valg der man vil ha noe alternativt vil koste mye tid. Hvor mye tid(penger) er du villig til å bruke på ditt hobbyprosjekt?

 

 

Qt er ikke godt nok? Kan du utdype spesifikt hva som mangler i forhold til andre GUI-rammeverk?

La meg snu det på hodet. Hvor er QT spillet? Dessuten så er vel QT mer et cross platform GUI verktøy med opengl i bunn, enn grafikkmotor for spill. Det triste er at QT kanskje er det beste å benytte om man sitter mellom hjemmelaget dx/gl kode og ferdigmotorer som ogre3d. Det triste er at det forteller at OSS alternativer suger på dette kritiske området.

 

Og hvilket formathelvete er det du snakker om, de frie åpne formatene som kommersielle aktører ikke ønsker å støtte *snip*

Hvilke frie åpne formater foreslår du til 3D modeller? Som inkluderer det utviklere/grafikere trenger? En ting er et format du finner i Blender, men det skal også finnes biblioteker og import/eksport muligheter til der du måtte trenge det. Lite kult å måtte bruke et dårlig format som igjen dikterer hva du faktisk kan gjøre i en spillmotor.

 

For å si det enkelt. Man finner en løsning man kan leve med, men det krever endel programmering, tilpassning, kunnskap og kamelsvelging. Det jeg savner er en ferdig greie som dekker det man trenger, og som ikke 2mnd senere skal ha deg til å svelge kameler.

 

Blir uansett feil å blande inn piratkopiert programvare, det strider imot de grunnleggende prinsippene du bygger opp ideologien din på.

Ideologi? Hva har du røyka nå? Jeg forholder meg til hvordan ting er i virkeligheten. Tror du folk kjøper 3D studio for å lage en liten modd til BF??????? omg...

 

-----------

 

Det finnes mange som har ideer til spill. Idag så kan de ikke realisere dette fordi det ikke finnes gode nok verktøy, og løsninger. Målet må være å kunne lage et helt kurrant spill med 1-3pers i en garasje på 6mnd, se noenlunde moderne ut, og kanskje få en slant for dette. Her beveger OSS drittregt fremover.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

Om man kan i framtida utvikle spill med openGL så spiller det plutselig ikke så stor rolle om man spiller i os-x, windows eller linux. Så selv om jeg er tilhenger av gnu/linux må jeg jo si at windows egner seg best til spill slik det er i dag, og da mener jeg spill som er laga til windows, noe de fleste er. Noen spill fungerer utmerket med wine, andre ikke og jeg er enig i at dette ikke er en fullgod løsning. Kommer til å teste noen spill med wine jeg liker, men om det fungerer dårlig, får jeg sette opp en maskin med windows på eller noe, til spillbruk.

 

Jeg syntes ikke det gjør noe om det utvikles comersielle spill for linux jeg heller, og her bør en vel satse på noe som lett installeres uavhengig av distribusjon også.

 

windows er sånnsett i mine øyne wintendo (navnet fikk jeg av en bekjent :) )

Lenke til kommentar

@DarkSlayer:

Røyker ingenting, ikke en gang tobakk (som jeg sluttet med for ca 5 år siden), totalt meningsløs og tåpelig av deg å i det heletatt skrive. Skriverier som dette har nok mer som hensikt i å irritere fremfor å diskutere.

 

Tror ikke det nei, men om de ønsker å benytte seg av programvaren, så tror jeg ikke de som utvikler den sier "hmmm, han skal jo bare lage en liten modell, ok da". Den koster penger uansett hvor mye eller lite man skal bruke den, kommersielt eller ikke, selv om mange utviklere har flere utgaver tilpasset forskjellige behov. Som jeg sa så har en del utviklere gitt ut utgaver som er beregnet til spillsamfunnet som blir gitt ut gratis (fantes iallfall tidligere), da burde det ikke være behov for nedlasting av piratkopiert matreale.

 

Du har selv sagt at frie løsninger ikke holder mål mot de kommersielle, og trekker inn fortjeneste som kjøp som faktor. De som skriker høyt om dette er nok også de som laster ned en del piratkopiert matreale og ikke betaler stort for dette selv, det var dette jeg mente med å bryte med sin egen ideologi. Det å laste ned piratkopiert programvare og benytte denne er uansett ulovlig, selv om man kun skal lage en modell eller ikke. Dette er også en del av virkeligheten.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

@DarkSlayer:

Forresten, som nevnt tidligere, Maya og Softimage er laget for Linux.

 

Google har riktignok betalt ansatte hos Codewavers til å gjøre Photoshop nokså smertefritt i Linux, selv om jeg ikke ser på dette som noe positivt om ikke dette kan bidra til at Adobe utvikler Photoshop til Linux. Håper at Google i fremtiden bruker sine ressurser til å bedre Gimp og andre åpne prosjekter som alle vil ha nytte av, fremfor å gjøre det mulig å midlertidig kjøre et nativt Windows-program i et kompabilitetslag i Linux.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

@tamarin

 

Jeg forstår overhode ikke hva du skriver om. Det er totalt uforståelig tekst. Hva er det du forsøker å si? At det finnes gratisløsninger og at de er gode nok? Hvorfor er de gode nok?

 

Om man kan kjøre maya i linux - hva i huleste betyr så det? Blir modellene bedre? Blir de mer lesbare? Er formatet så mye bedre? OS betyr nada i denne sammenhengen. Maya er et 3D modelleringsverktøy. Ikke et verktøy man lager spill i. Og maya formatet er da MEGET proprietært.

 

Og så dette:

Som jeg sa så har en del utviklere gitt ut utgaver som er beregnet til spillsamfunnet som blir gitt ut gratis..

Hæ?

GMax du sikter til? Og det skulle være positivt fordi....?? Eller er det disse pluginsene? De som kun oversetter fra Maya/3DStudio/GMax til spillets hjemmelagde format som ikke er dokumentert eller definert?

Det er sikkert fint for moddere, men det er ikke det vi snakker om.

 

Jeg drar frem modding som et eksempel på hvordan privatpersoner med gode verktøy kan lage gode spill i kjelleren, på kort tid. Altså et argument om at gode verktøy er alt som trengs. Som igjen skulle forklare hvorfor det ikke er særlig med spill eller spillutvikling utenfor de store definerte platformene og "million dollars" studioene med dedikerte team.

Lenke til kommentar
Jeg har selv moddet og progget litt spill. Hva du uttaler deg på vet jeg ikke.

3D Studio + plugin for spillet gjør at du på kort tid får lagt dine 3D modeller, tilpasset spillet.

Photoshop for textures, men her har man litt valgfrihet, men merkelig nok ender man på photoshop.

Spillmotor som tillater høy grad av modding - for folk har tross alt litt syke ideer.

Hva er det egentlig du forsøker å si her? Snakker du om modding av eksisterende spill eller utvikling av nye? I begge tilfeller vil det være mye lettere for diskusjonen om du er mer konkret. Det finnes et vell av spillkategorier, så bastante utsagn uten å presisere noen spill karakteristikker har svært liten hensikt.
På kort tid har svært mange kunne laget mods til UT, Quake, BF, C&C m.m.

 

Ta bort 3D Studio. Ta bort Photoshop.

Hva har du til lyd? Vel, det er jo ikke det mest prioriterte uansett.

Hm, du er klar over at UT, Quake og BF bruker OpenAL til lyd? Hva er det egentlig du forsøker å si her?
Vil du ikke benytte ferdig bibliotek for grafikk?

DirectX VS OpenGL? Altså directx innheholder bibliotek for grafikk, lyd, film, input enheter, samt er nytt og moderne og under konstant utvikling - Mens OpenGL... om man bruker mye tid så får man det til. Det er bare ikke aktuelt.

DirectX er en samlebetegnelse, Direct3D er relevant sammenligning med OpenGL. Det blir som å kritisere MS Word fordi den ikke er en komplett Office pakke. Jeg får også inntrykk av at du av en eller annen grunn mener at OpenGL ikke holder mål, kunne du tenke deg å utdype akkurat hva du mener her?
La meg snu det på hodet. Hvor er QT spillet? Dessuten så er vel QT mer et cross platform GUI verktøy med opengl i bunn, enn grafikkmotor for spill. Det triste er at QT kanskje er det beste å benytte om man sitter mellom hjemmelaget dx/gl kode og ferdigmotorer som ogre3d. Det triste er at det forteller at OSS alternativer suger på dette kritiske området.
Det triste er at du ikke gir en sammenheng. Er det FPS spill isolert du tenker på? Qt ble kraftig styrket som GUI alternativ til 3D spill med versjon 4, så det er litt tidlig å dømme ennå. Sjekk gjerne ut boken her for en generell innføring:

http://books.slashdot.org/article.pl?sid=06/05/29/1416229

ellers har du flere spesialiserte åpne biblioteker hvis spill GUI er det du egentlig sikter til denne gangen. Men det hører med til historien at mange spillutviklere på windows ender opp med å kode GUI fra scratch for hvert spill.

Hvilke frie åpne formater foreslår du til 3D modeller? Som inkluderer det utviklere/grafikere trenger? En ting er et format du finner i Blender, men det skal også finnes biblioteker og import/eksport muligheter til der du måtte trenge det. Lite kult å måtte bruke et dårlig format som igjen dikterer hva du faktisk kan gjøre i en spillmotor.
Blender har innebygget spillmotor nå, sjekk ut Yo Frankie, så format er vel det minste problemet der. Igjen tror jeg det er nyttig å være mer konkret. Hva er det egenlig du sikter til her. Hvilke situasjoner er det egentlig du ser for deg her, en spesiell sammensetning av produkter for en bestemt spillkategori kanskje?
Det finnes mange som har ideer til spill. Idag så kan de ikke realisere dette fordi det ikke finnes gode nok verktøy, og løsninger. Målet må være å kunne lage et helt kurrant spill med 1-3pers i en garasje på 6mnd, se noenlunde moderne ut, og kanskje få en slant for dette. Her beveger OSS drittregt fremover.
Jeg er ikke enig. Etter min mening beveger vi oss meget raskt fremover, og åpne verktøy og infrastruktur blir bedre i rekord fart. På API siden har OpenGL ristet av seg all kritikk med siste slipp av versjon 3.2, spillfysikk er nå tilgjengelig på både nvidia og ATI med OpenCL for win/osx/linux, OpenAL har for lengst kvesset bort de verste kantene, og Qt er rett og slett blitt dritbra. På høyere nivå har Blender hatt en super utvikling de siste årene, SDL også til en viss grad, OGRE har du selv nevnt. Er man ute etter en kommersiell som støtter siste OpenGL er Unigine verdt en titt:

http://unigine.com/

Lenke til kommentar

@DarkSlayer:

 

Hva spesifikt er det du ikke forstår av det jeg skriver? Er kanskje ikke den beste til å omformulere tanker i hodet til forståelig tekst :p

 

Om de er gode nok eller ikke kommer helt ann på bruk, men vil anta at det å lage en 3D-modell til et spill ikke burde være noe stort problem. Blender og Gimp har blitt brukt til å lage animasjonsfilmer og spill, det betyr ikke dermed sagt at de er gode nok til å måle seg med det beste i markedet, og de frie programmene har nok flere begrensninger i funksjonalitet enn de kommersielle. Har prøvd å poengtere dette et par ganger nå.

 

Dette er en artikell angående spill til Linux, ville bare få frem at en del av de kommersielle løsningene som er en viktig del til utvikling av spill er tilgjengelig for Linux. Går ut ifra at du er fult klar over at programmene mest sannsynlig fungerer likt fra OS til OS, så spar deg for spørsmålene.

 

Hva som er positivt med at utviklere av prorgamvare som er en viktig del til å lage mods, karakterer, osv. er tilgjengelig gratis? Man slipper å piratkopiere disse for å kunne bidra. Eneste grunnen jeg nevner dette er på grunn av ditt syn på piratkopiering. Tenkte på f.eks:

Softimage: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/pc/it...amp;id=13571257

 

At det finnes gode spill som er frie synes jeg ikke det er tvil om (selvfølgelig er dette en subjektiv mening), men jeg vet ikke hvilke av disse som kun er laget ved hjelp av fri programvare. Blender Game Engine og iD Tech Game Engine (sistnevnte blir gitt ut under GPL hver gang det kommer en ny utgave av motoren, i år er det planlagt å gi ut iD tech 4 under GPL), er et par gode spillmotorer som har bidratt til et par gode spill. QFusion og CRX engine er en modifisert utgave av iD tech game engine som også har bidrat til et par spill. Et par videoklipp av Blender sin motor:

 

Du hisser deg opp alt for mye til at jeg gidder å bruke mer tid på å diskutere med deg, om det er noe jeg har missforstått, eller jeg ikke svarer på det du skriver så vær litt mer konkret og saklig.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Sjekket nettopp ut Yo Frankie på min maskin for å se hvordan et helt åpent prosjekt ser ut. Det var slett ikke ille til å være åpent, og utviklet på rimelig kort tid. For å teste det på Ubuntu 9.04 kan du gjøre følgende trinn fra terminal:

sudo sh -c "echo 'deb http://ppa.launchpad.net/dev-games/ppa/ubuntu jaunty main' >> /etc/apt/sources.list"
sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com A3D5F0D2
sudo aptitude update
sudo aptitude install unzip graphicsmagick-imagemagick-compat blender python
wget http://download.blender.org/apricot/yofrankie_1_1b_bge.zip
unzip yofrankie_1_1b_bge.zip
cd yofrankie_1_1b_bge
blenderplayer yo_frankie_stub.blend

som bonus får du hele utviklingsmiløet med nyeste versjoner tilgjengelig.

Lenke til kommentar

At GNU/Linux er dårligere egnet til spill (enn Windows) er en myte. Det er ingenting i veien for å lage spill for GNU/Linux. Id har levert en rekke titler, samt andre produsenter som bruker Id Tech, og det fungerer minst like godt som i Windows, noen får til og med bedre ytelse med gode nVidia-drivere. Og de fleste burde fått med seg World of Goo, som solgte veldig godt på GNU/Linux.

 

 

 

 

 

 

Ytelsen i wine er jo en spøk! Super dårlig FPS!
Det varierer veldig. Sjekk ut AppDB på WineHQ for å finne ut hvilke spill som fungerer bra med hvilke versjoner av Wine. Med litt triksing kan ytelsen absolutt bli spillbar.

 

 

 

Open source har i 15år manglet essensielle verktøy som er i nærheten med å konkurrere med kommerse ting. Blender, Gimp, QT, eller Ogre3D og en hel bunch med andre ting er noe som har kommet de siste årene. De ser fancy ut, men er fortsatt ikke gode nok. Legg til et formathelvete ... så jobber alt sammen mot deg med tanke på konkurransen.
Stopp en halv, vet du hva de ulike betegnelsene du nevner er for noe?

Blender - 3D-modellering på et veldig høyt nivå.

Gimp - Tegneprogram som er like avansert som Photoshop men litt annenledes.

Qt - Et kryssplattform-rammeverk for progammer, absolutt på profesjonelt nivå.

Ogre3D - En 3D-motor for "hobby-bruk".

 

Men la meg få nevne gode eksempler på open source:

Linux (dvs. kjernen)

OpenOffice.org - Kontorpakke som er på høyde med MS Office på de fleste områder, untatt visse ting. Men er mer enn godt nok for de aller fleste.

Inkscape - Vektorprogram på profesjonelt nivå, kunne vært noe mer stabilt.

Firefox

Pidgin

osv.

 

En annen ting er at det er kun programmerere som liker open source. Grafikere gir ikke ved døren, de liker ikke programmerere heller. Alle du trenger for å lage et godt team, mangler bortsett fra programmererene ... og selv de hater andre mennesker og truer med fork 2 ganger i uka.
Unnskyld meg, men hvem er det som forer deg med slik propaganda?

 

 

Altså: Det er ikke vanskelig å lage gode spill, gratis, om verktøyene er tilstede. Det finnes store modds til BF f.eks som er poppis (ja de er laget med piratkopiert 3D studio osv), men det viser at om man har verktøyene - så funker det fett.

 

Bare at open source samfunnet ikke har kunnet lage disse verktøyene, fordi de krever faktisk et stort firma med masse penger, og masse utviklere, til å lage dette - og selv da så er det de lager utdatert innen et par år. Det er ikke levedyktig uten en sterk finansiering.

Hvilke verktøy er som mangler?

 

 

 

 

3D Studio + plugin for spillet gjør at du på kort tid får lagt dine 3D modeller, tilpasset spillet.

Photoshop for textures, men her har man litt valgfrihet, men merkelig nok ender man på photoshop.

Og hvorfor kan dette ikke gjøres i f.eks. Blender og Gimp? Jeg har laget mang en tekstur i Gimp

 

Ogre3D er en komplett motor som kan benyttes, men den er ikke gammel. Meg bekjent så er den ikke benyttet til noen killerspill enda - men håper det er spørsmål om tid - for her ser mye bra ut. Men hva står i veien? Verktøy, biblioteker, formater?
Ogre3D er som sagt en grafikkmotor, ikke en spillmotor. Det er to ganske ulike ting. Wikipedia:
Ogre is a scene-oriented, flexible 3D rendering engine (as opposed to a game engine) ...
De som er innenfor fagfeltet skal vite forskjellen. Ogre er fint til småprosjekter (kanskje mellomstore) der det ikke er nok ressurser til å legge i en god grafikkmotor, men for store prosjekter (ta f.eks. "Far Cry") vil en spesialdesignet spillmotor være såpass mye mer avansert at det blir med hensiktsmessig med en egen grafikkmotor som del av dette.

 

Vil du lage spillmotor selv?

Du trenger biblioteker for grafikk(2d, 3d, textures, effekter), lyd, input enheter, fysikk, filbehandling, AI, scripting, spillogikken + det er kanskje best å lage noen hendige verktøy. ++++++++. Lykke til.

Takk.

 

Å lage en spillmotor er som kjent den mest kompliserte (tyngste) delen av et ordentlig spillprosjekt. I motsetning til med "halvfabrikat" så må alt utvikles og testes, det blir veldig mye prøving og feiling, og veldig mye hodebry i kompliserte prosjekter. Altså grafisk arbeid som teksturer og modeller er gjerne like mye arbeid (og kanskje mer i arbeidsmengde), og krever ferdigheter, men er mindre krevende. La meg si det på en annen måte: du skal lage et spill med spillmotor i klasse med id Tech og CryEngine (3). Å designe 3D-modeller som er gode nok krever dyktige kunstnere, men det krever ekstremt dyktige programmerere for å lage en effektiv og god spillmotor av den skala.

 

Vil du ikke benytte ferdig bibliotek for grafikk?

DirectX VS OpenGL? Altså directx innheholder bibliotek for grafikk, lyd, film, input enheter, samt er nytt og moderne og under konstant utvikling - Mens OpenGL... om man bruker mye tid så får man det til. Det er bare ikke aktuelt.

Vel her blander du igjen. DirectX skal for det første sammenlignes med SDL, og Direct3D med OpenGL. I tillegg må du huske at OpenGL i seg selv er bare et API. OpenAL har blitt ganske utbredt i spilling og er veldig godt egnet til lyd. I tillegg finnes det drøssevis av små biblioteker til lasting av all verdens 3D-modeller, teksturer, lydfiler osv.

 

De nevnte verktøyene er de som gjennomgår den raskeste utviklingen på feltet for tiden. F.eks. OpenAL kom nylig i ny versjon, og OpenGL har kommet i med tre nye spesifikasjoner på et år, i tillegg kommer det nesten månedlig nye tillegg fra nVidia og AMD (samt noen flere) som tilbyr ny funksjonalitet. I dag tilbyr OpenGL og OpenCL til sammen funksjonalitet som er absolutt på høyde med Direct3D 10. Faktisk så vil Microsofts konkurrerende funksjonalitet til OpenCL komme i DirectX 11, mens OpenCL allerede har vært tilgjengelig i et halvt år snart, og en ny versjon skal ikke være langt unna. Khronos har kanskje nesten vært sovende en stund, men i den senere tid har det skjedd så mye at det er vel heller du som ikke har følgt med.

Å lage gode spill tar tid, og tid koster penger

Helt riktig. Jo mer verktøy du har, jo mer tid sparer du. 2-3 personer kan lage en komplett modd til C&C/BF på 6mnd, med 3D Studio og photoshop. Jeg har nå vist at hvert valg der man vil ha noe alternativt vil koste mye tid. Hvor mye tid(penger) er du villig til å bruke på ditt hobbyprosjekt?

Å lage en mod er en annen ting enn å lage et spill.

 

Har jeg forstått deg riktig, så du mener det finnes (dyre) kommersielle produkter som gjør det enkelt å lage spill, som det ikke finnes åpne alternativer til?

 

Det finnes mange som har ideer til spill. Idag så kan de ikke realisere dette fordi det ikke finnes gode nok verktøy, og løsninger. Målet må være å kunne lage et helt kurrant spill med 1-3pers i en garasje på 6mnd, se noenlunde moderne ut, og kanskje få en slant for dette. Her beveger OSS drittregt fremover.
Se kommentar over. Gjerne utdyp hvorfor open source er for dårlige her.

 

Hvis du sikter til å lage "garasjeprosjekt" som ser en god del bedre ut enn CS og som f.eks. er greit i multiplayer deathmatch (førstepersons skytespill altså), så finnes det mange (halv)ferdige spillmotorer, se f.eks. på Sauerbraten og en rekke andre som jeg ikke husker navnet på i farten. Dette er ikke enormt gode spill, men hvis formålet er å lage et spill på hobbybasis og at dette f.eks. skal spilles på nettverksparty, så duger det på sett og vis. Og hva har så proprietær kommersiell programvare å stille opp med som er så mye bedre?

Lenke til kommentar

jeg fikk delvis inntrykk at det dreide seg om de mest populære spillene fra andre plattformer som ikke kom linux utgave.

 

nå får jeg inntrykket at om et spill kommer først til pc, så kommernesten bestandig en utgave til xbox eller ps2/3 og ikke til Nitendo. kommer det en utgave til xbox så kommer de vanligvis også til pc etter en stund.

hvis en utgave kommer først til ps2 eller 3 så er det ikke sikkert det kommer til pc.

 

disse versjonene som kommer til pc kommer da i windows utgave , ikke linux.

 

at gamestop kjeden sine butikker ikke selger spill til linux sier vel litt om hvor utbredt det er

Lenke til kommentar
at gamestop kjeden sine butikker ikke selger spill til linux sier vel litt om hvor utbredt det er

De gjør jo det, men det er et såpass lite antall at det er lite nevneværdig. F.eks i UT2004 var installasjonsfilene for Linux med på disken, i Quake måtte man laste ned denne installasjonsfilen over internet etter man hadde kjøpt spillet.

 

Et lite spill som kan trekkes frem når det gjelder salg av spill på Linux er World of Goo, som viser at det faktisk er et marked. Til tross for lavere markedsandeler, tror jeg også en større prosent av brukerne har interesse for spill blandt Linux-brukere i forhold til Windowsbrukere.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Spilling på linux er ingen spøk. Det viser jo denne artikkelen og topplista. Linux er heller ikke handicappet slik du påstår. OpenGL 3.0 er teknisk sett likestilt med DirectX10, men er bedre på OS-støtte (OSX, Linux og Windows). DirectX støttes bare av en eneste OS-leverandør. Rimelig tam støtte altså. Emulering er er unødvendig, noe også denne artikkelen og topplisten viser. Linux er en seriøs og god spillplatform.

Lenke til kommentar
Spilling på linux er ingen spøk. Det viser jo denne artikkelen og topplista. Linux er heller ikke handicappet slik du påstår. OpenGL 3.0 er teknisk sett likestilt med DirectX10, men er bedre på OS-støtte (OSX, Linux og Windows). DirectX støttes bare av en eneste OS-leverandør. Rimelig tam støtte altså. Emulering er er unødvendig, noe også denne artikkelen og topplisten viser. Linux er en seriøs og god spillplatform.

 

Av en "eneste" leverandør? Du mener den ENESTE platformen som er fullverdig til gaming per dags dato som utviklere bruker på pc siden? Ja ok då er vi enige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...